Miksi ei synnytyksessä vaan voi alkaa riehumaan? Ihan vakavissani kysyn
Siis olen lukenut näitä "kikkelis kokkelis etpäs saakkaan kivunlievitystä vaikka luvattiin" -tarinoita, ja ensimmäinen joka minulle tulee mieleen, on että silloin alkaisi paikat hajoilemaan tai minä lähden kadulle ja synnytän sitten pakkaseen. Pari ikkunaa rikki tuolilla jne.
Jos haluaa alkaa vallankäyttäjäksi niin saa mielestäni kestää seuraukset.
Kommentit (56)
Saatat saada luvan synnyttää lepositeissä 👍
Vierailija kirjoitti:
Siis olen lukenut näitä "kikkelis kokkelis etpäs saakkaan kivunlievitystä vaikka luvattiin" -tarinoita, ja ensimmäinen joka minulle tulee mieleen, on että silloin alkaisi paikat hajoilemaan tai minä lähden kadulle ja synnytän sitten pakkaseen. Pari ikkunaa rikki tuolilla jne.
Jos haluaa alkaa vallankäyttäjäksi niin saa mielestäni kestää seuraukset.
Anestesialääkäri on varattuna leikkauksessa ja sinä riehut... seuraukset kestää riehuja itse.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut synnyttää? Siinä vaiheessa kun kivunlievitys on liian myöhäistä, ei äidistä oikein enää barrikadeille ole.
Juuri näin. Nuoremman kanssa oltiin sairaalassa noin klo 23.00, 50 min myöhemmin oli tenava pihalla. Ei ehtinyt lääkäri määräämään mitään... Kun lopulta tuli paikalle, sanoi vain että ala vaan ponnistamaan, ei enää muuta voi kivulle.
Esikoisen kanssa lääkäri oli kyllä ajoissa paikalla, mutta sanoi vaan että et sä mitään tarvitse. Ja oli kyllä oikeassa, maailmaan muksu tuli ilman pistoksiakin.
Molemmilla kerroilla oli kyllä ilokaasu, mutta ei mitään sen väkevämpää. Eikä kyllä riehumiset ollut mielessä, ei siinä yksinkertaisesti jaksa alkaa heilumaan mitään ylimääräisiä hössötyksiä :-D
Ehkä vähän ot, mutta Orange Is the New Blackissa (vankilasarja) on kai tarkoitus konkreettisesti näyttää miten epäinhimillisesti synnyttäviä vankeja kohdellaan, kun eivät saa mennä sairaalaan eivätkä kivunlievitystä kuin vasta silloin kun supistusten väli on pari minuuttia. Naurattaa, kun tuohan on ihan normaali toimintatapa Suomessa. Jenkeissä vissiin saa heti puudutuksen kun synnytys on käynnissä?
Minä en saanut ekassa synnytyksessä mitään, en "ehtinyt". Ulisin kivusta sekaisin monta tuntia tajuamatta mistään mitään, kätilöt kävivät vain lässyttämässä jotain välillä (ja kysymässä tyhmiä kysymyksiä). Kun vihdoin tajusivat tehdä sisätutkimuksen tuntien päästä niin oho, 9 cm auki, voi harmi kun nyt ei ehdi enää mitään laittaa.
Jotenkin sairasta, että tommonen hälläväliä asenne on kun puhutaan naisista ja synnyttämisestä. Se ei todellakaan ole kivutonta. Eikä sitä tarvitse sietää. Jos miehet synnyttäisivät niin kivunlievityksestä ei ulisisi kukaan.
Ei naisen kivunsietokyky anna riahua synnytyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei luovuttaisi sellaisista kivunlievitysmenetelmistä, joiden vaikutus synnytyskipuun on täysi 0? Ainakin mua loukkasi tieto, että sain turhaan huumeita, jotka eivät tehonneet! Koko ajan ajattelin syntyvän lapsen parasta ja sanoin, että puuduttakaa, jotta en tarvitsisi turhia huumeita. Kätilö vastasi, että ne olvat vain testi, jolla nähdään synnytänkö OIKEASTI. OIKEA KIPU ON KOVAA JA SIIHEN EI TEHOA NUO JA TIEDÄN VARMASTI MILLOIN OLEN TOSI KIPEÄ.
Luuletko sinä tosiaan, ettei epiduraalinen puudute ja vahva kipulääke mene lainkaan sikiöön? Voi hyvää päivää...
Minun mielestäni on hävytöntä jos kätilöt ja lääkärit etukäteen lupailevat synnyttäjälle varmaa epiduraalipuudutusta, vaikkeivät sitä tosiaankaan voi 100% luvata! Kun sype-synnyttäjä onkin puhuttu ympäri alatiesynnytykseen sektion sijasta kun sanottu että varmasti saa hyvän kivunlievityksen ajoissa, ja sitten anestesialääkäri ei ehdikään sitä laittamaan, on pettymys ja paniikki aivan hirveät. Minä väänsin 5kg vauvan alateitse imukuppiavusteella ja sattui aivan saaaatanasti kun sairaalan ainoa päivystävä anestesialääkäri oli kiinni isossa leikkauksessa ja sen jälkeen heti päivystyksessä elvyttämässä tai jotain. Ymmärrän ettei hän tietenkään voinut jättää ketään kuolemaan, mutta tämän takia ei pitäisi kätilöiden ym. etukäteen varmasti lupailla yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee!! Sain epin vaikkein ois oikein halunnut ja pökkäsin sekopäisenä vauvan ulos yhdellä työnnöllä kun ei tuntunut missään. Olin niin sekaisin että luulin vauvan olevan parikiloinen ja kuollut.. Itkin kuin hullu ja olin ihan paniikissa. Oli hyvä piikki!!!!
