Opintolainan periminen ja varattomuus!
Pankki alkaa periä opintolainaani takaisin 15.7 alkaen 100€/kk. Olen itse tällä hetkellä työtön, toimeentulotuella. Minulle jää nyt vuokran jälkeen 480euroa/kk. 15.7alkaen 380euroa/kk.
Miten tulen toimeen?? Onko ihan laillista periä noin suuria summia köyhältä?? Laissa sanotaan että täytyy jäädä 480€/kk elämiseen, onko tämä nyt elämistä... Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että MEE TÖIHIN YMS, niin kyllä olen hakenut töihin ja opiskelemaan 2vuotta mutta en ole vain päässyt. Työkokeilussa olin mutta se loppui 2kk sitten..
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Höh? Ainakin silloin kun itse opiskelin n. 15 vuotta sitten oli opintolaina valtion takaamaa ja jos sitä ei kyennyt maksamaan johonkin määräaikaan mennessä niin valtio maksoi sen pankille eikä sitä myöhemmin peritty mitenkään.
No kyllä Kela omansa perii takaisin sitten vaikka ulosoton kautta...
Mäkään en aikoinaan pystynyt maksamaan opintolainaan, ja kela maksoi sen pankille. Kela peri kyllä sen multa takaisin, aluksi sai maksaa pientä summaa, mutta lopulta oli maksettava ihan kunnon lyhennykset.
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukauden "turhuudet"
7e ripsari, 7e, kulmakynä 5e, meikkivoide 9e, hiusväri (joka puolitoistakuukausi) n.10e.
Korvapuikot 1e, deodorantti n.3e, shampoo + hoitoaine 5e, rasva 4e, hammastahna 2e, 2pakettia tamponeita n.5e.
Pyykinpesuaine 3e, fairy n.3e, keittiönpesuaine n.3e, laminaatin pesuaine 3e, kloriitti vessanpesuun 1e, imurinpölypussit n.4e. (Joka 3kk)
= 71+4 euroa.
Mutta mitä täällä sanottiin että "ei ihme ettei tule toimeen rahallisesti kun prioriteetit tuollaiset"
👆 Eli olen siis itsekin tyhmä sillä ostan meikit joka kuukausi sillä en tahdo näyttää kamalalta.. En tiedä oletko itse luonnonkaunis vai mitä mutta itse en ole ja tarvitsen ne meikit että kehtaan edes ulos poistua.
Mutta eihän ainakaan meikkivoidetta tai kulmakynää tarvitse joka kuukausi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pelottavia nämä ihmiset, jotka sanovat että "jätä laina maksamatta, vaihda pankki ja odota, että kela maksaa". Tälläiset ihmiset jotka tuota tekevät, eivät varmasti ikinä opi pitämään raha-asioistaan huolta, koska 380euroa ihmiselle, joka ei työskentele tai käy edes koulussa on täysin riittävä määrä, kunhan vain osaa tinkiä menoistaan.
Eikös lainan maksamattajättämistä tule merkintä, mikä näkyy sitten kaikille (esim uutta asuntoa etsiessä?)
On kyllä vähän rahaa oikeastikkin. Sähkö, netti ja puhelin vie helposti 60e/kk sen lisäksi vielä bussilippu 50e tekee jo 110e jolloin jäljellä on 270e. Sillä ei hirveästi juhlita.
Samaa mieltä olen kuitenkin siinä että pelottavaa nämä jotka vaan jättää maksamatta. Tuttavani teki niin ja maksuhäiriömerkintä vain sen takia ettei vaivautunut soittamaan pankkiin ja sopimaan.
Ei kukaan ole täällä väittämässä, ettäkö se olisi iso määrä rahaa millä elää. Se on pieni määrä, mutta kun ei käy koulussa tai töissä, sitä bussilippua ei tarvitse. Itse elän n. 200e ruokarahalla kuussa. Siitä jäisi 180e laskuihin ja muihin. Se on paljon suunnittelua, isojen ruokamäärien tekoa ja pakastamista ynnämuuta. Ei se ole 'kivaa' elämistä, mutta kyllä sillä pärjää.
Hyvä muistaa, että jos aikoo jättää kelan maksamiseksi on, että et ap tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja kun Kela alkaa periä rahoja ja sitten silloinkaan ei ole varaa, silloin varmasti tulee merkintä. Ja et muutenkaan enää saa valtion takaamaa lainaa mistään, jos päätätkin mennä uudelleen opiskelemaan.
Tarkoitatko nyt että jos et opiskele etkä käy töissä voit unohtaa sosiaalisen elämäsi ja olla 4seinän sisällä, ehkä käydä taloyhtiön pihalla pyörähtämässä? Sillätavoin ihmiset, työttömät vain syrjäytyvät..
Mihin on kadonneet ihmisten jalat ja pyörät? Eikö sitä pääse mihinkään jos ei ole jonkinsortin autoa jalkojen alla?
Ok. Jos et tiennyt niin pyöräkin maksaa vaikka ostaisi käytettynä. Entä jos asuu kaukana keskustasta? Poljetko aina esim 10km matkan? Kun sataa vettä tm. Entä sitten talvella? Hmm..
Uskon että sinäkään et polkisi/kävelisi vuodesta toiseen kesät ja talvet.
10 kilometria fillarilla ei ole juuri mitään. Asun itse 9km päässä helsingin keskustasta ja toukokuu-syyskuu välillä en koskaan mene autolla tai bussilla keskustaan. Tosin en koe tarvettakaan käydä stadissa kuin 1-2 kertaa kuukaudessa. Sama kaverin luokse, käyn siellä lähes aina fillarilla. Matkaa on 12 kilometriä. Yleensä sateella pystyn siirtämään menojani sen päivön verran niin ei tarvitse sateessa polkea.
Ruokakeskusteluunsen verran, että en ymmärrä miten sinkulle 200€/kk ei voi riittää. Meillä menee vaimon kanssa noin 50€/viikko ruokaan. Joskus menee hieman vähemmän, joskus enemmän. Keskimäärin noin 200-250 eurolla selvitään. Ja syödään suht monipuolisesti. Tosin käydäön kaupassa lidlissä, jossa ruoka on edullista. Lihana ostan yleensä -30% tuotteita ja pakastan niitä. Säästää yllättävän ison summan. Muut raaka-aineet eivät juuri mitään maksa (peruna, pasta, riisi, salaatti, hedelmät yms.).
Ja ei siis olla köyhiä. Meidän nettotulot ovat 5000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa omasta elämästäni.
Olin 20-vuotias kun sain ammattikoulun paperit käteen. Asuin yksin 400kilometrin päässä adoptio vanhemmistani. He tekivät minulle selväksi että eivät auta minua enään taloudellisesti kun muutan pois kotoa.
Minun oli siis pakko ottaa opintolaina. Vähäiset tavarani ostin käytettynä mutta niihin meni paljon rahaa. Minulla oli koira jonka minun täytyi ottaa mukaani, sillä "vanhempani" eivät suostuneet koiraa pitämään, kun muutin pois.
Valmistuin siis vuonna 2012. En päässyt töihin 3-vuoteen valmistumiseni jälkeen. Hain MONEEN eri työpaikkaan, aloja kattavalla haulla. Silti en päässyt, joku oli aina parempi kuin minä..
Elin työkkärin tuella ja ttt. Yhteensä sain rahaa 900euroa kuukaudessa kolmenvuoden ajan, josta minulle jäi vuokran ja sähkön jälkeen 430euroa. Aivan mitätön summa.
Olen nainen, naiset meikkaavat, ainakin suurin osa. Ostin melkein joka kuukausi luomivärin, ripsarin, meikkivoiteen ja kulmakynän. Myös piti ostaa tampoonit ja hoitoaine + shampoo. Kaikkeen niihin meni noin 70 euroa/kk. 430-70=360euroa.
Minulla myös oli se koira, koiraan meni kuukaudessa noin 50euroa. 310 euroa siis jäi.
No siitä 310 eurosta piti maksaa puhelinlasku joka oli noin. 30euroa. 280euroa jäi koko kuukaudeksi.
Sitten vielä Tampereella bussilippu kuukaudeksi. 280-40euroa= 240euroa.
Se 240 euroa oli TODELLA mitätön summa.. Sillä ei tule toimeen, ei sitten millään. Söin usein loppukuun vain pelkkää makaronia ja join maitojauhetta.
Ymmärrän apn huolen todella hyvin. Ja te jotka väitetty että 200eurolla pärjää, voitteko kertoa että miten ja missä asutte koska omasta kokemuksesta tiedän että se ei riitä..
Nykyään käyn töissä ja toivon että ap saisi työpaikan myös ja pian. ♡ Kaikkea hyvää! ♡
Mitä ihmettä, joka kuukausi uusi meikkivoide, ripsiväri, luomiväri?! Yritätkö provota? Noista nopeiten kuluu ripsiväri, ja sekin kestää päivittäisessä käytössä ainakin 3kk. Meikkivoide ja luomiväri lähemmäs vuoden. 30 euron puhelinlasku on sekin järjetön - rajattoman netin liittymät maksaa noin kympin, ja whatsappilla hoituu samalla puhelut ilmaiseksi. Aivan järjetöntä tuhlausta,sanon minä keskituloinenkin ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 20-vuotias kun sain ammattikoulun paperit käteen. Asuin yksin 400kilometrin päässä adoptio vanhemmistani. He tekivät minulle selväksi että eivät auta minua enään taloudellisesti kun muutan pois kotoa.
Minun oli siis pakko ottaa opintolaina. Vähäiset tavarani ostin käytettynä mutta niihin meni paljon rahaa. Minulla oli koira jonka minun täytyi ottaa mukaani, sillä "vanhempani" eivät suostuneet koiraa pitämään, kun muutin pois.
Valmistuin siis vuonna 2012. En päässyt töihin 3-vuoteen valmistumiseni jälkeen. Hain MONEEN eri työpaikkaan, aloja kattavalla haulla. Silti en päässyt, joku oli aina parempi kuin minä..
Elin työkkärin tuella ja ttt. Yhteensä sain rahaa 900euroa kuukaudessa kolmenvuoden ajan, josta minulle jäi vuokran ja sähkön jälkeen 430euroa. Aivan mitätön summa.
Olen nainen, naiset meikkaavat, ainakin suurin osa. Ostin melkein joka kuukausi luomivärin, ripsarin, meikkivoiteen ja kulmakynän. Myös piti ostaa tampoonit ja hoitoaine + shampoo. Kaikkeen niihin meni noin 70 euroa/kk. 430-70=360euroa.
Minulla myös oli se koira, koiraan meni kuukaudessa noin 50euroa. 310 euroa siis jäi.
No siitä 310 eurosta piti maksaa puhelinlasku joka oli noin. 30euroa. 280euroa jäi koko kuukaudeksi.
Se 240 euroa oli TODELLA mitätön summa.. Sillä ei tule toimeen, ei sitten millään. Söin usein loppukuun vain pelkkää makaronia ja join maitojauhetta.
Ymmärrän apn huolen todella hyvin. Ja te jotka väitetty että 200eurolla pärjää, voitteko kertoa että miten ja missä asutte koska omasta kokemuksesta tiedän että se ei riitä..
Nykyään käyn töissä ja toivon että ap saisi työpaikan myös ja pian. ♡ Kaikkea hyvää! ♡
Mitä ihmettä, joka kuukausi uusi meikkivoide, ripsiväri, luomiväri?! Yritätkö provota? Noista nopeiten kuluu ripsiväri, ja sekin kestää päivittäisessä käytössä ainakin 3kk. Meikkivoide ja luomiväri lähemmäs vuoden. 30 euron puhelinlasku on sekin järjetön - rajattoman netin liittymät maksaa noin kympin, ja whatsappilla hoituu samalla puhelut ilmaiseksi. Aivan järjetöntä tuhlausta,sanon minä keskituloinenkin ihminen!
Osaatko lukea? MELKEIN joka kuukausi siinä lukee!!
Mulla laina Nordeassa (alle 3000e) ja olen sitä maksamista siirtänyt kolme kertaa vuoden eteenpäin ja alkaa ensi tammikuussa. Mitään maksua ei ole siirtämisestä tullut paitsi viimeksi olikohan 40e kun kuukausierää samalla vähän pienennettiin ja on alle 50e/kk kun lyhennykset alkaa. Mulla muutenkin pääasiallinen pankki Nordea, en tiedä vaikuttiko noihin maksuihin tai siis siihen ettei niitä ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette olleet opiskelijoita, ja jääneet työttömäksi: kyllä toi 480e/kk on aika hemmetisti enemmän rahaa kuin opiskelijana jää käteen. Itellä menee ruokaan rahaa 100e/kk, ja ruoan sekä asunnon jälkeen mulla jää rahaa 100e/kk. Siitä sitten pitäisi maksaa seutulippu (50e), ja puhelinlasku (30e). Koitappa sen jälkeen ostaa mitään vähänkään ylimääräistä.
Hygieniatuotteet, ja pakolliset lääkärikäynnit olisi kiva maksaa jostain, mutta kun ei ole varaa, niin ne pitää skipata. Onneksi kesätöistä saa sen verran rahaa, että pääsee käymään hammaslääkärillä, astmatesteissä, sekä gynellä.
Mitä??
Kyllä minä opiskelijana sain aivan yhtä paljon rahaa kuin työttömänä. Vieläkin siitä on laki, käteen pitää jäädä 480euroa.
Oma syy ettet ole sossusta rahaa tainut hakea.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ellet pysty maksamaan Kela maksaa lainasi pankille. Sen jälkeen teet Kelan kanssa maksusopimuksen. Toimeentulotuesta ei voida lain mukaan ottaa lainkaan. Noilla tuloilla et kykene lainaa maksamaan. Eikä tuloillasi voida edes ulosmitata.
Siis etuudesta ei koskaan ulosmitata. (etuus ei ole tuloa.)
Sit ku meet töihin ni jos et maksa lyhennyksiä ni se menee ulosottoon. Mut niin käy kuule monelle. Lohdutan että se opintolaina vanhenee 15 vuodessa :D sen jälkeen loppuu periminen.
jos ei oo varaa, niin anna olla. se vaan menee ulosottoon. sitä peritään sit ku saat palkkaa. Vain elämää.
Oletko saanut joskus aikaisemmin opintolainaa jota kela nyt perii takaisin. Ei varmaan tätä lainaa peri millä nyt opiskelet. Soita kelalle niin tiedät ja siinä kelan paperissa on mainittu mitä lainaa se koskee. Olet saanut nyt tätä opiskelua varten eri lainaa ja sinulta on joku aikaisempi laina maksamatta. Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Itse en pystynyt pankille maksamaan silloin kun ne alkoi sitä kyseleen. Pankki tämän sitten tajusi ja sanoi lainan irti. Sen jälkeen pankki saa rahat Kelalta. Kelahan sen lainan takasi.
Sen jälkeen sulla on pankin kanssa huonot välit kyllä eli kannattaa vaihtaa pankkia. Niin tein ihan sovinnolla itsekin.
Sitten menee aikaa varmaan vuosi ja tulee kirje Kelalta että olet meille velkaa.
Sovittelet sitten Kelan Takaisinmaksuyksikön kanssa että minkä kokoisella summalla maksat sinne takaisin. Vapaamuotoinen kirje tilanteestasi sinne missä kerrot vaikka kaiken elämästäsi.
Sopimus tehdään vuodeksi kerrallaan. Minä makselin 50€/kk ja 75€/kk.
Kyllä se siit suttaantuu.
Lopeta nyt tili tuossa pankissa ja vaihda toiseen. Voit sanoa suoraan pankissa että se taitaa nyt mennä kelalle se rahanhaku heillä koska sulla ei ole.
anteeks tää pankin vaihtamisohje on tosi typerä. riippuu varmaan tosi paljon pankista. Mulla on aina ollut Op, eikä oo välit menny vaikka laina jäi maksamatta. Vakuutuksetkin on sieltä. sitäpaitsi, ei joku toinen pankki ota asiakkaaksi jos sulla on maksamattomuusongelmia toisen pankin kanssa. tietenkään!
se suhde on sit kelan kanssa eikä pankin. kela maksaa sen pankille, joten pankki saa rahansa. missä ongelma??
Itse pyöräilen töihin talvet ja kesät. 20 km päivässä. Omistan autonkin, mutta pidän itseni kunnossa näin. Kun joku epäili, ettei kukaan polje töihin pitkää matkaa joka työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Höh? Ainakin silloin kun itse opiskelin n. 15 vuotta sitten oli opintolaina valtion takaamaa ja jos sitä ei kyennyt maksamaan johonkin määräaikaan mennessä niin valtio maksoi sen pankille eikä sitä myöhemmin peritty mitenkään.
Varmasti kela peri sitä takaisin silloinkin. Olitko varaton? Silloin ulosotto totesi sinut varattomaksi. Sinulla oli siis luottotiedot menneet vuosien ajan koska kela laittaa ainakin kerran vuodessa opintolainat ulosottoon perittäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut joskus aikaisemmin opintolainaa jota kela nyt perii takaisin. Ei varmaan tätä lainaa peri millä nyt opiskelet. Soita kelalle niin tiedät ja siinä kelan paperissa on mainittu mitä lainaa se koskee. Olet saanut nyt tätä opiskelua varten eri lainaa ja sinulta on joku aikaisempi laina maksamatta. Eikö niin?
Olen tällähetkellä työtön. N.3 000euroa on opintolainaa 3ja puolen vuoden opinnoista. En ole opiskellut reiluun 2-vuoteen.
-ap
mä muuten veikkaan että se Kela perii korkoa, eikä lainaa. ap vaan ei ymmärrä ja tiedä.
Mitä kummaa? Kuka ostaa meikkejä joka kuukausi? Sitten pitää kyllä pistää sellaiset kerrokset, että oksat pois. Opetelkaa olemaan meikittä, se vapauttaa kummasti.
Minäkin olen ollut köyhä. Parhaimmillaan elin vuokran ja laskujen jälkeen 250 €/kk.
Ja kaikki ylimääräiset heti pois! Lehtitilaukset, vaateostokset, kaikki. Kaapeista löytyy kyllä vaatetta jokaikisellä suomalaisella varmasti vuodeksi.
Yksinäinen ihminen syö helposti 20 € viikossa, eikä tee tiukkaakaan. Kasslerista nyhtöpossua, jauhelihasta ja keittojuureksista keittoa, perunat ja juurekset on halpoja. Leivän päälle juuston ja makkaran sijaan maksamakkaraa tai tuorejuustoa. Riisiä, papuja ja puuroa. Ei hedelmiäkään tarvitse ihmisen oikeasti syödä, jos syö muita kasviksia ja marjoja. Tekee kiusauksia, laatikoita ja keittoja ja laittaa pakkaseen, ettei tarvi joka päivä samaa syödä. Eikä maitoa tarvitse aikuisen ihmisen juoda. Viili on tosi halpaa ja hyvää. 80-100 €
Mä vielä vedin röökiäkin, sekin oli 6€/kolme päivää. 60 €
Kerran viikossa kävi vielä kympillä kavereiden kanssa parilla bissellä. 40 €
Pyykkiä pesi kerran viikossa täyden koneellisen. Ei tarvinnut ostaa pesuainettakaan kun parin kuukauden välein.
Tampoonit ei kannata, kuukuppi on hyvä.
Tukkaakaan ei tarvitse pestä joka päivä - shampoopullo riittää moneksi kuukaudeksi. palasaippuaakaan ei paljoa kulu, dove taitaa maksaa kaks euroa.
Se oli oikeastaan hauskaakin hetken, selvittää miten vähällä ihminen tuleekaan toimeen.
Sovit pienemmän summan maksuun, esim. 50 euroa kuukaudessa. Pitäähän se velka kuitenkin maksaa...
Minun kuukauden menot arviolta (*muutaman tuotteen ostan vain joka 2kuukausi*):
Pyykinpesuaine 3€
Shampoo 1,5€
Hoitoaine 2€
Lattianpesuaine 3€
Keittiönpesuaine 2,5€
Kloriitti 1€
*Pölypussit 4€
Ripsari 6€
*Meikkivoide 9€
*Kulmakynä 4€
*Luomiväri 2€
*Deodorantti 2€
*Hiusväri 10€
Tamponit 3€
=22€ (Joka kuukauden pakolliset)
+ 31 (Joka toinen kuukausi)
Kissa × 2 (Nirsoja) 😸
Ruoka (syövät aamuin illoin ja vain pussiruokaa +nappuloita)
12×100g LATZ = 3,80€. Joka riittää 6 päiväksi. Kuukaudessa 30pv. (30÷6=5)
3.80€ × 5 = 19euroa.
1 nappulapussi 2kg = 4€
Kissanhiekka 10kg × 2 =10euroa.
Herkkutikut × 10 = 7euroa.
=40€ Yhteensä.
Itse vielä tupakoin. Aski maksaa nykyään 6euroa. Poltan askin 2,5 päivässä. Tupakkaan menee siis noin 80euroa rahaa/kk.
Sitten vielä bussikortti = 40€/30pv.
Vaikka en käy töissä, se ei tarkoita sitä ettenkö liikkuisi paljon. Kuljen bussilla uimahallille 3×viikossa, vapaaehtoistyöhön pe ja tiistaisin. Ystäville 3×viikossa ja kotona olen illat, yöt ja sunnuntait.
=162€ + Joka toinen kk 31€.
Itsekin elän toimeentulotuella. Tässä kuussa sain 478€. 478€ - 162€ =316€.
Joka toinen kuukausi ruokaan jää 316€.
Joka toinen kuukausi ruokaan jää 285€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea? MELKEIN joka kuukausi siinä lukee!!
Kerran vuodessa ei todellakaan ole melkein joka kuukausi. Jos väität että keskimäärin 70e on ihan normaali, pakollinen meno kosmetiikkaan, sinä yksinkertaisesti valehtelet tai et osaa laskea. Kun kukin meikkituote kestää sen 3-12kk ja maksaa noin kympin kappale, on oikeampi summa kosmetiikkaan luokkaa 10e/kk, ei 70e. Joku lattianpesuainekin kestää vähintään pari vuotta, kun tuskin asut 200 neliöisessä linnassa kymmenen sotkevan lapsen kanssa...
Pankkiin vain lainamuutos, lyhennysvapaa vuosi, veloittaa pankki siitä reilu 100e riippuen pankista. Korot pitää maksaa, mutta Kelalta voit hakea niihin korkoavustusta. Ja tämä kaikki hoituu netissä pankkitunnuksilla omalta koneelta :) kokemusta vuosien ajalta kun en päässyt töihin ja en kyennyt lyhentämään velkaa. Nyt sitten normi lyhennys, kun raha-asiat kunnossa.