Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukumme vaiettu asia: 3-vuotias siskoni katosi 70-luvulla. Miten voisin selvittää asian?

Erämaiden keskellä
16.06.2017 |

3-vuotias pikkusiskoni katosi 70-luvulla. En itse muista asiasta mitään, koska olin itsekin silloin pieni. Muistan vain, että huhujen mukaan etsintöihin ei panostettu kovin paljon. Ei haluttu tuoda ikäviä asioita muiden tietoon. Vanhempani eivät antaneet lupaa tuoda asiaa julkisuuteen ja muutenkin lestadiolaisalueella asiaa hävettiin. Hänet julistettiin kuolleeksi paljon myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa.

Vuosikymmenet ovat vierineet, mutta ikävä pikkusiskoani kohtaan ei lopu. Myös avoimet kysymykset jäytävät mieltä. Omat vanhempani ovat päässeet jo Taivaan Kotiin kadonneen pikkusiskoni luokse ja siksi en voi heiltä asiasta kysellä. Toisaalta en uskaltaisikaan, koska tästä ei ollut lupa puhua. Miten voisin selvittää asiaa? Paikallinen poliisi on edelleen lestadiolaisvaltainen eli en voi mennä sinnekään "jäämättä kiinni"?

Kommentit (312)

Vierailija
181/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Löysin tietoa tästä 3-vuotiaasta, joka on kadonnut 70-luvulla Porvoossa.

Vierailija
182/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sä vedät! Ja nämä uskoo :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäiletkö, että tapauksessa olisi jotain hämärää? Aika inhaa, jos on ollut "vahinko" tai jotenkin itse edesautettu oikea vahinko, josta olisi voitu joutua johonkin vastuuseen, ja sitten lestadiolaisjengi suojelee toisiaan. Todella oksettavaa. Illalla vaan polvistuu sängyn viereen ja saa kaiken anteeksi, lapsien "vahingossa" katoamisen ja muut. HYI :(

Matt. 7:

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Vierailija
184/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:o

en osaa vastata kysymykseesi mutta onpa mielenkiintoinen keissi.

Onpa harvinaisen huono provo.

Vierailija
185/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole kadonnut tuonikäistä muuta kuin se Sallan tapaus

Vierailija
186/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummotarinaa minäkin odotan. Ainoa tapaus, mikä itselleni muistuu mieleen, on kun mummo ja lapsenlapsi molemmat löytyivät kuolleena metsästä. Ilmeisesti olivat siis eksyneet. Ehkä joku siis sotki tuohon tapaukseen? Siinä ei kuitenkaan epäilty rikosta.

Terveisin, rikosharrastaja

Mä tiedän tälläisen "mummotarinan", oliskohan 50-60-luvulta. Perheen 15-vuotias tytär tuli raskaaksi erään  kylän isännän toimesta. Tyttö salasi raskautensa synnytykseen asti. Tyttären äiti, eli syntyvän lapsen mummo, tuli paikalle juuri kun synnytys oli käynnistynyt tyttären kamarissa. Mummo auttoi synnytyksessä, mutta tukahdutti lapsen kakluunin pesässä ja hautasi perunapeltoon. Tapaus pysyi pitkään salassa, mutta tuli julki jossain vaiheessa. En tiedä seurauksista ja mitä sittten tapahtui, koska olen itse syntynyt 80- luvulla ja tapahtuma-aika sijoittuu omien isovanhempieni aikaan, ja se on kai hautautunut jo kokonaan unholaan. Ja hyvä niin.

Tiedän omasta kylästä täsmälleen tällaisen tapauksen, tapahtui 70-luvun vaihtessa.

Liekö sitten sama tapaus? Koska en ole varma ajankohdasta, milloin tapahtui. Mutta antaahan asian olla, asianomaiset ovat sen varmaankin käsitelleet ja toivottavsati asia on unohtunut jo. Tosin pienissä pitäjissä tällaiset salaisuudet tuppaavat elämään pitkään...

Vierailija
187/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen se 70-luvun lopulla sattunut tapaus, jossa äiti murhasi kivellä hakkaamalla muistaakseni 4-vuotiaan tyttärensä. Tapahtuna sijoittui johonkin Lounais-Suomeen. Motiivina oli se, että lapsi oli uuden suhteen tiellä! Äiti sepitti tarinan jostain huppumiehestä, (vahingoitti myös hieman itseään) joka hyökkäsi ja jota sitten etsittiinkin vähän aikaa ympäri Suomea.

Vierailija
188/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fox Mulder voisi auttaa.

Vierailija
189/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä oli samanlainen keissi. Tosin poika ja 4 vuotias. Itä-Suomessahan näitä sattui yhtenään 70-luvulla.

Vierailija
190/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erämaiden keskellä kirjoitti:

3-vuotias pikkusiskoni katosi 70-luvulla. En itse muista asiasta mitään, koska olin itsekin silloin pieni. Muistan vain, että huhujen mukaan etsintöihin ei panostettu kovin paljon. Ei haluttu tuoda ikäviä asioita muiden tietoon. Vanhempani eivät antaneet lupaa tuoda asiaa julkisuuteen ja muutenkin lestadiolaisalueella asiaa hävettiin. Hänet julistettiin kuolleeksi paljon myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa.

Vuosikymmenet ovat vierineet, mutta ikävä pikkusiskoani kohtaan ei lopu. Myös avoimet kysymykset jäytävät mieltä. Omat vanhempani ovat päässeet jo Taivaan Kotiin kadonneen pikkusiskoni luokse ja siksi en voi heiltä asiasta kysellä. Toisaalta en uskaltaisikaan, koska tästä ei ollut lupa puhua. Miten voisin selvittää asiaa? Paikallinen poliisi on edelleen lestadiolaisvaltainen eli en voi mennä sinnekään "jäämättä kiinni"?

