Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolainan periminen ja varattomuus!

Vierailija
12.06.2017 |

Pankki alkaa periä opintolainaani takaisin 15.7 alkaen 100€/kk. Olen itse tällä hetkellä työtön, toimeentulotuella. Minulle jää nyt vuokran jälkeen 480euroa/kk. 15.7alkaen 380euroa/kk.

Miten tulen toimeen?? Onko ihan laillista periä noin suuria summia köyhältä?? Laissa sanotaan että täytyy jäädä 480€/kk elämiseen, onko tämä nyt elämistä... Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että MEE TÖIHIN YMS, niin kyllä olen hakenut töihin ja opiskelemaan 2vuotta mutta en ole vain päässyt. Työkokeilussa olin mutta se loppui 2kk sitten..

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain korkotukiavustustakin sai opintolainaan; tai ennemmin pystyi saamaan sossusta, jos oli pitkään työtön. Kela hoitaa nykyään. http://www.kela.fi/korkoavustus

Sovi ihmeessä pankin kanssa pienempi takaisinmaksusumma.

.

Ja neuvottelut tosiaan suoraan pankin kanssa - ei AV-palstan. Kelan kanssa - sossuraha.

.

Osaatko googlata eli etsiä tietoa netistä? Tämä on tämä nettinatiivi sukupolvi (minä 60 vee).

Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, jos sinua, 60-vuotias, ei kiinnosta keskustella niin hittoako täällä roikut ketjuissa.

Vierailija
62/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin maksanut opintolainani vaikka en ollut töissä ja juuri sillä toimeentulotuella. Eihän se kivaa ole, mutta kyllä sillä selviää. Eli et ole kuolemassa, mutta voit unohtaa kaiken kivan ostamisen. 

No kyllä mielestäni olen kuolemassa miltein, ennen se "ylimääräinen" satanen on jäänyt laskuihin ja nyt sitäkään ei ole vaan periaatteessa jos en halua että laskut menevät ulosottoon joudun elämään 200eurolla kuukaudessa.. -ap

Mitä laskuja sinulla on, ettei 380e kuukaudessa riitä niiden maksamiseen? Ja yksinasuvalle 200e riittää ihan hyvin ruokaan ja tarpeelliseen, kunhan vaan suunnittelet mitä ostat ja miten ne käytät.

Sehän on mitä syö, onko allergioita esim vai ei. Ja kyllä voin sanoa että itse ainakaan en ole onnistunut elämään alle 300e kuukaudessa.

Minulla on 2 kissaa (ja tiedän että heihin menee rahaa mutta he ovat perheenjäseniä), on puhelinlasku, television osamaksu ja pesukoneen osamaksu. -ap

Kela ei kyllä taida laskea kissojasi perheenjäseniksi, joiden elatukseen yhteiskunnan pitäisi osallistua...

Minä kyllä tiedät että lemmikeistä ei saa tt-tukea. En ole sentään aivan tyhmä -ap

On siis ihan oma valintasi, käytätkö vähät rahasi itseesi vai kissoihisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae nyt oikeesti töitä JOKA PAIKASTA. Ja soittele perään. Esimerkiksi katto- ja putkiremonttifirmat tarvitsevat myyjiä, jotka soittelevat esimerkiksi vanhojen talojen omistajille kattoremonteista. Puhelinmyynti on varteenotettava vaihtoehto, sillä voi tienata ihan hyvinkin. Eikä sen ole pakko olla mitään lehtien kauppaamista, vaan moni muukin ala myy puhelinmyynnin kautta. Puhelinoperaattoreiden esittelijät ständeillä. Työntekijä festareille. Kaupan kassalle ekstraajaksi, ottavat kyllä melkein kaikki hakijat. Perusta oma pienimuotoinen yritys, esim kesäyrityksen kautta, toimii monella paikkakunnalla. Kerää mustikoita ja myy niitä. Kyllä sitä hommaa löytyy, kun käyttää mielikuvitusta. Ja oikeesti ihmiset, väitättekö ettei alle 300e/kk voi pärjätä? Juu.

Vierailija
64/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin maksanut opintolainani vaikka en ollut töissä ja juuri sillä toimeentulotuella. Eihän se kivaa ole, mutta kyllä sillä selviää. Eli et ole kuolemassa, mutta voit unohtaa kaiken kivan ostamisen. 

No kyllä mielestäni olen kuolemassa miltein, ennen se "ylimääräinen" satanen on jäänyt laskuihin ja nyt sitäkään ei ole vaan periaatteessa jos en halua että laskut menevät ulosottoon joudun elämään 200eurolla kuukaudessa.. -ap

Mitä laskuja sinulla on, ettei 380e kuukaudessa riitä niiden maksamiseen? Ja yksinasuvalle 200e riittää ihan hyvin ruokaan ja tarpeelliseen, kunhan vaan suunnittelet mitä ostat ja miten ne käytät.

