Miksi menet all inclusive lomalle?
Miksi? Eikö olisi hienompaa kokea paikallisia ravintoloita kuin nököttää hotellin ravintolassa syöden kuivaa pizzaa ja nugetteja. Ymmärrän pienten lasten kanssa matkustelevia, mutta pariskuntia sukuineen, jotka lähtee tälläiselle lomalle en ymmärrä. Mikä saa sinut lähtemään tälläiseen white trash lomalle?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ymmärtänyt että joidenkin mielestä ne esiintyjät eivät ole paikallisia ryhmiä vaan jotain feikkiä. Aika ihmellisiä käsityksiä onkohan nuo edes matkustaneet koskaan.
Mietin samaa. Paikallinen flamencokoulu piti parin tunnin tanssikurssin ja esiintyivät illalla.
Niin samat esiintyjät esiintyvät myös paikallsissa ravintoloissa ja tilaisuuksissa. Kummallista että nämä kaikki leimataa feikiksi vailla mitään todisteita että näin olisi. Esittihän ior bog:kin suomenlinnassa tarinoitaan, mutta se ei tarkoita että kaikissa suomen nähtävyyksissä olisi feikki tarinoita keksiviä huijareita pelkästään töissä. Ennemmin on poikkeus jos joku ei ole paikallista oikeaa kulttuuria.
Oioi. Tästä Ap:sta tulee mieleen eräs (entinen) tuttava, joka sätti minut aikoinaan maanrakoon, kun kerroin, että olimme menossa Kreetalle AI-lomalle.
Hän oikein tuhahteli, miten mautonta tuollainen on ja että hän kyllä on lomillaan aktiivinen ja kulturelli.
Sama ihminen jaksoi aina selostaa, miten ei ikinä katso telkkarista kuin ajankohtaisohjelmia ja uutisia.
Lapselleen ei sallinut kuin itsetehtyjä puuleluja, itsetehtyjä vaatteita ja sivistäviä harrastuksia. Piirrettyjä ei saanut katsoa.
Ja nyt se lapsi on teini ja kertoo harrastavansa lätkäpelaajien fanittamista ja jotain Uusi päivä -sarjaa. Mikä lie. Hirveet rakennekynnet, napapaita jne.
Sellonsoiton lopetti ja perhe on tasan kököttänyt jossain Lahden takana jårvettömällä mökillä kuulemma kaikki lomansa.
😂😂😂😂😂😂
Itse en ole ollut AI lomalla koskaan ja kylla, aiemmin karsastin ajatusta moisesta. Nykyisin raskas tyo ja opiskelut vievat kaikki mehut ja haluan loman olevan lepoa ja rentoilua. Unelmoin siis AI lomasta jossain lampimassa kohteessa. Vaihtoehtoja nayttaisi olevan lompakon paksuudesta riippuen monenlaisia, joten en usko, etta kaikkialla ruoka on kamalaa tai etta siella olisi jotenkin wt-meininki...
Mita tuohon kulttuurin kokemiseen tulee, niin tuo oli juurikin se syy, miksi AI ei kiehtonut lainkaan. Nyt osaan jo arvostaa asioiden helppoutta ja sita, etta ei AI lomailun tarvitse tarkoittaa sita, ettei koskaan kavisi missaan. ns. autenttisimissa kohteissa tai lomilla, joissa syon muualla kuin AI kohteessa.
Me ollaan muutaman kertaa poikaystävän kanssa oltu viiden tähden all inclusivessa ja voin sanoa että parhaita kokemuksia, ei todellakaan mitään kuivia nugetteja ja pizzaa! Helppo loma kun ei tarvitse aina olla metsästämässä ruokapaikkaa vaan jos halutaan mennä fine dining -paikkaan tai bistroon voimme mennä, ei tarvitse mennä ensimmäisenä vastaan tulevaan pizzeriaan.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme olleet muutaman kerran koko suvun voimin, ja hyviä puolia:
-Lapset rakastavat monipuolista liikuntaohjelmaa, erilaisia pelejä, otteluita, näytelmän harjoittelua ym, tulee tutustuttua sekä paikallisiin työntekijöihin, että muihin turisteihin eri maista.
- Ravintolat ovat monipuolisia. Joissakin on eri iltoina eri teemat, esim Välimeren rannalla merelliset buffetit ovat tuoreita ja monipuolisia. Joissakin on erilaisia teemaravintoloita, joissa voi tilata listalta laadukasta paikallista ruokaa, eri iltoina eri ravintolasta. Kaikki on kuitenkin tuoretta, monipuolista ja korkeatasoista, kun valitsee hyvän hotellin.
- Mikään ei sido hotelliin. Retkillensä voi ottaa mukaan eväät hotellista, tai käydä muualla syömässä. Sitä tosiaan kukaan kiellä. Auto/pyörävuokraamot ovat yleensä hotellien kupeessa, tai julkisilla pääsee, vaikka minne. Itse pidän myös ihan vain pitkistä kävelyretkistä.
Varsinaisia huonoja puolia en keksi, koska mikään ei estä toimimasta kuin missä tahansa hotellissa.
No miinuksena on tietysti hinta, kaikilla ei ole tähän varaa, tavallinen hotelli tulee paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kuulostaa miltään tuomitsevalta ilonpilaajalta (koska ymmärrän kyllä, että pikkulapsiperheen arki on rankkaa ja lomalla haluaa helpoimman mahdollisen ratkaisun), mutta all-inclusive paketin valitseminen on sitä pahinta turismia. Matkailu on eettistä ja hedelmällistä silloin kun se hyödyttää taloudellisesti paikallista väestöä ja ylittää kulttuurien rajat, ja valitettavasti al-inclusive hotellit eivät edusta kumpaakaan näistä. Kaikki tällaisten hotellien voitot ja verot menevät usein ihan toiseen maahan (suuret hotelliketjut), joten valitsemalla paikallisen hotellin tai edes paikalliset ravintolat (jotka eivät todellakaan ole kalliita!! paitsi jos menee johonkin turistirysään jossa länsimaisilta turisteilta kiskotaan kaikki rahat), kaikki voitot/verot jäävät hyödyttämään paikallisia. Lisäksi matkailu on paljon rikkkaampaa, jos tutustuu hotellin rajojen ulkopuoliseen maailmaan, paikalliseen ruokakulttuuriin ja paikallisiin ihmisiin.
Mutta eihän tavallista etelänlomalaista kiinnosta eettinen matkailu, joten nämä reilun matkailijan ohjeet on tarkoitettu lähinnä tiedostaville matkailijoille, jotka käyvät muualla kuin turistirysissä.
Valitettavasti kaikki ei ole noin yksinkertaista. Isojen hotelliketjuissa ympäristöasiat on helpommin jäljitettävissä. Maissa joissa orjatyövoima on yleistä niin hotelliketju ei voi ottaa riskiä jäädä kiinni orjatyövoimaa käytöstä. Se paikallinen ravintolan pyörittäjä voi harrastaa ihmiskauppaa ja unohtaa ympäristön koska kukaan ei sitä valvo. Mitä kulttuurin tulee hotelleissa käy paikallisia esiintyjäryhmiä esiintymässä ja he kiertävät useamman hotellin illassa.
Tarkoittaako teille kulttuuri oikeasti jotain feikkiä tanssiesitystä? Olen järkyttynyt :O Mulle kulttuuri on paikallisia ihmisiä ja heidän tapojaan ja heidän kauttaan pääsee kosketukseen paikallisen elämäntyylin ja mm. sen paikallisen ruokakulttuurin kanssa. Ehkä olen vain ollut onnekas kun olen saanut tutustua niin moneen paikalliseen ulkomailla mun opintojen ja töiden takia ja heidän kavereihin ja kaverin kavereihin. Ja Airbnb:n kautta myös. Heihin tutustuminen on ollut se syy miksi rakastan oleilua ja matkustelua ulkomailla <3 Heidän kauttaan olen saanut kokea niin paljon ja kuulla niin paljon.
Sangrian ja paellan (espanjalainen munakas) on kulttuuria, samoin kuin flamencoesitykset.
öö missä universumissa paella on munakas? tarkoitatkohan tortillaa? se on espanjalaisittain munakas.
