1v10kk niin vaadittava eikä mies ota tosissaan!
Meillä on tosi villi taapero, keksii koko ajan mitä hullumpia juttuja ja kiipeilee esim keittiön vetolaatikkokoukkuja pitkin työpöydälle päin, laittaa suuhun kaikkea ym ym. Olen päivät hänen kanssaan ja pelastus on pitkät ulkoilut. Mutta silti uuvuttaa jatkuva vahtiminen kotona. No se kuuluu ikään ja asiaan ja sen suhteen ok. Mutta se mikä risoo on, että mies taas ei ole ollenkaan tarkka lapsen vahtiminen suhteen. Samaten vaikka ettei käsiä välitä usein pestä.. Jos ollaan molemmat kotona niin mies välillä katsoo perään mutta täysin unohtaakin ja antaa olla ja touhuta vaikka eri huoneessa. Vaikka näkee minunkin olevan toisaalla. Kun olin kipeä ja kuumeessa makkarissa, Olin sydän syrjällään kun kuuntelin miehen istuvan vessassa pitkään, selavaan posteja ajan kanssa ja mitä milloinkin. Raivostuttava ettei ole tarkka ja huolellinen! Antaa kurkkulohkon lapselle ja lähteä sen kanssa leikkimään, jättää työtasoille teräviä lähelle taaperoa..Eikä fiksummaksi muutu vaikka miten sanon ja perustele, miehen mielestä olen nipo vaan..
Mitä teen ja miten teillä muilla ollut tämä vaihe?
Kommentit (35)
Sellaista se taaperoiden kanssa on. Kiinnostaisi tietää, odotitko sitten jotakin muuta.
Odotin. Vastuullista puolisoa. Taapero on juuri kuten vilkkaat taaperot ovat. Ap
Niin tqeviin lomaa! Ja olla joskus ilman vastuuta. Mutta miten uskallan jättää tän lapsen miehelle vaikka yöksi? Ap
Mitäpä jos jättäisitkin sen lapsen viikonlopuksi isänsä kanssa. Tällä hetkellä sinä vahdit, mellastat ja siivoat miehen jäljiltä kaiken. Isä ei ota eikä hänen tarvitse ottaa vastuuta mistään, kun sinä kuitenkin hoidat sen.
Miehet yleensä ovat suurpiirteisempiä eikä isäksikään tulleilla miehillä monestikaan pyöri samanlaiset kauhuskenaariot koko aikaa repeatilla päässä kuin naisilla, varsinkin ensimmäistä kertaa äideillä. Se on ihan hyvä, mutta saattaa johtaa juuri tällaiseen tilanteeseen jossa nainen kantaa niin suurta vastuuta, että näännyttää itsensä taakan alle ja tukahduttaa miehen hoivavietin. Mies ei saa tehdä ja hoksatsa asioita itse. Ei sitten välttämättä tee mitään kun ei kuitenkaan tee oikein.
Eli äiti viikonloppulomalle. Äiti saa rentoutusta ja isä hoksaa miksi sitä kahvikuppia ei kannata jättää pöydän reunalle.
Kuulostat todella rasittuneelta. Mitä jos vain nyt jättäisit lapsen ja isän keskenään vaikka vuorokaudeksi ja sen jälkeen toteaisit että hyvinhän siellä selvittiin? Sitä ennen toki kannattaa varmistaa että koti on taaperoystävällinen. Keittiöön portti tai kaikki terävät pois matalalta, laatikoista vetimet pois. Kaikki pesuaineet lukkojen taakse.
Niin olen ylirasittunut ja suoraan sanottut ahdistunutkin. Vaikka siirrän asioita pois turvallisiin paikkoihin, mies ottaa esille ja jättää siihen. Miten uskallan jättää pidemmäksi aikaa? Mies menee vaikka vessaan istunnolle ja taapero saa temmeltää omiaan. Meillä on mm. avokeittiö. ap
Vierailija kirjoitti:
Niin olen ylirasittunut ja suoraan sanottut ahdistunutkin. Vaikka siirrän asioita pois turvallisiin paikkoihin, mies ottaa esille ja jättää siihen. Miten uskallan jättää pidemmäksi aikaa? Mies menee vaikka vessaan istunnolle ja taapero saa temmeltää omiaan. Meillä on mm. avokeittiö. ap
No tuota noin, meillä on 1v8kk vilkas pikkuapina ja meillä on myös avokeittiö. Mulla on suolistosairaus joka tarkottaa sitä, että huonona päivänä saattaa mennä vessassa aikaa vuorokaudessa yhteensä ainakin tunnin verran ihan rehellisesti paskalla istuen. Ei tietenkään putkeen, mutta valitettavasti saattaa mennä 15min yhdellä istunnolla ja aina suolen kouristus ei kysy hyvää hetkeä. Hyvin tuo lapsi on pärjännyt, vaikken yleensä voi vessaan mukaan ottaakaan.
Siinäpä kiireessä paskalle juostessa kurkkaan, että mitään vaarallista ei ole pikkukäsien ulottuvilla ja että lapsella on hommaa. Yleensä tuo jatkaa omia leikkejään, joskus tulee kälkättään tai leikkimään vessan ovelle.
