Kuinka suuri ongelma manspreading on sinulle joukkoliikenteessä?
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005246369.html?share=b836459906de9d5c…
Enpä ole tällaiseen ongelmaan koskaan törmännyt! Saati siitä kärsinyt.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset joukkoliikenteessä ovat tosiaan isompi ongelma. Eivät kaikki lihavat, sillä osa osaa ottaa muut ihmiset huomioon normaalisti, mutta sitten on näitä, jotka eivät joko tajua kokoaan tai eivät vain välitä, vaan rojahtavat istumaan puolittain toisten matkustajien päälle.
En ole nähnyt muiden kuin teinipoikien harrastavan tuota manspreadingia. Kyllä miehet yleensä saavat ne jalkansa kiinni viimeistään siinä vaiheessa kun joku on istumassa viereen.Näin juuri. Ne, jotka eivät jalkojaan saa kiinni, ovat juuri niitä ylipainoisia.
Mä olen ihan normaalipainoinen mies, mutta vaikea pysyä kapealla bussin penkillä varsinkin kun on kireät lonkankoukistajat. Täydessä bussissa pakko seistä tai olla käytäväpaikalla niin, että oon puoliks käytävän puolella
Millä tavalla vaikea pysyä? Putoatko sieltä vai mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset joukkoliikenteessä ovat tosiaan isompi ongelma. Eivät kaikki lihavat, sillä osa osaa ottaa muut ihmiset huomioon normaalisti, mutta sitten on näitä, jotka eivät joko tajua kokoaan tai eivät vain välitä, vaan rojahtavat istumaan puolittain toisten matkustajien päälle.En ole nähnyt muiden kuin teinipoikien harrastavan tuota manspreadingia. Kyllä miehet yleensä saavat ne jalkansa kiinni viimeistään siinä vaiheessa kun joku on istumassa viereen.
Näin juuri. Ne, jotka eivät jalkojaan saa kiinni, ovat juuri niitä ylipainoisia.
Mä olen ihan normaalipainoinen mies, mutta vaikea pysyä kapealla bussin penkillä varsinkin kun on kireät lonkankoukistajat. Täydessä bussissa pakko seistä tai olla käytäväpaikalla niin, että oon puoliks käytävän puolella
Siis vaikea pitää jalkoja lähekkäin niin, että pysyisin vain omalla puolellani
Mies, joka istuu leveässä haara-asennossa julkisessa kulkuneuvossa ei ota huomioon kanssamatkustajiaan ja vaikuttaa näin ollen sekä itsekkäältä, että empatiakyvyttömältä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin saadaan julkisiin kyltti: älä pidä laukkua/kassia/reppua/matkalaukkua viereisellä penkillä viemästä jonkun istumapaikkaa?
Minä ainakin saan ihan reippaasti suuni auki tässä tilanteessa, eikä minun istumapaikkaani ole kyllä mikään kassi/reppu/matkalaukku vienyt. Kyllä minusta vajaassa bussissa voi ihan hyvin pitää laukkuaan vapailla penkeillä kunhan vain tekee tilaa sitten kun sitä paikkaa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset joukkoliikenteessä ovat tosiaan isompi ongelma. Eivät kaikki lihavat, sillä osa osaa ottaa muut ihmiset huomioon normaalisti, mutta sitten on näitä, jotka eivät joko tajua kokoaan tai eivät vain välitä, vaan rojahtavat istumaan puolittain toisten matkustajien päälle.En ole nähnyt muiden kuin teinipoikien harrastavan tuota manspreadingia. Kyllä miehet yleensä saavat ne jalkansa kiinni viimeistään siinä vaiheessa kun joku on istumassa viereen.
Näin juuri. Ne, jotka eivät jalkojaan saa kiinni, ovat juuri niitä ylipainoisia.
Sitä minäkin mietin. Tai ehkä kirjoittaja jotenkin pursuilee ulos "kapealta bussin penkiltä"? Ei ne minusta kyllä mitenkään kapeita ole, ihan normaaleja yhden ihmisen istuimia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en käytä joukkoliikennettä vaan ajan omalla autolla kaikkialle.
Seuraava typerä kysymys?
Vastaatko palstalla myös kysymyksiin omista synnytyskokemuksista jos et ole synnyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Kerran dösässä viereen istui joku ukko joka levitti kinttunsa ja lisäksi alkoi tehdä jotain saksiliikettä jaloillaan tuuppien minun jalkojani vaikka istuin ennestään kapeasti. Hetken katsoin touhua suu auki, mutta sitten alkoi ärsyttää sen verran, että potkaisin takaisin ja käskin muualle istumaan.
