Uusi miesehdokas katsoi matkareittiä varmaan 10 vuotta vanhasta paperikartasta, mitä ajattelisit?
Hän oli saanut lainaksi kaverinsa mökkiä, missä ei ole ennen käynyt. No jossain kohtaa ei ollut varma mihin kääntyä ja kaivoi ryttyisen ikivanhan kartan esiin.
Olin vähän hämmentynyt, eikös nykyään jokaisessa puhelimessa ole jonkin sortin navigaattori tai ainakin helposti ladattavissa? Mietin vaan, että elääkö mies sitten muutenkin "vanhanaikaisesti" kun itse olen nykyajan ja elektroniikan ystävä. (no autojutuista/navigaattoreista ja noista en tiedä mutta muuten)
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen kartta on hidas ja pieni. Ärsyttävää odotella kun se lataa uutta kuvaa jokaisen hipaisun jälkeen. Paperikartta on kerralla siinä ja siitä saa hahmotettua muutenkin paremmin sitä kokonaisuutta.
Hohhoijakkaa :)
Et ole tainnut käyttää pahemmin karttaohjelmia puhelimella? Puhelin hakkaa paperikartan 6-1. Paperikartan ainoa etu on se että siitä ei voi loppua akku. Puhelimen kartta on tosi näppärä kun sitä voi zoomailla.
Käytän sekä paperikarttaa että sähköistä. Navia joskus. Miksei voi käyttää sitä, mikä itselle luontevimmalta tuntuu? Säälittävämpää olisi, jos ei osaisi lukea karttaa vaan olisi aina pakosti navin varassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse luen karttaa aina ulkomailla, kun en yleensä ota siellä erikseen nettiä kännykkään (Wi-Fillä saa pärjätä). Suomessa käytän sitten vain navigaattoria :D
Minä lataan puhelimeen valmiiksi kohdepaikan kartan, jolloin sitä voi käyttää ilman nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökille ei ole yksikään osannut navigaattorin avulla. Eikä edes tarvitse poiketa kylätieltä kymmenien kilometrien päähän, 600 metriä riittää. Silti navigaattori ohjaa aivan muualle.
Siksi paperikartta on kätevä, siitä näkee täsmällisesti kohteen lähitienoon.
Ihan samat asiat näkee puhelimenkin kartasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään katsoa reitin ennen lähtöä kartasta niin, että tiedän minne olen menossa. Matkan aikana en tarvitse silloin mitään apuvälineitä. Sokeasti navigaattorin käskyjä noudatten ei opi tuntemaan teitä ja reittejä ollenkaan yhtä hyvin. Lopulta sitä karttaakin tarvitsee vain tietyn osoitteen löytämiseksi. Varsinaista reittiä ei tarvitse miettiä.
No tietysti pitää ensin vähän silmäillä (sähköistä) karttaa, että tietää minne on menossa. Eihän sitä nyt ihan sokeasti voi lähteä ajamaan navigaattorin ohjeilla, sitähän on voinut valita määränpäänsä vaikka väärään kaupunkiin. Mutta sen jälkeen kun toteaa että navigaattorin teitti on oikea, niin sen kanssa ajaminen on todella rentoa. Ei tarvi miettiä että montkohan kilometriä on seuraavaan risteykseen josta pitää kääntyä, sillä se tieto on koko ajan näkyvissä. Matkustelen paljon, enkä kaipaa kyllä yhtään sitä aikaa kun matkasuunnitelma tehtiin kartasta teiden numeroita ylös kirjoittaen.
Kai sinä jo olet huomannut, millainen hän on muuten, jos mökilläkin olitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen kartta on hidas ja pieni. Ärsyttävää odotella kun se lataa uutta kuvaa jokaisen hipaisun jälkeen. Paperikartta on kerralla siinä ja siitä saa hahmotettua muutenkin paremmin sitä kokonaisuutta.
Hohhoijakkaa :)
Et ole tainnut käyttää pahemmin karttaohjelmia puhelimella? Puhelin hakkaa paperikartan 6-1. Paperikartan ainoa etu on se että siitä ei voi loppua akku. Puhelimen kartta on tosi näppärä kun sitä voi zoomailla.
Olen käyttänyt kartta-appseja ja puhelimeni on viime vuoden mallia. Silti olen mieltynyt paperikarttaan, josta yhdellä silmäyksellä näen sen kokonaisuuden. Luen karttaa hahmottamalla aluetta laajalti, ja koen työlääksi hilata näytöllä edestakaisin kun se näyttö ei tuosta suurenee. Olkoon kuinka huippulaatua oleva sovellus niin 5x10 cm:n kokoisena se on minusta onneton.
Olisi kiva tietää, mitä te siellä mökillä teitte ja miten uskalsit lähteä miehen kanssa niin syrjäiseen paikkaan, vaikka ette mitä ilmeisimmin vielä tunteneet toisianne juuri lainkaan. Vai mietitkö siellä koko ajan, että "Voi juma, tuo mies käyttää paperikarttaa!"?
Sä olit siinä autojutussa menossa mökkijuttuun ja mies oli varmaan ostanut sitä polttoainejuttuakin matkajutut niin tosta vois päätellä et sulla on miesjuttu ja et miehen ehkä kannattais kiinnittää huomiota pariin juttuun naisessaan ennen kuin alkaa mitään parisuhdejuttua sun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että isäni on vihdoin löytänyt seuraa. Hän on 50- luvulla syntynyt ja leski. Katsoo paperikarttoja, eikä käytä puhelinta muuhun kuin soittamiseen ja puheluiden vastaanottamiseen.
Hih, minä olen syntynyt 50-luvulla ja käytän kyllä kaikkia vempaimia ihan sujuvasti. Puhelintakin muuhunkin kuin puheluihin. Monesti vanha paperikartta on parempi ja yksityiskohtaisempi kuin navigaattori ja kokonaisuuden näkee selkeämmin.
Minusta on hämmästyttävää, kun ihmiset nykypäivänä ihmettelevät, jos ei käytä joka mutkaa (väärin) neuvovaa navigaattoria. Itse en käytä navigaattoria koskaan. Paitsi, jos olen totaalisesti hukassa. En ole vielä ollut. Katson reitin mieluusti etukäteen kartasta, oli se sitten paperinen tai digitaalinen. Sitten suunnistan perille risteyskylttien ja kadunnimien perusteella. Tällä tavoin ylläpidän urbaania kartanluku- ja suunnistustaitoa. Olen ajanut monia roadtrippejä Suomessa ja muualla Euroopassa. Lisäksi melkein joka viikko tulen ajaneeksi jonnekin, jossa en ole ikinä käynyt. Aina olen löytänyt perille. Joskus harvakseltaan ajan risteyksen ohi. Silloin teen u-käännöksen.
Olisin varmaan ihmetystä herättävä miesehdokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottumus, oletan.
Minä luen bussissa painettua Metroa, vaikka tilaan Digi-Hesarin.
Bussissa painettua... :D
Tarkoitan, että luen paperiversiota Metrosta bussissa.
Kirjoittaja
Se olisi pitänyt olla esim. "Minä luen bussissa painettua Demiä..." niin olisi kelvannut Fingerporiin... :-)
Ja sinun komentissasi myös näkyy tyytymättömyys ikääsi