HS: Äitiyspakkauksia kaupitellaan netissä -Kela harmissaan
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005247723.html
Hesarin jutun mukaan on alhaista kaupitella netissä äitiyspakkaustaan.
Meille syntyy vauva ihan näinä päivinä. Esikoisen jäljiltä on jo tarvikkeita ja vaatteita, mutta uudessa äitiyspakkauksessa oli joitakin niin kivoja juttuja, että halusin sen silti. Pakkauksen saavuttua yllätys oli karvas - saimme vuoden 2016 pakkauksen, jonka vaatteet eivät miellyttäneet silmää yksikään. Eli ei olisi otettu käyttöön kuitenkaan. Joten laitoin myyntiin sellaisenaan ja pian löytyikin ostaja, ulkosuomalainen perhe. Sain pakkauksesta muutaman kympin enemmän rahaa kuin olisin saanut Kelalta avustuksena. Ja sillä rahalla ostan vauvalle mieleisiä juttuja ja vaatteita. Olenko nyt suuri rosvo ja rikollinen?
Kommentit (221)
Miksi tästä äitiyspakkauksesta pidetään niin kauheaa huutoa?
Itse asun Belgiassa ja jokainen raskaana oleva saa reilu 1000e verotonta rahaa vauvan hankintoja varten.
Lapsilisät kahdesta ekasta samat kuin Suomessa, kolmesta saa jo reilu 500e. Saksassa ja Sveitissähän nvielä paremmin.
Olen itsekin saanut kahdesta ekasta äpakkauksen kun Suomessa asuimme ja se on hyvä ja tarpeellinen. Mutta jos sen joku eteenpäin myy niin so?
Voitaisiin miettiä myös varhaiskasvatuksen ja koulutuksen maksattamista niillä, jotka niitä käyttävät, eikä kaikilla veronmaksajilla. Ehkä se vähentäisi niiden innokkuutta lisääntyä, joilla on puutteelliset edellytykset hoitaa homma maaliin.
Jos lapisiedut olisivat enemmän verovähennyspainotteisia, se olisi kansantaloudelle hyväksi.
Ihanko oikeasti täällä on ihmiset sitä mieltä, että "ilmaiseksi" saatuja tavaroita ei saa eteenpäin myydä? Että pitää väkisin säilyttää pakkauksesta tulleita tavaroita joita ei tarvitse eikä niistä saa hankkiutua eroon? Huomaa että äitiyspakkauksen toppapuku ei ollut sopivankokoinen talviaikaan ja myy sen käyttämättömänä pois? Tai jos mummo ostaa astiasarjan jolle ei ole tilaa eikä tarvetta, sitä pitää väkisin jossakin säilyttää eikä saa myydä? Ei meillä ainakaan ole tilaa toisten ihmisten hutiostoksia säilyttää iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta voimme päätellä että on ihmisiä joista on ok repiä kaikki hyöty mistä tahansa asiasta ja he mielestään ansaitsevat kaiken mikä mukaan tarttuu. Jos heillä on mahdollisuus saada jotain ylimääräistä, se kyllä otetaan aivan häikäilemättä vaikka mitään tarvetta olisikaan. Pyrin välttämään näitä ihmisiä oikeassa elämässä.
Kaikki hyöty? Työssäkäyvä ihminen ei kovin paljon saa etuja ja sitten kun näitä on muutama kuten lapsilisä ja äitiyspkkaus niin niitäkään ei saisi ottaa vastaan? Veroja kuitenkin on maksettava mutta mitään ei saisi ottaa vastaan vaikka se sinulle kuuluisikin.
Kaikki ylimääräinen on annettava köyhille vaikka et itse mikään rikas olisikaan. Just, hyvä että ei olla törmätty!
Luepa ketju läpi. Ei ole missään kohtaa sanottu ettei saa ottaa vastaan, vaan on moraalitonta myydä ja jopa voitolla.
Periaatteessa näen vähän moraalittomana ottaa äitiyspakkaus vaan sillä ajatuksella, että myy sen kalliimmalla eteenpäin, mutta ei tolla mitään isoa bisnestä pääse tekemään, kun ei niitä pakkauksia mitään mielettömiä määriä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa jankkausta tää ketju. Osa ihmisistä ei ymmärrä mitä moraali on, heillä ei sitä ole ja siksi eivät käsitä. Näkeehän sen kirjoitustyylistäkin.
Moraalisestihan tuo myyminen on väärin ja ennen pitkää johtaa äitiyspakkauksen poistamiseen tai siihen, että tulee jotain rajoituksia tai vaatimuksia sen saamiseksi. Näinhän noissa eduissa aina käy. Muutama moraaliton aiheuttaa sen, että koko etu poistuu tai sitä jollain tapaa rajoitetaan tai ehtoja tiukennetaan.
Minä kyllä tiedän mitä moraali on!
Mutta edelleen koita ymmärtää, Suomessa maksetaan todella paljon veroja, ja tästä vastineeksi ihmisille on luvattu erilaisia tukia, avustuksia ja etuuksia! Jokainen näistä on määritelty tarkoin mistä syystä ne saa. Äitiyspakkauksen saa lapsesta. Silloin minulla ja kaikilla muillakin äideillä on oikeus ottaa se vastaan ja tehdä sillä mitä itse haluan.Onko sinusta moraalisesti oikein, jos Kela myöntää vammaiselle lapselle/nuorelle 10 taksiseteliä hänen virkistysmatkoihin esim. puistoon yms
Ja äiti päättääkin myydä ne naapurille, jotka käyttävät ne omiin matkoihin ja vammainen lapsi nyhjöttää neljän seinän sisällä, mutta saahan niistä perhe rahaa ja ne kuuluvat heille, koska maksavat veroja.
Ei ole jos lapsi ei tämän takia pääse puistoon mutta jos äiti hommaa näillä rahoilla lapselle yksityiskyydin sinne puistoon niin se on ihan ok!
Niin kuin aloittajankin tässä tapauksessa teki.Et näytä tajuavan että ne kaikki etuudet joita ihmiset nostavat vaikkeivat tarvitsekaan on jonkun maksettava eli veronmaksajan. Se siis tarkoittaa ihan jokaista työtätekevää. Tuollaisella "otanpa tämän ja myyn eteenpäin" asenteella tuskin ollaan nettoveronmaksajia muutenkaan. Lähinnä se kertoo kroonisesta sossupummiudesta, "hei me tienataan tällä" asenteesta kun kahmitaan etuisuuksia omaan taskuun sen minkä järjestelmästä saa kikkailemalla irti.
Oikeastaan tuo on se asenne jonka vuoksi kommunismi ei yksinkertaisesti toimi todellisessa maailmassa ja oikeilla ihmisillä. On aivan liikaa väkeä jotka ottavat kaiken mitä ei ole ruuvattu kiinni seiniin jos vain kuvittelevat siitä seurauksitta selviävänsä. Vain murto-osa näistä omanedunkähmijöistä on johtavaa luokkaa.
Aika vähissä ovat ne etuudet joita keskituloiset saavat, joten jos sinulla on oikeus pariin etuuteen minkä valtio tarjoaa niin sen saa kyllä ottaa ilman omantunnon tuskia.
Ei, en ole rohmuamassa kaikkia etuuksia vaan ainoastaan ne mitä on minulle veronmaksajana luvattu! Minun veroprosenttini ei pienene yhtään vaikka en sitä pakettia ottaisi.Voin vannoa että joka ikinen sossupummi ottaa vastaan rahaa/ harkinnanvaraisia asioita jos ne hänelle ilmaiseksi tarjotaan, hän kikkailee tilitietojensa kanssa eikä ilmota jokaista penniä sosiaalitoimistoon, pitää rahaa säästössä sukan varressa koska ei voi tilillä pitää.
Rikas taas sijoittaa ulkomaan tileille ja kiertää näin veroja.
Molemmat näistä on harmaata "aluetta"
Mutta auta armias kun keskituloinen ottaa äitiyspakkauksen ja tekee tarvittavan työn että saa sen myyntiin ja saa voittoa parikymppiä niin helvetti repeää.
En ole koskaan ymmärtänyt asennetta: jos on itsellä varaa ostaa lapselle vaatteita niin ei saa ottaa etuutta vastaan, mielestäni sen pitäisi mennä ihan toisinpäin, jos ei ole edes itsellä varaa ostaa lapselle vaatetta niin kannattaa vielä siirtää lapsentekoa.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt asennetta: noku kyl muutkin tekee väärin niin kyl määkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä äitiyspakkauksesta pidetään niin kauheaa huutoa?
Itse asun Belgiassa ja jokainen raskaana oleva saa reilu 1000e verotonta rahaa vauvan hankintoja varten.
Lapsilisät kahdesta ekasta samat kuin Suomessa, kolmesta saa jo reilu 500e. Saksassa ja Sveitissähän nvielä paremmin.
Olen itsekin saanut kahdesta ekasta äpakkauksen kun Suomessa asuimme ja se on hyvä ja tarpeellinen. Mutta jos sen joku eteenpäin myy niin so?
Kas kun me asumme Suomessa, missä nyt esimerkiksi työpaikkojen väheneminenkin automaation myötä on tämän vuoksi työttömäksi joutuneen työnhakijan oma vika.
Kaikesta suora/epäsuora syyllistäminen on ihan nykyhallituksenkin hyväksymä linjaus.
Eli meillä ihan yleisesti hyväksytty mentaliteetti.
Hyi hyi ja onhan se TODELLA TODELLA törkeää jos joku synnyttänyt nyt kelan "ilmaisen" äityspakkauksen myy ...!
"Itkupotkuraivari kun toi saa rahaa minkä eteen ei oo tarttenu tehdä muuta kun myydä äitiyspakkaus! Ku ei mulla tullu vaan mieleen sillon kun omani sain vaan käytin! Itkupotkukänkkäränkkä kun se sai arvolta enemmän!"
Tervetuloa Suomeen missä kateus on turhankin yleistä ja missä ollaan valmiita maksamaan 50euroa että toinen ei saa satasta.
Vierailija kirjoitti:
"Itkupotkuraivari kun toi saa rahaa minkä eteen ei oo tarttenu tehdä muuta kun myydä äitiyspakkaus! Ku ei mulla tullu vaan mieleen sillon kun omani sain vaan käytin! Itkupotkukänkkäränkkä kun se sai arvolta enemmän!"
Tervetuloa Suomeen missä kateus on turhankin yleistä ja missä ollaan valmiita maksamaan 50euroa että toinen ei saa satasta.
Valitettavasti, surullista kyllä juurikin näin.
Että kehtasikin joku synnyttäny äityli saada muutaman ylimääräisen euron kun joku toinen sattumoisin tollaisen kelan ilmaisäitiyspakkauksen halusi itelleen.
Järkyttävää ja häikäilemätöntä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa jankkausta tää ketju. Osa ihmisistä ei ymmärrä mitä moraali on, heillä ei sitä ole ja siksi eivät käsitä. Näkeehän sen kirjoitustyylistäkin.
Moraalisestihan tuo myyminen on väärin ja ennen pitkää johtaa äitiyspakkauksen poistamiseen tai siihen, että tulee jotain rajoituksia tai vaatimuksia sen saamiseksi. Näinhän noissa eduissa aina käy. Muutama moraaliton aiheuttaa sen, että koko etu poistuu tai sitä jollain tapaa rajoitetaan tai ehtoja tiukennetaan.
Mutta edelleen koita ymmärtää, Suomessa maksetaan todella paljon veroja, ja tästä vastineeksi ihmisille on luvattu erilaisia tukia, avustuksia ja etuuksia! Jokainen näistä on määritelty tarkoin mistä syystä ne saa. Äitiyspakkauksen saa lapsesta. Silloin minulla ja kaikilla muillakin äideillä on oikeus ottaa se vastaan ja tehdä sillä mitä itse haluan.Onko sinusta moraalisesti oikein, jos Kela myöntää vammaiselle lapselle/nuorelle 10 taksiseteliä hänen virkistysmatkoihin esim. puistoon yms
Ja äiti päättääkin myydä ne naapurille, jotka käyttävät ne omiin matkoihin ja vammainen lapsi nyhjöttää neljän seinän sisällä, mutta saahan niistä perhe rahaa ja ne kuuluvat heille, koska maksavat veroja.
Kyllä on moraalisesti oikein, jos lapsi pääsee niille samoille virkistysmatkoille muulla kyydillä ja ne setelit jäisivät muuten käyttämättä.
En oikein tajua, miksi tässä sanotaan, että rahalla ostetaan kaljaa ja röökiä. Käytättekö te kaiken rahanne sellaiseen, vai mistä tämä oletus tulee? Eikö teidän lapsillanne ole ostettu mitään muita vaatteita kuin äitiyspakkauksesta saadut, kun tässä oletetaan, että jos vanhemmat saavat käyttöönsä rahaa sitä ei tietenkään lapsen vaatteisiin käytetä.
Kyse siis n. 20 euron hyödystä, jonka eteen ap joutui näkemään jonkun verran vaivaakin. Montako päivää meinaatte vääntää tästä? Ja jos tämä on jonkun bisnesidea, niin toivotan onnea bisnekseen.
Ai että Kela on "harmissaan" kun äitiyspakkauksia kaupitellaan netissä.
Siis anteeksi mitä.
Varmaan siksi osaksi jopa äitiyspakkauksia kaupitellaan kun kela mokasi häpeällisen raskaasti niissä --perusturvatoimeentulo----hakemuksissa..
Mutta onneksi on aikaa kytsiä myydäänkö ilmaisäitiyspakkauksia rahan puutteen vuoksi netissä...ai että sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pakkausta ei saisi myydä eteenpäin vaan käyttää se sille lapselle jonka syntymän takia sen on saanut pitäisi sitten tarkoittaa sitä että lapsilisä pitäisi käyttää vain sille lapselle joka sen saa. Eli lapsilisäpäivänä niillä rahoilla ostetaan vain sille lapselle ruokaa. Ja tietenkin se viimeiseksi syntynyt saa eniten kun kerta saa eniten lisiä. Vanhemmat ei tietenkään saa koskea näihin korvamerkittyihin ruokiin vaikka jääkaapissa olisi muuten vain valot.
Jos lapsilisä maksettaisiin esim kortteina tyyliin "maitoa" "vaippoja" niin todellakin olisi väärin myydä nämä kortit. Eihän niille sitten ollut mitään tarvettakaan ja ne oli tarkoitettu lapselle.Miksi se olisi väärin jos niillä myyntirahoilla sitten ostaa lapselleen maitoa ja vaippoja ihan tarpeeseen?
Koska osa ei ostaisi, vaan itselleen röökiä ja viinaa. Selkeämpää käyttää lapselle annetut etuudet lapseen, miksi myydä ne kortit ja sitten rahalla Ostaa lapselle ne samat jutut? Höpöhöpö,johonkin ihan muuhun ne rahat menisi.
Sinä siis ihan oikeasti olet siinä käsityksessä, että näillä lapsilla ei nyt ole vaatteita tai hiusharjaa ja helistintä? :O
Vierailija kirjoitti:
Vain kusipäät myyvät saamiaan äitiyspakkauksia.
Sinähän sen tiedät.
Ilmeisesti kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jos lapsi ei tämän takia pääse puistoon mutta jos äiti hommaa näillä rahoilla lapselle yksityiskyydin sinne puistoon niin se on ihan ok!
Niin kuin aloittajankin tässä tapauksessa teki.Et näytä tajuavan että ne kaikki etuudet joita ihmiset nostavat vaikkeivat tarvitsekaan on jonkun maksettava eli veronmaksajan. Se siis tarkoittaa ihan jokaista työtätekevää. Tuollaisella "otanpa tämän ja myyn eteenpäin" asenteella tuskin ollaan nettoveronmaksajia muutenkaan. Lähinnä se kertoo kroonisesta sossupummiudesta, "hei me tienataan tällä" asenteesta kun kahmitaan etuisuuksia omaan taskuun sen minkä järjestelmästä saa kikkailemalla irti.
