Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***ELOkuiset keskellä viikkoa***

29.03.2006 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sataa lunta, ehtaa valkoista lunta! Voipi olla, että en ole oikein innoisani...:)

Peeveli: Se on aina mukavaa ja helpottavaa, kun neuvolakäynti sujuu hyvin. Minulla on aivan ihana kokenut terkkari neuvolassa. Olisi kuitenkin mielenrauhan kannalta mukavampaa käydä hieman useammin neuvolassa. Olen nimittäin käynyt kaksi kertaa, rv 11 ja rv 15 ja seuraavaan kertaan on aikaa vielä neljä viikkoa....Väli on 7vkoa.Lääkärin olen tavannut vain np-ultrassa, sillä uudelleen synnyttäjille ei enää tarjota alkuraskauden lääkärintarkastusta. Kolme kertaa on siis tähän asti ollut asiaa neuvolan suuntaan.

Minulla on alkanut puutua kädet öisin. Näin on käynyt kahdessa edellisessäkin raskaudessa, mutta ei kahdessa ekassa. Vaiva on inhottava ja herään siihen, kun kädet pistelevät tai ovat niin turrat etten tunne kunnolla edes sormia. Juu, että kukas se sanoi, että vaivat senkun lisääntyvät raskauksien myötä, Jamssa varmaan. Allekirjoitan kyllä tämän, mutta kumma kyllä tunnen silti aika energiseksi eli väsymys ei ole nyt vaivana. No se kerkeää pukata päälle loppuraskaudesta muiden ihanien krämppäilyjen lisäksi.

Jaaha, sitten koululaiset koulutielle...Palaan...

Opemamma ja vimpula rv 18+1

Vierailija
2/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkakin kesti normaalia kauemmin ja auton lasit oli syväjäädytetty.. kauhee raivaaminen. Loppuis jo, kesä sais tulla pian!

Mä olin eilen neuvolassa ja sieltä palattuani ilmoitin miehelle, että toinen poika taitaa tulla meille. Tuli erityisen vahva tunne, että poika se on. Syke on ollut koko ajan tasaisen alhainen, nyt oli 130. Vaaka pirulainen näytti mulle tasan 60 kg... eli n. 6kg jo tullut lisää.. tosin olen hoikka normaalisti.. tai siis olin ;) toivottavasti olen joskus vielä. Esikoisesta samoilla viikoilla sama paino ja silloin ainakin masu katosi mukavasti imettäessä ja kärrytellessä. Saa nähdä kuin nyt käy sitten. Tuntuu vaan niin hurjalta tuo painon nousu, kun vauva itsessään kuitenkin painaa vasta niin kovin vähän. Sf-mitta 19. Neuvolantätsy (=edelleen sekaisin) esitteli mulle synnytysvalmennukset ja muut odottavien ryhmät ja sitten tapaamisen päätteeksi tajusi vasta, että sinähän olet jo kerran synnyttänyt. Olin puhunut pojastamme jo muutamaan otteeseen.. ONNEKSI saan uuden neuvolantädin loppuajaksi, kun olivat tehneet jotain aluejakomuutoksia. Ensi kerta on vielä tälle dementikolle (anteeksi), mutta sitten pääsen nuoremmalle terkkarille. Täti oli kovin pahoitteleva tuon vaihdon suhteen, mutta mä tuuletin salaa mielessäni. Äippäraha paprut sain ja niitä sitten pitäisi alkaa ihmettelemään.

Joku kirjoitteli kärsivänsä tulehduksista. Mulla oli esikoisen ajalla muistaakseni rv 16--> kauhea tulehdus kierre. Se oli kaameeta ja sitä kesti kauan. Apua sain maitohappobakteerista sitten, mitkään lääkkeet eivät auttaneet mua.

Hanneli80: Miten osata juoda vettä enemmän kuin lasi päivässä -puolen litran pulloon raikasta kylmää vettä, pullo tulee pitää mukana koko ajan ja siitä sitten yrität muistaa hörppiä säännöllisesti. Mä en ennen osannut juoda pelkkää vettä ollenkaan, mutta nykyään pullo on mukana kaikkialla ja vettä juon sopivasti muutaman litran päivässä.

Tosta ÄIPPÄRAHASTA -viimeksi työnantaja ei maksanut palkkaa 3 kk:n ajalta, mutta nyt se ihanuus minulle kuuluu, joten tietääkö joku haenko silti ihan normisti äippärahan ja työnantaja hakee sitten omansa. Tarvitsenko jonkin tositteen tuosta 3 kk:n palkan maksusta jne. Palkanlaskija on lomilla, en pääse tiedustelemaan asiaa heti.

Ja voinko jättää hakemuksen Kelaan jo nyt ja toimittaa jälkikäteen palkkatositteet (toukokuussa saan viimeisimmän, jonka haluan mukaan tuohon laskentaan), kun haen 6 kk:n tulojen perusteella? Mä olen ihan solmussa näiden Kela-juttujen kanssa, yritin eilen hakea vastauksia Kelan vihkosesta, mutta enpä oikein viisastunut. Ai niin ja mitähän mahtaa tarkoittaa " jatkuvat tulot" 6 kk:n ajalta, otetaanko huomioon vain säännöllinen kuukausipalkka vai hyödynkö tekemistäni ylitöistä jotain.. pitänee varmaan rimpautella tonne Kelaan, kun näitä kysymyksiä näköjään on enemmän kuin laki sallii! :) Pian olen toivottavasti taas viisaampi.

AuroraM 22+2 (oiskohan näin.. sekasin viikoistakin..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tulee lunta niin ettei sekaan mahdu. Tulis jo kevät ja kesä. Viikonloppuna kolailtiin sulanutta sohjoa sivuun ja saatiin iso alue asvalttia näkyviin. Muksut olivat ihan innoissaan että pääsevät hyppimään ruutua ja narua. Ajelemaan polkupyörillä. No se siitä kolauksista kohta saa tehdä oikein rehelliset lumityöt. Itseä tää ainainen lumi ottaa päähän mutta muksut ovat tästäkin ihan innoissaan. Pääsee taas laskeen kunnolla mäkeä.

Oma olo rupee pikku hiljaa paranemaan. Nenä ei oo niin tukossa enään mutta yskä on hirveä. Onneks saa sentään yöllä suht hyvin nukuttua. ei suurempia yskän puuskia oo tullut. Kurkku on kun santapaperia kun aamulla herää. Nytkin menee jo neljäs kupillinen teetä. Kahvia join kupillisen mutta maha ei kestä enempää kahvia.

Koululainen on koulussa. Eskarilaisen päivä alkaakin tänään vasta kymmneltä. Menevät nalle näyttelyyn ja johonkin pajalle en nyt muista mihin. pääsevät sitten vasta puoli kolmelta. Kohta tarvii lähtee tohon tuiskuun. onneks mies on kotona niin taidan sen laittaa viemään eskarilaisen eskariin. Siskon tyttö on tulossa kymmenen jälkeen hoitoon.

Hyvät päivän jatkot kaikille lumisateesta huolimatta. Toivotaan että se kevät sieltä kumminkin saapuu.

puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masukirppu 19+6

Vierailija
4/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinannut uskoa silmiäni, kun aamulla vetäisin verhot ikkunan edestä. Siis ulkona sataa LUNTA!! Ja kun jo kerkesin lapsille hehkuttamaan, että kevät tekee tuloaan... Kuusivuotias sanoikin heti, että " äiti, sähän puhuit lööperiä, talvihan tulee uudelleen!" . Noh, toivotaan että nämä lumet vie vanhat mennessään!

Neuvolakuulumisia; Valtakunnassa kaikki hyvin! Maha kasvaa ja kasvaa ja kasvaa (sf 21cm), mutta kiloja ei neuvolatädin mielestä ole tullut mitenkään liikaa. Jatkan silti tätä mun vähän kevyempää linjaa. Nimittäin nukuin viime yönä ilman närästystä, kun en syönyt enää seitsemän jälkeen mitään! Aivan mahtava olo. Kurjaa vaan, että kuopus pamahti kamalaan räkätautiin, just kun luulin ettei meille enää tauteja tänä talvena tule. Mutta päiväkodissa melkein koko ryhmä on samassa taudissa, joten aika varmaahan se aina on että tartunta saadaan. Lupasinkin hakea tytön pois hoidosta heti, jos olo pahenee. Kuumetta ei ainakaan vielä ole, mutta ei kamalan tukkoisena ole kiva olla skarppina tarhassa.

Opemamma; Minäkin kärsin käsien puutumisesta! Raivostuttavaa, mutta onneksi ohimenevää ;o)

AuroraM; Mulla on tosi mukava neuvolan täti, mutta onneksi pääsen toiselle lääkärille neljän viikon päästä. Ensimmäinen lääkärikäynti ei ollut mitenkään miellyttävä. Ja tänään kun puhuin asiasta neuvolassa, sain kuulla, että mulla on loppuraskauden ajan toinen lääkäri! Joka sitten hoitaa myös lasten-neuvola puolen lääkärikäynnit. Ihana systeemi tää omahoitaja-juttu, sama neuvolan täti ja lääkäri sekä äidillä että lapsilla!

Nyt taidan kipasta kahville, ja jos sitten alottais kunnolla tän päivän hommat.

Kirppu06 ja Sintti 22+1

Vierailija
5/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikille tasapuolisesti hauskaa keskiviikkoa. Toivottavasti joku edes säilyy ilman lumisadetta. Tai meillä taitaa sataa melkistä räntää. Plussan puolella oli aamulla jo 7ltä mittari. Liekö ollut plussaa koko yön, kun kadutkin olivat ihan sohjoiset jo heti aamusta.

NEUVOLAKÄYNEISTÄ: Musta tuntuu, että meidän neuvolassa on samat käynnit sekä ensi- että uudelleensynnyttäjille. Ainakin jos vertaan omaa ekaa kertaani 10 vuoden takaa ja toista 5 vuotta sitten ja nyt tätä. Viimeksi kävin viikolla 18, nyt seuraava käynti on viikolla 22. Saa nähdä miten sitä seuraava neuvola sitten on. Eikös toinen lääkärikäyntikin ole jo jossain ennen viikkoa 30? Vai muistanko ihan väärin?

