Miten saisin huomisaamuun mennessä edes 5-10 euroa rahaa, jotta saisin kaupasta edes vähän ruokaa?
Tilanne nyt vain sattuu olemaan se, että rahaa on 25 centtiä ja ruoka on loppumaisillaan enkä saa lisää rahaa kuin vasta ensi viikolla. Tähän tilanteeseen olen tullut, vaikka olen yrittänyt parhaani mukaan elää nuukasti.
Kommentit (189)
mee tarjoon suihinottoa 50e laaki niin yks pitkä ilta ja teet hyvän tilin!
En ole apua, mutta
Täälläpäin ei pahemmin pulloja kadunkulmassa näy... Täällä on vakiopullokerääjiä jotka yöt pyöräilevät pitkin kaupunkia ja keräilevät. Me teimme myös nuorempana sitä että keräsimme kun kaupungilla istuimme ja joimme pullot valmiiksi pussiin ja annoimme vakkaripullonkerääjälle täydet pussit :) eli riippuu kyllä paikkakunnasta onko tämä pullojen keräily kannattavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki olettaa että :
a) KAIKILLA on kuivakaappi täynnä AINA jotain jauhoja, leseitä, jämiä yms... Oikeesti köyhällä ei tosiaankaa oo mitään ylimääräistä kaapissa. Kuka ne sinne taikoo jos ei oo rahaa ostaa? Tai mistä ne sinne kaappiin ilmestyy jos ne käytetään loppuun? Ei meillä ainakaan tursua kaapit mitää ylimääräsiä mitä ei käytetä lähes päivittäin/viikottain.
b) kaikilla on varmasti luottokortti ni sitä voi vinguttaa vapaasti.
c) kaikki on kykeneväisiä raahautumaan tuolla ulkona monta tuntia keräämässä pulloja jalkavammasetkin yms
d) kaikki asuu jossain metässä joka tursuaa marjoja ja sieniä riippumatta siitä onko kesä syksy tai talvi. taikametsä on kaikilla vieressä
Mun on silti tosi vaikee uskoa ettei olis kaapissa jauhoja tai jotain hiutaleita tai säilykkeitä
Mistä ne sinne tulee jos ne kaikki on käytetty eikä oo rahaa ostaa lisää? tai jos on tosi köyhä ni miten sellasella on varaa ostaa varalta kaappiin mitään mitä ei tarvii just nyt heti?
Tai jos ei tavallisesti käytä jauhoja, hiutaleita, säilykkeitä niin pitääkö niitä silti ostaa kaappiin koska niitä nyt vaan yleensä kaikilla on?
Ooktko kuullut kotivarasta? Kaikilla pitäisi olla ruokaa 2 viikoksi talouden henkilöille. Minulla on ruokaa 1,5 kuukaudeksi ja ei jää ruokaa pilaantumaan. Toki tuo viimeinen kuukausi syötäisiin vähän yksipuoleisemmin.
MUTTA millä sen kotivaran ostaa jos ei ole rahaa ostaa sitä? on tyylii rahaa elää vaan päivä kerrallaan jos sitäkään. En mä voi parilla eurolla ostaa vara-aineksia kaappiin kun tarviin sitä ruokaa NYT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) KAIKILLA on kuivakaappi täynnä AINA jotain jauhoja, leseitä, jämiä yms... Oikeesti köyhällä ei tosiaankaa oo mitään ylimääräistä kaapissa. Kuka ne sinne taikoo jos ei oo rahaa ostaa? Tai mistä ne sinne kaappiin ilmestyy jos ne käytetään loppuun? Ei meillä ainakaan tursua kaapit mitää ylimääräsiä mitä ei käytetä lähes päivittäin/viikottain.
c) kaikki on kykeneväisiä raahautumaan tuolla ulkona monta tuntia keräämässä pulloja jalkavammasetkin yms
d) kaikki asuu jossain metässä joka tursuaa marjoja ja sieniä riippumatta siitä onko kesä syksy tai talvi. taikametsä on kaikilla vieressä
Mun on silti tosi vaikee uskoa ettei olis kaapissa jauhoja tai jotain hiutaleita tai säilykkeitä
Mistä ne sinne tulee jos ne kaikki on käytetty eikä oo rahaa ostaa lisää? tai jos on tosi köyhä ni miten sellasella on varaa ostaa varalta kaappiin mitään mitä ei tarvii just nyt heti?
Tai jos ei tavallisesti käytä jauhoja, hiutaleita, säilykkeitä niin pitääkö niitä silti ostaa kaappiin koska niitä nyt vaan yleensä kaikilla on?
