Sukumme vaiettu asia: 3-vuotias siskoni katosi 70-luvulla. Miten voisin selvittää asian?
3-vuotias pikkusiskoni katosi 70-luvulla. En itse muista asiasta mitään, koska olin itsekin silloin pieni. Muistan vain, että huhujen mukaan etsintöihin ei panostettu kovin paljon. Ei haluttu tuoda ikäviä asioita muiden tietoon. Vanhempani eivät antaneet lupaa tuoda asiaa julkisuuteen ja muutenkin lestadiolaisalueella asiaa hävettiin. Hänet julistettiin kuolleeksi paljon myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa.
Vuosikymmenet ovat vierineet, mutta ikävä pikkusiskoani kohtaan ei lopu. Myös avoimet kysymykset jäytävät mieltä. Omat vanhempani ovat päässeet jo Taivaan Kotiin kadonneen pikkusiskoni luokse ja siksi en voi heiltä asiasta kysellä. Toisaalta en uskaltaisikaan, koska tästä ei ollut lupa puhua. Miten voisin selvittää asiaa? Paikallinen poliisi on edelleen lestadiolaisvaltainen eli en voi mennä sinnekään "jäämättä kiinni"?
Kommentit (312)
Minun täytyy tunnustaa, että tiedän tosi vähän lestoista.
Vierailija kirjoitti:
Hyi että tuota juttua, missä äiti tappoi 5-vuotiaan lapsensa 😢 oliko siis metsässä tapahtunut? Lapsi tohkeissaan tutkii luontoa, kunnes yhtäkkiä ei vain enää ole. Hyi kauheeta..
Ap tosiaan, tule ilmoittamaan maanantaina mitä selvisi! Nostellaa tätä ketjua porukalla aina maanantaihin asti :D
Murhainfossa oli tästä poliisin kertomukseen perustuva referaatti, tapahtui ilmeisesti jossain metsätiellä kun olivat tulossa metsästä. Äiti tuomittiin "täysin vailla ymmärrystä" tehdystä taposta. Oikeus siis katsoi ettei ollut järjissään tekohetkellä, eikä ollut merkkejä siitä että olisi tuntenut vihaa lasta kohtaan tämän eläessä. Hirveä tapaus kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummotarinaa minäkin odotan. Ainoa tapaus, mikä itselleni muistuu mieleen, on kun mummo ja lapsenlapsi molemmat löytyivät kuolleena metsästä. Ilmeisesti olivat siis eksyneet. Ehkä joku siis sotki tuohon tapaukseen? Siinä ei kuitenkaan epäilty rikosta.
Terveisin, rikosharrastajaMä tiedän tälläisen "mummotarinan", oliskohan 50-60-luvulta. Perheen 15-vuotias tytär tuli raskaaksi erään kylän isännän toimesta. Tyttö salasi raskautensa synnytykseen asti. Tyttären äiti, eli syntyvän lapsen mummo, tuli paikalle juuri kun synnytys oli käynnistynyt tyttären kamarissa. Mummo auttoi synnytyksessä, mutta tukahdutti lapsen kakluunin pesässä ja hautasi perunapeltoon. Tapaus pysyi pitkään salassa, mutta tuli julki jossain vaiheessa. En tiedä seurauksista ja mitä sittten tapahtui, koska olen itse syntynyt 80- luvulla ja tapahtuma-aika sijoittuu omien isovanhempieni aikaan, ja se on kai hautautunut jo kokonaan unholaan. Ja hyvä niin.
Tiedän omasta kylästä täsmälleen tällaisen tapauksen, tapahtui 70-luvun vaihtessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ketjun luin mutta mysteeriksi jäi että miksi lestadiolaiset haluaisivat peitellä lapsen katoamista?
t. lestadiolainenHe häpesivät. Mutta mitä?
Paikallinen poliisikin häpeää sitä kymmenien vuosien jälkeen niin, että ap ei voi selvittää asiaa? C'mon.
He suojelivat uskonveljiään häpeältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ketjun luin mutta mysteeriksi jäi että miksi lestadiolaiset haluaisivat peitellä lapsen katoamista?
t. lestadiolainenHe häpesivät. Mutta mitä?
Paikallinen poliisikin häpeää sitä kymmenien vuosien jälkeen niin, että ap ei voi selvittää asiaa? C'mon.
He suojelivat uskonveljiään häpeältä.