Kesällä olis tiedossa meillä kahdet HÄÄT. Tai toiset on jo parin kk päästä. Toiset vasta elokuulla. Saa nähdä, mitä sitä keksii päälle pantavaa. Joku körtti pitäis varmaan hankkia, mutta säästösyistä olis kiva joku sellainen, joka kävisi molemmissa juhlissa. Jos siis niihin elokuisiin juhliin minä edes pääsen. Toivon kyllä. Edellisetkin lapset syntyi vasta la:n jälkeen, joten elättelen toiveita että tämäkin tekee niin. Kunhan ei vaan viikkokaupalla mene yli!!

Niin että MISTÄ löytyy hyviä JUHLAVAATTEITA raskautetuilla? Joku hame olis kiva kuitenkin...

Ja sitten tenttikirjojen pariin

Jamssa rv20+4

Vierailija
6/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei paljon kuulumisia ole muuta kun että maanataina yksityisellä ultrassa ei selvinnyt mitään....

oli niin vanhaa vuosimallia ultrakone ettei sillä tällisiä rakkuloita pysty edes näkemaan...joten ensi tiistaihin!!!!! sitten taas viisaampia!!!

minttu rv 20+3

Vierailija
7/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään, hiphurraa, 20+0 täynnä! (No, monillahan on ollut jo pari viikkoa ja osalla vasta edessä.)

Muuten kuuluu ärsytystä kaupungin palveluihin, joista aamun lehti tiesi kertoa taas lisää ikäviä asioita. Perhevalmennusta tms. ei ole tänä vuonna ollenkaan - säästösyistä. Odottavien neuvolakäyntejä vähennetään entisestään - säästösyistä. Neuvolantädin kotikäynti synnytyksen jälkeen lopetetaan - säästösyistä. Kesällä syntyneiden lasten (yli vuoden ikäisten) tarkastukset jätetään jatkossa kokonaan väliin - säästösyistä. Niitä ei siis siirretä syksylle, ne vaan jätetään kylmästi tekemättä ja syyksi merkitään resurssipula, kun sijaisia ei oteta kesäksi kuin korkeintaan satunnaisesti! Rakenneultria ei ole ollutkaan - säästösyistä tietenkin. Neuvoloista karsitaan kaksi kokonaan pois - säästösyistä nekin.

Paljastui karua asiaa neuvoloiden aluejaosta muutenkin. Äitiysneuvolaan on ollut meiltä vain kilometrin matka, ja sinne tulee nyt jatkossa yksi noista lopettavista lastenneuvoloista. Ehdin jo iloita, että on sitten helppo kulkea sinne vauvan kanssa. Mutta me satumme lastenneuvoloissa kuulumaan toiseen piiriin, joten lastenneuvolaan tuleekin matkaa yli 5 kilometriä! Ja tässä kaupungissa on neljä neuvolaa, joihin meiltä olisi alle 5 km matka, mutta emme nyt satu kuulumaan niiden aluejakoon. Ei ole järjen hiventä näissä kaupungin touhuissa. Yritän rauhoitella itseäni sillä, että maalla asuvilla on kaikki vielä kauempana ja hankalampaa.

TAPAAMINEN: Multa meni se pino ohi, jossa tätä alettiin suunnitella, mutta idea on kiva. En silti vielä lupaa täältä vajaan 300 km päästä päästä lähtemään, vaikka mieli tekisikin.

VAKUUTUKSET: Ihana lukea, että jotkut ovat pärjänneet ilmankin, kun tuntuu, että koko ajan vaan pelotellaan tuollakin asialla odottavien vanhempia. Ei ole siis toistaiseksi ainakaan ajateltu ottaa vakuutusta, mutta nyt kun lukee noita kaupungin säästöjuttuja, en tiedä, pitäisikö kuitenkin. Toisaalta, niin kuin joku sanoi, pelkästään sillä vuosittaisella maksulla käy aika monta kertaa yksityiselläkin ja kunnallinen alle 18-vuotiaiden hoito on ainakin toistaiseksi ollut ilmaista, kopkop. Ja isovanhemmatkin ovat luvanneet auttaa aina tarvittaessa. Meiltä on kyllä vuorokaudet läpeensä päivystävään keskussairaalaan lyhyempi matka kuin yhteenkään yksityiseen lääkäriin, jos akuutti hätä iskisi.

Töiden pariin palaa

Picapica ja Peukaloinen 20+0

Vierailija
8/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttu: tuntuu oudolta, että yksityisellä on niin epäselvä ultralaite, että sillä ei näkyisi ne kystat! Vauvahan on jo kuitenkin aika iso ja eiks ne kystat ole läpimitaltaan kuitenkin useita millejä? Nähdäänhän ultrilla muutamien millien pituisia alkioitakin... En halua herätellä liikaa toiveita, mutta jos ne kystat onkin jo hävinneet? Voiko se tapahtua näin nopeasti?