Ja missähän tällainen poliisiasema mahtaa olla, että sukupolvesta toiseen on lestavaltainen? :D 

Kaikkea tekin uskotte.

Lestadiolaisen lapsena hyväksikäytetyn Maijan tapauksesta on kirjoitettu. Lestadiolaispoliisi ei suostunut ottamaan rikosilmoitusta vastaan.

Vierailija
191/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistinen näkemykseni asiasta on tunnistettu liikehdintä.

Vierailija
192/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen se 70-luvun lopulla sattunut tapaus, jossa äiti murhasi kivellä hakkaamalla muistaakseni 4-vuotiaan tyttärensä. Tapahtuna sijoittui johonkin Lounais-Suomeen. Motiivina oli se, että lapsi oli uuden suhteen tiellä! Äiti sepitti tarinan jostain huppumiehestä, (vahingoitti myös hieman itseään) joka hyökkäsi ja jota sitten etsittiinkin vähän aikaa ympäri Suomea.

Tämä on linkattu aiemmilla sivuilla, tapahtui Raumalla.

Vierailija
193/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missähän tällainen poliisiasema mahtaa olla, että sukupolvesta toiseen on lestavaltainen? :D 

Kaikkea tekin uskotte.

Lestadiolaisen lapsena hyväksikäytetyn Maijan tapauksesta on kirjoitettu. Lestadiolaispoliisi ei suostunut ottamaan rikosilmoitusta vastaan.

Onko tämä tosi juttu? Linkkiä kiitos.

Vierailija
194/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä olis julistettu kuoliaaksi, jos se olis annettu adoptioon. Hoh hoijaa teidän kanssanne.

Eikös tää nyt ole ihan selvä keissi? Lasta on vahdittu huonosti ja se on eksynyt ja kuollut reissullensa. Julistetaan kuolleeksi (joko vuoden tai viiden tai sadan vuoden päästä voidaan julistaa kuolleeksi. (riippuu olosuhteista) Vanhempia hävettää huono huolenpito ja siksi asiasta ei haluta puhua. Vanhemmat saattavat myös suojella sisaruksia huonolta omalta tunnolta, joiden tehtävänä oli "pienempien vahtiminen".

Voidaanhan sukulaisille ja tutuille väittää että lapsi on julistettu kuoliaaksi, vaikka lapsi olisi annettu pois adoptoitavaksi. Virallisista dokumenteistä luulisi asian selviävän, ja jos löytyisi jotain ruumiinavausdokumentteja niin siitä tietäisi varmuudella että lapsi olisi mehentynyt.

Sukulaiset ja tutut olisi kutsuttu hautajaisiin. Enkä usko tuota, että olisi hävetty sitä, että lasta olisi muka vahdittu huonosti kun kerran katosi.

Vierailija
195/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne metsään kadonneet mummo ja lapsi tapahtui 80 luvun alkupuolella. Olisko voinut olla 1985? Lapsen nimi oli Fanny. Muistan iltapäivälehtien lööpit. Isoäiti ja Fanny paleltuivat metsään, tmv. Silloin oli kaupoissa Fanny-vanukkaita.

Vierailija
196/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea tekin uskotte.

Se kirja on "Maijan tarina. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö yksilön ja yhteisön traumana." Toinen toimittajista on Johanna Hurtig, toista en nyt muista.

Vierailija
197/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetytti,ettei asiasta voi kysyä "jäämättä kiinni". Siis kiinni kenelle? Ei asiaa voi selvittää jostakin kyselemättä. Ehkä juuri poliisi tms taho kertoo mieluummin kun sukulaiset.

Vierailija
198/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpäs olikin. Olin silloin pikkutyttö ja tuo tapahtuma järkytti kovasti. Meille tuli Seura ja siinä oli iso juttu tapahtuneesta. Katja oli leikkimässä kallioilla ja äiti surmasi kesken leikkien. Muistan ikuisesti kuvan tuosta silokallioilla sijainneesta leikkipaikasta. Huppumiestä en kuitenkaan osannut pelätä, kuten naapurissa mökillä kesää viettäneet tädit, jotka eivät oikein tohtineet olla mökissään huppumiestä pelätessään...

Vierailija
199/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpäs olikin. Olin silloin pikkutyttö ja tuo tapahtuma järkytti kovasti. Meille tuli Seura ja siinä oli iso juttu tapahtuneesta. Katja oli leikkimässä kallioilla ja äiti surmasi kesken leikkien. Muistan ikuisesti kuvan tuosta silokallioilla sijainneesta leikkipaikasta. Huppumiestä en kuitenkaan osannut pelätä, kuten naapurissa mökillä kesää viettäneet tädit, jotka eivät oikein tohtineet olla mökissään huppumiestä pelätessään...

Katjan äiti on jo eläkeiässä, jos vielä elää.

Mitähän mahtaa ajatella tänä päivänä tapahtumista?

Vierailija
200/312 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea tekin uskotte.

Se kirja on "Maijan tarina. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö yksilön ja yhteisön traumana." Toinen toimittajista on Johanna Hurtig, toista en nyt muista.

Ihan rehellinen mielipiteeni. Nämä pitäisi tuoda julki, ettei tälläistä pääse enää tapahtumaan.

Näistä pitää keskustella avoimmin. Uskonnon varjolla EI saa tämmöistä tapahtua.

Herätys myös mediat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan