Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista se oli kun markat vaihtuivat euroon?

Vierailija
08.06.2017 |

Miltä tuollainen muutos tuntui, miten siihen suhtauduit? Oliko se jännää vai enemmänkin hankalaa tai ahdistavaa? Miten nopeasti asiaan tottui? Mitä käytännössä piti tehdä? Kerro jotain.

Tuntuu vaan erikoiselta noin perustavanlaatuinen muutos, eikä siitä ole niin kauan aikaakaan. En itse muista tuosta ajasta mitään, olin 14-vuotias.

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat moninkertaistuivat.

No just juu. Sanopa yksikin tuote jonka hinta moninkertaistui.

Kaikki.

Ja höpö höpö. Sehän olisi johtanut kulutuksen romahtamiseen, kauppojen konkurssiaaltoon ja yhteiskuntarauhan järkkymiseen. Toki jonkun 50 pennin karkin hinta saatettiin hilata 15 tai 20 senttiin, kun ei alentaakaan voinut, mutta yleisesti ottaen hinnat eivät nousseet.

Vierailija
22/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko surullista tai haikeaa luopua niistä varsinaisista rahoista, tutuista kolikoista ja seteleistä? Mielestäni varsinkin ne kolikot olivat kauniita.

Kaikki varmaan jätti muistoksi talteen muutaman? Minulla  on paperinen markan setelikin isältä, joka oli niitä aikoinaan jemmannut samasta syystä: ne lopetettiin.

.

Olin ollut Belgiassa vuoden ja poislähtiessä kävin vuokranantajalla papereita täyttämässä ja hakemassa takuuvuokraa ja muuta. Siinä tuli esille, että olen Suomesta. Nainen tiesi, että miellä ei ole 1 c ja 2 c kolikoita ja katsoi minua surullisena ja antoi minulle lahjaksi kummatkin kolikot.

Tämän voisi laittaa ketjuun "jäi suu auki", sillä en viitsinyt sanoa naiselle, että olen juuri ollut 12 kk Belgiassa ja olen kyllän nähnyt 1 c ja 2 c kolikot! Kiitin kauniisti ja ne on minulla nyt yhä tallessa sitten. ;-)

.

Suomalaisia 1 c ja 2 c kolikoita on painettu. Kun kuultiin, että olen Suomesta, niin kaksikin kolikkojen keräilijää kysyi, voisinko hommata niitä heille. Yksi oli museossa, kun ostin kahvia ja tuli - tankeroenglannistani - esille, että olen Suomesta. Hän kysyi  kolikot ystävälleen, jolla oli isot synttärit tulossa: olisi kuulemma upea lahja. No hommasin - Huutonetistä huudin jollain 3 e hinnalla muutamat kolikot. (Heidän vaikea löytää, kun suomeksi myynti-ilmoitus; pikkuliikkeet ym. Belgiassa myi kolikoita, mutta 1 c suomikolikko saattoi olla jopa 10 euron hintainen.) Vein kolikot kysyjälle - voi sitä onnea ja iloa. Nuori mies halasi minua ja oli kuin Naantalin aurinko. Olin ihan yllättynyt ja hämilläni. Hän toisteli, että tämä on kyllä paras syntymäpäivälahja x:lle nyt! Kiitos kiitos kiitos! Ja vei minut syömään - ruoka maksoi varmaan 30 euroa ja sain vielä sen 3 euroa, eli ostohinnankin häneltä. Melkein nolotti. Mutta sainpa jonkun/jotkut ihan aidosti onnellisiksi tässä maailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun äiti sanoi isälle, että onpa outoa kun tilillä on vaan tonni 😀 Olin ehkä 9v..? En oikein ymmärtänyt sitä rahanarvoa silloin. Kaikki vaan paasas että 1€=6mk.

Muistan kuitenkin että eurot olivat hienoja kun niitä ekan kerran sain 😄

Vierailija
24/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat moninkertaistuivat. Jotenkin tuntuu ettei tämä kapitalismi ole koskaan toiminut niin kuin sen tulisi toimia järkevästi vaan ollaan koko ajan temppuilemassa ongelmien kanssa juuri siksi että väitetään markkinoiden valvovan itseään.....No niin sitten palkat kasvoivat ja seuraava lama alkoi kolkuttaa kun taloudellista kasvua ei valvottu mitenkään... Ihan sama en enää usko tähän paskaan ollenkaan. Lamaa laman perään vailla minkäänlaisia viisastumisen merkkejä. Parempi keskittyä siihen mitä voi itselleen tehdä miten saa kasvatettua henkistä pääomaa sen arvo ei heittelehdi ja oikuttele. 

Olin muunmuassa myymässä kassalla firman tuotteita kun siirryttiin euroon eikä se ollut minulle mitenkään hankalaa mutta monille näytti olevan kun tuli satasta edelleen lompakosta johon ei oikein pystynyt antamaan rahasta takaisin.

Hinnat eivät moninkertaistuneet. Vuoden 2002 inflaatio oli hyvin matala. Joissakin halvoissa hinnoissa nähtiin melko railakkaitakin "pyöristyksiä" ylöspäin, mutta mitään yleistä hintatason nousua ei euroon siirtyminen aiheuttanut.

Johtihan se kiihtyvään hintojen nousuun. Sitä ennen myös suomalainen ostovoima oli parempi ulkomailla mutta hinnat alkoivat äkkiä tasoittua ja suomalaisten ostovoima heikentyä.

Hintojen nousu on ollut kovaa eroon menon jälkeen.

Vierailija
25/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuinta oli ne isot setelit. 100, mutta varsinkin 200 ja 500€ setelit. Se viissatonen ei mahtunut edes lompakkoon :D

En ole kyllä vuosiin moisia nähnyt, ehkäpä 2005 tjs. mahtaako niitä enää liikkua missään? Se keltainen 200 varsinkin oli kuin jokin leluraha.

Vierailija
26/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli omassa päässä edes takaisin laskea euroista markoiksi ja toisinpäin, jotta sisästäisi asioiden arvon. Joskus tuli kämmättyä ja laskettua väärin ja sitten harmitti. Ihan kuin ulkomailla tosiaan :)

Vieläkin joskus tulee verrattua markkoihin, vaikka tietääkin että rahan arvo on muuttunut. Esimerkiksi joskus saatan kauhistella, että markka-aikana en olisi jostain esineestä suostunut maksanaan sataa markkaa ja nykyään samaan ihan surutta menee vaikka 25e .

Kuitenkin aika nopeasti sitä oikeasti tottui euroon.

Se oli minusta tosi kätevää, ettei tarvinnut valuuttaa vaihtaa vaikka Saksan tai Portugalin reissulla.

Euroista aina etsittiin ulkomaisia kolikoita, ne oli olevinaan jänniä :)

Vierailija
27/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki.

Ja höpö höpö. Sehän olisi johtanut kulutuksen romahtamiseen, kauppojen konkurssiaaltoon ja yhteiskuntarauhan järkkymiseen. Toki jonkun 50 pennin karkin hinta saatettiin hilata 15 tai 20 senttiin, kun ei alentaakaan voinut, mutta yleisesti ottaen hinnat eivät nousseet.

En puhu karkista isohöpöhöpömies.

Vierailija
28/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnat moninkertaistuivat. Jotenkin tuntuu ettei tämä kapitalismi ole koskaan toiminut niin kuin sen tulisi toimia järkevästi vaan ollaan koko ajan temppuilemassa ongelmien kanssa juuri siksi että väitetään markkinoiden valvovan itseään.....No niin sitten palkat kasvoivat ja seuraava lama alkoi kolkuttaa kun taloudellista kasvua ei valvottu mitenkään... Ihan sama en enää usko tähän paskaan ollenkaan. Lamaa laman perään vailla minkäänlaisia viisastumisen merkkejä. Parempi keskittyä siihen mitä voi itselleen tehdä miten saa kasvatettua henkistä pääomaa sen arvo ei heittelehdi ja oikuttele. 

Olin muunmuassa myymässä kassalla firman tuotteita kun siirryttiin euroon eikä se ollut minulle mitenkään hankalaa mutta monille näytti olevan kun tuli satasta edelleen lompakosta johon ei oikein pystynyt antamaan rahasta takaisin.

Hinnat eivät moninkertaistuneet. Vuoden 2002 inflaatio oli hyvin matala. Joissakin halvoissa hinnoissa nähtiin melko railakkaitakin "pyöristyksiä" ylöspäin, mutta mitään yleistä hintatason nousua ei euroon siirtyminen aiheuttanut.

Johtihan se kiihtyvään hintojen nousuun. Sitä ennen myös suomalainen ostovoima oli parempi ulkomailla mutta hinnat alkoivat äkkiä tasoittua ja suomalaisten ostovoima heikentyä.

Teepäs pieni inflaatiovertailu markka-ajan ja  euroajan välillä. Koskaan markan historiassa ei rahan arvon heikkeneminen / hintatason nousu ollut niin hidasta kuin euron aikana.

Vierailija
29/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se jännää. Tuotteiden hinnat näyttivät hassuilta kaupassa. En laskeskellut niitä uuden kurssin mukaan kuitenkaan, vaan luotin vain siihen, että ne maksavat suurin piirtein saman verran kuin ennenkin. En siis kokenut muutosta ollenkaan hankalaksi.

Markkarahat olivat kauniimpia, varsinkin setelit. Euroseteleissä oli vähemmän yksityiskohtia ja ne olivat tyyliltään modernimpia.

Vierailija
30/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teepäs pieni inflaatiovertailu markka-ajan ja  euroajan välillä. Koskaan markan historiassa ei rahan arvon heikkeneminen / hintatason nousu ollut niin hidasta kuin euron aikana.

Joo olen tehnyt ja tulos on että hinnat ovat nousseet monikertaisiksi lyhyessä ajassa toisin kuin markka aikana pitkään ennen sitä. Kohta varmaan alat puhumaan historiallisista inflaatioista suomessa. Ostovoima heikkeni ja hinnat nousivat tämä tietää jokainen joka eli tuota taitetta. Euro kallisti asioita suomalaiselle kuluttajalle hyvin lyhyessä ajassa.

Vierailija
31/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoika, 9 v.,  lähetti minulle txt:  1 e

Meni ainakin kaksi päivää ennenkuin tajusin sen: 1 ja e ei merkinnyt mitään.  Olin jäänyt hänelle yhden euron velkaa ja luvannut maksaa, ja hän muistutteli siitä!

Vierailija
32/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 25-vuotias tuohon aikaan ja muistan koko hommasta ensimmäisenä sen sekavuuden. Koko ajan piti laskimella muuttaa euroja markoiksi ja toisin päin.

Itselläni kesti kyllä yllättävän pitkään sopeutua!

Laskimella? Kyllä päässälaskulla pärjäsi, kuuden kertotaululla. Tietysti tarkka luku oli 5,95 ja jotain, mutta kuutosen kertotaululla pärjäsi hyvin. Minulla kaikki meni hyvin ja kivuttomasti, vaikka pitkän aikaa kyllä varsinkin kalliita tavaroita katsellessani pohdiskelin, mitähän se oli markoissa, koska euroluvut olivat niin pieniä (vrt. entinen millin talo olikin yhtäkkiä "vain" 168 000:n talo...). Tietyt jutut kallistuivat, vaikkakaan ei mitenkään hirveän isosti. Kympin bussilipusta tuli ensin 1.70, sitten hetikohta 1.80 ja jonkin ajan kuluttua jo 2 euroa, Iltiksen irtonumero muuttui viidestä markasta euroksi (eli ei 80 sentiksi, kuten olisi voinut luulla). Kahviloiden ja huoltoasemien kahvikuppien ja viinerien yhteishintojen korotus on nyt jo legendaarista: nostivat hintoja äkkiä ja reilusti, kun kerran voivat.

