Oudoin/erikoisin asia jolle olet kuullut jonkun olevan allerginen?
Mä oon lukenut, että joku on oikeasti allerginen liikunnalle. Miten se on edes mahdollista. 😂
Kommentit (152)
Minä olen allerginen monikulttuurisuudelle.
1980-luvulla sain silmät punaiseksi, kutiseviksi ja vetistäviksi aina, kun käytin lilan väristä silmien rajauskynää. Poikaystävä kavereineen sai hillittömän naurukohtauksen, kun erehdyin pohtimaan, olenko allerginen värille vai kynälle. Saman valmistajan muut värit eivät tehneet silmille mitään.
En tiedä kuinka yleinen tämä on, mutta olen itse allerginen penisilliinille.
Tuulimyllyjen huminan aiheuttamat reaktiot. Dokkareitakin tehty.
...
Meidän suvussa on 2 pippureille allergista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taitaa olla aika yleistä eli ns. normaalia.
Lehmä oli auringolle allerginen - iho ei kestänyt aurinkoa, piti pitää sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auringon valolle. Tai sille säteilylle. En tunne henk.kohtaisesti ketään tällaista henkilöä, mutta pari dokkaria aiheesta olen nähnyt.
Mun sisko saa auringonvalosta aina jotain ihme aurinkonäppyjä.
Meidän yksi lehmä oli kanssa. (Tuossa yllä jo kirjoitin.) Eläinlääkäri ihan totesi.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin yleistä. Otikossa kysyttiin oudointa tai erikoisinta asiaa, jolle joku on allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Sininen väri.Siis tekstiineissä. En tiedä vitsailiko tämä henkilö vai oliki tärähtänyt. Miten se voisi ollamahdollista?!?
Väriaineet on kemikaaleja. Ihan mahdollista.
Musta on kaikkein pahin - siinä on eniten kemikaaleja. Useat kuiduthan on luonnostaan vaaleita, beigejä, vihertäviä. Lampaan mustakin on oikeasti äärettömän tumman ruskea; ei pikimusta, joka on aina kemiallisia aineita / epäorgaaniset värit; orgaanisetkin saatta aiheuttaa (henna mm.) .
.
Ei turhaan sanota, että mm. uudet ostetut pussilakanat pitää aina pestä - niissä on värijäämiä.
Vierailija kirjoitti:
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumi ja sähkö.
Enpä itsekään osannut ajatella, että kumille voi olla allerginen... Ihan muun vaivan yhteydessä ihotautilääkäri huomasi tutkituttaa se. Tutkimuksissa se rinnastettiin pähkinäallergiaan vakavuudeltaan. Minulla testitulos oli lievä positiivinen, ja silti se näkyy aina potilastiedoissani ensimmäisinä toisin kuin tietyt ruoka-aineet.
Lievän reaktion vuoksi en ymmärtänyt edes varoa, pidin jostain syystä normaalina, että kumihanskojen käytön jälkeen kädet vähän punoittaa, kun kutinaa ei tullut, kuten ruoka-aineallergioissa. Vähän kuin juoksulenkillä voi saada hien pintaan. Vaatteita joissa kuminauha on suoraan ihoa vasten en ollut koskaan tykännyt käyttää "puristamisen" ja siitä seuraavan punoituksen takia.
Kun se todettiin, sen varominen on varmaan allergioista helpoimmasta päästä. Siitä ei tarvitse mainita koskaan kylään mennessä. Tyypillisissä päivittäistuotteissa löytyy liki aina marketissa lateksittomiksi erikseen kerrottuja vaihtoehtoja tavallisten rinnalla, mm. kortsut, "kumihanskat" jne. joten kai se melko yleinen on, kun tuskin marketeissa on laajan tuntuista tarjontaa tuotteista jotka jää hyllyille pölyä keräämään.
---
Mun läheinen sukulainen on allerginen kumille. Hän kertoi, ettei pysty käyttämään ollenkaan kondomeja, heillä kuulemma ainut toimiva ehkäisykeino on yhdynnänkeskeytys.
Itsellä oli taiveihottumaa lapsena ja pesuaineongelma töissä nuorena (käsien nahka meni rikki pesuaineista työpaikalla) - hanskat kädessä siis. Käytin puuvillahanskoja kumihanskojen alla lisäksi. Lääkäri käski vaihtamaan töitä, sanoi, että tulee herkästi kumiallergia, jos käyttää vuosia kumihaskoja, kun käsien iho rikki --> riski.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisin on varmaan, mistä luin, että joku on allerginen miehensä siemennesteelle.t
Täällä on kyllä paljon ihan tavallisia allergioita. Ei ruoka-allergiat ole sitä, ettei pidä ruuasta. Tiedän montakin, joita ne allergiat harmittaa, kun ei pysty syömään.
Itselläni näkyy olevan valikoiva soija-allergia, tai sitten joku herkkyys. Osasta soijatuotteita menee vasta älyttömän kipeäksi, esim. tofujäätelöstä, ja joistan purkkisoijista mutta esim. kikkoman-soijasta en saa mitään oireita ja kiinalaisessa ravintolassa en ainakaan muista vatsan tulleen kipeäksi. Eikö siellä ole soijaa helposti melko monessa?
Mulla on muuten sama juttu noiden soijatuotteiden kanssa. Soijakastiketta voin käyttää maustamiseen eikä kiinalaisen ravintolan ruuasta ole tullut maha kipeäksi.
Maha sen sijaan ei kestä soijajogurttia, soijamaitoa tai niitä kaupasta saatavia kuivia soijarouheita ja -suikasuikaleita. Käyttäisin jos voisin.
Itse luulin pitkään olevani allerginen jollekin/joillekin väriaineille. Opiskellessa viimein otettiin kunnon testit ja paljastui, että olinkin allerginen osalle kiinnitysaineista. Eli millä esim. väri kiinnitetään vaatteisiin. Käytännössä olen huomannut, että mm. farkuissa ja kauluspaidoissa on usein enemmän kiinnitysaineita ja saan niistä helpommin iho-oireita. Mitä enemmän käytetty ja pesty vaate, sitä parempi. Tuo on vaan hankala vaatteita ostaessa, osan tuntee heti kädellä koskettaessa, että en voi käyttää, osa paljastuu vasta oston jälkeen. Nykyään suosin kirppisvaatteita (halpoja jos ei sovi ja monet pesut auttavat asiassa) ja tiettyjä hyväksi kokeilemiani vaatemerkkejä. Ongelma on, että myös mm. meikkeihin, shampoisiin ym. kosmetiikkaan tungetaan noita aineita ja mm. suurin osa apteekin allergiatestatuista voiteista aiheuttaa oireita. Sen sijaan joku marketin halpismerkki taas on aivan ok. Pysyttelenkin tutuissa tuotteissa, mutta kerrankin yhden käyttämäni huulirasvan koostumusta oli muutettu ja seurauksena oli sitten huulet verillä viikon verran... Hiusten värjääminen on myös täysin poissuljettu asia, raitoja voi laittaa, kun siinä aineet eivät osu päänahkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin yleistä. Otikossa kysyttiin oudointa tai erikoisinta asiaa, jolle joku on allerginen.
No älä, osaan kyllä lukea. En ole itse vaan törmännyt keneenkään muuhun, joka olisi sille myös allerginen. Siksi kirjotinkin "en tiedä kuinka yleinen tämä on". Jos olisin tiennyt sen olevan erittäin yleinen, en sitä olisi tänne kertonut. Kiva oppia uutta.
Itselläni on todettu varsinaisesti vain nikkeliallergia, kumiallergia ja laktoosi-intoleranssi.
Joskus on kissasta tullut lievä reaktio testissä, mutta toisessa testissä taas ei.
Silloin tällöin kuitenkin tulee reaktio jostain ihan yllättäen. Joskus aiheuttajan hoksaa, joskus ei. Esimerkiksi reaktio on tullut blistexin huulirasvasta, joistakin huulipunista, meikkivoiteista ja eyelinereista, hiuslakasta, pyykinpesuaineesta, suihkusaippuasta, farkuista, sinisistä lakanoista, sinisestä kudotusta villahuivista, pakaste-einesateriasta, kurkkupastillista, ulkomaisesta tomaatista, sienien käsittelystä (en syönyt), havukranssin teosta ja yhdestä äidin kissasta (vain se yksi, muut kissat ei haittaa)
Elämä on yllätyksiä täynnä ;)
Onneksi mikään reaktio ei ole ollut hengenvaarallinen ja loppujen lopuksi 90% on ihan normaalia eloa, tiettyjä asioita on oppinut välttelemään (esim käytän paljon hajustamattomia tuotteita, en meikkaa arkisin jne)
Olen iloinen, että ei ole mitään oikeasti pahoja allergioita, jotka rajoittaisi elämää.
Suolakurkulle. Ja oli nimenomaan suolakurkku (ei itse kurkku tai etikka tms. liemen sisältämät mausteet, koska niitä pystyi nauttimaan muissa yhteyksissä). Eipäilen kuitenkin vahvasti voiko olla mahdollista, kun suolakurkkujakin löytyy erilaisia ja monelta valmistajalta. Ei vaan tainnut muuten maittaa...
Mä olen allerginen nahkalle tai paremminkin sen parkitsemiseen käytettävälle aineelle. Ongelmia on ainoastaan sandaaleissa kesällä, jolloin jalkoihin tulee vesikelloja. Pitää siis käyttää crocseja...
Musta väri. Ihan lääkärien keksimä diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Suolakurkulle. Ja oli nimenomaan suolakurkku (ei itse kurkku tai etikka tms. liemen sisältämät mausteet, koska niitä pystyi nauttimaan muissa yhteyksissä). Eipäilen kuitenkin vahvasti voiko olla mahdollista, kun suolakurkkujakin löytyy erilaisia ja monelta valmistajalta. Ei vaan tainnut muuten maittaa...
Voi olla keksittyä. Toisaalta itse en uskalla nykyään syödä esimerkiksi pakastekiinalaista ruokaa, sillä kerran turposi kurkku sellaisen jälkeen (ei tarvittu sairaalaa, mutta ahisti kunnolla). Tuoteselosteen perusteella ei olisi pitänyt olla mitään mitä en söisi muutenkin. Silti en uskalla enää syödä niitä minkään merkkisenä. Voi olla vainoharhaisuutta, mutta kurkun turpoaminen ei ole mikään miellyttävä tunne.
Joku puhui täällä allergiasta miehen siemennesteelle niin ainakin itse olin herkkä exän siemennesteelle. Jos päätyi iholle niin mitä kauemmin oli niin alkoi kevyesti polttamaan ja jäi punaiset jäljet pariksi tunniksi. Sisällä (ylhäällä tai alhaalla) en kyllä huomannut oireita. Muiden kanssa ei ole ollut herkkyyttä.
Mä saan kauheen ihottuman haavateippien ja laastarien liima-aineesta. Kamalaa kun erään sairauden vuoksi joudun usein ravaamaan verikokeissa ja joskus unohtaa mainita asiasta ennenku labrantäti on jo läntänny tupon kiinni kyynärtaipeeseen.