Kertokaa mulle Kuopiosta!
Muutan syksyllä Kuopioon täältä etelämmästä. Jännittää, en tunne sieltä ketään ja oon vaan kerran eläessäni siellä käynyt ihan pikaisesti.
Kertokaa kaikki Kuopiosta! Asuinalueet, millanen keskusta, ostoskeskukset, tapahtumat, baarit, ravintolat, satama, ihmiset, julkinen liikenne..
Kommentit (129)
Asuin Kuopiossa 5 vuotta, amk-opiskelujen ajan ja viihdyin kyllä! Edelleen asustelen lähiseudulla mutta vähän maalaisemmassa ympäristössä.
Kuopion yöelämää opiskeluajoilta on pakko kehua siinä mielessä, että koskaan en kokenut minkäänlaista ahdistelua tai huutelua tai kokenut oloani pelokkaaksi. Esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella on valomerkin jälkeen ollut hieman turvaton olo baarista lähtiessä.
Nykyään Kuopion ravintolatarjonta on tosi monipuolista, lähiruokaan panostetaan ja kesäisin on kaiken maailman street food -tapahtumia monta kertaa. Baareista suosikit on varmaan Henkka (koska keikat) ja Malja istuskelupaikkana. Parhaat ruuat on olleet Mortonissa, tosin se on auki vain kesäaikaan.
Lähiöistä Puijonlaakso, Niirala, Saaristokaupunki, Julkula ovat varmaan rauhallisimmat ja sitämyöten kalleimmat asuinalueet. Saaristokaupungissa on paljon lapsiperheitä. Neulamäkikin on vähitellen kohottanut imagoaan kun narkkarit alkaa kuolla pois...
Liikuntamahdollisuudet on aika hyvät, hyvin pääse pyöräilemään ja ulkoilemaan, reitit on kivoja ja hoidettuja. Kuntosaleja on tullut Kuopioon kuin sieniä sateella, löytyy kaikkea mahdollista crossfitistä kamppailulajeihin ja tankotanssista trampoliinihalliin.
niin ja serkkuni on paljasjalkainen helsinkiläinen ja hän muutti Kuopioon muutama vuosi sitten opiskelemaan. Ei ole kuin kehunut, on kuulemma aivan ihana paikka ja tuntuu kotoisalta. Paljon on saanut saman henkisiä kavereita ja töitäkin on löytynyt opintojen päätyttyä!
Mutta haukkukaa te muut vaan, pyöritte väärissä piireissä ja paikoissa jos ei Kuopio miellytä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen uimahalli?
Mikä niistä?
Keskustan uimahalli todella kulahtanut. On ilmeisesti purkutuomion saanut ja uutta aletaan pian rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Kuopiooon Jyväskylästä ja en kadu hetkeäkään! Täällä oikeasti saa hengittää, eikä tarvitse puskea rutiinia 100 lasissa 24/7. Ehkä sitten vain sovin paremmmin narkkareiden ja riehujien joukkoon. Eipä tänne mitään ruttuturpia tarvita, ne kuuluu sinne Jyväskylään ja kaikkiin kaupunkeihin Hankasalmea alemmas. Ette tuu droppaan mun tunnelmaa!
Minäkin olen asunut molemmissa kaupungeissa ja molemmissa on puolensa. Kuopiossa on tosin huomattavasti parempi ruokaravintolatarjonta tai sitten mulla on jäänyt Jyväskylästä jotain huomaamatta! Baaritarjonnassa ei eroa, on räkälöitä, kuppiloita ja yökerhot. Yliopisto taitaa olla vireämpi Kuopiossa ja onhan siinä myös yliopistollinen sairaala.
Jyväskylä on opiskelija kaupunki joten siellä on virkeämpi yliopisto ja mitä ihmeen väliä on jollain yliopistollisella sairaalalla!?
