Sukumme vaiettu asia: 3-vuotias siskoni katosi 70-luvulla. Miten voisin selvittää asian?
3-vuotias pikkusiskoni katosi 70-luvulla. En itse muista asiasta mitään, koska olin itsekin silloin pieni. Muistan vain, että huhujen mukaan etsintöihin ei panostettu kovin paljon. Ei haluttu tuoda ikäviä asioita muiden tietoon. Vanhempani eivät antaneet lupaa tuoda asiaa julkisuuteen ja muutenkin lestadiolaisalueella asiaa hävettiin. Hänet julistettiin kuolleeksi paljon myöhemmin kaikessa hiljaisuudessa.
Vuosikymmenet ovat vierineet, mutta ikävä pikkusiskoani kohtaan ei lopu. Myös avoimet kysymykset jäytävät mieltä. Omat vanhempani ovat päässeet jo Taivaan Kotiin kadonneen pikkusiskoni luokse ja siksi en voi heiltä asiasta kysellä. Toisaalta en uskaltaisikaan, koska tästä ei ollut lupa puhua. Miten voisin selvittää asiaa? Paikallinen poliisi on edelleen lestadiolaisvaltainen eli en voi mennä sinnekään "jäämättä kiinni"?
Kommentit (312)
Missä vanhoja lehtiä voi lukea, kuten elokuvissa?
Sinulla on ikävä pikkusiskoasi, jota et edes muista ja jonka katoamisesta on 40 vuotta aikaa? Just. Ymmärrä jos mietityttää, mutta miten voi IKÄVÖIDÄ henkilöä jota ei edes tuntenut?
Hyi että tuota juttua, missä äiti tappoi 5-vuotiaan lapsensa 😢 oliko siis metsässä tapahtunut? Lapsi tohkeissaan tutkii luontoa, kunnes yhtäkkiä ei vain enää ole. Hyi kauheeta..
Ap tosiaan, tule ilmoittamaan maanantaina mitä selvisi! Nostellaa tätä ketjua porukalla aina maanantaihin asti :D
Vierailija kirjoitti:
Tiedän salatun lehtolapsen joka annettiin adoptioon vielä 60-luvun lopulla ihan etelä-Suomessa, ei missään uskonnollisessa paikassa.
Mä tiedän 70-luvulta Varsinais-Suomesta. Samasta lähisuvusta toinen lapsi päätyi adoptioon äidin jäätävän köyhyyden takia. Ihmiset levitti ilkeitä juoruja lapsen kuvitellusta kohtalosta. Ja asuttiin sinänsä vauraalla paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän salatun lehtolapsen joka annettiin adoptioon vielä 60-luvun lopulla ihan etelä-Suomessa, ei missään uskonnollisessa paikassa.
Mä tiedän 70-luvulta Varsinais-Suomesta. Samasta lähisuvusta toinen lapsi päätyi adoptioon äidin jäätävän köyhyyden takia. Ihmiset levitti ilkeitä juoruja lapsen kuvitellusta kohtalosta. Ja asuttiin sinänsä vauraalla paikkakunnalla.
Itse tiedän myös 70-l syntyneen tytön, joka "heitettiin" mummolle: kumpikaan vanhemmista ei hoitanut/ ottanut kotiinsa (suhde loppui ja mol. löysi uudet puolisot/ lapsi hylättiin). Tytöllä sisaruspuolia uusista liitoista; hyvä kun edes tuntee ne.
Mummo ja lapsi metsässä oli Eurassa, kenties 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ja 70-luvulla ihminen ole voinut kadota, oli sitten lestadiolainen tai mikä muu yhteisö tahansa. Ota selvää poliisilta, kirkonkirjoista tms. Ehkäpä hänet adoptoitiin tietämättäsi. Miten.vanhempiesi perunkirjoitus...näkyikö sieltä et oli kuollut? Lestadiolainen on virkamies ja hänen on poliisina toimittava virkansa tai toimensa mukaan.
Ei lestat taida kirkkoon kuulua. Sori vieras uskonto.
Mitä, kuuluvathan he kirkkoon. Omassa seurakunnassani oli pitkään kirkkoherrana lestadiolainen pappi ja ihan hän hoiti virkaansa koko seurakunnan kanssa. Hän siunasi isäni, vaikka ei olla lestadiolaisia.
