Aurinkoihottuma?
Olen tällä viikolla oleskellut auringossa kolmena päivänä putkeen kun sitä on paistanut. Mielestäni minulla oli asianmukaiset suojakertoimet joita lisäsinkin välillä ja suorassa auringonpaisteessa en kuitenkaan ole ollut kuin noin 3-6h kerrallaan. Tänään kuitenkin ihooni on ilmestynyt yhtäkkiä punaisia täpliä, ei kutise eikä muutenkaan häiritse paitsi ulkonäöltä, onko tämä aurinkohottumaa? Ja jos on miten pääsen siitä eroon? Outoa mielestäni se että oireet ilmenivät tänä aamuna ja päivän mittaan vähän pahentuivat mutta meillä on tänään ollut pilvistä joten viimeinen suoralle auringonvalolle altistuminen on eiliseltä (yleensä jos palaa esim sen huomaa saman tien). Lisäksi täplät on vain käsivarsissa vaikka aurongossa on ollut koko vartalo.
Kommentit (5)
Kutsuisin näitä kyllä enemmän täpliksi kuin näppylöiksi. Mistähän mahtaa sitten olla kyse jos ei aurinkoihottumasta?
Ap
Minulla tulee jonkinlaista ihottumaa erityisesti jos perkkaan jotain auringossa. Liekö jotain kasviallergiaa. Luin jostain mykiö tai mykerökasvi allergiasta mikä lie. Ja sitä pahensi just aurinko.
Eli teitkö tänään jotain erityistä ulkona? Leikasit nurmikkoa tai puuhailit kasvien kanssa ?
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee jonkinlaista ihottumaa erityisesti jos perkkaan jotain auringossa. Liekö jotain kasviallergiaa. Luin jostain mykiö tai mykerökasvi allergiasta mikä lie. Ja sitä pahensi just aurinko.
Eli teitkö tänään jotain erityistä ulkona? Leikasit nurmikkoa tai puuhailit kasvien kanssa ?
En ole erityisemmin ollut kasvien kanssa tekemisissä nyt... joskus aikoinaan on todettu joitain allergioita kasveista, mutta siitepölystä lähinnä ja ikinä en ole sen erityisemmin oireita itse edes huomannut. En mielestäni myöskään ole koskenut tai ollut tekemisissä minkään tavallisesta poikkeavan kanssa. Suurin punoitus ja täplitys on kyynerpää-olkapää alueella joten siksikin epäilin aurinkoa.
Huomasin kyllä myös että toisessa kämmenselässä on n. 10 pientä näppylää mutta nämä eivät taas punoita yhtään.
Aurinkoihottuma on näppylöitä, ei täpliä.
Mulle tulee aina