Suomessa ei ole poliisiasemaa, joka olisi 70-luvulta asti lestojen hallinnassa.
Joo ufot vei naapurista sheifferin kymmenen vuotta sitten. Olisiko samat olleet asialla aiemminkin?
Murha ei vanhene koskaan. Mene poliisille ja kerro epäileväsi että lapsi murhattiin.
Voi hyvä jumala, ei ole yritetty selvittää aiemmin? Tässäkö suomen Madeleine McCann. Toivottavasti ei elä jonkun sexual sadistin tyrmässä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
ja tyypit ei tajuu et provo XD
Eikö?
Onks tää semmonen "suvun salaisuudet" -avaus?
peepeeeestä päivöö kirjoitti:
Onks tää semmonen "suvun salaisuudet" -avaus?
Ei, mutta sehän onkin hyvä avaus näin juhannuksen alla. Teenpä sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit ikävöidä ihmistä, jota et ole edes tuntenut.
Jos tapaus olisi totta, ymmärrän että haluaisit faktat tietää, mutta ikävöinti, Not.
Minä ikävöin vanhempaa sisarustani joskus niin, että käy suorastaan kipeää. Ei ole päivää, jolloin hän ei kävisi mielessäni edes ohimennen. Olin vielä lapsi, kun hän lähti, hän tuolloin jo aikuinen. Ei kai varsinaisesti kadonnut, mutta lopetti yhteydenpidon tyystin, muutti kauas eteläsuomeen, enkä lainkaan tiedä mitä hänelle kuuluu, vain, että maistraatin mukaan hän on elossa. Meilläkin samanmoinen salaisuus, asiasta ei oikein saa puhua ja vanhemmat perheenjäsenet eivät vastaa kysymyksiini, vaikka varmasti tietävät, miksi sisko lähti. Niin, ehtinyt oikeasti tutustua häneen, mutta ikävä on valtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tapaus olisi totta, ymmärrän että haluaisit faktat tietää, mutta ikävöinti, Not.Minä ikävöin vanhempaa sisarustani joskus niin, että käy suorastaan kipeää. Ei ole päivää, jolloin hän ei kävisi mielessäni edes ohimennen. Olin vielä lapsi, kun hän lähti, hän tuolloin jo aikuinen. Ei kai varsinaisesti kadonnut, mutta lopetti yhteydenpidon tyystin, muutti kauas eteläsuomeen, enkä lainkaan tiedä mitä hänelle kuuluu, vain, että maistraatin mukaan hän on elossa. Meilläkin samanmoinen salaisuus, asiasta ei oikein saa puhua ja vanhemmat perheenjäsenet eivät vastaa kysymyksiini, vaikka varmasti tietävät, miksi sisko lähti. Niin, ehtinyt oikeasti tutustua häneen, mutta ikävä on valtava.
Mikä salaisuus saa ihmisen katkaisemaan välinsä sisarukseen? Ikävä on varmasti suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tapaus olisi totta, ymmärrän että haluaisit faktat tietää, mutta ikävöinti, Not.Minä ikävöin vanhempaa sisarustani joskus niin, että käy suorastaan kipeää. Ei ole päivää, jolloin hän ei kävisi mielessäni edes ohimennen. Olin vielä lapsi, kun hän lähti, hän tuolloin jo aikuinen. Ei kai varsinaisesti kadonnut, mutta lopetti yhteydenpidon tyystin, muutti kauas eteläsuomeen, enkä lainkaan tiedä mitä hänelle kuuluu, vain, että maistraatin mukaan hän on elossa. Meilläkin samanmoinen salaisuus, asiasta ei oikein saa puhua ja vanhemmat perheenjäsenet eivät vastaa kysymyksiini, vaikka varmasti tietävät, miksi sisko lähti. Niin, ehtinyt oikeasti tutustua häneen, mutta ikävä on valtava.
Tiedätkö miksi hän teki niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt ottaa yhteyttä häneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt ottaa yhteyttä häneen?
Olen, postikortein joskus juhlapäivinä ja muutaman tekstiviestin olen lähettänyt syntymäpäivinään. Soittaa en ole uskaltanut, eikä taida kannattaakaan, koska en ole saanut koskaan vastausta eli ilmeisesti hän ei yhteydenpitoa kaipaa. Uskon kuitenkin, että ovat perille menneet, edes postikortit.