Opintolainan periminen ja varattomuus!
Pankki alkaa periä opintolainaani takaisin 15.7 alkaen 100€/kk. Olen itse tällä hetkellä työtön, toimeentulotuella. Minulle jää nyt vuokran jälkeen 480euroa/kk. 15.7alkaen 380euroa/kk.
Miten tulen toimeen?? Onko ihan laillista periä noin suuria summia köyhältä?? Laissa sanotaan että täytyy jäädä 480€/kk elämiseen, onko tämä nyt elämistä... Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että MEE TÖIHIN YMS, niin kyllä olen hakenut töihin ja opiskelemaan 2vuotta mutta en ole vain päässyt. Työkokeilussa olin mutta se loppui 2kk sitten..
Kommentit (165)
Du har studerat fel ämnen. Det är inte svårare än så.
I Finland utbildas det på tok för många till en framtid som inte finns, medan mängden utbildade till yrken där det behövs arbetskraft är på tok för få.
Hur kunde det gå så illa? Ett svar är Vesa Puttonens: tro inte att din utbildning duger för framtidens jobb. Då är herr Puttonen ansvarig för utbildningens innehåll. Den finska kompetensen på den offentliga sidan är redan negativ. Utan den skulle det vara mindre dåligt.
Minä ainakin sai. sovittua pankin kanssa, että lyhennän vain korkoja ekana vuonna, ennen kuin saan työpaikan. Ei ollut pankille mikään ongelma ja maksoin toimeentulotuesta sen muutaman hassun kympin, joten ei ollut minullekaan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
JOs jättää lainan pystyy sille pankilleen, niin maksuhäiriömerkintä jää siihen pankkiin! Ei siitä kokonaan luottotiedot mene niinkuin täällä väitetään. Sylettää kyllä nämä tättähäärät, jotka pelottelee ja pällistelee asioilla joista ei mitään tiedä!
Ja sille joka väitti, ettei joku toinen pankki ota asiakkaakseen sellaista jolla on laina pystyssä toiseen pankkiin: EI PIDÄ PAIKAANSA. Pälli. Ei pankit pääse katselemaan toistensa asiakasitietoja missään tapauksessa. Ei ne näe kenenkään pankkihistoriaa toisesta pankista ikinä-koskaan-millään. Fakta.
Joten pankin vaihtoon vaan. Ei kestä kauaa eikä tee kipeetä. Kukaan ei kauaa muistele. Alkuperäinen pankki hakee rahat kelalta. Sä hoidat asiat kelan kanssa. Uudessa pankissa ei kukaan tiedä että vanhassa pankissa sun nimen kohdalla on pääkallon kuva ja huomautus ettei ikinä tälle lainaa.
Tämä! Kannattaa lukea kunnolla ja painaa mieleen.
Itsellä oli samoin. Olin pitkään silloin työttömänä ja 100€/kk meni. Olisin voinut toki pienentää tuota summaa ottamalla pankkiin yhteyttä. Tuotahan ei oteta huomioon tt-tuessa jos sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli samoin. Olin pitkään silloin työttömänä ja 100€/kk meni. Olisin voinut toki pienentää tuota summaa ottamalla pankkiin yhteyttä. Tuotahan ei oteta huomioon tt-tuessa jos sitä saa.
Miksi ihmeessä te maksatte valtion takaamaa lainaa, jos ei ole varaa?! Rahat toiseen pankkiin ja sillä selvä. Ei pysty perimään suoraan tililtä.
Eikä Kela peri sitä etuuksista, kun maksaa pankille takaajana.
Vierailija kirjoitti:
Upp.
Mistä merkillisestä syystä katsoit tarpeelliseksi nostaa vanhan ketjun , johon sinulla ei ollut yhtään mitään uutta kirjoitettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain korkotukiavustustakin sai opintolainaan; tai ennemmin pystyi saamaan sossusta, jos oli pitkään työtön. Kela hoitaa nykyään. http://www.kela.fi/korkoavustus
Sovi ihmeessä pankin kanssa pienempi takaisinmaksusumma.
.
Ja neuvottelut tosiaan suoraan pankin kanssa - ei AV-palstan. Kelan kanssa - sossuraha.
.
Osaatko googlata eli etsiä tietoa netistä? Tämä on tämä nettinatiivi sukupolvi (minä 60 vee).
No voi että sinä 60-vuotias nainen. Oletpa röyhkeä.
Itse olet oikea emähuåra.
muilla kokemuksia tarviiko maksaa takaisin vai onko ns ilmaista lainaa? millä edellytyksillä saa, vaikuttaako puolison tulot?
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te maksatte valtion takaamaa lainaa, jos ei ole varaa?! Rahat toiseen pankkiin ja sillä selvä. Ei pysty perimään suoraan tililtä.
Eikä Kela peri sitä etuuksista, kun maksaa pankille takaajana.
Mitä ihmettä höpötät? Jos lyhennyksen jättää pankille maksamatta, niin Kela maksaa pankille koko velan ja sen jälkeen Kela alkaa periä velkaa velalliselta. Jos velallinen ei edelleenkään maksa velkaansa eikä tee Kelan kanssa maksusuunnitelmaa, niin velka siirtyy ulosottoon ja siitä seuraa maksuhäiriömerkintä mikä vaikeuttaa elämää monella tavalla.
Eli kannattaa maksaa.
Eikö opintolaina ole valtion takaama?
Eikö valtion takaus tarkoita että sitä ei aleta periä jos ei ole varaa maksaa. Takaaja maksaa.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin kelan perimisen vuoksi tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä ulosottoon, pakottivat velkajärjestelyyn. Nyt ollaan 5 vuotta sitten merkintä luottotiedoissa, moni ovi on suljettu kokonaan vain siksi, että olen vuosien sairastelun vuoksi köyhä. Kela ei todellakaan sääli ketään!!
Velkajärjestelyyn ei ketään pakoteta vaan siihen päästään - jos päästään - ja ihan itse pitää hakea. En usko , että pelkän opintolainan vuoksi kukaan hakisi velkajärjestelyä. Mutta onhan 5 vuotta ilman luottotietoja vähemmän kuin 15 vuotta, joka on ulosotossa olevan velan lopullinen vanhentumisaika.
Ei nuo ulosottovelat vanhene ikinä. Se varmistetaan sillä, että lähetetään uusi karhukirje ja lisätään lukuun lisää euroja. Näin tuo 15 vuotta alkaa joka kerta alusta.
Minä sain kokonaan anteeksi opintolainan korkoineen.
Miten opintolainan voi saada anteeksi?
Olet jo vankilassa, jos et oikeasti pääse muka töihin. Nyt (identiteetti)varkaus ja töitä hakemaan, niin kiinni jäätyäsi pääset ehkä oikeaan vankilaan ja voit opiskella vaikka uuden ammatin, koska Suomen sosiaaliturva tarjoaa. Tarpeeksi pitkään kun opiskelet, niin ei tarvitse välttämättä lainaa maksella ikinä takaisin esim. 20 vuotta. Sitten hyväpalkkaiseen töihin ja miljonääriksi. Jos olet mies, niin ehdit vielä lisääntyäkin. 😎
miksi olette ottaneet lainaan? Miksi ette eläneet köyhemmin, vaikka dyykaten?
Velkajärjestelyyn ei ketään pakoteta vaan siihen päästään - jos päästään - ja ihan itse pitää hakea. En usko , että pelkän opintolainan vuoksi kukaan hakisi velkajärjestelyä. Mutta onhan 5 vuotta ilman luottotietoja vähemmän kuin 15 vuotta, joka on ulosotossa olevan velan lopullinen vanhentumisaika.