Opintolainan periminen ja varattomuus!
Pankki alkaa periä opintolainaani takaisin 15.7 alkaen 100€/kk. Olen itse tällä hetkellä työtön, toimeentulotuella. Minulle jää nyt vuokran jälkeen 480euroa/kk. 15.7alkaen 380euroa/kk.
Miten tulen toimeen?? Onko ihan laillista periä noin suuria summia köyhältä?? Laissa sanotaan että täytyy jäädä 480€/kk elämiseen, onko tämä nyt elämistä... Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että MEE TÖIHIN YMS, niin kyllä olen hakenut töihin ja opiskelemaan 2vuotta mutta en ole vain päässyt. Työkokeilussa olin mutta se loppui 2kk sitten..
Kommentit (165)
Ota yhteyttä pankkiin ja pyydä muuttamaan lyhennystä pienemmäksi tai ota yhteys velkaneuvontaan jos ei onnistu.
Soita sosiaalitoimistoon ja kysy heiltä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä pankkiin ja pyydä muuttamaan lyhennystä pienemmäksi tai ota yhteys velkaneuvontaan jos ei onnistu.
Aktia ei ole suostunut pienentämään enempää summaa. 100euroa on kuulemma pienin. -ap
Olen minäkin maksanut opintolainani vaikka en ollut töissä ja juuri sillä toimeentulotuella. Eihän se kivaa ole, mutta kyllä sillä selviää. Eli et ole kuolemassa, mutta voit unohtaa kaiken kivan ostamisen.
Vierailija kirjoitti:
Ootko soittanut pankkiin ja kysynyt esim 50e/kk?
Itsellä alhaisin oli 75e mihin suostuttiin ja tämä oli vähän alle 2000e opintolainassa. Luulen että mitä suurempi laina, sitä isomman määrän ottavat kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin maksanut opintolainani vaikka en ollut töissä ja juuri sillä toimeentulotuella. Eihän se kivaa ole, mutta kyllä sillä selviää. Eli et ole kuolemassa, mutta voit unohtaa kaiken kivan ostamisen.
No kyllä mielestäni olen kuolemassa miltein, ennen se "ylimääräinen" satanen on jäänyt laskuihin ja nyt sitäkään ei ole vaan periaatteessa jos en halua että laskut menevät ulosottoon joudun elämään 200eurolla kuukaudessa.. -ap
Entä miksi Kela perii opintolainaa jo takaisin maksettavaksi vaikka olen vielä opiskelemassa? Opintoja vielä vuosi jäljellä, onko tämä nyt oikein että nyt jo tarvitsee maksaa takaisin vaikka en ole vielä edes valmistunut...!
Ap, ellet pysty maksamaan Kela maksaa lainasi pankille. Sen jälkeen teet Kelan kanssa maksusopimuksen. Toimeentulotuesta ei voida lain mukaan ottaa lainkaan. Noilla tuloilla et kykene lainaa maksamaan. Eikä tuloillasi voida edes ulosmitata.
Vierailija kirjoitti:
Entä miksi Kela perii opintolainaa jo takaisin maksettavaksi vaikka olen vielä opiskelemassa? Opintoja vielä vuosi jäljellä, onko tämä nyt oikein että nyt jo tarvitsee maksaa takaisin vaikka en ole vielä edes valmistunut...!
Ja vielä mainittakoon että nostin ensimmäisen erän lainaa vain 2 vuotta sitten, onko muka nyt jo aika maksaa se takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mielestäni olen kuolemassa miltein, ennen se "ylimääräinen" satanen on jäänyt laskuihin ja nyt sitäkään ei ole vaan periaatteessa jos en halua että laskut menevät ulosottoon joudun elämään 200eurolla kuukaudessa.. -ap
Mitä laskuja sinulla on, ettei 380e kuukaudessa riitä niiden maksamiseen? Ja yksinasuvalle 200e riittää ihan hyvin ruokaan ja tarpeelliseen, kunhan vaan suunnittelet mitä ostat ja miten ne käytät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä mainittakoon että nostin ensimmäisen erän lainaa vain 2 vuotta sitten, onko muka nyt jo aika maksaa se takaisin?
Ei näitä uusavuttomia. Etsi ne paperit ja lue niistä mitä sanovat takaisinmaksusta. Etkö lukenut papereita kun ne kirjoitit?
Jotain korkotukiavustustakin sai opintolainaan; tai ennemmin pystyi saamaan sossusta, jos oli pitkään työtön. Kela hoitaa nykyään. http://www.kela.fi/korkoavustus
Sovi ihmeessä pankin kanssa pienempi takaisinmaksusumma.
.
Ja neuvottelut tosiaan suoraan pankin kanssa - ei AV-palstan. Kelan kanssa - sossuraha.
.
Osaatko googlata eli etsiä tietoa netistä? Tämä on tämä nettinatiivi sukupolvi (minä 60 vee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laskuja sinulla on, ettei 380e kuukaudessa riitä niiden maksamiseen? Ja yksinasuvalle 200e riittää ihan hyvin ruokaan ja tarpeelliseen, kunhan vaan suunnittelet mitä ostat ja miten ne käytät.
