Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun mies ei vaivaudu opettelemaan suomea, vaikka on asunut täällä jo seitsemän vuotta

Vierailija
15.06.2017 |

Hakeutuu joka paikassa oman maalaistensa seuraan ja puhuvat omaa kieltään. Töissäkin seurustelee vaan samaa kieltä puhuvien kanssa. Osaa tyyliin peruslauseet, esitellä itsensä, kertoa ikänsä ja asuinpaikkansa ja sitten yksittäisiä sanoja tietenkin paljon. Muttei osaa muodostaa lauseita. Kun pitäisi sanoa vaikka "Minä käyn illalla kaupassa" niin lause muotoutuu "Minä käydä ilta kauppa" Hävettää kavereidenkin seurassa ettei ole sen enempää viitsinyt vaivautua opettelemaan kieltä vaikka on kuitenkin tullut jäädäkseen.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä kieltä puhutte keskenänne?

Englannin ja suomen kielen sekoitusta, pyrin minun puoleltani pelkkään suomeen mutta tällöin jää usein epäselväksi mitä yritän sanoa.

ap

Rupeat johdonmukaisesti puhumaan pelkkää suomea. Vaikka mies puhuisi sinulle englanniksi niin vastaat vain suomeksi, annat jäädä epäselväksi jos jää. Kannustat miestä puhumaan sinulle suomea, jos mies kysyy/sanoo jotain englanniksi niin opetat saman suomeksi ja reagoit vasta kun mies on jollain tavalla esittänyt asian suomeksi.

Sitten miehen on pakko ruveta oppimaan sitä suomea, jos puhut englantia miehelle aina niin ei sillä ole mitään motivaatiota alkaa suomea opettelemaan.

Vierailija
22/24 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin noloa jo. Itse jos muualle muutan niin opiskelen esperanton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tuli Suomeen noin 20 vuotta sitten kun avioiduimme. Työpaikkaa ei ollut tiedossa heti, joten tukea oli nostettava koska minun palkkani oli pieni. Silloin tuen nimi oli integroitumistuki tms ja se oli yhtä suuri kuin Kelan maksama peruspäiväraha työttömälle. Tuen saaminen edellytti suomenopintoja. Kurssit piti itse hankkia. Muistaakseni mieheni oli kahdella tai kolmella eri kurssilla, esim. iltalukiossa. Minusta systeemi oli hyvä: mies oppi kielen nopeasti ja kielitaidon kartuttua pääsi töihin.

Onko nykyään erilainen systeemi?

Eri asia tietysti, jos tulee suoraan töihin jossa ei tarvitse suomen kieltä. Jos ei tarvitse alkuun taloudellista tukea, suomen opinnotkaan eivät ole pakollisia.

Kieli on avain yhteisöön ja yhteiskuntaan. Ihan ehdottomasti puolisoiden kannattaisi opiskella toistensa kieliä edes siihen kuullunymmärtämistasoon asti. Minulla ja puolisollani ei ole kolmatta kieltä, koska hän puhuu hyvin suomea ja minä puhun hyvin hänen äidinkieltään. Lapset ovat luonnollisesti kaksikielisiä.

Voisiko ap miehesi löytää esim. suomenkielisen harrastusporukan, jos kotona ei motivaatio syty kielenopiskeluun?

Vierailija
24/24 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä kieltä puhutte keskenänne?

Englannin ja suomen kielen sekoitusta, pyrin minun puoleltani pelkkään suomeen mutta tällöin jää usein epäselväksi mitä yritän sanoa.

ap

Rupeat johdonmukaisesti puhumaan pelkkää suomea. Vaikka mies puhuisi sinulle englanniksi niin vastaat vain suomeksi, annat jäädä epäselväksi jos jää. Kannustat miestä puhumaan sinulle suomea, jos mies kysyy/sanoo jotain englanniksi niin opetat saman suomeksi ja reagoit vasta kun mies on jollain tavalla esittänyt asian suomeksi.

Sitten miehen on pakko ruveta oppimaan sitä suomea, jos puhut englantia miehelle aina niin ei sillä ole mitään motivaatiota alkaa suomea opettelemaan.

Tämä on hyvä neuvo, jos mies on motivoitunut. Jos ei ole, syntyy vain eripuraa.