No jos kebab pizza on ruokaa mitä haluaa sitä Kuopiosta löytyy mutta oikea ruokaravintola kulttuuri loistaa poissa olollaan, jopa Kouvolassa tämä asia on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama yksityiskohta on pakko korjata; Kuopion keskusta-alue on Helsingin jälkeen Suomen toiseksi tiheimmin asuttu eli keskustassa asutaan ja se onkin kaunista ja kivaa aluetta. Keskustan elävyys on hieman kärsinyt Matkuksen ostoskeskuksen ja Ikean myötä, toisaalta keskusta on remontoitu kävelykatualueeksi ja varsinkin kesällä se on todella kiva. Ravintoloita on asukasta kohti enemmän kuin missään muualla Suomessa.
Kuopiossa suurin puolue ei ole keskusta vaan KOKOOMUS!
Eniten rafloja asukasta kohti kuin missään muualla Suomessa?:DDD Lähde?
Tätä tää on kun savolaiset ei poistu omasta kuplastaan ikinä. Luulevat että asiat on näin.Ja sen TODELLAKIN huomaa että Kokoomus on suurin puolue. Laatta lentää.
Kirjoittaja toi itsensä huonosti julki hän varmaan halusi tuoda esille sen miten Kuopiossa on ravintoloiden asiakaspaikkoja asukasta kohti eniten.
Ei itse ravintoloita.
Yleensä kyl lämmetään asennevikaisille todella hitaasti jos ollenkaan. Omasta asenteesta kiinni enemmänkin toi.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa jo 10 vuotta asuneena voin suositella tänne muuttoa. Ravintoloita löytyy joka lähtöön, luonto on lähellä ja palveluitakin löytyy. Keskustasta pikku kaupat tuntuu tyhjenevän ja se on harmi. Puleja oon nähny, mutta narkkeja en minäkään ole tavannut.
Asuinalueena petosta en suosittele, kaukana kaikesta. Yliopistoon jos meet niin puijonlaakso, neulamäki, niirala ja keskusta on hyviä paikkoja ja lähellä yliopistoa.
Petosella omat kaupat, myös lidl ja abc auki 24h, apteekki, kela ym palvelut. Lyhyt matka suomen (muistaakseni) viidenneksi suurimpaan kauppakeskukseen+ikeaan n 2-3km, riippuen missä päin petosta asuu, lähellä on myös toinen kauppakeskus. Huonosta maineestaan huolimatta petosella on paljon lapsiperheitä, päiväkoteja, lenkkipolkuja ym. Julkinen liikenne on hyvä, vuoroja keskustaan ajaa usein ja eri reittejä joten pääsee varmaan helpommin paikasta toiseen kun lähiöistä jotka on lähempänä keskustaa ja joissa bussivuoroja ajaa harvakseltaan.
Petosella on suht rauhallista kun suhteuttaa asukasmäärään ja petosen vieressä saaristokaupunki joka on varmaan kallein alue kuopiossa, isoja omakotitaloja ramtatontilla, ei tietty kaikilla, mut isoja taloja löytyy, siinä saarisokaupungin kupeessa taitaa olla vuokra-asuntojakin, (vuokrista en tiedä paljonko) joten petonen on huomattavasti parempi asuinalue kun moni muu, joissa on vaan lähiöpubi ja pieni, kallis pikkukauppa, olen siis asunut useammassa kaupunginosassa joista petonen on ehdottomasti ykkönen, palveluja on enemmän kun monessa pikkukaupungissa ja bussilla/autolla pääsee moottoritietä nopeasti keskustaan tai mihin suuntaan haluaa, petonen kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen uimahalli?
Mikä niistä?
Keskustan uimahalli todella kulahtanut. On ilmeisesti purkutuomion saanut ja uutta aletaan pian rakentaa.
Ai niin, Petosella on myös oma uimahalli+kuntosali.
On uudempi kun keskustassa.
Eniten rafloja asukasta kohti kuin missään muualla Suomessa?:DDD Lähde?
Tätä tää on kun savolaiset ei poistu omasta kuplastaan ikinä. Luulevat että asiat on näin.
Ja sen TODELLAKIN huomaa että Kokoomus on suurin puolue. Laatta lentää.