Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnon loppusiivous: ikkunoiden pesuko kuuluu siihen??

Vierailija
09.06.2017 |

Ei tullut takuuvuokraa takaisin ei
kysyttäessä väitti että "ikkunat pesemättä".
Niin oikeestikko tosiaan kaikki pesee asunnon ikkunat muuttaessan pois?
Pedin koko kämpän, kaikki kaapit ja saunan ja kaikki.
Ja ikkunoita nyt en pese kuin korkeintaan kerran 5 vuodessa silloin kun asun missään.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap. minkä kokoinen asunto? Mulla on tässä saton ikkunanopesuhinnasto: yksiö 50 e, kaksio 70, kolmio 90 jne...ei sulta koko takuuvuokraa saa ottaa...

Saton hinnasto on Saton hinnasto, ei se sido muita vuokranantajia... 

Ja yksityiselle vuokranantajalle voi tulla tuollaisesta operaatiosta yllättävän isot kulut jos esim. asuu kauempana ja matkoihin menee paljon rahaa ja aikaa.

Niin että rikas yksityinen asunnonomistaja voi köyhältä vuokralaiselta viedä koko takuuvuokran siksi, ettei ikkunoita ole pesty? Eikö se yksityinen vuokranantaja ole jo käynyt siellä, jos on huomannut, ettei niitä ikkunoita ole pesty??? ja sitten samalla vaikka itse pessyt ne?

En ikinä vuokraa yksityisiltä asuntoa, koska aina löytyy näitä hulluja, jotka tosiaan voivat tehdä juuri tuollaista!!

Eli olet sitä mieltä, että vuokra-asuntojen ikkunoita ei tarvitse pestä? Asut sitä kämppää ihan tyytyväisenä, koska köyhänä olet tottunut likaan ja saastaan. Siksi sinulle uutenakin asukkaana kelpaa asunto, jossa on näkyvää likaa edellisten vuokralaisten jäljiltä.

Sisälukutaidossa joku ongelma?

Vierailija
42/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap  kertoo puunanneensa koko asunnon paitsi ikkunat. Ok. Takuuvuokra on yleensä 1-2 kk vuokra. Nytkö ei saa siis takaisin yhtään takuuvuokrasta, koska ikkunat on pesemättä olivat ne sitten kuinka likaiset tahansa??

Yksityisellä vuokranantajallako on nyt oikeus otta esim 800-1200 euron takuuvuokra siten kokonaan itselleen kulukorvauksena??

Kyllä. Vuokranantaja voi laskuttaa siitä, että hän joutuu tekemään ylimääräisiä käyntejä asunnolla, pesettää ikkunat ja samalla ne osat asunnosta,jotka edelleen ovat sotkussa ja samantien maalataan tai tapetoidaan lian alta paljastuvia pintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut pariinkymmeneen vuoteen vuokralla, mutta en ole ikinä pessyt vuokra-asunnon ikkunoita pois muuttaessani. Eikä ikinä kukaan ole sitä tullut vaatimaankaan.

En ole myöskään ikinä putsaillut jääkaapin taustaa, ei ole kukaan vaatinut. Ei ole tullut edes mieleen.

Viimeksi asuin vuokra-asuntoon rinnastettavassa ASO:n asumisoikeusasunnossa ja kun luovutimme asunnon siellä oli tosi tarkka lopputarkastus, mm. uunin kuntoa syynättiin, samoin keittolevyjen. Vessa ja kylpyhuone tarkastettiin huolella.  Muovimattoa valokuvattiin, vaikka uusi asukas oli läsnä ja sanoi ettei väliä, koska he ovat laittamassa parketin ja matto revitään pois joka tapauksessa. Jääkaapin taustaa tai ikkunoita ei kukaan edes maininnut. Olin kyllä pessyt ne aina 1-2 kertaa vuodessa, mutta eivät todellakaan olleet luovutushetkellä mitenkään vastapestyt.

Vierailija
44/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vain pitänyt takuun itsellään ja jättänyt pesut seuraavalle asukkaalle.

Vierailija
45/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap  kertoo puunanneensa koko asunnon paitsi ikkunat. Ok. Takuuvuokra on yleensä 1-2 kk vuokra. Nytkö ei saa siis takaisin yhtään takuuvuokrasta, koska ikkunat on pesemättä olivat ne sitten kuinka likaiset tahansa??

Yksityisellä vuokranantajallako on nyt oikeus otta esim 800-1200 euron takuuvuokra siten kokonaan itselleen kulukorvauksena??

Kyllä. Vuokranantaja voi laskuttaa siitä, että hän joutuu tekemään ylimääräisiä käyntejä asunnolla, pesettää ikkunat ja samalla ne osat asunnosta,jotka edelleen ovat sotkussa ja samantien maalataan tai tapetoidaan lian alta paljastuvia pintoja.

No kyllä tossa saa todella esittää kuitteja ja kilometrejä ja sitä, miksi sen vuokranantajan on pitänyt käydä siellä useita kertoja havainnoimassa pesemättömiä ikkunoita. Ei kestä juttu muuten mitenkään jos käräjille lähdetään. Tai edes valitetaan kuluttajansuojasta vastaavalle viranomaiselle. Tässä puhuttiin pesemättömistä ikkunoista, ei jostain käsittämättömästä tuhosta mikä yllättäen lian alta paljastuu. Normaali kuluminen kuuluu ihan vuokranantajan piikkiin ja se on huomioitu vuokrassa. Siis että seinäpinnat eivät kiillä uutuuttaan kymmenen vuoden päästä

Meillä on iso omakotitalo. Tän talon ikkunoiden peseminen (kaikki 4 pintaa) maksaa n. 300 e ammattisiivoojalla. Vaikea todella uskoa, että sanotaan vaikka 2 h + k ikkunoiden pesemiseen saa tilaustyönäkään kulumaan 1200 e. Itse lähtisin tuosta valittamaan.

Sitäpaitsi ne "osat asunnosta, jotka edelleen ovat sotkussa ja samantien maalataan" ei kyllä kuulu enää vuokralaiselle, jos niitä ei ole lopputarkastuksessa listattu. Tässä oli kyse vain ikkunoista, jotka eivät ainoana menneet lopputarkastuksessa läpi. Jos se vuokranantaja menee sinne uudestaan äimistelemään, ei voi enää listailla uusia vikoja, jos on allekirjoittanut lopputarkastuspaperin, jossa näitä vikoja ei huomannut.

Vierailija
46/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lukee vuokrasopimuksessa kaikki pestävät kohteet, mm. ikkunat. Kyllä ne tulee pestä samoin kuin puhdistaa pesuhuoneessa lattiakaivo tai imuroida jääkaapin tausta. Osa porukasta on sitä mieltä, että ovista ei tarvitse pyyhkiä jälkiä pois tai että on normaalia, että pesuhuoneen suihkuseinä on valkoisena kalkista. Siksi on tuo siivouslista, laittaessaan nimensä vuokrasopimukseen hyväksyy myös sen siivouslistan.

Jääkaapin tausta?? Siis hetkinen...tarkoitatko uunin taustaa? Jääkaappi kun on yleensä asennettu niin, että sit ei siirrellä.

Aika harvoin itseasiassa jääkaappia ei voi siirtää. Itseasiassa sen imuroiminen takaa  aika-ajoin on järkevää.

Voi olla järkevää joo varsinkin, jos asuu omistusasunnossa itse, mutta kukaan vuokranantaja ei vaadi sitä!

Oman turvallisuuden kannalta ihan fiksua kumminkin vaikka vuosittain imuroida, aika yleinen tulipalon syttymissyy.

Vierailija
47/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pessyt vuokra-asuntojeni ikkunat n. 2 kertaa vuodessa, mutta en kyllä koskaan muuton yhteydessä. Nyt etenkään kun on siitepölyä niin paljon jokapaikassa.

Vierailija
48/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pessyt, eikä ole vakuuksista pidätetty mitään.

Vierailija
49/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei varmastikkaan pese ikkunoita pois muuttaessaan, enkä kyllä välttämättä minäkään, mutta asumisviihtyvyyden vuoksi itse kyllä pesen ikkunat noin 1-3 kertaa vuodessa. Ei todellakaan ole mikään suuri vaiva.

Jos oma tahtisi on pestä ikkunat viiden vuoden välein niin en yhtään ihmettele ettet saa taluuvuokraa takaisin. Miltähän asunto sinun jäljiltäsi muilta osin mahtaa näyttää?

Vierailija
50/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lukee vuokrasopimuksessa kaikki pestävät kohteet, mm. ikkunat. Kyllä ne tulee pestä samoin kuin puhdistaa pesuhuoneessa lattiakaivo tai imuroida jääkaapin tausta. Osa porukasta on sitä mieltä, että ovista ei tarvitse pyyhkiä jälkiä pois tai että on normaalia, että pesuhuoneen suihkuseinä on valkoisena kalkista. Siksi on tuo siivouslista, laittaessaan nimensä vuokrasopimukseen hyväksyy myös sen siivouslistan.

Jääkaapin tausta?? Siis hetkinen...tarkoitatko uunin taustaa? Jääkaappi kun on yleensä asennettu niin, että sit ei siirrellä.

Aika harvoin itseasiassa jääkaappia ei voi siirtää. Itseasiassa sen imuroiminen takaa  aika-ajoin on järkevää.

Voi olla järkevää joo varsinkin, jos asuu omistusasunnossa itse, mutta kukaan vuokranantaja ei vaadi sitä!

Oman turvallisuuden kannalta ihan fiksua kumminkin vaikka vuosittain imuroida, aika yleinen tulipalon syttymissyy.

On vai? En ole koskaan kuullut, että tulipalo olisi syttynyt siitä, että jääkaapin takana oleva tila on syttynyt palamaan?

Annatko yhdenkin esimerkin, jos on vielä yleinenkin syttymissyy?

Vierailija
51/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei varmastikkaan pese ikkunoita pois muuttaessaan, enkä kyllä välttämättä minäkään, mutta asumisviihtyvyyden vuoksi itse kyllä pesen ikkunat noin 1-3 kertaa vuodessa. Ei todellakaan ole mikään suuri vaiva.

Jos oma tahtisi on pestä ikkunat viiden vuoden välein niin en yhtään ihmettele ettet saa taluuvuokraa takaisin. Miltähän asunto sinun jäljiltäsi muilta osin mahtaa näyttää?

No eikös ap. juuri kertonut että siivos viimesen päälle muuten??

Vierailija
52/52 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vai? En ole koskaan kuullut, että tulipalo olisi syttynyt siitä, että jääkaapin takana oleva tila on syttynyt palamaan?

Annatko yhdenkin esimerkin, jos on vielä yleinenkin syttymissyy?

https://yle.fi/uutiset/3-5492844

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme