Uusi miesehdokas katsoi matkareittiä varmaan 10 vuotta vanhasta paperikartasta, mitä ajattelisit?
Hän oli saanut lainaksi kaverinsa mökkiä, missä ei ole ennen käynyt. No jossain kohtaa ei ollut varma mihin kääntyä ja kaivoi ryttyisen ikivanhan kartan esiin.
Olin vähän hämmentynyt, eikös nykyään jokaisessa puhelimessa ole jonkin sortin navigaattori tai ainakin helposti ladattavissa? Mietin vaan, että elääkö mies sitten muutenkin "vanhanaikaisesti" kun itse olen nykyajan ja elektroniikan ystävä. (no autojutuista/navigaattoreista ja noista en tiedä mutta muuten)
Kommentit (54)
Paperikartasta ei lopu akku kesken reissun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että isäni on vihdoin löytänyt seuraa. Hän on 50- luvulla syntynyt ja leski. Katsoo paperikarttoja, eikä käytä puhelinta muuhun kuin soittamiseen ja puheluiden vastaanottamiseen.
Sama, vaikka olen syntynyt 80-luvulla.
No tämä nyt jo aika antiikkista. Itse olen syntýnyt 90luvulla ja tiedän että koko elämääni en teknologian perässä juokse, mutta vielä on pakko etten ole liikaa pappani
Vierailija kirjoitti:
Paperikartasta ei lopu akku kesken reissun.
eikä se "jumitu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei netti tai kännykkä ihan joka korvessa toimi, viisas varautuu paperikartalla.
Tämän kommentin tykkääjissä näkyy palstan ikä jakauma
Totta - ja sinun tekstissäsi oma ikäsi. Äidinkielen Laudatur-pisteitä on jouduttu alentamaan jo useita vuosia sitten.
PS Ikäjakauma
No kyllä minäkin esim.ulkomailla käytän ihan paperista turistikarttaa vaikka onkin navigaattorit viimeisenpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kommentin tykkääjissä näkyy palstan ikä jakauma
Olisi mukava tietää mikä on se ikäjakauma metsään eksyneiden kohdalla. Aina välillä on lehdessä juttua näistä esim. sienestäjistä, joilla loppuisi kännykästä akku ja sitten ei osattukkaan enää pois metsästä.
Onpa fiksu mies. Seuraa yhteiskuntaa ja tietää, ettei kymmennen vuoteen ole ollut rahaa rakentaa uusia teitä. Eikä päällystää vanhoja reikiäkään umpeen. Älykkäät ihmiset osaavat suunnistaa, sillä suunnistuksessa käytetään paperikarttoja, usko pois.
Jos sinä et huoli, anna se kultakimpale minulle.
Olisin iloinen! Paperisten karttojen käyttö on kivaa. Virkistää aivotoimintaa. Vähän kuin oikean kirjan lukeminen. Kokeile, jos et usko.
Meidän mökille ei ole yksikään osannut navigaattorin avulla. Eikä edes tarvitse poiketa kylätieltä kymmenien kilometrien päähän, 600 metriä riittää. Silti navigaattori ohjaa aivan muualle.
Siksi paperikartta on kätevä, siitä näkee täsmällisesti kohteen lähitienoon.
Itse luen karttaa aina ulkomailla, kun en yleensä ota siellä erikseen nettiä kännykkään (Wi-Fillä saa pärjätä). Suomessa käytän sitten vain navigaattoria :D
En varmaan mitään ihmeellistä, mutta jos veisi veneilemään ja katsoisi paperisesta merikortista ajattelisin että taidan olla turvallisissa käsissä.
Puhelimen kartta on hidas ja pieni. Ärsyttävää odotella kun se lataa uutta kuvaa jokaisen hipaisun jälkeen. Paperikartta on kerralla siinä ja siitä saa hahmotettua muutenkin paremmin sitä kokonaisuutta.
Miehen pisteet nousisi silmissäni huomattavasti, jos käyttäisi paperikarttaa eikä navigaattoria.
Ei navigaattorit toimi missään syrjässä metsän keskellä.
Mulla ei ole navigaattoria eikä puhelimessa edes nettiä. Olen aina löytänyt perille helposti. Reissaillaan ympäri Suomea melko paljon. Yleensä katson lähtiessä karttaa ja saatan reittioppaasta kirjoittaa muutaman ohjeen ylös.
N33
Minun puhelimeeni sai ladattua asioita viimeksi silloin, kun lehdissä oli vielä tilattavia logoja ja soittoääniä. Ei todellakaan ole mitään navigaattoria.
Vierailija kirjoitti:
GPS toimii, nykyaikainen ennakoitiin kykenevä mies olisi ladannut kartan valmiiksi, jolloin navigointi onnistuu ilman nettiyhteyttäkin. Paperikartta todellakin on vain varalla, mutta kannattaa olla, sillä puhelin voi hajota tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei navigaattorit toimi missään syrjässä metsän keskellä.
Navigaattori toimii silläkin missä ei ole puhelinverkkoa.
Totta. Onhan näitä tarinoita, joissa ihmiset ovat ajaneet ojaan, kun navigaattori käski kääntyä sinne, vaikka todellisuudessa tien paikkaa oli muutettu muttei vielä päivitetty navigaattoriin.