Ooktko kuullut kotivarasta? Kaikilla pitäisi olla ruokaa 2 viikoksi talouden henkilöille. Minulla on ruokaa 1,5 kuukaudeksi ja ei jää ruokaa pilaantumaan. Toki tuo viimeinen kuukausi syötäisiin vähän yksipuoleisemmin.
MUTTA millä sen kotivaran ostaa jos ei ole rahaa ostaa sitä? on tyylii rahaa elää vaan päivä kerrallaan jos sitäkään. En mä voi parilla eurolla ostaa vara-aineksia kaappiin kun tarviin sitä ruokaa NYT.
Aina rahapäivänä painutaan edullisinpaan kauppaan ja ostetaan tomaattimurskaa tonnikalaa makaroonit ryynit jauhot ja mitä nyt sattuu halvalla löytymään.pikkuhiljaa yritetään kerätä vähän varastoon.
Tietty siitä tulee aina loppukuusta nipistettyä mutta niinhän se menee.
Mutta aina rahapäivänä hankintoja kaappiin, vaikka kuinka tekis mieli vähän törsätä kun sitä rahaa vähän tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka ei ole varaa ostaa ruokaa kaappiin? Sinulle jää kuitenkin n. 490 euroa kuukausi rahaa asumiskulujen jälkeen käteen. Jos olet opiskelija saat halpaa opintolainaa ja jonka saa sitten anteeksi jos asiat menevät huonosti.
Mihin sinä laitat sen 490 euroa? Koska sinulle maksetaan terveydenhoito+lääkkeet, vakuutukset ja sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Pussi makaronia maksaa Lidlissä muistaakseni 19 senttiä. Pistä Face-kirppikselle myyntiin jotain kauden kamaa kuten picnic-tarvikkeita tai parvekekamppeita. Täällä Helsingin keskustassa on myös ainakin pulloja paljo roskisten lähettyvillä. Lisäksi on ihmisiä ulkona pussikaljalla. Jos asut isommassa kaupungissa niin käy kyselemässä ulkona ryypiskeleviltä voitko viedä heidän pullot suoraan kauppaan.
Tsemppiä <3
Hankiiko noilla pullojen keräämisellä, olen nähnyt erään naisen, palauttaa pullot ja pelaa ne kolikot. Saakohan hyvät rahat??
ao viestiketjun aloittaja ov. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti ap toka viikko menossa ja oot jo juonu kaikki rahas ja Juhannuskin on vasta tulossa? Ja mä luulin et mulla menee huonosti....
Minä en juo alkoholia ollenkaan. Sitä paitsi en saa rahaa kuun alussa niin kuin useimmat ihmiset, koska minulla sellainen tili, jonka nimeä en nyt muista, että minulle tulevat rahat menevät aina suoraan sellaiselle tilille, johon en itse pääse käsiksi, mutta josta maksetaan aina kaikki minun laskut ja kerran viikossa saan omalle tililleni käyttörahaa, mutta se on niin pieni summa, että se riittää vain joten kuten ruokaan, pesuaineisiin ja muuhun sellaiseen. Alkoholiin, huumeisiin ja tupakkaan minulla ei riittäisi rahaa ollenkaan eikä ne edes kiinnosta minua. Eli minua ei voi syyttää, että juon kaikki rahani.
AP paljasti tässä viestissä olevansa edunvalvonnassa. Jotain on pahasti pielessä jos edunvalvonta ei anna tarpeeksi rahaa käyttöön että se riittäisi edes ruokaan. Yleensä edunvalvonnassa olevat saavat kaiken ns talon puolesta missä ikinä laitoksessa asuvatkaan ja käyttöraha on puhdasta hupirahaa ilman mitään oikeasti tarpeellista käyttötarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka ei ole varaa ostaa ruokaa kaappiin? Sinulle jää kuitenkin n. 490 euroa kuukausi rahaa asumiskulujen jälkeen käteen. Jos olet opiskelija saat halpaa opintolainaa ja jonka saa sitten anteeksi jos asiat menevät huonosti.
Mihin sinä laitat sen 490 euroa? Koska sinulle maksetaan terveydenhoito+lääkkeet, vakuutukset ja sähkö.
Aina asiat ei toimi noin yksinkertasesti. Tukien päätöksissä voi kestää kuukausia, rahaa joutuu käyttää johonkin muuhun tärkeään kuin ruokaan josta ei kuitenkaan saa tukena mitään takaisin ja jäljelle jäävä raha ei riitä millään muuhun kuin päivä kerrallaan elämiseen yms...
Kerro tilinro niin laitan rahat.
Lainaa naapurilta kananmunia, niitä on jokaisella jääkaapissa perustarvikkeena.