Vierailija
33/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Euroajan ennätys tehtiin vuonna 2000, kun kuluttajahintaindeksi nousi 3,4 %. Markka-aikana mentiin monen monta kertaa yli 10 prosentin.

Vierailija
34/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää se kai oli, mutta nopeasti tottui, kun oli paljon matkustellut ja valuuttojen kanssa venklaukseen tottunut. Ahkeralle matkailijalle se tuntui mahtavalta, kun ei lomalle lähtiessä tarvinnutkaan aina vaihtaa valuuttaa ja laskea mitä mikäkin maksaa Suomen valuutassa. Tilipussi kyllä tuntui alkuun tosi köykäiseltä pudotessaan nelinumeroiseksi :D

Vierailija
35/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 25-vuotias tuohon aikaan ja muistan koko hommasta ensimmäisenä sen sekavuuden. Koko ajan piti laskimella muuttaa euroja markoiksi ja toisin päin.

Laskimella? Kyllä päässälaskulla pärjäsi, kuuden kertotaululla. Tietysti tarkka luku oli 5,95 ja jotain, mutta kuutosen kertotaululla pärjäsi hyvin. Minulla kaikki meni hyvin ja kivuttomasti, vaikka pitkän aikaa kyllä varsinkin kalliita tavaroita katsellessani pohdiskelin, mitähän se oli markoissa, koska euroluvut olivat niin pieniä (vrt. entinen millin talo olikin yhtäkkiä "vain" 168 000:n talo...). Tietyt jutut kallistuivat, vaikkakaan ei mitenkään hirveän isosti. Kympin bussilipusta tuli ensin 1.70, sitten hetikohta 1.80 ja jonkin ajan kuluttua jo 2 euroa, Iltiksen irtonumero muuttui viidestä markasta euroksi (eli ei 80 sentiksi, kuten olisi voinut luulla). Kahviloiden ja huoltoasemien kahvikuppien ja viinerien yhteishintojen korotus on nyt jo legendaarista: nostivat hintoja äkkiä ja reilusti, kun kerran voivat.

Molempien iltapäivälehtien hinta nostettiin 6 markkaan jo vuonna 2001. Ottivat vähän ennakkoa, ettei syytettäisi euron varjolla nostamisesta.

Vierailija
36/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Euroajan ennätys tehtiin vuonna 2000, kun kuluttajahintaindeksi nousi 3,4 %. Markka-aikana mentiin monen monta kertaa yli 10 prosentin.

Hinnat siltikin lähtivät kovaan nousuun ja ostovoima heikkeni. Kovemmin kuin markka-aikana ennen euroa. Tiesin että alat vetämään historiallisia vertauksia tähän mutta se on epärelevanttia. Jokainen joka eli tuon muutoksen ajan huomasi tämän.  

Vierailija
37/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki.

Monet kaupathan nosti taktisesti hintoja puoli vuotta ennen euroon siirtymistä ;)

Ei toki moninkertaiseksi sentään.

Mutta jos ajatellaan tätä hintojen kehitystä koko Suomen euroaikana, niin kyllä todellakin hintoja koko ajan on hilattu ylöspäin ja suomalaisten ostovoima on heikentynyt. Palkkoja ja tukia ei ole suhteessa nostettu yhtä paljon. Koska valuutta ei ole oma, ei myöskään voida tehdä vipuapuja devalvoinnista tai muista ennen käytetystä konsteista.

Vierailija
38/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä isoja summia suurin osa laski laskimella. Laskepa äkkiä päässä, mitä tuo 168 000 e talo on markoissa - valuuttakurssilla 5.95 (isoissa summissa tuo 5 c jo monelle merkitsee).

39/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joku 10v kai kun tuo tapahtui. Muistan vaan ku aikuiset hehkutti et nyt on kaikki paremmin rahan arvo nousee, kaikki on halpaa jne.. no toisin kävi!

Vierailija
40/145 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kitisi vuoden pari noista 1 c ja 2 c kolikoista ja siitä, kun kauppalasku päättyi summaan 24,98 ja piti maksaa 25 e ;-))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi