Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolainan periminen ja varattomuus!

Vierailija
12.06.2017 |

Pankki alkaa periä opintolainaani takaisin 15.7 alkaen 100€/kk. Olen itse tällä hetkellä työtön, toimeentulotuella. Minulle jää nyt vuokran jälkeen 480euroa/kk. 15.7alkaen 380euroa/kk.

Miten tulen toimeen?? Onko ihan laillista periä noin suuria summia köyhältä?? Laissa sanotaan että täytyy jäädä 480€/kk elämiseen, onko tämä nyt elämistä... Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että MEE TÖIHIN YMS, niin kyllä olen hakenut töihin ja opiskelemaan 2vuotta mutta en ole vain päässyt. Työkokeilussa olin mutta se loppui 2kk sitten..

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta ei voi ulosmitata, ap ilmoitat pankkiin, että elät toimeentulotuella ja olet työtön. Kela maksaa koko lainan, kuten monille muille, siitä pääsee kivuttomasti eroon.

Vierailija
122/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs jättää lainan pystyy sille pankilleen, niin maksuhäiriömerkintä jää siihen pankkiin! Ei siitä kokonaan luottotiedot mene niinkuin täällä väitetään. Sylettää kyllä nämä tättähäärät, jotka pelottelee ja pällistelee asioilla joista ei mitään tiedä!

Ja sille joka väitti, ettei joku toinen pankki ota asiakkaakseen sellaista jolla on laina pystyssä toiseen pankkiin: EI PIDÄ PAIKAANSA. Pälli. Ei pankit pääse katselemaan toistensa asiakasitietoja missään tapauksessa. Ei ne näe kenenkään pankkihistoriaa toisesta pankista ikinä-koskaan-millään. Fakta.

Joten pankin vaihtoon vaan. Ei kestä kauaa eikä tee kipeetä. Kukaan ei kauaa muistele. Alkuperäinen pankki hakee rahat kelalta. Sä hoidat asiat kelan kanssa. Uudessa pankissa ei kukaan tiedä  että vanhassa pankissa sun nimen kohdalla on pääkallon kuva ja huomautus ettei ikinä tälle lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10 000€ opintolainaa kaksista opinnoista, joista toisen jätin typeryyksissäni nuorena kesken. Aloin lyhentämään lainaa vasta viime vuonna pienin kuukausierin, alle 100€/kk. Lyhentäminen oli ihan ok vielä töissä ollessa, mutta ei työttömänä. 

Itseäni ihmetytti kommentti, että kaupan kassalle pääsee lähes kaikki halukkaat töihin? Tosiaanko? Mitä oon vapaita työpaikkoja katsonut, niin just haettiin Prismaan kassamyyjää. Ihan jo innostuin, kunnes näin tuntimäärän. 7h/viikko. Juu. Ja tälläsiä myyjien paikkoja on useita ainakin kaupungissa missä itse asun. 

Vierailija
124/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päädyin kelan perimisen vuoksi tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä ulosottoon, pakottivat velkajärjestelyyn. Nyt ollaan 5 vuotta sitten merkintä luottotiedoissa, moni ovi on suljettu kokonaan vain siksi, että olen vuosien sairastelun vuoksi köyhä. Kela ei todellakaan sääli ketään!!

Vierailija
125/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen milloin mistäkin yrittänyt haalia rahaa opintolainan maksamiseksi. Käytännössä toimeentulotuella olen,opinnot kesken eikä töitä ole. Terveysongelmat päälle. Miten ihmeessä sen saa anteeksi ilman maksuhäiriömerkintää?  Mikseivät kaikki jätä sitä sitten maksamatta jos se onnistuu noin?

Jätänkö nyt sitten vaan rahat maksamatta ja odotan samanlaista onnenpotkua kelalta? Kai tähän joku sääntö on? Ihan vaan siksi olen kaikkeni tehnyt että saan maksettua jotta häiriömerkintää ei tulisi. Se kun hankaloittaa kaikkea.

Vierailija
126/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päädyin kelan perimisen vuoksi tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä ulosottoon, pakottivat velkajärjestelyyn. Nyt ollaan 5 vuotta sitten merkintä luottotiedoissa, moni ovi on suljettu kokonaan vain siksi, että olen vuosien sairastelun vuoksi köyhä. Kela ei todellakaan sääli ketään!!

Hassua kun sen opintolainan siis ainut laina minkä voi saada anteeksi.  Saa anteeksi yleensä terveydentilan takia.

Vierailija
127/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa omasta elämästäni.

Olin 20-vuotias kun sain ammattikoulun paperit käteen. Asuin yksin 400kilometrin päässä adoptio vanhemmistani. He tekivät minulle selväksi että eivät auta minua enään taloudellisesti kun muutan pois kotoa.

Minun oli siis pakko ottaa opintolaina. Vähäiset tavarani ostin käytettynä mutta niihin meni paljon rahaa. Minulla oli koira jonka minun täytyi ottaa mukaani, sillä "vanhempani" eivät suostuneet koiraa pitämään, kun muutin pois.

Valmistuin siis vuonna 2012. En päässyt töihin 3-vuoteen valmistumiseni jälkeen. Hain MONEEN eri työpaikkaan, aloja kattavalla haulla. Silti en päässyt, joku oli aina parempi kuin minä..

Elin työkkärin tuella ja ttt. Yhteensä sain rahaa 900euroa kuukaudessa kolmenvuoden ajan, josta minulle jäi vuokran ja sähkön jälkeen 430euroa. Aivan mitätön summa.

Olen nainen, naiset meikkaavat, ainakin suurin osa. Ostin melkein joka kuukausi luomivärin, ripsarin, meikkivoiteen ja kulmakynän. Myös piti ostaa tampoonit ja hoitoaine + shampoo. Kaikkeen niihin meni noin 70 euroa/kk. 430-70=360euroa.

Minulla myös oli se koira, koiraan meni kuukaudessa noin 50euroa. 310 euroa siis jäi.

No siitä 310 eurosta piti maksaa puhelinlasku joka oli noin. 30euroa. 280euroa jäi koko kuukaudeksi.

Sitten vielä Tampereella bussilippu kuukaudeksi. 280-40euroa= 240euroa.

Se 240 euroa oli TODELLA mitätön summa.. Sillä ei tule toimeen, ei sitten millään. Söin usein loppukuun vain pelkkää makaronia ja join maitojauhetta.

Ymmärrän apn huolen todella hyvin. Ja te jotka väitetty että 200eurolla pärjää, voitteko kertoa että miten ja missä asutte koska omasta kokemuksesta tiedän että se ei riitä..

Nykyään käyn töissä ja toivon että ap saisi työpaikan myös ja pian. ♡ Kaikkea hyvää! ♡

Mitä ihmettä, joka kuukausi uusi meikkivoide, ripsiväri, luomiväri?! Yritätkö provota? Noista nopeiten kuluu ripsiväri, ja sekin kestää päivittäisessä käytössä ainakin 3kk. Meikkivoide ja luomiväri lähemmäs vuoden. 30 euron puhelinlasku on sekin järjetön - rajattoman netin liittymät maksaa noin kympin, ja whatsappilla hoituu samalla puhelut ilmaiseksi. Aivan järjetöntä tuhlausta,sanon minä keskituloinenkin ihminen!

Osaatko lukea? MELKEIN joka kuukausi siinä lukee!!

Kerran vuodessa ei todellakaan ole melkein joka kuukausi. Jos väität että keskimäärin 70e on ihan normaali, pakollinen meno kosmetiikkaan, sinä yksinkertaisesti valehtelet tai et osaa laskea. Kun kukin meikkituote kestää sen 3-12kk ja maksaa noin kympin kappale, on oikeampi summa kosmetiikkaan luokkaa 10e/kk, ei 70e. Joku lattianpesuainekin kestää vähintään pari vuotta, kun tuskin asut 200 neliöisessä linnassa kymmenen sotkevan lapsen kanssa...

Olenko sanonut että ostaisin vain kerran vuodessa? MELKEIN itse ajattelen sen niin että on n.2-3kuukautta.

Enkä todellakaan tiedä miten saat rasvan ja ripsarin kestämään 3-12kuukautta?

Ja miten litran lattianpesuaine kestää vuoden? Joko et siivoa kuin muutaman kerran vuodessa tai asut 10neliön asunnossa.

Meillä 67m2 kaksio, joka viikko siivoan 3kertaa, imuroin ja pesen lattiat ja kyllä se 1litran aine menee 30päivässä.

3kk käyttöaika on ripsivärille täysin normaali. Kolme kertaa viikossa lattianpesu on jo sairasta. Ja lattianpesuaine laimennetaan, yleensä sangolliseen vettä menee korkillinen eli noin 15ml. Litrasta riittää siis noin 60 pesuun eli teidänkin tahdilla ainakin 20 viikkoa...

