Te, joiden lapsilla ei ole omia huoneita, miksi?
Eivätkö lapset halua omia huoneita? Minulla on neljä lasta ja jokainen halusi oman huoneen noin seitsemänvuotiaana mennessään, nuorimmainen "joutui" muuttamaan aikaisemmin omaan huoneeseen kun isoveli halusi. Mielenkiinnosta kysyn, miten niiss perheissä, joissa lapsilla ei ole omaa huonetta, toimitaan. Onko lapsilla yhteinen huone vai nukkuuko vanhempien huoneessa?
Kommentit (90)
Onneksi mun lapsilla ei ole tuollaista retardia vanhempana kuin ap:n lapsilla. Etkö TODELLAKAAN keksi itse yhtään syitä ääliö? Kuvitteletko sä, että jengillä on siis ne huoneet valmiina, lapset eivät vain halua muuttaa niihin?
Meitsivain kirjoitti:
Mä en kans tätä ymmärrä miksi ei voisi muka olla omaa huonetta. Omassa lapsuudessa (on kaksi nuorempaa sisarusta) ja etenkin vielä enemmän teininä ahdist se ettei yksityisyyttä ja mahdollisuutta omaan rauhaan ollut yhtään. Epäilen että oli mun kiusaksi näin, meinaan kun sitten muutin kotoa pois, porukat muuttivat asuntoon jossa molemmilla sisaruksillani omat huoneet ja vanhemmilla makkari. Ja joo, olen ehkä vähän katkera.
Ja lisättäkööt ettei mua innostanut jakaa huonetta etenkään 13-17 vuotiaana 3 ja 5 vuotta nuorempien sisarusten kanssa. Ei, VIHASIN sitä. Ei todellakaan mitään omaa tilaa eikä edes tiettyjä tavaroita voinut sanoa omaksi vaikka oikeasti olivat, esim sukulaisen mulle täysin OMAKSI ostama läppäri johon faija sanoi että mun TÄYTYY jakaa se sisarusten kanssa....
Iso perhe, lapsia 2/huone. Jos joku on yökylässä niin se joka joutuisi nukkumaan yksin, hinaa patjansa sisarusten huoneeseen :D Eli eivät kovin näytä kärsivän tästä järjestelystä.
Meitsivain kirjoitti:
Meitsivain kirjoitti:
Mä en kans tätä ymmärrä miksi ei voisi muka olla omaa huonetta. Omassa lapsuudessa (on kaksi nuorempaa sisarusta) ja etenkin vielä enemmän teininä ahdist se ettei yksityisyyttä ja mahdollisuutta omaan rauhaan ollut yhtään. Epäilen että oli mun kiusaksi näin, meinaan kun sitten muutin kotoa pois, porukat muuttivat asuntoon jossa molemmilla sisaruksillani omat huoneet ja vanhemmilla makkari. Ja joo, olen ehkä vähän katkera.
Ja lisättäkööt ettei mua innostanut jakaa huonetta etenkään 13-17 vuotiaana 3 ja 5 vuotta nuorempien sisarusten kanssa. Ei, VIHASIN sitä. Ei todellakaan mitään omaa tilaa eikä edes tiettyjä tavaroita voinut sanoa omaksi vaikka oikeasti olivat, esim sukulaisen mulle täysin OMAKSI ostama läppäri johon faija sanoi että mun TÄYTYY jakaa se sisarusten kanssa....
Miten pystyit tekemään läksyt? Vai jäikö opiskelusi ammattiastelle?
Provohan tää on. Pk.seudulla kun asuu niin harvalla monilapsisen perheen lapsella on oma huone. On vähän eri asia asua jossain saarijärvellä tai kärsämäellä tms. Täällä keskituloinen perhe ei voi ostas niin isoa asuntoa saati vuokratakaan...kaksio on samaa hintaluokkaa ku talo jossain tyrnävällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ok-talo 7 h+k+3 kph, muta silti kolme lastamme ovat kaikki samassa huoneessa. Me vanhemmilla on sänky olkkarissa tai siis vuodesohva.
Kuulostaa, anteeksi vaan , typerältä. Mihin te noita huoneita käytätte?!
Kunhan vastasin. Kysymys on minusta niin typerä, anteeksi. Miksei ole omia huoneita? No siksi, kun asunto on pieni, eikä ole varaa isompaan!
Eikun tuo kysymys oli sille, joka kehui asuvansa 7h+k omakotitalossa ja silti vanhemmat nukkuu olkkarissa ja lapsilla ei ole omia huoneita. Mitähän tosiaan tekevät niillä huoneilla?
No eiköhän sulle vastannut ihan oikea henkilö. Ryhmään kysymykseen tyhmä vastaus, eli tuo vastaus ei pitänyt paikkaansa, kunhan keksi jotain tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ok-talo 7 h+k+3 kph, muta silti kolme lastamme ovat kaikki samassa huoneessa. Me vanhemmilla on sänky olkkarissa tai siis vuodesohva.
Säästyyhän ne saranat tuolla pelillä :D.
Ap:n aloitus on provo. Oikeasti ap asuu kerrostalossa yksinhuoltajana kaksiossa kolmen lapsen, uuden avomiehen ja susikoiran kanssa.
