Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolainan periminen ja varattomuus!

Vierailija
12.06.2017 |

Pankki alkaa periä opintolainaani takaisin 15.7 alkaen 100€/kk. Olen itse tällä hetkellä työtön, toimeentulotuella. Minulle jää nyt vuokran jälkeen 480euroa/kk. 15.7alkaen 380euroa/kk.

Miten tulen toimeen?? Onko ihan laillista periä noin suuria summia köyhältä?? Laissa sanotaan että täytyy jäädä 480€/kk elämiseen, onko tämä nyt elämistä... Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että MEE TÖIHIN YMS, niin kyllä olen hakenut töihin ja opiskelemaan 2vuotta mutta en ole vain päässyt. Työkokeilussa olin mutta se loppui 2kk sitten..

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela taitaa periä tulevista etuuksista pois, ei maksa etuuksia ennen kun on ottanut rahat pois niistä

Vierailija
162/165 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

miksi olette ottaneet lainaan? Miksi ette eläneet köyhemmin, vaikka dyykaten?

Miten dyykkaamalla maksetaan vuokra tai ostetaan kurssikirjoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

miksi olette ottaneet lainaan? Miksi ette eläneet köyhemmin, vaikka dyykaten?

Miten dyykkaamalla maksetaan vuokra tai ostetaan kurssikirjoja?

Ruokaan ei mene rahaa.

Vierailija
164/165 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Minä päädyin kelan perimisen vuoksi tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä ulosottoon, pakottivat velkajärjestelyyn. Nyt ollaan 5 vuotta sitten merkintä luottotiedoissa, moni ovi on suljettu kokonaan vain siksi, että olen vuosien sairastelun vuoksi köyhä. Kela ei todellakaan sääli ketään!!

Velkajärjestelyyn ei ketään pakoteta vaan siihen päästään - jos päästään - ja ihan itse pitää hakea. En usko , että pelkän opintolainan vuoksi kukaan hakisi velkajärjestelyä. Mutta onhan 5 vuotta ilman luottotietoja vähemmän kuin 15 vuotta, joka on ulosotossa olevan velan lopullinen vanhentumisaika.

Ei nuo ulosottovelat vanhene ikinä. Se varmistetaan sillä, että lähetetään uusi karhukirje ja lisätään lukuun lisää euroja. Näin tuo 15 vuotta alkaa joka kerta alusta.

Älä levitä väärää tietoa. Karhukirjeen lähettämisellä ei voi pidentää velan voimassaoloaikaa 15 vuoden (joissakin poikkeustapauksissa 20 vuoden) jälkeen, vaan velka vanhenee silloin lopullisesti.

Vierailija
165/165 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viime talvena 30op suoritettua ja kela alkoi taas maksaa opintotukea, lainaa en nosta. Suorittamatta on alle 20 op. Voi olla etten suorita enää mitään ja joka tapauksessa jää alle 20op, jonka kela vaatii joka vuosi suoritettavan. Lähtevätkö perimään takaisin o-tukea?