Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ostaisin nyt ensiasunnon ja myisin sen vuoden päästä...

Vierailija
15.06.2017 |

...niin olisiko siinä mitään "järkeä"?
...tai siis menettäisikö siinä jotain? (Myyntivoittoveron tiedän, sekä että ensiasunnosta ei tarvitse maksaa 2%:n veroa, mikäs sen nimi olikaan?)

Nyt vuokramme on n. 1000e + autopaikat yms. Jos ostaisi asunnon, mihin nyt olisi varaa, niin eikö kuitenkin esim vuoden päästä olisi mahdollista jo saada enemmän lainaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...tai siis menettäisikö siinä jotain? (Myyntivoittoveron tiedän, sekä että ensiasunnosta ei tarvitse maksaa 2%:n veroa, mikäs sen nimi olikaan?)

Nyt vuokramme on n. 1000e + autopaikat yms. Jos ostaisi asunnon, mihin nyt olisi varaa, niin eikö kuitenkin esim vuoden päästä olisi mahdollista jo saada enemmän lainaa?

Ensiasunnon ostajaa tuetaan siten, että ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa (2% tai 4%). Tämä etuus laukeaa kun omistaa jostain asunnosta yli puolet. Eli jos miehesi kanssa ostaisitte nyt asunnon 50/50, niin teidän ei tosiaan tarvitse silloin maksaa tuota varainsiirtoveroa. Jos vuoden sisään myyt pois asuntosi, jossa et siis ole asunut kahta (2) vuotta, niin maksat silloin asunnon hinnannoususta johtuvaa myyntivoittoveroa (30% tai 34%) nousseesta arvosta. Tämä lisäksi lainoituksessa pankki perii yleensä lainan perustamiskustannukset yms. joista voi johtua lisää muutamia tuhansia euroja sekä muutosta aiheutuvat kustannukset.

Näin ollen, ei ole mitään järkeä asua vain yhtä vuotta (1) ostetussa asunnoss.

Vierailija
2/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän oikein tavoittelet ajatuksella, että myisit ostamasi asunnon vuoden päästä pois?

Miksi olisi mahdollista saada vuoden päästä enemmän lainaa, jos tulot eivät muutu?

Edellä mainittujen verojen ja lainakulujen lisäksi pitää huomioida myyntikustannukset (välityspalkkio).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut aikoinaan asunnon 50/50, nyt ollaan miehen kanssa suunniteltu, että ostamme talon, hän ei ole ikinä ostanut.

Olenko minä nyt menettänyt tuon ensiasunnon ostajan edun? Kannattaisiko siis miehen yksinään ostaa talo?

Vierailija
4/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut aikoinaan asunnon 50/50, nyt ollaan miehen kanssa suunniteltu, että ostamme talon, hän ei ole ikinä ostanut.

Olenko minä nyt menettänyt tuon ensiasunnon ostajan edun? Kannattaisiko siis miehen yksinään ostaa talo?

Olet menettänyt. Mutta ei ehkä paras idea että asunto on vain miehen nimissä. Avioliitossa ehkä toimisi, mutta jos sinä lyhennät myös lainaa niin lankeaa lahjavero.

Vierailija
5/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet menettänyt. Mutta ei ehkä paras idea että asunto on vain miehen nimissä. Avioliitossa ehkä toimisi, mutta jos sinä lyhennät myös lainaa niin lankeaa lahjavero.

Avioliitossa ollaan.

Vierailija
6/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni ensiasunnon ostajan varainsiirtoveron saa käyttää uudelleen, jos esim. a ja b ostavat asunnon niin, että ensimmäisessä asunnossa a omistaa 49%, b 51%, jolloin b saa varainsiirtoveroedun. Seuraavassa asunnossa a omistaa 51% ja b 49%, jolloin a saa varainsiirtoveroedun.

Vierailija
7/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa ollaan.

Kai sinä haluat kuitenkin kartuttaa omaisuuttasi kuten mieskin? Ei se etu nyt niin merkittävä ole, ettei voisi loppuikänään vaihtaa toiseen omistusasuntoon.

Vierailija
8/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa ollaan.

Kai sinä haluat kuitenkin kartuttaa omaisuuttasi kuten mieskin? Ei se etu nyt niin merkittävä ole, ettei voisi loppuikänään vaihtaa toiseen omistusasuntoon.

En nyt ihan heti keksi, että mihin minä sitä omaisuutta tarvitsisin?! Kaikki on yhteistä miehen kanssa ja jos ero tulee niin yhteistä on silloinkin kaikki. Vai onko minulla nyt jäänyt joku juttu välistä :D

Vierailija
9/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois vaan tyhmää tehdä noin. Vähintään 2v asumista kandee olla.Miten joku voi olla noin pihalla?

Vierailija
10/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa ollaan.

En nyt ihan heti keksi, että mihin minä sitä omaisuutta tarvitsisin?! Kaikki on yhteistä miehen kanssa ja jos ero tulee niin yhteistä on silloinkin kaikki. Vai onko minulla nyt jäänyt joku juttu välistä :D

On jäänyt aika monta asiaa välistä ihan selkeesti. Sääliks käy.

Kotiläksyksi annan sulle käskyn lukea talous-ja sijoitusaiheista blogeja ja viisastua.Paljon.

Vierailija
11/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa ollaan.

Joo, avioliitossa se talo on tasan yhtä paljon molempien puolisoiden omaisuutta käytännössä vaikka se olisi toisen nimissä.

Vierailija
12/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat ei ole juuri nousseet, joten myyntivoittoverolla ei nykytilanteessa ole merkitystä. Varainsiirtoverot, välityspalkkio, muuttokustannukset, mahdollisesti päällekkäiset vastikkeet on todennäköisesti isompi kustannus lyhytaikaisessa omistamisessa.

Vierailija
13/13 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää haukkoko ap:ta, nämä on monesti aloittelijalle vähän monimutkaisia asioita.

Mutta siis, en suosittele ostamaan asuntoa noin lyhyellä tähtäimellä. Nyt säästät varainsiirtoveron mutta joudut myöhemmin sen maksamaan. Lainan perustamiskustannukset on usein muutaman satasen, lisäksi voi syntyä kuluja esim. jälkipanteista yms jos vanhempien asuntoa pitää pantata velan vakuudeksi. Jos nyt ette saa lainaa riittävästi, ei tilanne ole olennaisesti muuttunut yhdessä vuodessa. Vuoden kuluttua on kuitenkin huomioitava välittäjänpalkkio joten tilanne on +-0.

Järkevintä varmaan olisi ostaa nyt sellainen asunto johon teillä on varaa ja asua siinä vähintään muutama vuosi. Samalla saatte kartutettua omaisuutta ja muutaman vuoden kuluttua isompi lainamääräkin voi olla mahdollista. Toinen vaihtoehto on jatkaa säästämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi