Olenko itsekäs jos alan yrittämään heti uutta vauvaa kun olen saanut vakituisen työn..?
tällainen " suunnitelma" mulla olis.... tai siis meillä miehen kanssa! =D kolmatta lasta haluttaisiin, mutta pitäisi ensin saada taloudellinen tilanne paremmin kohdalleen...
Kommentit (35)
Ajatteleppa työnantajaa...mutta toisaalta sinun elämäsi se on, ei näihin taida olla oikeita vastauksia.
itteänsähän tässä maailmassa on ajateltava eikä mitään työnantajaa tai muita naisia!
etkä takuullakaan oo ainut joka niin tekee/on tehnyt!
onnea yritykselle!
kyllä sun maineesi menee työnantajan ja työtovereiden silmissä. Vuoden sisällä kaksi naista sai meillä vakipaikan ja kyllä niitä vähän hymähdeltiin, kun heti olivat raskaana. Kyllä tämä Ollilan firma sijaisia saa, mutta silti...
niin unohda koko huoli! Luuletko että ne ajattelevat sinua kun irtisanovat porukkaa. Pienen yksityisyrittäjän kohdalla itse tuntisin vastuuni myös siitä, että hän on tehnyt päätöksen ottaa vakituisen työntekijän kausityöläisten sijaan. Vakituinen työntekijä on yritykselle melko iso riski, juuri mainitsemasi syyn takia. Etenkin kun hän joutuu heti etsimään tilallesi uuden työntekijän ja maksamaan kuluja sinusta.
ku pomo ilmoitti, et vakinaistaminen on tulossa. En kertonut vielä siinä vaiheessa, sain paikan ja jäin äitiyslomalle. Olin hoitovapaalla kun toinen vauva ilmoitti tulostaan, eli en töissä ole ollut yli 3:een vuoteen. Palaan töihin kun tässä lapsiluku saatu täyteen:)
Paskat mä mitään välitän mitä työantaja ajattelee, tämä on meidän elämä ja lapsien hankinnalla ja työnantajalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Työssäolo vuosia edessä vielä useita ja ehdin kyllä antamaan oman panokseni firmalle sitten aikanaan.
Toisaalta pitää varmasti paikkansa sekin, että tuollaisesta kärsii muutkin naiset. Naisia ei haluta vakinaista juuri siksi, että " pamahtavat heti paksuksi" vakinaistamisen jälkeen.
Toisaalta taas... Mikä olisi sopiva aika odotella? Entä jos lasta ei kuulukaan? Eikö vakinaistamisen jälkeen saisi hankkia lapsia lainkaan?
kyseessä iso firma jossa työskentelen.
Eri asia todellakin jos olisi joku pieni yritys.
muilla nuorilla naisilla olisi paremmat työmarkkinat. Tuollainen solidarismi on TÄYDELLISTÄ KUKKUPUHETTA.
Jaa kuinka niin? No näkkeehän tällaisista selkäänpuukotus-kommenteista, missä määrin naiset ovat toisille naisille solidaarisia. Täysin miettimättä ap:n työnantajaa tms. mennään laukomaan tällaisia syyllistyksiä:
Vierailija:
ja sit ihmetellään, et miks ei pienten lasten äitejä tai naisia hyvässä lapsen saanti iässä palkata. TOLLASTEN TOLLOJEN TAKIA!!!
Tuon kirjoittajan sopisi mennä pesemään suunsa ja miettimään omaa asennettaan.
on jälkeen. Sai vakituisen työpaikan parissa kuukaudessa ahkeroituaan kovasti näyttääkseen että pärjää. Parin kuukauden päästä tuli raskaaksi. Työnantaja sai tietää että oli ollut laskettu juttu, tuo vakkaripaikan saaminen ahkeroinnilla ja sitten raskaaksi sen jälkeen. Ei ollut tyytyväinen, uhkasi jatkossa palkata yli 50 vuotiaita. Ei nimittäin ollut eka eikä edes viides l" askettu" vauva.
..sen lapsen samoin tein vai vasta parin vuoden päästä? tuskin ainakaan kauhean suurta. Ja eihän sekään ole sanottua että heti tärppää.
Go for it sister!
Tuli vaan mieleen yksi raskaana oleva tuttu, joka haki määräaikaista työtä, jonka loppumista ennen hänen äitiyslomansa jo alkoi. Työssäoloajasta hän oli noin 2/3 sairaslomalla, ja enimmäkseen vaan laiskuuttaan ja siksi että sitä saa niin helposti. Hän siis itse kommentoi, että ei nyt vaan huvita mennä ja täytyy tosiaan ottaa tästä kaikki nyt irti, ja että raskaanahan kuuluu olla usein sairaslomalla, koska on raskaana. Pieni kylä, jutut kyllä kuului työnantajallekin (ja näkyivät, koska sairaana olevalla oli paljon voimavaroja kierrellä kaupoissa jne). Minusta tuon tapainen työnantajasta hyötyminen on kertakaikkiaan vastenmielistä ja se jos mikä pysyy muistissa niin hyvin, että synnytysikäisiä naisia epäillään entistä enemmän työmotivaatiosta ja syistä hakea työtä.
Turha ajatella työnantajaa tällaisissa jutuissa, ei se firma yhteen äitiyslomaan kaadu...
Itse aloitettiin vauvan yrittäminen pari kk sen jälkeen kun olin saanut vakituisen työpaikan. Ja heti tärppäsi :)
nk. " hyväksi käyttäminen" työnantajaa kohtaan on tosi törkeää. On olemassa erilaisia ihmisiä, naiset jotka sinnittelevät viimeiseen asti raskausaikana töissä ja sitten taas niitä jotka pikkuasioista heti hakevat sairaslomaa jne...Tottakai firmat ajattelevat omia etujaan ja nk. tuottavuutta myöskin.
Ovatko kaikki pitäneet ajankohtaa ihan vauvasyistä tai sattumasta johtuvana, vai ootteko joutuneet vastaamaan piikittelyyn että kas kun sattuikin heti kun sut vakinaistettiin tänne töitä tekemään?
koska olen oman työpaikkani " nuorin" työntekijä:)
Ja siitä sain vielä palautetta, että hyvä kun nuorena lapset hankkii ja nauti siitä että voit olla kotona lasten kanssa koska moni työkaverini on " joutunut" palaamaan heti äitiysloman päätyttyä töihin taloudellisista syistä.
hymähdelty useaan otteeseen tuosta laskelmoidusta ajankohdasta. En kyllä kehtaisi olla tuollainen. Olisi edes vähän aikaa, puoli vuotta tai jotain odotellut. Mä kyllä ymmärrän vauvakuumeen tai ettei ollut tarkoitus, mutta kun selkeästi laskelmoitiin.
eli olisin joka tapauksessa jäänyt äitiyslomalle tuli paikka tai ei.
Voisko joku selittää, MITEN se kehenkään vaikuttaa, onko raskaana heti vakipaikan saatua vai vuoden tai kahden päästä? Vääntäkää rautalangasta?
Millon niitä lapsia saa tehdä että ei tule pahaa puhetta? Eläkkeelläkö?
Miesten ei tarvitse edes ajatella moista, ja naiset miettivät liikaakin sitä, koska " saa" tulla raskaaksi.