Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö äsken paljasti, ettei ollut käynytkään lääkiksen pääsykokeissa!

Vierailija
07.06.2017 |

Kirjoitti viime vuonna ylioppilaaksi, muttei päässyt silloin lääkikseen.

Hän piti sitten välivuoden ja tarkoitus oli keskittyä kertaamaan fysiikkaa ja muita aineita pääsykokeisiin. Keväällä oli sitten kahdet valmennuskurssit.

Nyt tyttö tunnusti ettei ollut edes käynyt pääsykokeissa. Oli vuodessa ehtinyt kerrata vain yhden fysiikan kurssin. Valmennuskursseilla oli käynyt ehkä puolet.

Lun kysyin miten oli sitten aikansa käyttänyt, koska koko vuoden ajan joka päivä oli käynyt kirjastossa lukemassa. Niin aika oli kulunut kuulemma somessa ja kaverien kanssa kahvilla. Tosi vähän oli ehtinyt lukea. Sitten oli iskenyt paniikki ja hälläväliä-meininki.

No tyttö lupasi aloittaa lukemisen heti ensi vuotta varten ja nyt tosissaan. Mitään muuta kuin lääkistä ei halua opiskella ja omien sanojensa mukaan mihinkään "paskaduuneihin" ei mene.

Surettaa ihan kauheasti, kympin tyttö ollut aina, mutta lukion viimeiset luokat meni ihan penkin alle kaverien kanssa hengatessa ja "muka" opiskellessa.

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäähän tyttö että lääkärin työssä ja jo opiskellessa sellaiseksi näkee aika paljon sitä itseään paskaa ja joutuu tekemään paskoja hommia? 😂😂 hyvin palkattua ja arvostettuahan se on.

Vierailija
62/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin lukion jälkeen välivuoden jolloin matkustelin ja sitten palasin Suomeen ja hankin töitä vaikka kotona asuinkin. Kyllä respan ja myyjän työtä kun teki vuoden niin löysi motivaation opiskella pääsykokeisiin. Tiedän että en olisi jaksanut lukea yhtä ahkerasti jos olisin saanut vain hengaillaan kotona. Motivaatio päästä tuosta "paskaduunista" eroon sai minut lukemaan juuri niihin lääkiksen pääsykokeisiin. (En tarkoita että oikeasti olisi paskaduuni mutta opin että työ jota minä en halua tehdä lopun elämääni. ) Että ehkä tyttö voisi nyt hankkia syksyksi jotain työtä vaikka rahan takia ei tarvitsisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on melko julma =D

Vierailija
64/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään. Ei tule koskaan pärjäämään lääkärin hommassa.

Vierailija
65/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan, olen vähän kateellinen tyttärellesi. Mikäs siinä on ollessa, jos vanhemmat kustantavat elämisen ja valmennuskurssit välivuoden aikana ja rahaa on vielä kahviloissa istuskeluunkin. Oma tarinani on toisenlainen: 18-vuotissyntymäpäivän jälkeen tuli kova kiire etsiä iltatöitä ja abikeväänä yo-kokeiden jälkeen ei jäänyt juurikaan aikaa pääsykokeisiin valmistautumiselle, kun tärkeämpää siinä vaiheessa oli saada työvuorolistaan täydet tunnit. Yliopistoon pääsin lopulta minäkin, mutta reitti ei ollut missään nimessä valmiiksi siloitettu. 

Tyttärenne on nyt nauttinut yhden välivuoden ajan vastikkeettomasta ylöspidosta. Teidän vanhempien on aika kiristää ehtoja: jos tyttö haluaa nauttia kotona asumisen eduista jatkossa, niin hakeutuu töihin (minne tahansa, puheet paskaduunista on korkea aika lopettaa) ja alkaa vastata omista menoistaan tai opiskelemaan jotakin tulevaisuuden kannalta oikeasti hyödyllistä (kansanopiston syksyllä alkavat linjat, avoin yliopisto, avoin amk). Muussa tapauksessa voi muuttaa omilleen ja ryhtyä pärjäämään itse. 

Tule lukuhalut kun tekee niitä baskaduuneja sinänsä kunniallisia.

Vierailija
66/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas mikä bimbo AP:n tytär on! Kymppien saamiseen on täytynyt vaikuttaa open tieto siitä, että iskä on lääkäri.

Vierailija
67/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tyttö lupasi aloittaa lukemisen heti ensi vuotta varten ja nyt tosissaan. Mitään muuta kuin lääkistä ei halua opiskella ja omien sanojensa mukaan mihinkään "paskaduuneihin" ei mene.

xd

jos oikeasti haluaisi ja lääkis olis tosi kutsumus niin ei sinne lukeminen olisi urakka eikä siitä leikattaisi aikaa someen vaan se olisi ainakin yhtä tärkeää kun somessa pyöriminen koska ne asiat oikeasti kiinnostaisivat.

Ei voi muuta toivottaa kuin onnea ja toivoa että tyttö oikeasti tajuaa lukea.