Jaahas, on päivän voimaantumisfantasian vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan normaalipainoinen mies, mutta vaikea pysyä kapealla bussin penkillä varsinkin kun on kireät lonkankoukistajat. Täydessä bussissa pakko seistä tai olla käytäväpaikalla niin, että oon puoliks käytävän puolellaMillä tavalla vaikea pysyä? Putoatko sieltä vai mitä tarkoitat?
Niin, eli siis et saa fyysisesti polviasi yhteen? Vai liittyykö johonkin tasapainojuttuun, että huojut holtittomasti, jos et ota jaloilla tasapainoa?
Eipä ole ongelmaa. Kummasti nuokin miehet saavat reitensä yhteen, kun viereen istahtaa ruma keski-iän loppupuolella oleva nainen :D
Ei ole ongalma, mutta olen kyllä ihmetellyt. Joskus tähän yhdistettynä näkee vielä sellaista, että kättä roikotetaan ja heilutellaan siinä ihan munien edessä/ tuntumassa. En vaan tajua, mikä pistää aikuisen ihmisen tekemään tuollaista.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli siis et saa fyysisesti polviasi yhteen? Vai liittyykö johonkin tasapainojuttuun, että huojut holtittomasti, jos et ota jaloilla tasapainoa?
Mua alkaa sattumaan lonkankoukistajiin, jos laitan reidet lähekkäin
Vierailija kirjoitti:
Tuo tasapainojuttu on muuten yksi, olen pitkä ja jos polvet ovat yhdessä niin bussin kääntyillessä tuntuu kuin että kaatuisi. Laajempi asento niin ei edes tarvitse pitää mistään kiinni ja pysyy tasapainossa vauhdikkaissa mutkissakin
t: eri
Ihmisillä saattaa myös olla vammoja jotka vaikuttavat siihen missä asennossa hänen on mahdollista istua.
Vierailija kirjoitti:
Milloin saadaan julkisiin kyltti: älä pidä laukkua/kassia/reppua/matkalaukkua viereisellä penkillä viemästä jonkun istumapaikkaa?
Miksi tämä on ongelma niin monelle? Etkö voi vain kysyä, että hei voinko istua tähän, niin tyyppi tajuaa siirtää kamansa.
Jos bussi/juna/ratikka on tyhjillään kun siihen nousen, niin kyllä itse ainakin laitan raskaan laukun viereiselle penkille. Mutta ihan mielelläni sen heti siirrän, jos joku haluaa tulla istumaan viereen. Aina ei heti huomaa, kuinka paljon porukkaa on tullut kyytiin lisää, jos tarkkailee esim. maisemia tai on muuten ajatuksissaan. Ei se ilkeyttä ole...
En ole koskaan huomannut Suomessa tällaista ongelmaa.
Tampereen busseissa on ainakin ollut mainos TKL:n puolesta jossa kehotetaan matkustajia ottamaan laukkunsa syliinsä tai laittamaan se omaan jalkatilaansa. Lisäksi siellä opastetaan vaunujen käyttö matkustaessa ja kielletään tien tukkeena oleminen. Ilmeisesti juuri muualla ei tämmöisiä ohjeita ole?
Jos näen lähes täydessä bussissa jonkun pitävän laukkua viereiselöä paikalla niin istun laukun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos näen lähes täydessä bussissa jonkun pitävän laukkua viereiselöä paikalla niin istun laukun päälle.
Siitä vaan
T. narkkari
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa ja esim. elokuvateatterissa tuo on isompi ongelma (ok mä asun melkein keskustassa joten kuljen vain lyhyitä matkoja ja yleensä seison). Miehet vaan sisäistää vähitellen sen yhteiskunnan sanktioiman asenteen, että heille kuuluu enemmän tilaa ja ovat oikeutettuja viemään sitä varsinkin naisilta.
*kuljen julkisilla vain lyhyitä matkoja.
Metrossa tuo on aika yleistä, koska siellä on yhtenäinen penkki. Ja jotkut tosiaan istuvat niin haarat levällään ettei siihen penkille mahdu muita.
Ikävää että synnynnäisten fyysisten ominaisuuksieni aiheuttaman epämukavuuden minimointi loukkaa herkkiä sensibiliteettejänne.