Kantaako elämä jos lopetan kesätyön?
Olen reilu 20v opiskelija ja aloitin vapun jälkeen kesätyön siivoojana. Työ ei ole ollut sitä mitä odotin - työnkuva itsessään on ok, mutta koskaan ei ole aikaa tehdä kaikkea sitä mitä pitäisi, saati sitten tehdä se huolella, vaan aika on täysin alimitoitettu. Pitääkseni tauot joudun nipistämään työn laadusta vielä vähän lisää. Silti suurin huoleni on työnohjauksessa, sillä "perehdytys" kesti pari tuntia ja oli todella kattamaton, vaikka kyselinkin kaikkea, mitä vain tuli mieleen sillä hetkellä. Jouduin varsinkin alussa soittelemaan jatkuvasti täsmennystä ja ohjeita selittämättä jääneisiin asioihin, eikä kaikki ole selvää vieläkään, mutta nyt työpaikalta on alettu vastaamaan huonosti puheluihini. Tunnen olevani työssä täysin yksin, en näe muita saman firman työntekijöitä, vain työkohteissa toisinaan joitain ihmisiä. Lisänä tietysti niska-hartiakivut, jotka ovat liikunnan avulla pysyneet siedettävinä, ja sormien ja ranteiden kivut ja turvotus, joihin en ole keksinyt ratkaisua.
Työpäivän jälkeen olen ihan puhki enkä jaksa tehdä mitään, mikä on ongelmallista, sillä tarkoitukseni oli suorittaa kesälläkin hieman opintoja. Joka päivä päässä takoo ajatus, että pitäisi lopettaa työt, kun koeaikaa vielä on. Taloudellisesti tulisin jotenkuten toimeen ilman työtäkin, mutta entä työllistyminen jatkossa? Olen kärsinyt mielenterveysongelmista teinistä asti ja niidenkin seurauksena olen ennen tätä työtä viimeksi ollut töissä alaikäisenä, joten olin yllättynyt ja huojentunut saatuani edes jonkun työn.
Mitä tässä pitäisi tehdä? Voinko luottaa pääseväni enää ikinä töihin jos nyt lopetan? Vai onko parempi vain kärsiä tämä kesä loppuun, vaikka sitten opintojen ja hyvinvoinnin kustannuksella? Kai sitä pitäisi nuorena jaksaa yksi kesä vaikka päällään seisten, mutta ahdistaa todella ajatus siitä kun koeaika loppuu enkä voi enää perääntyä :( Toisaalta turhaan opiskelen, jos en tule koskaan työllistymään omalle alalle tai minnekään puuttuvan työkokemuksen takia.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut muita paikkoja kipeäksi kun sormet. Niitä kolottaa ja tuntuvat turvonneilta. Löysin syynkin, puristan mopan vartta kovaa koko ajan. Kuulostaa siltä, että käytät välineitä väärin. Säädä varsi oikean mittaiseksi, tee isoja liikkeitä, älä hinkuta. Jos tahraa,älä hinkuta mopalla vaan laita jalka sen mopan päälle ja hinkuta jalalla. Älä purista vartta, se liikkuu yllättävän kevyelläkin liikkeellä. Kostuta kuivaa hieman, älä märäksi vaan vetäset muutamia kertoja hanan alla, joka lirisee hiljalleen, taita moppa ja puristele kevyesti. Vältä rutistelua. Imuria jos käytät, pidä toisella kädellä letkusta (selän takana) toisella varresta kii. Imuri seuraa nätisti, ei tartte repiä ja nostella ja siirrellä sitä. Maton reunoja älä nosta kädellä, vaan jalalla. Toivon mukaan jostain oli jotain hyötyä, mikä voisi hieman keventää työtäsi :) Saat karenssin jos lopetat. Älä siispä irtisanoudu..
Harvemmin opiskelija on työkkärin kirjoilla, joten tuskinpa ap:lle karenssia pukkaa.
Höpö höpö. Tuolta se tuntui tehtaassa ja muissa työpaikoissani. Sitten pääsin työhön, joka oikeasti sopii minulle ja mukavaa on ollut alusta lähtien ja nyt jo useamman vuoden. Toki väliin mahtuu ikäviä päiviä, mutta olen mieluummin töissä kuin työttömänä, vaikka raha jätettäisiin yhtälöstä pois.