Sehän on mitä syö, onko allergioita esim vai ei. Ja kyllä voin sanoa että itse ainakaan en ole onnistunut elämään alle 300e kuukaudessa.

Minulla on 2 kissaa (ja tiedän että heihin menee rahaa mutta he ovat perheenjäseniä), on puhelinlasku, television osamaksu ja pesukoneen osamaksu. -ap

Kela ei kyllä taida laskea kissojasi perheenjäseniksi, joiden elatukseen yhteiskunnan pitäisi osallistua...

Minä kyllä tiedät että lemmikeistä ei saa tt-tukea. En ole sentään aivan tyhmä -ap

On siis ihan oma valintasi, käytätkö vähät rahasi itseesi vai kissoihisi.

Olen tuo '200e ruokabudjetti kirjoittaja' ja voin sanoa, ettei vähäiset rahat ole syy, miksi pitää kissoista luopua. Kissoillekkin voi ostaa hyvää, ravitsevaa ruokaa ja heillekkin riittää rahat, mutta on hyvä taas miettiä, mistä ostaa ruuat. Esimerkiksi kaikki kalliit design ruuat ovat turhia, kun kissoille voi ostaa alennuksesta jauhelihaa eurolla tai kahdella, mikä riittää helposti muutamaksi päiväksi. Myös netti on täynnä reseptejä, miten voi itse tehdä kissoille ravitsevaa ruokaa esim. pakastekalasta ja maustamattomasta kanasta. Nämä tulevat huomattavasti halvemmaksi, kuin 1euron kerta-ateriat. 

Vierailija
65/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pelottavia nämä ihmiset, jotka sanovat että "jätä laina maksamatta, vaihda pankki ja odota, että kela maksaa". Tälläiset ihmiset jotka tuota tekevät, eivät varmasti ikinä opi pitämään raha-asioistaan huolta, koska 380euroa ihmiselle, joka ei työskentele tai käy edes koulussa on täysin riittävä määrä, kunhan vain osaa tinkiä menoistaan. 

Eikös lainan maksamattajättämistä tule merkintä, mikä näkyy sitten kaikille (esim uutta asuntoa etsiessä?)

Ehkä eläkkeellä riittää, mutta työikäisen pitää pitää itsensä edustavassa kunnossa, jotta voi päästä töihin. 380€ on todella pieni summa laskuihin, vaatteisiin, kosmetiikkaan, ruokaan...

Vierailija
66/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae nyt oikeesti töitä JOKA PAIKASTA. Ja soittele perään. Esimerkiksi katto- ja putkiremonttifirmat tarvitsevat myyjiä, jotka soittelevat esimerkiksi vanhojen talojen omistajille kattoremonteista. Puhelinmyynti on varteenotettava vaihtoehto, sillä voi tienata ihan hyvinkin. Eikä sen ole pakko olla mitään lehtien kauppaamista, vaan moni muukin ala myy puhelinmyynnin kautta. Puhelinoperaattoreiden esittelijät ständeillä. Työntekijä festareille. Kaupan kassalle ekstraajaksi, ottavat kyllä melkein kaikki hakijat. Perusta oma pienimuotoinen yritys, esim kesäyrityksen kautta, toimii monella paikkakunnalla. Kerää mustikoita ja myy niitä. Kyllä sitä hommaa löytyy, kun käyttää mielikuvitusta. Ja oikeesti ihmiset, väitättekö ettei alle 300e/kk voi pärjätä? Juu.

Ihmiset, jotka eivät osaa hallita rahankulutustaan eivät pärjää. Huolestuttavaa. Ehkä tässä syy, miksi niin moni ajautuu velkakierteeseen ja menettää luottotietonsa. Eriasiahan se tottakai on, jos on rahaa laittaa enemmän, mutta jos ei ole, niin ihmettelen. 

Vierailija
67/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pelottavia nämä ihmiset, jotka sanovat että "jätä laina maksamatta, vaihda pankki ja odota, että kela maksaa". Tälläiset ihmiset jotka tuota tekevät, eivät varmasti ikinä opi pitämään raha-asioistaan huolta, koska 380euroa ihmiselle, joka ei työskentele tai käy edes koulussa on täysin riittävä määrä, kunhan vain osaa tinkiä menoistaan. 

Eikös lainan maksamattajättämistä tule merkintä, mikä näkyy sitten kaikille (esim uutta asuntoa etsiessä?)

Ehkä eläkkeellä riittää, mutta työikäisen pitää pitää itsensä edustavassa kunnossa, jotta voi päästä töihin. 380€ on todella pieni summa laskuihin, vaatteisiin, kosmetiikkaan, ruokaan...

Mutta me emme puhu täällä ihmisistä, jotka käyvät töissä tai koulussa (on mainittu moneen otteeseen) vaan ihmisistä, jotka eivät käy töissä tai opiskele. 

Vierailija
68/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko pankki siis alkaa periä opintolainaa, vaikka opinnot ovat vielä kesken? Siitä kun allekirjotin paperit on jo reilut 3v ja en muista tarkkalleen mitä takaisinmaksamisesta luki, mutta muistaakseni se oli niin, että pankki saa Kelalta tai opintolaitokselta tiedon valmistumisesta ja takaisinmaksu alkaa sitten ja siihenkin voi vielä pyytää pankilta jatkoaikaa esim. työttömyydestä, sairaudesta tms. johtuen. Vai muistanko aivan väärin?

Minun mielestä ei voi. Eikö se ole 1-2vuoden päästä vasta kun opinnot ovat loppuneet.

-ap

Ei ole! Vaan pankki pääomittaa kaksi kertaa vuodessa opintolainasi korot. Sitten kun viiminen tukilukukautesi on mennyt, saat armoa vielä yhden lukukauden ajan. Sen jälkeen pankki alkaa vaatia korkojen maksua sinulta.

Eli sillä oletko valmistinunut tai et, ei ole merkitystä. Kyse on tukikuukausista.

Tämä tulee monelle yllärinä.

Onneksi siis tilanteesta riippuen voi saada Kelalta korkoavustusta. Ja todella, pankinkin kanssa kannattaa neuvotella.

Maksamatta ei kannata jättää missään tapauksessa koska sitten kun joudut maksamaan lainan, jolle on tullut korkoa ja korollekin korkoa, sitten maksat todella tyhjästä ilmasta, eikä se ole fiksua, jos on muutenkin vähätuloinen.

Vierailija
69/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ja kosmetiikkaa ei todellakaan tarvitse ostaa joka kuukausi.

Vierailija
70/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa omasta elämästäni.

Olin 20-vuotias kun sain ammattikoulun paperit käteen. Asuin yksin 400kilometrin päässä adoptio vanhemmistani. He tekivät minulle selväksi että eivät auta minua enään taloudellisesti kun muutan pois kotoa.

Minun oli siis pakko ottaa opintolaina. Vähäiset tavarani ostin käytettynä mutta niihin meni paljon rahaa. Minulla oli koira jonka minun täytyi ottaa mukaani, sillä "vanhempani" eivät suostuneet koiraa pitämään, kun muutin pois.

Valmistuin siis vuonna 2012. En päässyt töihin 3-vuoteen valmistumiseni jälkeen. Hain MONEEN eri työpaikkaan, aloja kattavalla haulla. Silti en päässyt, joku oli aina parempi kuin minä..

Elin työkkärin tuella ja ttt. Yhteensä sain rahaa 900euroa kuukaudessa kolmenvuoden ajan, josta minulle jäi vuokran ja sähkön jälkeen 430euroa. Aivan mitätön summa.

Olen nainen, naiset meikkaavat, ainakin suurin osa. Ostin melkein joka kuukausi luomivärin, ripsarin, meikkivoiteen ja kulmakynän. Myös piti ostaa tampoonit ja hoitoaine + shampoo. Kaikkeen niihin meni noin 70 euroa/kk. 430-70=360euroa.

Minulla myös oli se koira, koiraan meni kuukaudessa noin 50euroa. 310 euroa siis jäi.

No siitä 310 eurosta piti maksaa puhelinlasku joka oli noin. 30euroa. 280euroa jäi koko kuukaudeksi.

Sitten vielä Tampereella bussilippu kuukaudeksi. 280-40euroa= 240euroa.

Se 240 euroa oli TODELLA mitätön summa.. Sillä ei tule toimeen, ei sitten millään. Söin usein loppukuun vain pelkkää makaronia ja join maitojauhetta.

Ymmärrän apn huolen todella hyvin. Ja te jotka väitetty että 200eurolla pärjää, voitteko kertoa että miten ja missä asutte koska omasta kokemuksesta tiedän että se ei riitä..

Nykyään käyn töissä ja toivon että ap saisi työpaikan myös ja pian. ♡ Kaikkea hyvää! ♡

Vierailija
71/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta me emme puhu täällä ihmisistä, jotka käyvät töissä tai koulussa (on mainittu moneen otteeseen) vaan ihmisistä, jotka eivät käy töissä tai opiskele. 

Nälkäkö vei lukutaidon? Työikäinen!

Vierailija
72/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jäi kirjoittamatta siitä opintolainan perimisestä. No kävi samalla tavalla kuin aplle nyt. Jatkan vaikka huomenna.

Kirjoittaja 70!

Vierailija
73/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata töistä haaveillakaan, jos näyttää köyhältä. Kannattaa käyttää rahaa ulkonäköönsä.