... Ja voin lisätä että ihme että olin toimituksesta selvinnyt kolme kertaa ilman mokomaa piikkiä. Tays.sissa se tungetaan vaikka ei haluaisi ja oli eka ja vika kerta.
En ikinä halua enää vapaaehtoisesti olla niin sekaisin.
1) Epiduraalista ei mene sekaisin.
2) Missään tapauksessa kenellekään ei tungeta epiduraalia väkisin. Älä levitä vääriä tietoja täällä!
Ei sinne synnytyssaliin pääse aina helpolla. Mulla oli synnytys jo käynnissä pitkällä, olin valvonut pari vrk tuskissani. Salia pidettiin vapaana siltä varalta että tulee joku kiireisempi tapaus synnyttämään. Mulle sanottiin että sitten voit vaatia pääsyä sinne saliin kun et enää yhtään jaksa kipuja. Jossain vaiheessa se raja sitten tuli ja ilmoitin etten jaksa enää. Sitten sain kivunlievitykset ja homma saatiin hoidetuksi loppuun. En ymmärtänyt etukäteen, että resurssit on noin pienet suuressa sairaalassa. Synnytysvalmennus oli hieman sanotaanko puutteellinen. Mitäpä sitä tollasia olis osannut tietää ennakkoon, että jopa synnyttämään pääsyä pitää anoa voimakkaasti.
Kaikkien pitäisi ymmärtää, ettei kaikki voi aina mennä, kuin störmsöössä. Ei ole kätilön sadismista kiinni, että synnytykseen ei ole keksitty tehokasta kivunlievittävää, mikä ei sikiötä haittaisi. Tuo synnytys on lääketieteellisesti monimutkainen tilanne, joten se on usein vaikeaa. On toki epäpäteviä kätilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee!! Sain epin vaikkein ois oikein halunnut ja pökkäsin sekopäisenä vauvan ulos yhdellä työnnöllä kun ei tuntunut missään. Olin niin sekaisin että luulin vauvan olevan parikiloinen ja kuollut.. Itkin kuin hullu ja olin ihan paniikissa. Oli hyvä piikki!!!!
... Ja voin lisätä että ihme että olin toimituksesta selvinnyt kolme kertaa ilman mokomaa piikkiä. Tays.sissa se tungetaan vaikka ei haluaisi ja oli eka ja vika kerta.
En ikinä halua enää vapaaehtoisesti olla niin sekaisin.
1) Epiduraalista ei mene sekaisin.
2) Missään tapauksessa kenellekään ei tungeta epiduraalia väkisin. Älä levitä vääriä tietoja täällä!
Epiduraalissa käytetään petidiinia ja siitä menee sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän ot, mutta Orange Is the New Blackissa (vankilasarja) on kai tarkoitus konkreettisesti näyttää miten epäinhimillisesti synnyttäviä vankeja kohdellaan, kun eivät saa mennä sairaalaan eivätkä kivunlievitystä kuin vasta silloin kun supistusten väli on pari minuuttia. Naurattaa, kun tuohan on ihan normaali toimintatapa Suomessa. Jenkeissä vissiin saa heti puudutuksen kun synnytys on käynnissä?
Minä en saanut ekassa synnytyksessä mitään, en "ehtinyt". Ulisin kivusta sekaisin monta tuntia tajuamatta mistään mitään, kätilöt kävivät vain lässyttämässä jotain välillä (ja kysymässä tyhmiä kysymyksiä). Kun vihdoin tajusivat tehdä sisätutkimuksen tuntien päästä niin oho, 9 cm auki, voi harmi kun nyt ei ehdi enää mitään laittaa.
Suomalaisten kätilöiden sadismi oksettaa.
Kyllä se kipu vähän hillitsee sitä riehumista, ainakin minulla. Mä ihan yleisestikin hiljenen ja vetäydyn sisäänpäin kun mulla on kipuja. Ei vaan pysty huutamaan tai riehumaan. Kaikki energia menee siitä kivusta selviämiseen. Synnytyksessä sitä on silloin aikalailla kätilöiden armoilla. Ikävä kyllä.
Ei se epiduraali ponnistaessa auta, avautuessa vaan, päin vastoin väärään aikaan annettu puudutus voi vaikeuttaa synnytystä ja aiheuttaa komplikaatioita. Oon synnyttänyt sekä epiduraalilla että luomuna, ja samalta ponnistusvaihe tuntui molemmissa, oikeastaan luomuna oli kivuttomampi, kun oli tunto tallella ja ponnistustarve kovempi. Toisaalta paha sanoa, kun oon tykännyt aina synnyttää ja helppoja synnytyksiä on olleet, jos vielä synnytän, niin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Rentoutuminen on kaiken a&o, sitä kannattaa opetella, ja tutustua synnytyksen kulkuun ja luonnollisiin kivunlievitysmenetelmiin. Jos ei noista mikään toimi, niin puudutukset on hyvä vaihtoehto siinä vaiheessa.
Ottavat vauvan huostaan...