Sorry, pilkku jäi pois. Eli Paella on Valencian seudulta peräisin oleva espanjalainen ruokalaji ja tortilla on espanjalainen perunamunakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kuulostaa miltään tuomitsevalta ilonpilaajalta (koska ymmärrän kyllä, että pikkulapsiperheen arki on rankkaa ja lomalla haluaa helpoimman mahdollisen ratkaisun), mutta all-inclusive paketin valitseminen on sitä pahinta turismia. Matkailu on eettistä ja hedelmällistä silloin kun se hyödyttää taloudellisesti paikallista väestöä ja ylittää kulttuurien rajat, ja valitettavasti al-inclusive hotellit eivät edusta kumpaakaan näistä. Kaikki tällaisten hotellien voitot ja verot menevät usein ihan toiseen maahan (suuret hotelliketjut), joten valitsemalla paikallisen hotellin tai edes paikalliset ravintolat (jotka eivät todellakaan ole kalliita!! paitsi jos menee johonkin turistirysään jossa länsimaisilta turisteilta kiskotaan kaikki rahat), kaikki voitot/verot jäävät hyödyttämään paikallisia. Lisäksi matkailu on paljon rikkkaampaa, jos tutustuu hotellin rajojen ulkopuoliseen maailmaan, paikalliseen ruokakulttuuriin ja paikallisiin ihmisiin.
Mutta eihän tavallista etelänlomalaista kiinnosta eettinen matkailu, joten nämä reilun matkailijan ohjeet on tarkoitettu lähinnä tiedostaville matkailijoille, jotka käyvät muualla kuin turistirysissä.
Valitettavasti kaikki ei ole noin yksinkertaista. Isojen hotelliketjuissa ympäristöasiat on helpommin jäljitettävissä. Maissa joissa orjatyövoima on yleistä niin hotelliketju ei voi ottaa riskiä jäädä kiinni orjatyövoimaa käytöstä. Se paikallinen ravintolan pyörittäjä voi harrastaa ihmiskauppaa ja unohtaa ympäristön koska kukaan ei sitä valvo. Mitä kulttuurin tulee hotelleissa käy paikallisia esiintyjäryhmiä esiintymässä ja he kiertävät useamman hotellin illassa.
Tarkoittaako teille kulttuuri oikeasti jotain feikkiä tanssiesitystä? Olen järkyttynyt :O Mulle kulttuuri on paikallisia ihmisiä ja heidän tapojaan ja heidän kauttaan pääsee kosketukseen paikallisen elämäntyylin ja mm. sen paikallisen ruokakulttuurin kanssa. Ehkä olen vain ollut onnekas kun olen saanut tutustua niin moneen paikalliseen ulkomailla mun opintojen ja töiden takia ja heidän kavereihin ja kaverin kavereihin. Ja Airbnb:n kautta myös. Heihin tutustuminen on ollut se syy miksi rakastan oleilua ja matkustelua ulkomailla <3 Heidän kauttaan olen saanut kokea niin paljon ja kuulla niin paljon.
Sangrian ja paellan (espanjalainen munakas) on kulttuuria, samoin kuin flamencoesitykset.
öö missä universumissa paella on munakas? tarkoitatkohan tortillaa? se on espanjalaisittain munakas.
Sorry, pilkku jäi pois. Eli Paella on Valencian seudulta peräisin oleva espanjalainen ruokalaji ja tortilla on espanjalainen perunamunakas.
pilkku? tossa oli kyllä sulut...
Ei lasten kanssakaan koskaan harrastettu all inclusive juttuja. Hotelleissa on usein ravintola samassa, voihan siellä syödä silloin kun haluaa eikä kauemmaksi halua lähteä, ja lastenkin kanssa on kiva itse päättää missä syö. Jo aamiaisbuffetteihin kyllästyy viikossa. Joskus on otettu yksi ateria/päivä (lounas/illallinen) jos hotelli hieman syrjässä, tuo tarpeeksi. Hotellialueella nujuaminen on tylsää, kuin pikkukupla johon katoaa lomaksi. Näkee muita turisteja, ei muuta. Olemme aina halunneet liikkua, nähdä paikallista, erilaisia paikkoja ja luontoa. Auringossa makaamiseen meistä kenestäkään ei ole ollut, siksi nuo all inclusive paikat ei ole olleet meidän juttu.
Turistipaikkojen ravintoloissa ei ole sen parempi taso kuin parempien hotellien all inclusive. Yleensä hinta kompensoi suoraan inclusiven laatuun.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri!
Oon monesti ottanut äkkilähdön ja loma ei oo mennyt pilalle. Joskus on kuulunut aamupala ja joskus ei. Hotelli luokaa pari tähteä. Samaten jos otan menopaluu lennon niin booking comista mahdollisimman halpa mutta sijainti on tärkeä. Mielellään keskustasta. Aina on päässyt suihkuun milloin vettä tulee huonommin milloin paremmin. Ei ongelma. Pääasia että on puhtaat vuodevaatteet ja muuten siistiä. Yleensä on yksi tuoli mutta en ehdi tuolilla istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pilkku? tossa oli kyllä sulut...
Sulut koska en tiennyt espanjalaisen perunamunakkaan nimeä.
Pahimmillaan all inclusive on täysi helvetti, valikoima voi olla suuri ja ruoka laadultaan hyvää, mutta itse olen ainakin viikossa JOKA kerta saanut tarpeekseni. Ja väkisinkin ne "paikalliset" herkut on kuitenkin isoina erinä valmistettua ns. laitosruokaa Esim. Espanjassa hotellin all inclusiven paella, ei ollut paellaa nähnytkään. Inhoan myös sitä, että ruoan joutuu hakemaan itse, enkä koe sitä mitenkään helppona lasten kanssa. Ensin haalit ruokaa lapselle tai parille, sitten itsellesi, ja pahimmillaan joka kerran jonotat uudelleen.
Joku väitti, että all inclusivesta ei saisi turistiripulia niin helpolla. Tätäkään en allekirjoita, miettikää nyt sitä turistien määrää kauhomassa sitä ruokaa samoilla kauhoilla, pesemättömillä käsillä... Ja entä sitten allergiat, sama kauha kiertää pahimmillaan monessa ruokalajissa, kun kaikki turistit eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä, varsinkaan kitattuaan koko päivän sitä "ilmaista" kaljaa. Itselläni on herkkä maha saamaan turistiripulin, ja joka kerta sen olen all inclusive -lomilla pitänyt. Tripadvisorissa on kattavasti esitelty myös ravintoloita, ja ainakin itsellä nämä täällä hyviksi arvioidut kohteet harvoin ovat olleet huteja ja itsekin näitä arvioita aktiivisesti teen.
Muutenkin all inclusivessa on vaikea kestää sitä muiden turistien määrää. Mitä isompi ketjuhotelli, sitä kamalampi ryysis. Nautin ruokani mieluummin rauhallisemmassa ympäristössä, ja kaikkein mieluiten siellä missä paikallisetkin syövät.
Juu, molempia tapoja testattu niin monta kertaa, ettei ikinä enää all inclusivea minulle. Esim. aamupalan nautin kyllä mielelläni hotellilla. Olen kuitenkin sellainen, että haluan nähdä ja kokea paljon, eikä pelkkä altaalla loikoilu jaksa kiinnostaa. Silloin all inclusive on vain pallo jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan all inclusive on täysi helvetti, valikoima voi olla suuri ja ruoka laadultaan hyvää, mutta itse olen ainakin viikossa JOKA kerta saanut tarpeekseni. Ja väkisinkin ne "paikalliset" herkut on kuitenkin isoina erinä valmistettua ns. laitosruokaa Esim. Espanjassa hotellin all inclusiven paella, ei ollut paellaa nähnytkään. Inhoan myös sitä, että ruoan joutuu hakemaan itse, enkä koe sitä mitenkään helppona lasten kanssa. Ensin haalit ruokaa lapselle tai parille, sitten itsellesi, ja pahimmillaan joka kerran jonotat uudelleen.
Joku väitti, että all inclusivesta ei saisi turistiripulia niin helpolla. Tätäkään en allekirjoita, miettikää nyt sitä turistien määrää kauhomassa sitä ruokaa samoilla kauhoilla, pesemättömillä käsillä... Ja entä sitten allergiat, sama kauha kiertää pahimmillaan monessa ruokalajissa, kun kaikki turistit eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä, varsinkaan kitattuaan koko päivän sitä "ilmaista" kaljaa. Itselläni on herkkä maha saamaan turistiripulin, ja joka kerta sen olen all inclusive -lomilla pitänyt. Tripadvisorissa on kattavasti esitelty myös ravintoloita, ja ainakin itsellä nämä täällä hyviksi arvioidut kohteet harvoin ovat olleet huteja ja itsekin näitä arvioita aktiivisesti teen.
Muutenkin all inclusivessa on vaikea kestää sitä muiden turistien määrää. Mitä isompi ketjuhotelli, sitä kamalampi ryysis. Nautin ruokani mieluummin rauhallisemmassa ympäristössä, ja kaikkein mieluiten siellä missä paikallisetkin syövät.
Juu, molempia tapoja testattu niin monta kertaa, ettei ikinä enää all inclusivea minulle. Esim. aamupalan nautin kyllä mielelläni hotellilla. Olen kuitenkin sellainen, että haluan nähdä ja kokea paljon, eikä pelkkä altaalla loikoilu jaksa kiinnostaa. Silloin all inclusive on vain pallo jalassa.
Kahden tähden AI koettu. Paremmassa AI ei kiskota kaljaa kaksin käsin.
Ajankäytöstä on kyse. Todella paljon työn puolesta matkustavana ja koko nuoruuteni reppureissanneena mm 1/2 vuoden ajan maailmanympärimatkalla valitsen nyt All Inclusive ja ylellinen hotelli. Töitä paljon, aikaa vähän. En halua käyttää lomalla aikaa ruokapaikan etsintään, jonotukseen, odotteluun, enkä toisaalta ottaa riskiä vatsataudista - korkeatasoisessa hotellissa myös hygieniataso hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen yleistys. Ihmisillä on erilaisia agendoja matkustaa. Kaikki eivät saa mitään kiksejä syömisestä, riittää, että maha tulee täyteen. Siksi all inclusive on kaikken helpoin ja rentouttavin vaihtoehto monelle. Lisäksi niitä on todella eritasoisia, harmi jos et ole koskaan ollut laadukkaassa.
Mikä en koskisi pitkällä tikullakaan all inclusive lomiin. Olen nähnyt tuttavieni kuvia hotellien ruuista ja ihmettellyt että mitä helvettiä ihmiset tälläiseen menee. Minulle matkustamisessa on yhtenä asiana tärkeää kokea paikallisia ravintoloita ruokineen. En saa kiksejä siitä, että syön hotellissa nuivaa nugettia vaikka mahani täyttyisi tunniksi (ravintoarvot näissä kun on mitättömät).
Ap
Hyvä provo.
Tuttavapiirisi matkustavat ilmeisesti kahden tai kolmen tähden hotelleissa turkissa ja bulgarissa 🤣.
Vierailija kirjoitti:
Niille anannan vinkiksi jota eivät löydä ravintolaa että lukevat tripadvisorista paikallisista ravintoloista etukäteen ja kirjaavat miellyttävät osoitteineen ja tietoineen menusta ylös. Silloin voi vain valita minkä jo hyväksi havaitun vaihtoehdon haluaa kokea. Sitten voi jutella paikallisten kanssa kysyäkseen suositteluita ravintolaksi(ihan rohkeasti) tai käyttää puolihoitoa johon liittyy ruoat. Ovat usein aika monipuolisia hotellilla ja kannattaa tarkistaa nekin etukäteen jolloin voi päättää haluaako syödä hotellilla vai ei. Jonain iltana se voi olla ihan loistava vaihtoehto.
Nykyään nettiaikana tähän ravintoloiden bongaukseen ei oikeasti edes kulu aikaa. Toki hyvä vaihtoehto on myös AI, mutta moni väittää ettei jaksa etsiä ravintoloita vaikka se ei oikeasti nykyän ole vaiva.
Sellainen aplikaatiokin löytyy joka ehdottaa sinulle ravintoloita mieltymysten mukaan tai erikoisoluita, joten olet aina kartalla ilman vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity tähän oikeastaan mihinkään, mutta onko kukaan käynyt Malediiveilla ja paljon siellä maksaa all-inclusive?
Paljon. Oltiin miehen kanssa siellä maaliskuussa ja yhteensä koko paketti (otettiin finnmatkojen kautta koska halvempi) eli lennot, hotelli, al a carte all inclusive 14 vuorokautta oli yhteensä 14000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden tähden AI koettu. Paremmassa AI ei kiskota kaljaa kaksin käsin.
3-5 tähteä kokeiltu, kaikissa sama homma. Varallisuus ei korreloi ihmisen viinanhimon kanssa. Vain pienemmässä hotellissa oli rauhallisempi meno, mitä isompi ketjuhotelli, sitä rauhattomampaa.
tässä yksi esimerkki surullisesta feikkiesityksestä: "Canadian tourist in Castro Kingdom horribly upset by fake aboriginal dance" (laita tuo lause googleen, koska edellinen viestini poistettiin, ja siinä oli suora linkki).