Vierailija
74/165 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, naiset meikkaavat, ainakin suurin osa. Ostin melkein joka kuukausi luomivärin, ripsarin, meikkivoiteen ja kulmakynän. Myös piti ostaa tampoonit ja hoitoaine + shampoo. Kaikkeen niihin meni noin 70 euroa/kk. 430-70=360euroa.

Noista "pakollisia" on vain tampoonit ja shampoo, siihen lisäisin vielä hammastahnan ja -harjan. 10e/kk ehkä lähempänä? Toisella kympillä varmaan saa alelaarista säälliset meikitkin jos siltä tuntuu. Ei ihme jos on tiukkaa kun prioriteetit on tuollaiset.

75/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen asia voi tulla kenellekään yllätyksenä. Olet selvästikin itse mokannut opiskelusi ja tuhlannut rahasi johonkin turhuuksiin tai matkusteluun.

Vierailija
76/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kuukauden "turhuudet"

7e ripsari, 7e, kulmakynä 5e, meikkivoide 9e, hiusväri (joka puolitoistakuukausi) n.10e.

Korvapuikot 1e, deodorantti n.3e, shampoo + hoitoaine 5e, rasva 4e, hammastahna 2e, 2pakettia tamponeita n.5e.

Pyykinpesuaine 3e, fairy n.3e, keittiönpesuaine n.3e, laminaatin pesuaine 3e, kloriitti vessanpesuun 1e, imurinpölypussit n.4e. (Joka 3kk)

= 71+4 euroa.

Mutta mitä täällä sanottiin että "ei ihme ettei tule toimeen rahallisesti kun prioriteetit tuollaiset"

👆 Eli olen siis itsekin tyhmä sillä ostan meikit joka kuukausi sillä en tahdo näyttää kamalalta.. En tiedä oletko itse luonnonkaunis vai mitä mutta itse en ole ja tarvitsen ne meikit että kehtaan edes ulos poistua.

Vierailija
77/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskusi menevät ulosottoon, niin sittenhän menevät. Jos tulosi ovat kovin pienet, ei mitään voida ottaa, mutta toisaalta sinulla on oikeus toimeentulotukeen. Lainojen lyhennyksiä ei huomioida toimeentulotuen menoina, mutta ulosotto kyllä. Ylimääräisiä kulujahan siitä tulee, kun ulosotto perii niitä.

Ei tässä muuta neuvoa kuin yritä mahdollisimman vähän tehdä uusia laskuja. Älä siis osta muuta kuin sellaista jota on aivan pakko.

Vierailija
78/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kun meni pesukone rikki, ensiksi huutelin sitä omassa fb.ssäni. Sain 2 pesukonetta, kummatkin saatesanoilla menee kohta rikki.

Ystäväni mies tuli käymään, siis koko perhe. Mies on sähkömies ja korjasi kaikki 3 pesukonetta. 2 laitettiin vaatehuoneeseen ja jokainen kesti minkä kesti, eka n 1/2 v, olisko ne yhteensä kestänyt 5 v.

Lähellä on syksyisin romun keräys ja sain kippikärryt lainaan, pääsin 1 kerralla eroonkin.

Lopulta ostin uuden pesukoneen. Olin sitä varten säästänyt. Maksoi muistaakseen 600 e.

Telkkarina meillä oli paksu telkkari. Kun meni lopulta rikki, sain samana päivänä uuden paksukaisen. Näitä on ihmisten kotona ja tuovat kotiin, jos olet telkkaria vailla.

Ex vaihtoi telkkarin ja antoi meille vanhan. Tossa se on vuosia ollut ja ei aikomustakaan ostaa parempaa.

Osamaksut pitää maksaa takaisin, oli varaa tai ei.

Vierailija
79/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh? Ainakin silloin kun itse opiskelin n. 15 vuotta sitten oli opintolaina valtion takaamaa ja jos sitä ei kyennyt maksamaan johonkin määräaikaan mennessä niin valtio maksoi sen pankille eikä sitä myöhemmin peritty mitenkään.

Vierailija
80/165 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette olleet opiskelijoita, ja jääneet työttömäksi: kyllä toi 480e/kk on aika hemmetisti enemmän rahaa kuin opiskelijana jää käteen. Itellä menee ruokaan rahaa 100e/kk, ja ruoan sekä asunnon jälkeen mulla jää rahaa 100e/kk. Siitä sitten pitäisi maksaa seutulippu (50e), ja puhelinlasku (30e). Koitappa sen jälkeen ostaa mitään vähänkään ylimääräistä.

Hygieniatuotteet, ja pakolliset lääkärikäynnit olisi kiva maksaa jostain, mutta kun ei ole varaa, niin ne pitää skipata. Onneksi kesätöistä saa sen verran rahaa, että pääsee käymään hammaslääkärillä, astmatesteissä, sekä gynellä.