En nyt sano että sairasta siivota, eläkö mieluummin paskassa vai puhtaassa kodissa?

Meille on eläimiä, niistä lähtee karvaa paljon, siskon taapero hoidossa usein en todellakaan tahdo että pieni joutuu likasilla lattioita leikkimään.

Ja kyllä tiedän laimennus suhteet. Mutta minä käytän enemmän, sen 1,5-2korkillista sankoon.

No jos peset 3 kertaa viikossa, ei tarvitsis edes laittaa noin paljon sitä pesuainetta. Toisinaan riittäisi kyllä pelkkä vesipesu.

.... asioista voi olla montaa mieltä

Vierailija
128/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15€ voi maksaa kk takaisin pankille.

Vierailija
129/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole terveyssyytä, niin ei Kelalle riitä lainan anteeksiantoon pelkkä työttömyys perusteeksi. Tai sitten ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti eri käsittelijöiden toimesta.

Ja nykyään Kela ei suostu pienituloisille tekemään maksusuunnitelmaa, vaan vie tahallaan luottotiedot "ihmisen omaksi parhaaksi."

Vierailija
130/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktia on paska pankki. Multa vei ilman ilmoittamatta 300e opintolainaa. Soitin pankkiin ja hei mukamas ilmoittaneet. EI OLE! Seuraavaksi lähtee soitto lakimiehelle.

Vierailija
131/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö mitä ihmiset, tässä on hyvä syy miksi taidankin perustaa blogin jossa näytän miten todellakin sillä 200e kuussa ruokaan voi elää. Parempi sitä olla jotain millä todistaa, että mahdollista se on. 

Seuraisin tätä blogia mielelläni! Ties vaikka oppisi säästämään vähän rahaa vaikka talous ei niin niukilla olekaan.

Vierailija
132/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktia on paska pankki. Multa vei ilman ilmoittamatta 300e opintolainaa. Soitin pankkiin ja hei mukamas ilmoittaneet. EI OLE! Seuraavaksi lähtee soitto lakimiehelle.

Really? Tuosta ilmoitat poliisille, laitonta!

Vierailija
133/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole terveyssyytä, niin ei Kelalle riitä lainan anteeksiantoon pelkkä työttömyys perusteeksi. Tai sitten ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti eri käsittelijöiden toimesta.

Ja nykyään Kela ei suostu pienituloisille tekemään maksusuunnitelmaa, vaan vie tahallaan luottotiedot "ihmisen omaksi parhaaksi."

Kriteerit ovat kaikille samat eli vähintään viisi ( 5 ) vuotta kestänyt työkyvyttömyys tai pysyvä. Lisäksi opintolainan perintään voidaan pitää kohtuuttomana  huomioiden taloudelliset seikat.

Vierailija
134/165 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä pankkiin ja pyydä muuttamaan lyhennystä pienemmäksi tai ota yhteys velkaneuvontaan jos ei onnistu.

Aktia ei ole suostunut pienentämään enempää summaa. 100euroa on kuulemma pienin. -ap

Opintolainan takaus kestää 60 vuotta, joten pankillasi on varaa pidentää takaisinmaksuaikaa. Toivottavasti yrität vielä uudestaan, tuo kuulostaa kusetukselta. Ja kysy neuvoa Kelasta myöskin. Mielellään kirjallisesti sieltä, niin voit todistaa mitä sulle on luvattu, jos tulee yllätyksiä. Nämä neuvot täällä ovat aina tapauskohtaisia. Maksuhäiriömerkintää ois paras vältellä jos vain pystyy.

Harmillista, kuinka kaikki Suomen erinomaisimmat ihmiset ovat täällä kertomassa, kuinka huonosti sinä olet heidän mielestä elänyt. Mutta elä välitä, kyllä asiat järjestyy meille tavallisillekin ihmisille :)

Vierailija
135/165 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pystynyt pankille maksamaan silloin kun ne alkoi sitä kyseleen. Pankki tämän sitten tajusi ja sanoi lainan irti. Sen jälkeen pankki saa rahat Kelalta. Kelahan sen lainan takasi.

Sen jälkeen sulla on pankin kanssa huonot välit kyllä eli kannattaa vaihtaa pankkia. Niin tein ihan sovinnolla itsekin.

Sitten menee aikaa varmaan vuosi ja tulee kirje Kelalta että olet meille velkaa.

Sovittelet sitten Kelan Takaisinmaksuyksikön kanssa että minkä kokoisella summalla maksat sinne takaisin. Vapaamuotoinen kirje tilanteestasi sinne missä kerrot vaikka kaiken elämästäsi.

Sopimus tehdään vuodeksi kerrallaan. Minä makselin 50/kk ja 75/kk.

Kyllä se siit suttaantuu.

Lopeta nyt tili tuossa pankissa ja vaihda toiseen. Voit sanoa suoraan pankissa että se taitaa nyt mennä kelalle se rahanhaku heillä koska sulla ei ole.

Tämäpä tämä!

Vuosien kuluttua tuli kirje kelalta, että 800 jäi niiden tappioksi, kun laina meni vanhaksi.

Ei mennyt luottotiedot kokonaan, vaan ainoastaan se lainan myöntänyt pankki otti pois luottokortin ja antoi tilalle debit-kortin. Sitten vaihdoin pankkia. Sen pituinen se. Tosi juttu.

Vierailija
136/165 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain korkotukiavustustakin sai opintolainaan; tai ennemmin pystyi saamaan sossusta, jos oli pitkään työtön. Kela hoitaa nykyään. http://www.kela.fi/korkoavustus

Sovi ihmeessä pankin kanssa pienempi takaisinmaksusumma.

.

Ja neuvottelut tosiaan suoraan pankin kanssa - ei AV-palstan. Kelan kanssa - sossuraha.

.

Osaatko googlata eli etsiä tietoa netistä? Tämä on tämä nettinatiivi sukupolvi (minä 60 vee).

No voi että sinä 60-vuotias nainen. Oletpa röyhkeä.

Ei tuo ollut mitenkään röyhkeä kommentti vaan ihan realistinen. Nykynuoret ovat uusavuttomia eivätkä osaa edes käyttää hakukonetta. Sen huomaa siitä että täältä kysytään asioita joita normaali ihminen selvittäisi googlaamalla alta minuutin.

Jos sinä pidit kommenttia röyhkeänä niin sinä et ymmärrä sanan röyhkeä merkitystä.

terv. toinen GenX

Vierailija
137/165 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta ei voi ulosmitata, ap ilmoitat pankkiin, että elät toimeentulotuella ja olet työtön. Kela maksaa koko lainan, kuten monille muille, siitä pääsee kivuttomasti eroon.

Sanot pankkiin että et voi maksaa ja morjens!

Vierailija
138/165 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole laillista, sillä ulosotossa on tietty suojaosuus päivässä. Pidät vain huolta siitä, että sen pankin tilillä ei ole koskaan yhtään rahaa, josta sinulla on opintolaina. On sen periminen joskus vaikea estää, mutta yksinkertaisinta on avata toiseen pankkiin tili, jolle kaikki rahat tulevat.

Vierailija
139/165 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen milloin mistäkin yrittänyt haalia rahaa opintolainan maksamiseksi. Käytännössä toimeentulotuella olen,opinnot kesken eikä töitä ole. Terveysongelmat päälle. Miten ihmeessä sen saa anteeksi ilman maksuhäiriömerkintää?  Mikseivät kaikki jätä sitä sitten maksamatta jos se onnistuu noin?

Jätänkö nyt sitten vaan rahat maksamatta ja odotan samanlaista onnenpotkua kelalta? Kai tähän joku sääntö on? Ihan vaan siksi olen kaikkeni tehnyt että saan maksettua jotta häiriömerkintää ei tulisi. Se kun hankaloittaa kaikkea.

Parempi jättää laina maksamatta, kun muutenkin elät toimeentulotuella. Mutta muista avata tili toiseen pankkiin, ettei käy niin kuin tuolle eräälle aktian asiakkaalle. Myös S-pankin kanssa on taisteltu tilanteessa, jossa asiakkaalle ei ollut varaa maksaa opintolainaa.

Kela laittaa sen sitten aikanaan ulosottoon, jos ei sillekään pysty maksamaan.

Vierailija
140/165 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä pärjäisi alle 300e/kk. Elän itsekin pitkäaikaistyöttömänä. Opintolainaa maksan takaisin 17e/kk. Se on sopiva ja olen onnekas että lainaa niin vähän.

Mutta ei minullekkaan laskujen jälkeen jää kuin just 300e ruokaan ja muuhun. Joskus kuitenkin tulee pakollisia hankintoja, esim. talvikengät. Budjetti todellakin kaatuu näihin. Ostan halvinta ruokaa mutta hinnat ihan pilvissä ja kallistuu vaan.