Tee munakasta niin nälkä lähtee. Keitä riisiä, sillä minäkin elin opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän kuvittelet tiedäväsi jonkun randomkommentoijan tulot ja menot....
Kyllä ne kuivamuonatkin, joskus loppuu. Itsellä loppui just kahvi ja pää meinaa räjähtää. Aika mielenkiintoista, nyt vuokra maksamatta, 3kk karenssia ja ei työtä jee! onneks on kesä.
Esim. Pizza-onlinesta voi tilata ruokaa puhelinlaskulla.
Istun juuri baarissa Ruotsissa, kalja jotain 9€ luokkaa. Jos olisi joku luotettava keino lahjoittaa oikeasti tyhjätaskuiselle ja nälkäiselle, antaisin heti tuon 9€, mutta kuka tahansa voi väittää täällä olevansa nälkäinen niin jäänee antamatta.
Soita heti maanantaiaamulla seurakunnan diakonissalle. Sieltä saa vähän ruokarahaa akuuttiin hätään. Jos eivät ehdi vastaamaan, jätä viesti vastaajaan ja pyydä soittamaan sinulle. Jos sinulla ei ole puhelinta, mene käymään seurakunnan toimistossa ja pyydä pikaista aikaa diakonissalle ja selitä tilanteesi. Sieltä saat ihan oikeasti apua eikä uskontoa tyrkytetä.
Kaiva kaikki laukut ja takin taskut, sieltä löytyy yleensä kolikoita.
Kaupungilta et pulloja välttämättä löydä, koska vakikerääjät vievät ne todella nopeasti.
Jos asut suuressa kaupungissa, voit viedä jotain pantattavaksi, jos sinulla on jotain mikä kelpaa sinne. Älä nyt vie mitään rakasta esinettä, jos et pystykään lunastamaan sitä, niin menetät sen.
Suurissa kaupungeissa on divareita, jotka ehkä ostavat vanhoja kirjoja tai levyjä, pikkukaupungeissa eivät anna rahaa vaan joudut ostamaan tuotteita.
Olisiko sinulla joku sukulainen tai ystävä, joka voisi lainata?
Tsemppiä sinulle, toivottavasti elämäsi muuttuu paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
ao viestiketjun aloittaja ov. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti ap toka viikko menossa ja oot jo juonu kaikki rahas ja Juhannuskin on vasta tulossa? Ja mä luulin et mulla menee huonosti....
Minä en juo alkoholia ollenkaan. Sitä paitsi en saa rahaa kuun alussa niin kuin useimmat ihmiset, koska minulla sellainen tili, jonka nimeä en nyt muista, että minulle tulevat rahat menevät aina suoraan sellaiselle tilille, johon en itse pääse käsiksi, mutta josta maksetaan aina kaikki minun laskut ja kerran viikossa saan omalle tililleni käyttörahaa, mutta se on niin pieni summa, että se riittää vain joten kuten ruokaan, pesuaineisiin ja muuhun sellaiseen. Alkoholiin, huumeisiin ja tupakkaan minulla ei riittäisi rahaa ollenkaan eikä ne edes kiinnosta minua. Eli minua ei voi syyttää, että juon kaikki rahani.
AP paljasti tässä viestissä olevansa edunvalvonnassa. Jotain on pahasti pielessä jos edunvalvonta ei anna tarpeeksi rahaa käyttöön että se riittäisi edes ruokaan. Yleensä edunvalvonnassa olevat saavat kaiken ns talon puolesta missä ikinä laitoksessa asuvatkaan ja käyttöraha on puhdasta hupirahaa ilman mitään oikeasti tarpeellista käyttötarkoitusta.
Ei se edunvalvoja voi antaa sitä rahaa enempää kuin sitä on.
Ei mitään saa talon puolesta vaan ihan kaikki on maksullista. Ruoka, vuokra ym. Mitään laitoshoitoa ei enää ole.
Moni ostaa esim lounaan talosta ja hoitaa itse muut ruuat. Rahaa vaan on vähän.
Nyt kannattaa puhua edunvalvojalle ettei saa rahoja riittämään. Voi saada rahat vaikka kaksi kertaa viikossa
Hoitajalle kannattaa myös puhua. Saa tukea arjen suunnitteluun
Missä päin asut ? Jos Nurmijärvellä, niin laita viestiä, niin sovitaan , että haen tarvitsemat ruoat kaupasta.
Totta puhut, ei kaksi muovikassia riitä. Olin varannut toiveikkaana mukaan ison, ison kassin. Sinne mahtui kolme suurta muovikassillista tölkkejä.
Usko vaan! (mukana oli myös muovipulloja 10 – 40 €/kpl)
Ps. Lasipulloja en kerää, ne painavat liikaa.