Oudoin/erikoisin asia jolle olet kuullut jonkun olevan allerginen?
Mä oon lukenut, että joku on oikeasti allerginen liikunnalle. Miten se on edes mahdollista. 😂
Kommentit (152)
Muutama mitä ei tässä ketjussa ole mainittu:
-jodi
-sienet
Sitten muistan yhden tapauksen joka oli kaikelle allerginen, pystyi syömään ainoastaan pansuolassa keitettyä kariniemen maustamattomia fileepihvejä. Vähän sitä itteäkin otti päähän ko. ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hei vau, kerro lisää!
Mä oon nimittäin kärsinyt nyt pitkään kaikenmaailman nokkoihottumista/hiivatulehduksista/kutinasta.. Oikeastaan sen ajan kun miehen kanssa ollaan oltu..
Kyse on siis ilmeisesti allergiasta Malassezia furfur -nimiseen hiivasieneen, joka on aika yleinen kasvusto karvaisilla alueilla, eli etenkin hiuksissa jne. Hikoilu ja yleisesti kuumuus pahentaa tilannetta. Meillä oireisiin on tehonnut apteekista ilman reseptia saatava Nizoral-shampoo, jolla mies pesee itsensä kerran viikossa nykyään.
Okei, koska Mä en pysty nykyään hikoilla ollenkaan kun sattuu ja kutisee... pitääpä alka tutkimaan, kiitti :)
Vierailija kirjoitti:
-jodi
-sienetSitten muistan yhden tapauksen joka oli kaikelle allerginen, pystyi syömään ainoastaan pansuolassa keitettyä kariniemen maustamattomia fileepihvejä. Vähän sitä itteäkin otti päähän ko. ruokavalio.
Jodi on "kosketus-allergia" tai jodi ärsyttää enemmän toisia esim leikkauksissa. Sienet ovat taas sienisokeri-intolerantikkoja eli heidän vatsansa ei sulata sieni sokereita.Sieni allergiaakin varmaan voi olla mutta yleinen vaiva on sienisokeri-intoleranssi.
Itselläni on hajusteyliherkkyys vaikkakin tupakoin.Hajustetut kynttilät sekä jo parfyymiosaston läheltä kulkeminen aiheuttaa allergisen reaktion.
Olen allerginen suvaitsemattomille ihmisille. Niin pahasti, että suljen heidät elämästäni pois. Just tuo että jos ei mulla oo ni ei voi kyllä kellään olla.
Nimimerkki vaikeasti allergisen 15-vuotiaan äiti, koko ajan saa pelätä milloin anafylaksiaa ei ehditäkään hoitaa. Googleta anafylaksia ja laajennus tajuntaasi sekä myötätuntokykyäsi.
Vihreälle värille. Muistan että ala asteella joutui käyttämään jotain suojaa kun väritti vihreällä liidulla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-jodi
-sienetSitten muistan yhden tapauksen joka oli kaikelle allerginen, pystyi syömään ainoastaan pansuolassa keitettyä kariniemen maustamattomia fileepihvejä. Vähän sitä itteäkin otti päähän ko. ruokavalio.
Jodi on "kosketus-allergia" tai jodi ärsyttää enemmän toisia esim leikkauksissa. Sienet ovat taas sienisokeri-intolerantikkoja eli heidän vatsansa ei sulata sieni sokereita.Sieni allergiaakin varmaan voi olla mutta yleinen vaiva on sienisokeri-intoleranssi.
Eipä moni sitä sieni-intorelanssiakaan tiiä, ei ees hoitajat. Liian vähän puhuttu asia. Tiedän myös ihmisen joka saa allergisen reaktion kun käsittelee sieniä, eli ihan allergia.
Jodille on ilkeä olla allerginen. Nykyään sitä tuupataan joka paikkaan.
Isä on allerginen lehmän karvoille! Alkaa aina aivastelemaan jos menee lähelle, mutta samaa ei tapahdu minkään muun eläimen kanssa.:D
Oon allerginen auringolle (eli aurinkoihottuma), tuoreille mansikoille (hillot, pakasteet yms on ihan ok mutta tuore aiheuttaa oireita) ja nisäkkäiden lihalle (immuunipuutoksesta johtuva "allergia"). Näitä joutuu selittelemään useammin kuin maitoa tai soijaa.
EKG:tä otettaessa käytettävä geeli. Saan siitä ihottuman ja jopa mustelmia.
Näitä kun lukee, niin kyllä saan olla onnellinen, etten ole allerginen millekään!
Vierailija kirjoitti:
Sininen väri.Siis tekstiineissä. En tiedä vitsailiko tämä henkilö vai oliki tärähtänyt. Miten se voisi ollamahdollista?!?
no höh. täysin loogista. sille sinisen värin kemikaalille. on näitä. sekin on yliherkkyys.
sähköyliherkkyys on myös olemassa oleva asia. ei ole allergia sekään.
ymmärtäkää nyt allergian ja yliherkkyyden ero.
allergialle voi siedättää. allergiat voi poistaa eliminoimalla matala-asteisen tulehduksen kehosta.
yliherkkyyteen se ei vaikuta. yliherkkyydessä elimistö on vaurioitunut. solut ja maksan kyky poistaa myrkkyjä esim.
Käyttäjä5641 kirjoitti:
Äitilläni on rauta allergia että ei pysty ovia avaamaan mökillä ilman hanskoja. Ne on muuten ihan ruvella ja verillä.
Olisiko kyse nikkeliallergia? Ruostumaton teräs sisältää aika paljon nikkeliä.
Olen alleeginen sweet jaffa-hedelmälle. Se on greipin ja pomelon risteytyksen tulos. Mikään muu sitrushedelmä ei aiheuta mitään. Olen myös kumille/lateksille allerginen, niin lateksittomat kondomit ovat käytössä. Niitä ei vaan aina joka kaupasta meinaa löytyä. :(
Allerginen kaikelle muulle paitsi perunalle, peuranlihalle ja jäniksenlihalle. Tuttavaperheen lapsi joskus aikanaan. Varmaan aika ankeaa kun ei voi syödä muuta kuin perunaa ja lihaa ilman mausteita koko elämänsä. Toivottavasti helpotti joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna! Niin tavanomainen ja mitättömän neutraalilta vaikuttava vihannes, kuulemma tuttavapiirissä kuitenki yksi perunalle erittäin allerginen henkilö!
Itselle ihan normiallergia :D Ja aika monelle muullekin, jos on siitepölylle allerginen (siitä nimittäin aiheutuvat ristiallergiat). Tosin oon vaan raa'alle perunalle allerginen (en voi koskea ilman hanskoja), mutta keitettynä/paistettuna voin syödä ihan normaalisti :)
Olen erittäin pahasti valkosipulille allerginen, johtuen pujon ristiin reagoimisesta.
Mitään muuta ruoka-aine haittaa mulla ei heinänuhasta onneksi ole.
Mutta tuonkin kanssa saa olla tarkkana, jos jotain uutta tuotetta kaupasta halajaa.
Niin moneen liha- ja makkara ym tuotteeseen on lisätty sitä.
En käy tästä syystä ulkona syömässä, koska en jaksa vääntää asiasta. Kun edes vähän ei käy, ei jauheena, ei millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Liha.
Googlettelen perusteella tosin on mahdollista.
Nuorin lapseni on allerginen punaiselle lihalle.
Hänellä on myös maito-, muna- ja vilja-allergia.
Kivennäisvedelle.Tosin tää ihminen on kaikelle allerginen.On luulotautinen hullu!
Meidän vanha koira oli testien mukaan allerginen kissoille.