Sehän on mitä syö, onko allergioita esim vai ei. Ja kyllä voin sanoa että itse ainakaan en ole onnistunut elämään alle 300e kuukaudessa.
Minulla on 2 kissaa (ja tiedän että heihin menee rahaa mutta he ovat perheenjäseniä), on puhelinlasku, television osamaksu ja pesukoneen osamaksu. -ap
Vierailija kirjoitti:
Jotain korkotukiavustustakin sai opintolainaan; tai ennemmin pystyi saamaan sossusta, jos oli pitkään työtön. Kela hoitaa nykyään. http://www.kela.fi/korkoavustus
Sovi ihmeessä pankin kanssa pienempi takaisinmaksusumma.
.
Ja neuvottelut tosiaan suoraan pankin kanssa - ei AV-palstan. Kelan kanssa - sossuraha.
.
Osaatko googlata eli etsiä tietoa netistä? Tämä on tämä nettinatiivi sukupolvi (minä 60 vee).
No voi että sinä 60-vuotias nainen. Oletpa röyhkeä.
Minä maksoin 13 000 euron opintolainani pääosin erilaisista tukiaisista, kuten työttömyyskorvauksista, sairaspäivärahoista, kuntoutustuesta ja -rahasta. Aikaa meni yli 10 vuotta. Karkeasti ottaen lyhennystahti oli 100 euroa kuukaudessa. Ei ollut kivaa. Eikä ole ollut kivaa huomata, että koulutustani ei arvosteta missään, työkokemus on hajanaista ja sairauden uusimisen tai vaikeutumisen riski on koko ajan käsillä.
Olen saanut lähimmäisiltäni pääasiassa henkistä tukea. Kun on ollut oikein vaikeaa, olen saanut käydä isäni tai veljeni luona lepäämässä muutaman päivän. Se on helpottanut. Tosin matkat näiden sukulaisten luokse ovat maksaneet 40 - 70 euroa edestakaisin.
Jos vuokran jälkeen jää 380 euroa kuukaudessa, sillä pärjää. Ja tarkalla taloudenpidolla sillä saa jotakin pientä kivaa aika ajoin. Normaaliin elämään, ruokaan ja sen sellaiseen, kuluu noin 10 euroa päivässä. Tilapäisesti pärjää selvästi vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sä olet? Et ainakaan ap.
Itse en pystynyt pankille maksamaan silloin kun ne alkoi sitä kyseleen. Pankki tämän sitten tajusi ja sanoi lainan irti. Sen jälkeen pankki saa rahat Kelalta. Kelahan sen lainan takasi.
Sen jälkeen sulla on pankin kanssa huonot välit kyllä eli kannattaa vaihtaa pankkia. Niin tein ihan sovinnolla itsekin.
Sitten menee aikaa varmaan vuosi ja tulee kirje Kelalta että olet meille velkaa.
Sovittelet sitten Kelan Takaisinmaksuyksikön kanssa että minkä kokoisella summalla maksat sinne takaisin. Vapaamuotoinen kirje tilanteestasi sinne missä kerrot vaikka kaiken elämästäsi.
Sopimus tehdään vuodeksi kerrallaan. Minä makselin 50€/kk ja 75€/kk.
Kyllä se siit suttaantuu.
Lopeta nyt tili tuossa pankissa ja vaihda toiseen. Voit sanoa suoraan pankissa että se taitaa nyt mennä kelalle se rahanhaku heillä koska sulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä uusavuttomia. Etsi ne paperit ja lue niistä mitä sanovat takaisinmaksusta. Etkö lukenut papereita kun ne kirjoitit?
No anteeksi pankinjohtaja.. Kiitos tyhjästä neuvostasi tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on mitä syö, onko allergioita esim vai ei. Ja kyllä voin sanoa että itse ainakaan en ole onnistunut elämään alle 300e kuukaudessa.
Minulla on 2 kissaa (ja tiedän että heihin menee rahaa mutta he ovat perheenjäseniä), on puhelinlasku, television osamaksu ja pesukoneen osamaksu. -ap
Nyt on aika opetella elämään alle 300e kuukaudessa. Minulla on kissat ja laskuja ja kalliit lääkkeet ja silti elän samalla määrällä millä sinä elät. Kuten sanottu, ei tämä elämä mitään leveää ole eikä voi ostaa sitä, mitä tahtoo, mutta se on opeteltava siihen, että jos ottaa niitä osamaksuja ja lainoja, niin ne pitää myös maksaa takaisin ja silloin pitää oppia elämään tiukemmalla.
Nyt on hyvä syy oppia siihen, ettet enää osta mitään osamaksulla, vaan säästät ennen ostoa. Myös käytettynä saa hyvin, itse ostin käytettynä aikoinaan juuri pesukoneen ja toimi monta vuotta.
Ootko soittanut pankkiin ja kysynyt esim 50e/kk?