Neuvoloista: kyllä mulla on ihan samat vastaanotot kuin oli esikoista odottaessakin. Eli neljän viikon välein on ajat ja 3 lääkärineuvolaa kuuluu mukaan (joka kolmanneksessa yksi).

Picapica: jos suoraan sanotaan, niin eipä siitä perhevalmennuksesta kauheasti kostu, etenkin jos lukee neuvolan lehtisiä ja muuta odotus-ja synnytysajan infoa jota tulvii muutenkin. Kaipa ne hengitysharjoitukset on se suurin anti, mutta enpä muista olisiko niitä edes hyödyntänyt synnytyksessä... Ja kai teille kuuluu tutustuminen synnytyssairaalaan, voithan aina siellä kysellä tarkemmin asioista ja mikset myös omalta th:ltakin?

Vakuutus: minusta syntymättömän lapsen vakuutus on tärkeä nimenomaan silloin, jos lapsi syntyy esim. ennenaikojaan tai sillä on sydänvika tms iso synnynnäinen vamma. Musta on pieni hinta maksaa 250 euroa (okei, pk-seudulla maksu taitaa olla suurempi) ekstraa siitä, että saammekin terveen lapsen ja vakuutusmaksu menee " hukkaan" . Mun miehen veljen perheeseen syntyi esim. keskonen ja he kiittelivät kovasti vakuutusta, kun se korvasi kaikki ylimääräiset lääkkeet mitä tarvittiin (keskoslääkkeet maksavat nimittäin PALJON). Puhumattakaan sydänleikkauksista tai myöhemmin ilmenevästä vaikeasta allergiasta.

Siis, lapsen syntymän jälkeen (jos kaikki on ok) tuo syntymättömän vauvan vakuutuksen merkitys pienenee. Vaikka meillä on ollut tuo syntymättömän vauvan vakuutus, käytiin kuitenkin monesti terveyskeskuksessa ilmaiseksi, jos epäiltiin esim. korvatulehdusta tms. Onhan se 55 e:n omavastuu aika iso, mutta en tosiaan ajatellutkaan käyttää lasta aina yksityisellä! Viime keväänä käytettiin ekan kerran vakuutusta, kun tytölle tehtiin astma- ja allergiatestejä yksityisellä ja niihinkin olisi varmaan päässyt kunnallisen kauttakin. Toki jos tytöllä todetaan astma, vakuutuksen arvo taas nousee. Niin ja eikös se vakuutuksen voi lakkauttaa milloin tahansa, jos tuntuu ettei sille saa katetta? Nyt pitäisi ottaa selvää niistä vakuutusyhtiöistä, mitkä ei tarvitse lisäksi muuta vakuutusta (joku mainitsi ainakin Veritaksen).

Ai niin se tapaaminen: mielelläni tulisin mukaan, vaikka meiltä tuleekin matkaa n.250 km. Mutta siksi ehdottaisinkin, että tapaaminen olisi viikonloppuna. Meillä on Hgissä paljon tuttavaperheitä, joten olisi muitakin syitä lähteä pitkästä aikaa käymään siellä muutenkin kuin työasioissa :)

Päivänjatkoja kaikille!

KK ja Onni rv19+1

Vierailija
9/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa ehdin kirjottaa edes jotain, lukemassa olen silti yrittänyt käydä pitkiä pinoja.

VAKUUTUKSISTA ollut puhetta, meillä on esikoisella Tapiolan vakuutus, johon ollaan oltu tyytyväisiä. Maksoi itsensä takaisin kun poika joutui syntymänsä jälkeen 4 päiväksi teholle. Uusille tulokkaille ollaan haettu samaa vakuutusta, mutta vähän jännittää myöntävätkö. Ilmeisesti raskausdiabetes voi olla este vakuutuksen saamiselle.

HAMMASLÄÄKÄRIIN pääsin noin kuukauden jonotus ajalla, ja löytyi 3 reikää, joista ensimmäiset kaksi paikattiin eilen. Väitti lääkäri, että puuduttamisesta ei haittaa vauvoille, silti vähän hirvitti. Seuraavan ajan sain reilun kuukauden päähän, saas nähä jaksaako tää mamma enää siinä vaiheessa selällään pötkiä paikattavana, eilenkin jo masu vähän painoi.

MAIDON tulosta kysymys. Joko muilla on alkanut maitoa tihkua? Jouduin jo viikonloppuna liivinsuoja kauppaan, öisin alkanut maitoa tihkua niin että paita ihan roiskeilla aamuisin. Näinköhän maito sitten riittäisi paremmin kahdelle kun näin ajoissa nousee :)

NEUVOLA käynneistä myös. Tuntuu että alvariinsa saa juosta neuvolassa, ensimmäinen käynti oli jo viikolla 7, sitten lääkäri v12, ylimääräinen neuvola v13 kun lääkäri ei löytänyt sydänääniä (vaikka olisi ollut kahdet mistä etsiä). Viikolla 16 neuvola, v 19 ultra, neuvola v 20 ja taas v 23 neuvola. Ja kaksosraskauden äitipoliseurannat alkavat viikolla 25 jolloin myös 4d ultra. Ja loppuraskauden ajan saa sitten juosta neuvolassa ja äitipolilla jatkuvasti.

OMAA OLOA, masu kasvaa melkoista vauhtia, paino edelleen suunnilleen lähtölukemissa. Olo on melko raihnas ja väsynyt, sujuvasti nukkuisin parit päikkärit päivässä, mutta esikoinen eri mieltä. Tukivyönkin ostin varuiksi viikonloppuna kun maha alkaa painaa, ettei selkä sitten väsyisi ja josko vähän helpottaisi supistelujakin. Ihan hirvittää minkälainen olo on 10 viikon päästä kun nyt jo on näin raskaana :)

Lumista päivän jatkoa kaikille!

Babybel ja muksut rv 20 + 5

Vierailija
10/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei järki leikkaa ollenkaan :(. Takana on erittäin huonosti nukuttu yö: metrin mittainen nukkui puolesta yöstä lähtien poikittain minun ja miehen välissä ja olen saanut kantapäästä iskuja ties kuinka monta kertaa.. No, tärkeintä kai, että pahaa unta nähnyt pikkuinen koki olonsa turvalliseksi äidin ja isän välissä.

OPEMAMMA: Minulla myös puutuu kädet! En tosin ole pistänyt sitä raskaudenaikaiseksi vaivaksi, sillä kärsin siitä silloin tällöin muutenkin (makaan ilmeisesti jotenkin huonosti käteni päällä). Viime yönä viimeksi heräsin puutuneeseen käteen. Ikävä vaiva!

SÄÄ: Kyllä vaan masentaa tuo lumentulo!! Saisi se kevät jo vihdoinkin tulla. Poika kysyi multa aamulla: " äiti, miksi talvi tuli takaisin" . Niinpä, hyvä kysymys.

NEUVOLATÄDIT: Mulla on tällä kertaa osunut aivan loistava terveydenhoitaja!! Esikoista odottaessani kävin eri neuvolassa ja minulla oli vuorotteluvapaalla oleva terkkari, mikä sitten tarkoitti sitä, että terveydenhoitajat vaihtuivat melkein joka kerta. Tämä silloinen täti oli myös työssään kovin epävarma, eikä osannut koskaan sanoa mitään asiaa varmaksi. Mutta nyt on aivan loistotyyppi, joka on ammattitaitoinen ja empaattinen ihminen. Hänen luonaan on ilo käydä.

Mullakin on nuo KELA-PAPERIT tässä ihmeteltävänä. Olen ne jo täyttänytkin ja pitäisi käydä heittämässä nuo palkkakonttoriin. Haen äitiysrahapäätöstä 6 kk:n tulojen mukaan + työnantajani maksaa kolmelta ekalta kuukaudelta täyden palkan, joten tarvitsen jotain palkkatodistuksia yms. Onneksi tuolla palkkiksessa on loistotyyppejä töissä (yksi kaverini muun muassa), jotta he osaavat neuvoa mua näiden lomakkeiden kanssa. Yleensä olen ihan pihalla tällaisten hakemusten kanssa.

LIIKUNTA: Mulle tuli eilen hirveän huono omatunto siitä, etten ole tehnyt KERTAKAIKKIAAN yhtään mitään moneen kuukauteen. Sitten sain illalla kimmokkeen alkaa jumpata ja kyllä teki hyvää! Nyt kun jotenkin jaksaisi pitää kiinni siitä, että iltaisin vähän venyttelisi paikkoja. Muuten taidan olla aika surkeassa kunnossa elokuussa :(. Odotan kovasti, että tiet sulaisivat ja voisin hypätä fillarin päälle. Vaikka uskaltaakohan sitä tämän mahan kanssa yleensäkään pyöräillä?? Aikamoista painovoiman uhmaamista se ainakin on.

PICAPICA:lle onnittelut puoliväliin pääsemisen johdosta :).

Ja kaikille ELOMASUILLE ihanaa keskiviikkopäivää kurjasta säästä huolimatta!!

Pepper (21+6)

Vierailija
11/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh kylläpäs teetti töitä, että sain luettua eilisen ja tämän päiväisen pinon lävitse :)

Lemille onnittelut hyvistä ultra-uutisista. Mintulle vielä tsemppiä odotella vastauksia.

Perjantaina olisi mulla ultra ja enpä jaksisi ollenkaan odotella. Vuorokauteen en ole tuntenut vauvan liikkeitä ja tietenkin kaiken maailman jutut tuli mieleen. Onneksi kirjoitin esikoisen aikana päiväkirjaa ja niinhän se oli silloinkin että ensin liikkeet tuntuivat mutta saattoi olla parikin päivää väliä kun taas ne huomasin. Mies vaan tuumasi, että mulla tuo stressin määrä tuntuu olevan vakio. Kuulema aina löytyy syy mistä keksin huolestua...

Eilen kävin kaatselemassa tuplarattaita ja jälleen on pää pyörällä. Eipä sitä tullut yhtään viisaammaksi. No täytyy jatkaa etsiskelyjä/ ihmettelyjä.