Kyllä se on aika urakka jos vaan pakolliset kurssit fykebi. Valmennuskurssi ei oo siihen ratkaisu vaan aikuislukion ja sen jälkeen valmennuskurssi ja satoja laskuja laskea ja lukea.

Vierailija
68/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas mikä bimbo AP:n tytär on! Kymppien saamiseen on täytynyt vaikuttaa open tieto siitä, että iskä on lääkäri.

ei oo mitään merkitystä jos on kymppejä todistuksessa lukiosta vaan se että älliä kirjoittanut fykebi.enkku.äikkä ja ne huomioidaan pyrittäessä stadin lääkikseen. Etkä silti niiden perusteella pääse vaan kokeissa myös menestyä. Ei tarvi niin paljon pisteitä saada kun sen jolla Ei oo älläriviä.

Vierailija
69/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei oo mitään merkitystä jos on kymppejä todistuksessa lukiosta vaan se että älliä kirjoittanut fykebi.enkku.äikkä ja ne huomioidaan pyrittäessä stadin lääkikseen. Etkä silti niiden perusteella pääse vaan kokeissa myös menestyä. Ei tarvi niin paljon pisteitä saada kun sen jolla Ei oo älläriviä.

Ruotsin pitkä tai keskipitkä

Vierailija
70/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sai tilaisuuden ja sössi sen. Töihin nyt ja ensi vuonna uusi yritys omasta pussista. 

Tytär kuulostaa k-päiseltä, leikkii parempaa ihmistä paskaduunipuheineen, vaikka itse on työtön lusmu siipeilijä, toistaiseksi melkoinen luuseri. No, elämä opettaa. Ehkä. 

Vierailija
71/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaduunia. Onnittelut hienosta kasvatustyöstä

Ei ole tuommoinen asenne aina kasvatuksesta kiinni, vaan persoonasta myös. Olen varakkaasta perheestä, ja minulla ja veljelläni on vain vuosi ikäeroa. Minä olen tehnyt ennen opiskelemaan pääsyäni ja niiden aikanakin mm. siivousta ja ollut pikaravintolassa töissä. Mun veli taas ei ole tehnyt töitä päivääkään, eikä haluakkaan, koska "paskaduunia". Tuskin hirveästi eroja meidän kasvatuksessa ollut? Hänkin muuten opiskelee lääkäriksi, omaksi onnekseen pääsi sentään heti lukion jälkeen. 

Vierailija
72/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tyttö on vielä lapsellinen, so what. Täällä on toinen keskusteluketju, jossa päivitellään parikymppiselle annettua 20.000 euroa, että keskenkasvuiselle annetaan tommosia rahoja.

Mimmi kerkiää vielä, ei elämä ole ohitse, eikä mitään ole vielä hävitty. Hölmöä että on laittanut valmennuskurssin hukkaan, mutta mä vähän luulen että tässä on käynyt ns rimakauhut. Tyypillistä kympin tytöille, ja arvatkaa mistä tiedän :D

Sen sijaan on ihan aidosti hyvä kysymys, että mitkä on syyt että haluaa juuri ja vain lääkikseen? Mulla se oli tuossa vaiheessa oikis, ja teen kyllä tuhannesti ristinmerkkiä etten päässyt. Oman paikkani maailmassa löysin minäkin, ja se paikkahan voi muuttua matkan varrella moneen kertaan, kuten meille monelle on käynyt.

Vierailija
73/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit valistaa tyttöä että pahempaa "paskaduunia" ei olekaan kuin lääkärin työ...

Niinpä. Harkitsin itsekin, mutta kesätyö sairaalassa sai muuttamaan suunnitelmat kokonaan :D

Itselleni riitti jo se, että jouduin yöllä odottamaan ensiavun aulassa vuoroani. Jotain narkkarisakkia pyörimässä, joku vanhus oksensi lattialle, itkeviä omaisia, kaikki työntekijät todella kireitä jne. 

Palkka lääkärillä on toki kohdillaan, mutta työtehtävä on kyllä kaukana siististä sisätyöstä. Jos sellaista haluaa, niin kannattaa mennä mieluummin vaikka oikeustieteelliseen. Palkka on samaa luokkaa, vaikka työpaikka ei olekaan samalla tavoin varma. 

Vierailija
74/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkärit eivät työskentele päivystyksessä!

Vierailija
75/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tätä peruskuviota me ei voida muuttaa, että tytön ei tarvitse tehdä työtä elääkseen ainakaan tällä hetkellä. Hänellä ja sisarellaan on ihan mukavat pääomatulot, asuntoja ja osakkeita ja sitten vielä varsinainen omaisuus säätiöitynä, kuten myös minulla. 18-vuotiaana hän alkoi saamaan automaattisesti tietyn summan rahaa vuodessa käyttöönsä ja ihan fiksusti hän on sitä käyttänyt niin että säästöönkin on jäänyt. Harrastukset ym on maksanut itse. Minusta on vaan kiva, että parikymppinen tytär asuu kotona äidin ja sisarensa kanssa. Ei minusta kannata pakottaa töihin, kun siitä ei mitään varsinaista hyötyä ole tulevaisuuden kannalta.

Tosiaankin tyttöjen isä on lääkäri ja hänen työnsä on vienyt meitä ympäri maailmaa. Ollaan asuttu mm Roomassa, New Yorkissa, Intiassa ja Laosissa. Varmaan tytöllä on kauhean romantisoitunut kuva lääkärin ammatista (köyhien auttamista, lasten pelastamista kehitysmaassa yms). Ei hän varmaan uraa suomalaisissa terveyskeskuksissa suunnittelekaan.

Minun ongelma on nyt se, että jotenkin tyttö pitäisi motivoida opiskelemaan niihin pääsykokeisiin. Hän ei oikein saa irti itsestään kaikkea potentiaaliaan ja hienot päämäärät ja ideat hukkuu hengaillessa kavereiden kanssa kirjastoissa ja kahviloissa. Ap

Vierailija
76/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin tyttöä pelottaa elämä. Sinuna sanoisin hänelle, että koska hän sössi tilaisuutensa, hän hankkii nyt sitä "paskaduunia", alkaa maksaa kotiin vuokraa tai ruokarahaa ja lukee kokeisiin työn ohessa. Joko hän oppii jotain tärkeää työnteosta ja vastuusta ja motivoituu lukemaan, tai luopuu epärealistisesta haaveesta ja keksii toisen uratien.

Lääkis on täynnä kympin tyttöjä ja poikia, mutta ei sinne pelkillä kympeillä pääse. Lääkis on niitä paikkoja, joissa päntätään ulkoa puolimetrisiä kirjapinoja, sieltä ei fiilistelemällä valmistu. Siksi pääsykokeissa karsitaan ne, joilta ei tietomassan omaksuminen lukemalla suju.

Motivaatiota tytär voisi hakea harjoittelijana vanhainkodissa tms. Siellä näkee ihmisen raadollisimmillaan ja jos sen kestää, jaksaa ehkä lääkäriopinnotkin.

Sinulle tsemppiä vanhempana, Lahjakkaan tytön olet aikaiseksi saanut, mutta hän on kesken vielä. Niin minunkin, toisella takkuaa masennuksen vuoksi insinööriopinnot, toinen tahkosi turhaan kaksi vuotta lukiossa ja vaihtoi nyt amikseen. Olen siitä salaa hyvilläni, koska nyt hän asuu vielä kolme vuotta kotona!

Elämää ei kai ole helpoksi tarkoitettu. Opetat poikaset lentämään ja loppuikäsi kaipaat.

Vierailija
77/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle ihmiselle suotakoot etsikkoaikansa. Kuitenkin lääkikseen pääsee ani harva. Kannattaisiko tyttären harkita sen lisäksi yliopiston mat-luonnontieteellistä tiedekuntaa tai Aalto yliopistoa. Aaltoyliopistossa opiskellaan mm. neurotieteitä ja lääketieteellistä fysiikkaa. Samoilla matkemfys lukio-tiedoilla niihinkin haetaan. Pääsisi ainakin johonkin opiskelemaan.

Vierailija
78/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä häntä voi motivoida. Se motivaatio pitää löytyä itsestä. Lääkis ei sitten ehkä kuitenkaan ole se hänen juttunsa, jos sitä motivaatiota pitää jostain kaivaa ja etsiä. Toki voi olla myös liikaa suorituspaineita. Oikeasti vaikka on ollut oman koulunsa parhaimmistoa, nuo pääsykokeet ja opiskelu on sitten ihan jotain muuta ja siellä on satamäärin samantasoisia ja paremmin menestyneitä kilpailemassa samoista paikoista. Ehkä hän asettaa itselleen liian kovat odotukset ja feilaa jo ennen kokeita, ettei sitten tarvi pettyä, jos on yrittänyt täysillä eikä pääsekään sisälle. Olisiko psykologista apua?

Vierailija
79/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välivuosi on tehnyt hyvää, nyt vaan valvonta päälle ettei missaa toista vuotta.

Vierailija
80/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tyttö on elänyt välivuotensa ja millä hän aikoo elää seuraavan välivuoden?

Hän asuu kotona minun luona. Lisäksi hänellä on pääomatuloja. Isänsä maksoi valmennuskurssit. Varmaan samalla lailla ensi vuonnakin.

Ollaan ihan hyvin toimeentulevia, joten se ei tässä ole omgelma.

Ap

Amk olisi sopiva rangaistus tytölle. Pakottaisin hakemaan tai saisi etsiä itelleen asunnon

No hänellä on jo asunto valmiina mutta asuu mieluummin kotona minun ja siskonsa kanssa. On vielä sellainen kiltti äidin tyttö. Ap

Joo, että sellaiset fantasiat siellä sitten. Ehkä 1/5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi