Oivoi tätä mummon-elämää
Isovanhempana on mahtavaa saada lapsenlapsiaan kyläilemään, kokea tuttua säpinää sekä ihailla, kuinka hienosti kasvattamani lapset ovat ottaneet vanhemmuutensa haltuunsa. On myös ihanaa olla tärkeä ihminen tälle uudelle sukupolvelle. Voi päästää työssä käyvät vanhemmat pulasta ottamalla kesällä kouluikäiset mummolaan. Pari muistorikasta viikkoa kokonaan yhdessä lastenlasten kanssa touhuillen!
Yksi ongelma perheidyllissämme kuitenkin on. Lapsettomat ja sitä kautta myös lastenlapsettomat ja vieläpä koko ikänsä jonkinlaisia antipatioita lapsiperheitä kohtaan kokeneet sisarukset! Vanhemmiten he muuttuvat, jos mahdollista, entistäkin happamimmiksi. He pyörittelevät silmiään ja hymyilevät vinosti sisäänpäin, kun pureutuvat kirjaansa tai sanaristikkoonsa syvemmin, silloin kun ympärillä on meidän nuorta polvea! Saa kuulla poikkipuolisia sanoja, kun hekin ovat tulleet lomailemaan meille. Käsityksemme lomasta on vallan eri! Eläkkeelle ehtii, mutta aina ei saakaan olla lastenlapsiensa seurassa!
Kommentit (46)
Häädä ne vinosti hymyilevät sukulaiset hotelliin:) Mukavaa kesää teille.
Ja sinullako ei ole mitään sananvaltaa siihen, miten kotonasi käyttäydytään?
Lapsettomat minun ja puolisoni sisarukset. Meitä on siunattu heillä. Lastenlapsiltamme uupuu serkkuja!
ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat minun ja puolisoni sisarukset. Meitä on siunattu heillä. Lastenlapsiltamme uupuu serkkuja!
ap
Siis lapsenlapsiltanne puuttuu pikkuserkkuja. Eikö vaan? Kun sinun lapsiltasi puuttuu serkkuja? Vähän kummallinen juttu tämä. Onko mummi ottanut aamunapanterit?
Järjestelykysymys. Voisit kohteliaasti pyytää kyläilemään eri aikaan, jolloin aikaa jää keskusteluunkin vieraiden kanssa, kun huomio ei kiinnity lapsiin.
Meillä on isot tilat, joten kaikki mahtuvat olemaan. Laiton viestini vain muistutukseksi joillekin, jotta EHKÄ osaisivat korjata asennoitumistaan lapsiin jo nuorempina lapsettomina setinä ja täteinä tai muina sukulaisina. Lapsenlapsemme tietävät kyllä, kuka on lapsimyönteinen ihminen ja kuka ei ja kyllä me uskallamme sanoa ihan suoraankin. Riitelemään ei ole tarvinnut silti alkaa. Haisevamaan alkavat vieraat lähtevät varmaan tänäkin vuonna ajoissa.
ap
Mieluummin lapsenlapset näkevät sukuaan edes meillä, jos ei muualla, joten vierailu yhtaikaa sopii meille parhaiten! En ole kieltänyt tulemasta muunakaan aikana.
ap
Ovat mustasukkaisia huomiosta. En tiedä, miksi aikuiset ihmiset ovat, mutta olen tätä nähnyt ennenkin. Muuttuvat lapseksi itsekin, jos paikalla on lapsia. Eivätkä tajua, miten ärsyttäviä aikuiset lapsellisesti käyttäytyvät ovat, lapsivihassaan.
Joo menee jo sekaisin, kun omilta lapsiltani puuttuivat serkut (sentään kaksi on mutta se on toinen juttu se) ja sitä jo silloin surin. Napanteria en ole ottanut.
ap
Hei ap. Aurinko paistaa. Ulos sieltä hankkimaan oikeata jutteluseuraa. Olet ilmeisen yksinäinen. Ensin esiinnyt palstalla lapsettomana, nyt mummona.
Mitä ihme lomakotia sä pidät haiseville kieroon katsoville sukulaisilles? Erikoinen tapaus.
Peukutan 10. ihan kybällä! Minulla on tietenkin valtaa siihen miten meillä käyttäydytään, mutta "mihinpä kissa karvoistaan pääsisi", niin että ei sanomisillani ole paljoakaan merkitystä, vaan muutoksen on aina lähdettävä ihmisestä itsestään.
Olen kuin äitimaa joka hyörii ja jakaa vastuuta vähän myös aikuisille lomailijoille. Ikävä kyllä he eivät ole niin oma-aloitteisia, käyttäydy kuin aikuiset, että ilman kehoitusta tekisivät edes minimin, vaan aina tarvitaan pyyntö! Tästä olen puhut heille suoraan, että minulla ei ole reviiriä töiden jaon osalta, että kaikkeen saa tarttua.
Älkää luulko, että minä olisin itse äitihahmo vain koska olen äiti ja isoäiti. Kasvatin lapseni vastuullisiksi ja ovathan he jo itsekin vanhempia, mutta voisivatko lapsettomat sukulaiset kasvaa aikuisiksi ihan itse, varsinkin, kun ovat hyvin tarkkoja henkilökohtaisista rajoistaan? Olen huomannut, että osa lapsistakin on hyvin yhteistyötaitoisia ja ottamassa vastuuta omasta halustaan. Ehkä lapsettomilla ei ole vahvistunut tämä puoli, jolla arkikin sujuu?
ap
Olen puutarhassa. Aurinko polskii ja lapsenlapset leikkivät vesileikkejä.
ap
Juon jääteetä, vaikka ei ole kovin helle. Päätin oikasta itseni aurinkotuoliin ja sain yllykkeen kirjoittaa noista nuivista, jotka istuvat tuollla keinussa lukemassa. Kielsin lastenlapsia ampumasta vesipyssyllä 20 min säteellä meistä ja annoin pesuvadillisen saippuakuplavettä sekä puukeppejä ja lankaa. Sanoin, että askartelisivat niistä laitteen, jolla voisi tehdä jätti-isoja saippuakuplia. AV-rauhani on taattu ja seuraavaksi kun tulevat jotain kysymään sanon, että voivat hakea jättis-jäätelötuutit pakkasesta, se kun on mummin etuoikeus tarjota joka päivä jäätelöä! Illalla luvassa mullan kärräystä ja kuopan kaivuuta lapsityövoimalla. Kivaa!
ap
En nyt oikein ymmärrä. Ap istuu nenä kännykässä av:lla ja haukkuu vieraitaan nuiviksi, koska hekin rentoutuvat keinussa kirjan parissa? Samalla kuitenkin esittää, että kyllä tänne vieraita mahtuu. Mikä näissä lapsettomissa nyt niin ärsyttää? Pitäisikö heidän olla kaivamassa kuoppaa tms. hauskaa ajanvietettä tekemässä lasten kanssa, jotta saisit rauhassa somettaa? Avaa vähän ärsytystäsi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä. Ap istuu nenä kännykässä av:lla ja haukkuu vieraitaan nuiviksi, koska hekin rentoutuvat keinussa kirjan parissa? Samalla kuitenkin esittää, että kyllä tänne vieraita mahtuu. Mikä näissä lapsettomissa nyt niin ärsyttää? Pitäisikö heidän olla kaivamassa kuoppaa tms. hauskaa ajanvietettä tekemässä lasten kanssa, jotta saisit rauhassa somettaa? Avaa vähän ärsytystäsi.
Ap on varmaan saanut auringonpistoksen:)
Ensimmäinen kerta tällä viikolla, kun olen somessa. Aurinko paistaa, joten kuntoilu saa jäädä viileämpään aikaan iltaan. Lapsilla kuitenkin riittää virtaa koko päiväksi ja sitähän nuo nuivat tuskailivat jo aikaisin aamulla, mutta tulivat kuitenkin perässämme ulos keinumaan. Olemme puheväleissä, mutta annetaan nyt heille lepoa joksikin aikaa. Minä ehdin ensiksi aurinkotuoliin kerrankin ja toinen tuoli on vieressäni tyhjänä suht lähellä vesisotaa, mutta ei ole kannettava kastunut, kun tiedän aseiden kantamat ja vedin rajan! (eivät saa tulla pienen ojan tälle puolelle sotimaan)
ap
Siis lapsettomat lapsesi ovat samaan aikaan luonasi ja nyrpistelevät näille pienille sukulaisilleen? Ja sinulle? Näytä ovea.