Horoskoopeista oli puhetta. Itse olen aika puhdas kaurisluonne ja poika on leijona. Hän on sosiaalinen ja ihmisrakas mutta kyllä sitä tahtoakin löytyy. Jostain olen lukenut että pikku-leijona on hiekkalaatikon kuningas. tuon voisin jossakin määrin allekirjoittaa.

Taidan minäkin tulla tapaamiseen yksin. Jotenkin näin itseni juoksemassa Pumpulin kuvaamalla tavalla pitkin Kaivopuistoa.. Ei kiitos. Tahdon rauhassa istuskella teidän muiden kanssa rupattelemassa :)

Heipat tältä erää.

pubu ja Unski rv19+5

Vierailija
12/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on tän hetkiset tunnelmat. Nivuset on kipeytyneet parin viime viikon aikana tasaseen tahtiin. Eilen illalla en enää meinannu päästä istumasta ylös ja liikkeelle. Housujen ja kenkien pukeminen ja riisuminen on myös tosi vaikeeta. Kaikki kumartelu, kyykkiminen ja nostelu aiheuttaa tosi ikävää vihlontaa tuolla alaosastolla..ARGH! Tänään oon menossa neuvolatätiä jututtamaan näistä vaivoista. Loppu viikko ois töitä ja tän kuntosena taapertaisin vaan tiellä. Alkaa vaan hirvittää,et miten huonossa kunnossa sitä on syksyllä,jos kaikki liikunta pitää jättää jo tässä vaiheessa? Miten sitä jaksaa vauvaa hoitaa ja miten ees pystyy synnyttämään näin kipeellä alapäällä..varsinkin jos nää kivut vielä tästäkin lisääntyy? Jos jollain on vastaavasta kokemuksia, niin onko kivut loppunu heti synnytyksen jälkeen vai jatkuneet pitkäänkin? Kaikenlisäks miulla on ollu koko aika tosi hyvä ruokahalu eli jos en voi liikkua niin mahdan paisua aika norsuks!

KELA-PAPRUISTA. Mie saan ne ens viikolla neuvolassa ja meinasin kans hakee äippärahaa viim. puolen vuoden tulojen mukaan, koska vuonna 2004 olin osan vuodesta hoitovapaalla. Ton takia ois hyvä yrittää sinnitellä töissä loppuun asti,mut en taida pystyä. Nyt sit käy varmaan niin, et tulot jää just alle sen rajan (pitiks ne olla 20 prossaa suuremmat vai miten se oli?) etteivät suostu laskemaan näitten viime aikaisten tulojen mukaan. Katotaaks siinä just se viim. puol vuotta ennen äitiyslomaa vai voiko laittaa jo aiemmin paperit menemään eli esim. tästä puol vuotta taakse päin olleet tulot?

MAIDON TULOSTA. miulla ei oo vielä rinnat tihkunu, mutta oon jo sitä vähän ootellu. Molemmissa aiemmissa raskauksissa maidon tulo on alkanu aika aikasin ja liivinsuojia on tarvittu jo raskauasaikana.

MINTTUMARIA voimia jaksaa vielä yks piinaava viikko ennen uutta ultraa! Toivottavasti se tois selvennystä tilanteeseen ja saisitte helpottavia uutisia.

OPEMAMMA. Myös täällä kärsitään yöllä puutuvista käsistä. Tosin mie kärsin niistä välillä muulloinkin. Joka tapauksessa se on ikävä vaiva ja siihen kyllä heräilee kesken unien.

Mukavaa talvipäivää kaikille! Kyllä se aurinkokin vielä paistaa!

Hipsuhiiri ja Pipana 21+3

Vierailija
13/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikaseen taas kuulumisia :)

tota taapamis juttua ei olla taidettu lyödä vielä lukkoon?! onhan siihenkin aikaa vielä..

horoskoopeista: ite olen kauris,ukkeli on jellona ja esikoinen neitsyt ja jostää tärppi syntyy laskettuna niin siitäkin tulee neitsyt :S jos taas sektiolla niin leijonako se oli..

oma vointi: kiukuttaa,väsyttää siinäpä ne oikeestaan on,vaavi myllertää päivittäin,ensiviikolla on sekä neuvola että se ultra,kivaa!

mut nyt meen valmistautumaan taas työkuntoon.

jaksuja kaikille!

k.h.p ja tärppi 18+3

Vierailija
14/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni se puoli vuotta katsotaan siitä hetkestä taaksepäin kun paperit ovat saapuneet. itse ajattelin myös hakea viimeisen 6kk mukaan, oli siitä hyötyä tai ei.

Vierailija
15/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton tämä keli! Ja ensi viikonloppuna on huhtikuu... Mutta kyllä kevät sitten tuntuu ihanalta, kunhan se vihdoin koittaa.