Oikeastaan tuo on se asenne jonka vuoksi kommunismi ei yksinkertaisesti toimi todellisessa maailmassa ja oikeilla ihmisillä. On aivan liikaa väkeä jotka ottavat kaiken mitä ei ole ruuvattu kiinni seiniin jos vain kuvittelevat siitä seurauksitta selviävänsä. Vain murto-osa näistä omanedunkähmijöistä on johtavaa luokkaa.
Aika vähissä ovat ne etuudet joita keskituloiset saavat, joten jos sinulla on oikeus pariin etuuteen minkä valtio tarjoaa niin sen saa kyllä ottaa ilman omantunnon tuskia.
Ei, en ole rohmuamassa kaikkia etuuksia vaan ainoastaan ne mitä on minulle veronmaksajana luvattu! Minun veroprosenttini ei pienene yhtään vaikka en sitä pakettia ottaisi.Voin vannoa että joka ikinen sossupummi ottaa vastaan rahaa/ harkinnanvaraisia asioita jos ne hänelle ilmaiseksi tarjotaan, hän kikkailee tilitietojensa kanssa eikä ilmota jokaista penniä sosiaalitoimistoon, pitää rahaa säästössä sukan varressa koska ei voi tilillä pitää.
Rikas taas sijoittaa ulkomaan tileille ja kiertää näin veroja.
Molemmat näistä on harmaata "aluetta"
Mutta auta armias kun keskituloinen ottaa äitiyspakkauksen ja tekee tarvittavan työn että saa sen myyntiin ja saa voittoa parikymppiä niin helvetti repeää.
En ole koskaan ymmärtänyt asennetta: jos on itsellä varaa ostaa lapselle vaatteita niin ei saa ottaa etuutta vastaan, mielestäni sen pitäisi mennä ihan toisinpäin, jos ei ole edes itsellä varaa ostaa lapselle vaatetta niin kannattaa vielä siirtää lapsentekoa.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt asennetta: noku kyl muutkin tekee väärin niin kyl määkin.
Väärin? Myymistä ei ole missää laissa kielletty ja missään ei lue että myyminen on väärin. Itse en koe tekeväni väärin jos myyn oman äitiyspkkaukseni. Sinun mielipiteesi ei ole laki.
Heh, me tehtiin ihan samalla lailla, myytiin pakkaus parilla sadalla ulkomaille ja ostetaan sillä rahalla vauvalle muuta. Kaiken vaivannäön (netti-ilmoittelu, yhteydenpito, rahdin järjestäminen) jälkeen ei oo kohtuutonta, jos saadaan "voittoa" muutama kymmenen euroa. Ja pakkauksen ostanut perhe oli myös tyytyväinen. :)
Ihan järkevää, jos toteaa, ettei tarvikaan pakkausta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3449 kirjoitti:
Ilmeisesti äidit eivät tarvitse koko äitiyspakkausta, joten tämänkin veronmaksajien kustantaman rahareiän voisi poistaa. Ihmiset ostakoot itse tarpeet lapsilleen.
Kuka on sanonut ette tarvitse? Moni tässä ketjussa on tyhmä ja yksinkertainen kun ei tajua että osa myy sen paketin pakon edessä pois että saa ostettua enemmän tavaraa käytettynä. Osa taas on vasta saanut äitiyspaketin ja kaikki tallessa joten ottavat paketin ja myyvät sen voitolla koska se 140e on todella vähän kun vertaa paketin hintaan ja ostaa sillä lapselle sitten mitä tarvitsee.
Äitiyspakkauksen arvo on maksimissaan se 140 euroa.
No en tiedä miks ois rikollista. Kai ne siinä pakkauksessa tulleet jutut kuitenkin saa vauvan kasvettuakin laittaa vaikka kirpparille tai kiertoon.
No, eiköhän Kela kohta lakkaa niitä pakkauksia antamasta, niin ei tarvii tästäkään enää väitellä.
Tokihan siinä olleita tavaroita saa myydä, uutena tai käytetynä, mutta kuka tuon pakkauksen ottaa ja avaamattomana myy samalla rahalla minkä olisi kelalta saanut? Viitsii nähdä ylimääräistä vaivaa saada se sama raha?
Kiittämättömyys on maailman palkka..voi tähänkin vaan todetä. Häpeän puolestasi ap