Kun isoisäni kuoli, sai äitini tietää että isällään oli ollut lapsi ensimmäisen vaimonsa kanssa ennen avioliittoa isoäitini kanssa ja että lapsi oli kuollut taaperona. Koskaan ei ollut isoisäni kertonut kenellekään tästä. Että APn vanhempien kuoltua kuka hoiti paperihommat, luulisi että kaikkien lasten syntymä- ja kuolemavuodet olisi tullut väkisinkin esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän myös 70-l syntyneen tytön, joka "heitettiin" mummolle: kumpikaan vanhemmista ei hoitanut/ ottanut kotiinsa (suhde loppui ja mol. löysi uudet puolisot/ lapsi hylättiin). Tytöllä sisaruspuolia uusista liitoista; hyvä kun edes tuntee ne.
Tuo tuollainen ei ollut edes harvinaista. Minun tietämissäni tapauksissa lapsirakas isoäiti oli kuollut, isoisää ei kukaan halunnut nähdä saati muistella ja aikuiset sisarukset selviytyi kuka mitenkin.
Isät saattoi hävitä tuohon aikaan kaikessa rauhassa, eikä kukaan huudellut perään esim. vastuusta. Saivat ruhassa narista elatusmaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tuollainen ei ollut edes harvinaista. Minun tietämissäni tapauksissa lapsirakas isoäiti oli kuollut, isoisää ei kukaan halunnut nähdä saati muistella ja aikuiset sisarukset selviytyi kuka mitenkin.
Isät saattoi hävitä tuohon aikaan kaikessa rauhassa, eikä kukaan huudellut perään esim. vastuusta. Saivat ruhassa narista elatusmaksuista.
Vierailija kirjoitti:
ja te uskoitte kaiken :D :D
ap
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
ja te uskoitte kaiken :D :D
ap
Ei kai uskottu. Keskustelukin harhaili metsässä ja toivonlinnassa. Ja onko lesta kirkkoon kuuluva. Mielenkiintoinen ketju silti.
Vierailija kirjoitti:
Missä vanhoja lehtiä voi lukea, kuten elokuvissa?
Kirjastoissa. Siellä voi löytyä sellainen antiikkinen laite kuin mikrofilmin lukulaite. Sillä luetaan niitä vanhoja lehtiä, joita ei ole digitoitu.
Ja se linkki, jota ei sovi kirjoittaa (poista välilyönnit) murha. info ja siellä kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ikävä pikkusiskoasi, jota et edes muista ja jonka katoamisesta on 40 vuotta aikaa? Just. Ymmärrä jos mietityttää, mutta miten voi IKÄVÖIDÄ henkilöä jota ei edes tuntenut?
Huhhuh tuota alapeukkujen määrää :,D
Vierailija kirjoitti:
Sanasta "erämaa" nimimerkissä tuli kyllä heti Sallan tapaus mieleen, mutta ei sovi ajallisesti tai muutenkaan ap:n tarinaan. Vai olisiko ap kuullut siitä lapsena ja lapsenmieli yhdistänyt sen oman siskon katoamiseen? Tai sitten ap on kuullut siitä aikuisena ja yhdistellyt hieman eri asioita mielenkiintoisen tarinan luomiseksi...? ;)
Oli miten oli, älä nyt tähän tätä jätä!
Terveisin, rikosharrastaja
Oliko mitään Sallan tapausta, mitään todistettahan siitä ei ole? Itse vahvasti sitä epäilen, kyllä siitä olis ollut juttua lehdissä. Mitään ei kuitenkaan löydy. Joten jos Sallan tapausta ei ole, niin ap ei ole siitä voinut lapsena kuullakaan. Ei siitä nytkään ole keskusteltu kuin sillä tietyllä palstalla. Ja jos ap siellä olis niin tietäis kyllä miten juttua ryhtyy selvittämään.
Miten lestat hyväksyvät politiikan jos laulu ja esiintyminenkin on heille syntiä?
Tupakka ja alkoholi?
Kyllä todellakin pääsee näkemään. Varsinkin omaiset.
Olen saanut oman isoisäni sota-aikaiset paperit ihan asiasta kiinnostuneen kaverini tilaamina ja noita uudempia pääsee todellakin katsomaan.
Sanomalehtien arkistot ovat kaikille avoinna ja sukuselvityksen voi tilata kuka vaan. Noilla pääsee jo pitkälle. Lakimiestä ei todellakaan tarvita, tuhannet suomalaiset selvittävät sukujuuriaan ja sieltä paljastuu kaikenlaista tuomioista lehtolapsiin.
Ap on jo hyvillä jäljillä.