Kuinka suuri ongelma manspreading on sinulle joukkoliikenteessä?
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005246369.html?share=b836459906de9d5c…
Enpä ole tällaiseen ongelmaan koskaan törmännyt! Saati siitä kärsinyt.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa ja esim. elokuvateatterissa tuo on isompi ongelma (ok mä asun melkein keskustassa joten kuljen vain lyhyitä matkoja ja yleensä seison). Miehet vaan sisäistää vähitellen sen yhteiskunnan sanktioiman asenteen, että heille kuuluu enemmän tilaa ja ovat oikeutettuja viemään sitä varsinkin naisilta.
Pyyhi kyyneleet.
...ja samantein saapui paikalle etuoikeutetun asemansa puolesta pelkäävä dude-bro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa ja esim. elokuvateatterissa tuo on isompi ongelma (ok mä asun melkein keskustassa joten kuljen vain lyhyitä matkoja ja yleensä seison). Miehet vaan sisäistää vähitellen sen yhteiskunnan sanktioiman asenteen, että heille kuuluu enemmän tilaa ja ovat oikeutettuja viemään sitä varsinkin naisilta.
Pyyhi kyyneleet.
...ja samantein saapui paikalle etuoikeutetun asemansa puolesta pelkäävä dude-bro.
Kerro lisää tuosta etuoikeutetusta asemasta, sisko.
Tampereen busseissa se mainos on ollut sellainen, että laukullasi ei ole matkalippua, joten nosta se pois penkiltä. Olen vain aina miettinyt, että varmaan melko moni ostaisi laukulleenkin sen lipun, jos siten saisi istua rauhassa...
Mä olen itse mies ja minua ottaa päähän se että lähijunassa naiset eivät enää uskalla tulla viereeni tai vastapäätäni istumaan. Joudun siis aina istumaan istuinryhmissä jossa on muita miehiä, ja se on ahdasta kuin mikä! Silloin kun olin nuorempi ja hoikempi niin naisia tuli ihan mielellään viereeni istumaan mutta nykyään viiskymppisenä ei enää. Jos taas itse menen naisen viereen tai vastapäätä istumaan niin jollain väliasemalla hän jää kummionkin pois ja tilalle tulee mies!
Suomessa ongelma on ennemminkin se, että yksi ihminen varaa kaksi paikkaa. Suhteessa kaikkein useimmin se on vanhempi mieshenkilö, joka tököttää käytävänpuoleisella paikalla kuurona ja sokeana, jotta ei vaan joudu tilanteeseen, jossa pitäisi puhua jollekulle kanssa matkustajalle. Esim. sanomaan, että jäisin tässä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli siis et saa fyysisesti polviasi yhteen? Vai liittyykö johonkin tasapainojuttuun, että huojut holtittomasti, jos et ota jaloilla tasapainoa?
Tuo tasapainojuttu on muuten yksi, olen pitkä ja jos polvet ovat yhdessä niin bussin kääntyillessä tuntuu kuin että kaatuisi. Laajempi asento niin ei edes tarvitse pitää mistään kiinni ja pysyy tasapainossa vauhdikkaissa mutkissakin
t: eri
Kyse on nimenomaan tasapainoisen ja siis levollisen istuma-asennon hakemisesta matalalla istuimella. Kolmion hakemisesta. Naisella se kolmion kanta on lantio ja kärki lähekkäin olevat polvet. Miehellä kolmion kanta on päinvastoin näennäinen linja erillään olevien polvien välillä ja kolmion kärki yhteenkulkevien reisiluiden näennäinen kohtaamispiste ristiselän takana. Mikään muu istuma-asento silloin kuin jalat eivät saa muuta tukea on epätasapainoinen ja siten luonnoton. Slaavikyykystä seuraava askel istumakorkeuden noustessa. Yksikään mies ei ole kyykyssä polvet yhdessä. En ota kantaa miehiin joilla on hyvin naismainen ruumiinrakenne. Sitäpaitsi hartioiden leveys on alavartalon kolmiossa hyvin lähelle tai leveämpi kuin polvien leveys eikä kyse olekaan tilasta sinänsä vaan periaatteellisesta harmistuksesta kun kaikki eivät ole samanlaisia ja samanmittaisia ja kummastelusta miksi miehet eivät vain voi istua kuin naiset. Eivät tietenkään voi. Miksi edes pitäisi.
Esimieheni istui aina töisdä baarijakkaralla noin. Normaalilla tuolilla istuessani hänen haarojensa tuijotus silmien edessä ällötti.
Eihän suomalaisissa kulkuvälineissä edes yleensä ole noita reunaa pitkin kulkevia pitkiä yhtenäisiä penkkejä, kuten jutun kuvissa. Oliko taas Noora Vilen ajamassa feministiagendaansa jutulla? Muutoinkin täysin naurettava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Esimieheni istui aina töisdä baarijakkaralla noin. Normaalilla tuolilla istuessani hänen haarojensa tuijotus silmien edessä ällötti.
Istuit hänen haarojensa edessä? Eikö sulla ollut työpöytää?
Mies istuu niin kuin haluaa, nainen istuu niin kuin pitää. Tämä tuskin koskaan tulee muuttumaan.
Ei ole ongelma. Vain köyhät kun käyttää busseja.
Pyyhi kyyneleet.