VAKUUTUS: Minä se tosiaan sanoin, että aika monta kertaa käyttää lasta yksityisellä vakuutusmaksun hinnalla. Ilmeisesti olen aika tietämätön näistä sairaalamaksuista, mutta meneekö kaikki omaan piikkiin, jos lapsi joutuu teholle synnyttyään? Miten suuria oikeasti maksut ovat tällaisessa tapauksessa ja joutuuko lääkkeetkin itse maksamaan? Eikös tässä jotenkin yleinen sairaanhoito tule vastaan? Minua ärsyttävät suunnattomasti nämä mainokset, joissa verrataan, että kumman olet vakuuttanut paremmin lapsesi vai autosi. Vedotaan tunteisiin ja tehdään huono omatunto vanhemmille. Miten näitä kahta edes voi verrata. Toinen on materiaa ja toinen lapsi? Jos autoni menee kolarissa rikki, niin saan uuden vakuutusmaksuilla, mutta lasta ei korvaa mikään! Ei raha paljon siinä tilanteessa lohduta. Perus tapaturmavakuutus meillä on, ei muuta. Mutta ehkä olen näissä asioissa tosiaan tietämätön ja liian luottavainen sairaalajärjestelmäämme.

Picapica: Ikävä kuulla, että Jyvsäkylä noin supistaa toimintoja! Onneksi sairaalavalmennus säilyy! (vai säilyyykö sekään?...) Se nimittäin oli valmennuksista paras ainakin minun mielestäni. Hitsin Jyväskylä, pitäisivät masuista ja vauvoista paremmin huolta!

Enää 2,5 kk töitä ja sitten alkaakin jo loma! Ja vielä pääsiäisviikonkin olen vapaalla sekä satunnaisesti perjantait eli hiljalleen voiton puolella ollaan. Ei paljon enää jaksaisi täällä motivoitua... Onneksi on hommia, niin pakko pysyä jotenkuten vireessä.

Painonnoususta on ollut puhetta ja ihmettelen, miten osalla ei ole paino juuri yhtään noussut. Ei siis sillä, että heillä olisi aihetta huoleen, vaan sillä, että itsellä se on kivunnut koko ajan tasaista tahtia ylöspäin ja 5-6 kg yhteensä on jo tullut. Toisaalta nuevolassa sanottiin, että saa nousta nyt enemmänkin ja toppuutteli jo liikunnan harrastamista :) Hassua musta. Liikunta nimittäin on jo rauhoittunut paljon totutusta ja musta tuntuu, etten ole ehtinyt oikein mitään tekemään kuntoni eteen. Mutta kyllä sitä varmaan ensi syksynä pääsee taas vaunulenkeillä johonkin kuosiin. Sitä huomaa vaan jaksavansa paljon paremmin, kun peruskunto on hyvä.

Mutta terveiset kaikille ja auringonsäteiden odotusta!

Pantteri 22+4

Vierailija
16/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli synnytyksen jälkeen viikon verran lastenosastolla hoidettavana (osan aikaa tehohoidossa tarkkailtavana) ja hänelle tehtiin jos jonkinlaista testiä (mm. selkäydinpunktio, aivojen ultraäänikuvaukset, EEG-tutkimukset) ja hän sain sekä antibioottia että jotain hermostoon vaikuttavaa lääkettä. Muistaakseni meille jäi maksettavaksi 22 euroa tai jotain ihan yhtä mitätöntä. Eli jos lapsi joutuu tehohoitoon syntymänsä jälkeen, niin eivät ne kustannukset omaan piikkiin tule.

Meillä on vakuutus, mutta kyllä kaikki pojalla tähän mennessä olleet sairaudet olisi voitu hoitaa kunnallisella puolellakin. Meille tuo vakuutus kuitenkin tuo turvaa, että voimme hoidattaa poikaa myös yksityisellä. Minulla on liian paljon huonoja kokemuksia terveyskeskuksen palveluista ja siksi useimmiten olemme vieneet pojan yksityiselle lääkäriasemalle.

Pantteri:

VAKUUTUS: Minä se tosiaan sanoin, että aika monta kertaa käyttää lasta yksityisellä vakuutusmaksun hinnalla. Ilmeisesti olen aika tietämätön näistä sairaalamaksuista, mutta meneekö kaikki omaan piikkiin, jos lapsi joutuu teholle synnyttyään?

Pantteri 22+4

Vierailija
17/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää väsymystä vaan pukkaa kokoajan, milloinkohan helpottaa?

Jotenkin sitä kuvittelisi, että oltaisiin jo paremmalla puolella tässä puolivälin krouvissa vaan eipä niinkään. Onko muilla samaa " vaivaa" ?

Synnytyksestä: Katselin minäkin sen maanantaisen ohjelman ja kyllä taas palasi elävästi mieleen kahden vuoden takainen...sitä vaan toivoo, ettei avautumisvaihe olisi kovinkaan pitkä :) Ponnistamaan kun pääsee, niin mielestäni siinä ollaan jo paremmalla puolella (korvissa vieläkin ensimmäisen ponnistuksen jälkeen miehen sanat: musta tukka näkyy jo!) ja minä kun luulin, että joudun pynkäämään tuntitolkulla :D Toisaalta edellisen synnytyksen -04 kesto oli avautumisvaihe:5h 40 min, ponnistusvaihe 10 min ja jäkeiset 5 min. Ensimmäiseen verrattuna aika oli n. puolet, että suht helpolla pääsin :D

eri & taateli 19+5

Vierailija
18/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kyllä olen ajatellutkin asian olevan. Eli kiitos vahvistuksesta. Babybel, kun kirjoitti, että vakuutus maksoi heti itsensä takaisin, kun lapsi oli syntymän jälkeen neljä päivää teholla. Ei kai Suomi sentään vielä ihan USA ole, onneksi! Mutta kuten todettu, jokainen päättää vakuutuksista omista lähtökohdistaan. Meillä tosiaan apuna vielä läheinen lääkäriverkosto, joten nämä korvatulehdukset ym. hoituvat helposti sitä kautta ja jonottamatta.

Vierailija
19/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lasten tehohoito ole sen kalliimpaa kuin normaali sairaalapäivä maksu. Mutta kun lapsen tehohoitopäiviä tuli 4 päivää, se meni jo yli sadan euron. Ja kun päälle tuli omat 11 sairaalapäivää niin helpotti, että sai edes vähän vakuutuksesta takaisin lapsen maksuja. Ei se vakuutus siis tainnut ihan tuosta sairaalassa olo ajasta kokonaan itseään maksella, mutta sen verran kuitenkin, että vakuutuksen omavastuu (47e?) tuli jo sairaalassa oloaikana täyteen ja sai sitten huoletta käyttää yksityislääkärin palveluja seuraavan vuoden ajan. tapiolassa kun on omavastuu/hakukerta ja maksimissaan kuitteja voi säilytellä vuoden.

Ja jos joku ihmettelee tuota 11 sairaalapäivää niin voin kertoa, että synnytys ei mennyt ihan oppikirjojen mukaan. Synnytystä käynnisteltiin 5 vrk ennenkuin oksitosiinlla saatiin käyntii, ja lopulta kahdelle sormelle olin auki, kun sain diagnoosin pysähtynyt synnys ja kiireellinen sektio. Ja tuloksena tulehdus äitillä ja lapsella joita sitten paranneltiin sairaalssa useampi päivä.

Ei ole tarkoitus pelotella ensisynnyttäjiä, joillekin vain käy näin. Käynnistämisen syy muuten oli liian iso lapsi (joka siis lopulta 3540g syntyessään), eli ultriin ei aina voi luottaa.

Kylläpäs vähän eksyin aiheen viereen, mutta tulipahan taas avauduttua :)

Babybel

Vierailija
20/26 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä keskusteluista täysin ulkona, kun en ole ehtinyt enkä päässyt aiempia pinoja lukemaan. Maanantaina kyllä kirjoitinkin, mutta onnistuin hävittämään viestin enkä ehtinyt kirjoittaa uutta.

Täälläkin lunta on tupruttanut taivaan täydeltä jo vuorokauden, eipä kovin keväiseltä näytä=(

Oltiin viime viikolla koko perheen kenssa lomalla Rukalla, vaikka ensin sinne lähteminen näytti hieman epävarmalta molempien lasten sairastelujen vuoksi. Paranivat kuitenkin sopivasti keskiviikoksi, ja päästiin lähtemään ajallaan. Hiihdeltiin ja pojat opettelivat laskettelemaan, laitettiin hyvää ruokaa ja käytiin kylpylässä. Oli ihana loma ja kyllä teki hyvää olla koko perhe pitkästä aikaa yhdessä lomalla.

Nyt se on sitten varattu se kauan haaveilemani etelän loma. Lähtö olisi kesäkuun puolivälissä, molemmat lapset ja äitini lähtee mukaan. Mies jää kotiin kun suunnittelee lähtevänsä sitten kesällä pidemmälle reissulle moottoripyörällä. Vähän jännittää etukäteen, miten jaksan mahani kanssa istua lentokoneessa 5h?! Mutta kyllä se viikon lepo lämpimässä on sen arvoista=)

VAKUUTUKSISTA oli puhetta. Meillä ei kummalakaan lapsella ole vakuutusta, eikä oikeastaan edes jostain syystä tullut mieleen hankkia ennen syntymää. Olemme kyllä olleet siinä suhteessa onnellisessa asemassa, että molemmat ovat sairastelleet TODELLA vähän moniin muihin verrattuna. Lapset nyt 6v ja 4v, ja muistaakseni molemmilla on ollut elämänsä aikana 1 korvatulehdus. Muuten on ollut pelkkiä flunssia kerran-pari talvessa. Emme ole tälle kolmannellekaan ajatelleet ottaa vakuutusta, vaikka voihan olla ettei tällä kertaa ole yhtä hyvä tuuri.

Tässä asiassa auttaa hieman se, että mies on lääkäri, eikä tarvitse lähteä ihan joka vaivasta lääkäriin tai reseptiä muualta hakemaan.

PAINON NOUSUSTA Itselläni paino ei ole vielä noussut neuvolakäyntien välillä yhtään, mutta ennen ekaa neuvolaa oli mielestäni tullut pari kiloa lisää. Kun katselin vanhoja neuvolakortteja, oli minulla silloinkin paino lähtenyt nousemaan vasta puolen välin jälkeen (ja sitten nousikin reippaasti!) joten odotan nyt käyvän samoin.

Nyt täytyy palata töiden ääreen, palailen illemmalla!

RTiina ja viuhti 18 tasan