Meillä on kaksi lasta, 1v ja 6v. Ostimme juuri kolmion, aikaisemmin meillä on ollut neliö ja siinä lapsilla yhteinen huone.
Me valittiin tietyt asiat nyt neliöiden yli. Kun maksaa kolmiosta yli 400 000e niin voi miettiä mitä se neliö maksaisi. Alakoulun yläluokille saavat olla samassa huoneessa ja sitten asuntoa muokataan niin että kaikki saavat oman suljettavan tilan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan vastasin. Kysymys on minusta niin typerä, anteeksi. Miksei ole omia huoneita? No siksi, kun asunto on pieni, eikä ole varaa isompaan!
Eikun tuo kysymys oli sille, joka kehui asuvansa 7h+k omakotitalossa ja silti vanhemmat nukkuu olkkarissa ja lapsilla ei ole omia huoneita. Mitähän tosiaan tekevät niillä huoneilla?
Et sitten sarkasmia ymmärtänyt ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän sulle vastannut ihan oikea henkilö. Ryhmään kysymykseen tyhmä vastaus, eli tuo vastaus ei pitänyt paikkaansa, kunhan keksi jotain tyhmää.
Minusta tuo 7h+k oli nokkela vastaus tähän provoon.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille on varmasti ihanaa asua samassa huoneessa, jos he sitä haluavat! :)
Mutta noin lähtökohtaisesti en ymmärrä, miksi pitää perustaa niin suuri perhe, jos ei ole varaa asumukseen, jossa kaikille olisi tilaa. Tällä siis en halua provosoida, vaan vilpittömästi ihmettelen!
kaksospojat joutuvat jakamaan huoneen keskenään, mutta esikoistytöllä on oma. Ostettiin ex-mieheni kanssa asunto pk-seudulta, jossa on kolme makuuhuonetta. Tarkoituksena oli kaksi lasta, eikä tullut mieleenkään kun suunnittelimme toista lasta, että kyseessä olisikin kaksoset. Eikä siinä vaiheessa sitten lapsimäärälle hirveämmin voi mitään.
Isompaan ja silloin myös kalliimpaan asuntoon ei ole minulla varaa. Juuri ja juuri selviän nykyisestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Rahapulahan se syy on. Jos ei ole varaa tai uskallusta suurempaan asuntoon, niin sitten eletään ahtaasti.
On myös oma valinta. Me asutaan lähes Helsingin keskustassa kohtalaisen ahtaasti (90 m2 ) kolmen lapsen kanssa. Saatais tämän asunnon hinnalla kyllä omakotitalo jostain lähiöstä, mutta ei haluta muuttaa kauemmaksi. Nyt pärjätään ilman autoa ja lasten koulut ja harrastukset ovat lähellä. Työpaikat myös lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahapulahan se syy on. Jos ei ole varaa tai uskallusta suurempaan asuntoon, niin sitten eletään ahtaasti.
On myös oma valinta. Me asutaan lähes Helsingin keskustassa kohtalaisen ahtaasti (90 m2 ) kolmen lapsen kanssa. Saatais tämän asunnon hinnalla kyllä omakotitalo jostain lähiöstä, mutta ei haluta muuttaa kauemmaksi. Nyt pärjätään ilman autoa ja lasten koulut ja harrastukset ovat lähellä. Työpaikat myös lähellä.
90m2 ei ole ahtaasti.
Meitsivain kirjoitti:
Meitsivain kirjoitti:
Sellaistahan se köyhyys on. Luuletko, että vanhempasi kiusallaan ja ilkeyttään asuivat ahtaasti? Luultavasti heidän taloudellinen tilanteensa hieman helpotti, kun pystyivät muuttamaan myöhemmin isompaan. Jospa olit niin suuri kuluerä asuessasi vanhempiesi kanssa, että vasta sitten oli varaa muuttaa isompaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90m2 ei ole ahtaasti.
no on se aika ahtaasti jos on kolme lasta, sillä ei silloin varmastikkaan täyty jokaisella lapsella oma huone periaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90m2 ei ole ahtaasti.
Riippuu niin huoneiston pohjasta. Tämä on vanha talo ja huoneet ovat suuria, esim makuuhuoneita on vain kaksi. On toki tehty omia soppia lapsille, mutta huoneita on vaikea jakaa, kun huoneessa on vain yksi ikkuna.
Mutta kuten sanoin, olemme tyytyväisiä keskustassa asumiseen. Tämä on meidän valinta.
Ehkä tässä on kyse arvomaailmasta. Toiset ovat valmiita vaikka elämään yli varojensa, jotta lapset saavat omat huoneet ja ajattelevat että kaikki elävät samalla tavalla. Onneksi on tiukennettu lainan myöntämisiä, koska velkajärjestelyyn joutuminen on koko perheen kannalta paljon kurjempi asia kuin se että ei ole omia huoneita.
Vauva ja taapero nukkuu samassa huonessa kanssamme. Taaperolla on leikkihuone, jonne pääsee yksin nukkumaan kun itse on valmis sinne siirtymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako rahan puute siihen, että ette hanki isompaa asuntoa alueelta, jossa asutte nyt? Silloinhan ei tarvitsisi muuttaa kauemmas.
Nyt on kolmella lapsella omat huoneet, mutta jos olisin vaikka yh niin ei olisi rahallisesti mitään mahdollisuutta näin isoon asuntoon.