Meillä on kaikissa kaapinovissa ja laatikoissa lukitusmekanismit ja sen lisäksi tottakai veitset, kaikki särkyvät, pesuaineet jne. ovat ylähyllyillä. Keittiön jakkarat on tällä hetkellä sidottu jaloistaan keittiönpöytään. Eli periaatteessa kaikki mihin lapsi pääsee käsiksi on turvallista. Toki on mahdollista, että lapsi tippuu kiivetessään sohvalle tai kaatua kumahtaa sotkeutuessaan jalkoihinsa, mutta tuo on kiivennyt ympäriämpäri jo yli vuoden verran ja hallitsee itsensä hyvin. En muista edes milloin on viimeksi satuttanut itsensä, kiitos sen kun ei koko ajan kielletä riekkumasta. On myös mahdollista, että aikuisena joutuu rattijuopon yliajamaksi tai juuri se lentokone tippuu missä matkustaa..
Suosittelen löysäämään vähän. Lapsen kehitykselle ei tee hyvää sekään jos äiti vetää itsensä piippuun ylisuojellessaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap ymmärrän.. Meillä myös mies Saattaa sulkeutua vessaan 30minuutiksi. Kun olen lähdössä johonkin hän ihmettelee miten voi käydä vessassa tai syödä lapsen kanssa?? Nii in minä teen sitä joka päivä.
Ymmärrän tuon stressin ja pelon, että pienelle sattuu jotain sen takia että aikuinen on ollut huomaamaton. En käsitä miksi täällä useat hyökkää kimppuu ja käskee löysäämään. Eihän tässä ap:n juttussa tietääkseni ollut kysymys muusta kun siitä, että lapsen ulottuville jää aikuisen johdosta tavaroita jotka ovat vaarallisia isommillekin lapsille..
Kyllä minuakin pelottaisi, jos lapsen isä jättäisi tuli kuumat kahvimukit, veitset jne. taaperon ulottuville. Vaikka kuinka kiellettäisiin ja opetettaisiin ei kukaan ottaisi sitä riskiä, että veitsen voi jättää lojumaan tai kahvin taaperon käden ulottuville. Koska ne taaperot ainaisista kielloista huolimatta välillä kokeilevat ja testaavat.
Meidän muksu kiipeilee ja saa tehdä aika vapaasti kaikkea. On vasta 1v1kk mutta kiipeilee sujuvasti sohvalle ja selkänojalle jne. Koti pidetään lapsiystävällisenä. Mutta eihän se olisi sitä jos mieheni jättelisi vaarallisia asioita lapsen ulottuville. Kyllä minäkin olisin kauhuissani erihuoneessa jos kuulisin miehen tuohuavan keittiössä ja ties mitä jäisi pöydälle. Onneksi näin ei ole.
Ymmärrän, etkä ole hysteerinen. En ole mitenkään vauhko itsekään, mutta minulle on itsestään selvää että pahimmassa täystuhoiässä olevaa taaperoa vahdittaessa ei voi uppoutua omiin juttuihinsa täysin. Jos seurauksena ei ole tapaturma, niin se on täystuho. Kaikkia arjessa tarvittavia esineitä, papereita, huonekaluja, kenkiä ja muita ei vaan saa pidettyä pois taaperon ulottuvilta. Jos ei itkettäisi niin naurattaisi kun mies vahtivuorollaan raivoaa taaperolle joka on tuonut multaa parvekkeen multasäkistä ja kantanut sitä isän kenkiin. Kun vahdilla oli jotain perkeleen tärkeää tekemistä omaa tietokonettaan säätäessä.
Kyllä ymmärrän turhautumisen. Meillä mies ei jotenkin hahmota miten nopeasti tuommoinen napero singahtaa muualle jos rupeaa vaikka sähköpostia kirjoittamaan. Mies saattaa esimerkiksi vilkkaalla kadulla kaupungissa kääntää selkänsä taaperolle ja ruveta vaikka pyörän lukkoa roplaamaan. Kauanko menee alle kaksivuotiaalta huitaista siitä autotielle metrin päähän?
Se on nyt sitä, helpottuu huomattavasti 20 v päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kiipeää alakaappien vetimien kautta tasoilta ottamaan jotain. Ap
Oppii kyllä kun saa jonkun haavan tms. Ilman sitä jatkaa tuota varmaan siihen asti, ettei tarvi kiivetä yltääkseen..
Ei kaikki opi. Ei todellakaan. Meillä on käyty päivystyksessä ja sen jälkeen palattu vanhoihin hommiin.
Nuorempi nyt 2v 2 kk ja täysin vahdittava. En saa sitä edes isovanhemmille koska tämä lapsi näännyttää kaikki. Vaikka suloinen ja ihastuttava onkin omaan silmääni. Mutta tämä on se lapsi joka saa ekan harmaan kasvamaan päästä..
Miten sattui..tänään illalla mies keitti kahvin, jätti Mukin pöydän reunalle ja lapsi oli juuri vetämässä päällensä kun huomasin ja kiljuin Varo, ota se, ja säntäsin lapsen luo. Lapsen käsille jo läikkyi. Mies kimpaantui minulle, että miksen katsonut lapsen perään kun hän laittoi maitoa pois. Minulle! No joo, en kyttäile miehen kahvinjuonteja. Huuuuuh. Ap