Gynekologit
Miksi julkisella puolella ei ole gynegologia??? Meitä naisia on paljon ja varmana kävijöitä olisi. Ainakaan meidän kaupungilla ei ole julkisella ollenkaan. Yleislääkäri voi vilkaista alapäähän ja papa otetaan labrassa. Mutta jos tarvetta gynelle, on mentävä yksityiselle. Onnistuuhan se julkisen kauttakin, mutta tämmöisiä tapauksia ei katsota kiirreellisiksi, vaikka alapäässä olisi mikä. Ihan sama onko paikat tulessa, kutiavatko, vuotavatko jatkuvasti tai sojottaako sieltä nyrkin kokoinen paise. Yleislääkärille otetaan 5-8 viikon päästä joka tekee arvioinnin onko gynelle tarvetta ja lähetteellä saat ajan joskus, yleensä menee 1-2kk. Eli saatat joutua olemaan alapää ongelmiesi kanssa jopa 3kk ennen kun saat apua!!! Tämä on törkeää... Sitten voit toki maksaa 75-145€ käynnistä ja pääset nopeasti. Kela/sossu ei sitä korvaa joten rahat on löydyttävä omasta taskusta. Tuskastuttavaa... pitäisi olla julkisen piirissä tämäkin!!
Oma viime aikaisin kokemus on se, että olin 30v seulonnassa, jossa mainitsin verisestä vuodosta yhdynnän jälkeen. Näytteissä ei ollut ilmeisesti mitään, sain vain paperin ei muutoksia, verisestä vuodosta ota yhteyttä lääkäriin. Otin yhteyttä, missään tiedoissani ei löydy tämän seulonnan tuloksia ja hoitaja oli sitä mieltä, että koska kumppani ei ole vaihtunut ja näytteissä ei muutoksia, soita 5v päästä uudelleen... Sitten ilmeni lisää vaivoja ja käskivät vain varaamaan yksityiselle aikaa... no eipä ole nyt. Kärsin vaivoistaan siispä niin kauan, kunnes saan säästöön vähintään 145€, että saan käynnin maksettua. Tähän voi tulla toki lisämaksuja jos joudutaan tutkimaan enemmän.
Kommentit (5)
Tätä samaa olen ihmetellyt. Teoriassa kyllä pääsee, mutta yleislääkärille ajan saaminen lähetettä varten kestää ja sitten vielä pitää odotella gyneä. Usein mäkin menen siksi lopulta yksityiselle. Miksi naiset suostuu tällaiseen näin kiltisti, kyse kuitenkin perusasioista.
Vierailija kirjoitti:
Siis, mitä? Eikö teillä oikeasti pääse normaalin terveyskeskuslääkärin kautta erikoislääkärille, esim.gynekologille? Meillä ainakin saa ajan sieltä kautta. Sitten käydään joko neuvolan kautta gynekologilla tai sitten keskussairaalan gynellä. Eihän meillä edes ole yksityistä gyneä.
Pääsee, mutta todella hitaasti. Ensin tosiaan varataan aika omalle lääkärille ja koska mitään alapää ongelmaa (eli jos ei päivystys asia) ei katsota kiireelliseksi niin ajan saa 5-8 viikon päähän. Kun oma lääkäri ensin kurkistelee ja pähkäilee niin tekee päätöksen tarvitaanko lähetettä gynelle, joka on yksityisellä... ja sitten ne sieltä joskus lähettävät ajan. Kerran olen käynyt ja meniköhän siinä 2kk että ajan sain.Kyseessä oli tuolloin ultraus kovien kipujen vuoksi. Tuolloin kivut olivat niin kovia, että vetivät minun kaksin kerroin enkä pystynyt liikkumaan ennen kun "kohtaus" meni ohi. Ja olin vielä silloin alaikäinen... En tiedä mitä nyt aikuisiällä. Terveyskeskuksessa nyt tässä lähiaikoina juurikin sanoi, kun pyysin saada aikaa gynekologille, ettei julkisella enää ole vaan kaikki gynegologiset tutkimukset tehdään yksityisillä ja käski varata sinne itse aikaa. Näin pieni palkkaisena tuo summa kyllä kirpaisee, mutta todennäköisesti saan sen nopeammin kasaa kun mitä pääsisin julkisen kautta. Nyt pyörii kesälomat ja lääkäriin pääsy on entistä vaikeampaa... ja en asu missään pikku kylässä!!
Säästösyistä ei kunnallisella puolella ole varaa pitää suurta joukkoa gynekologeja. Akuutit hoidot onnistuu hyvin ja tehokkaasti sekä synnytyksiin liittyvät.
Arkipäiväiset ei-akuutit ongelmat naistentaudeissa hoituu yksityisten kautta. Tähän on osaltaan johtanut aiemmin kovin yleinen tapa käydä terveenä gynekologilla vuosittain, mikä vääristänyt sairaan ja terveen hoidon rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Säästösyistä ei kunnallisella puolella ole varaa pitää suurta joukkoa gynekologeja. Akuutit hoidot onnistuu hyvin ja tehokkaasti sekä synnytyksiin liittyvät.
Arkipäiväiset ei-akuutit ongelmat naistentaudeissa hoituu yksityisten kautta. Tähän on osaltaan johtanut aiemmin kovin yleinen tapa käydä terveenä gynekologilla vuosittain, mikä vääristänyt sairaan ja terveen hoidon rajoja.
Seuraavaksi sitten varmaan hampaiden tarkistuksetkin menevät yksityisille :/ Tai toiste päin. Paikkaukset yms. Omassa tapauksessa ei näytteen (seulonnan) ottajakaan mitään kommenttia antanut. Oli hiljaa, otti näytteen ja NEXT. Olisi kai voinut sanoa edes näyttääkö paikat terveeltä vai olisiko hyvä käydä näyttämässä. Joten papassa käyntikin on hieman turhaa jos ei selviä tulehdus oireita ole...
Siis, mitä? Eikö teillä oikeasti pääse normaalin terveyskeskuslääkärin kautta erikoislääkärille, esim.gynekologille? Meillä ainakin saa ajan sieltä kautta. Sitten käydään joko neuvolan kautta gynekologilla tai sitten keskussairaalan gynellä. Eihän meillä edes ole yksityistä gyneä.