Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö äsken paljasti, ettei ollut käynytkään lääkiksen pääsykokeissa!

Vierailija
07.06.2017 |

Kirjoitti viime vuonna ylioppilaaksi, muttei päässyt silloin lääkikseen.

Hän piti sitten välivuoden ja tarkoitus oli keskittyä kertaamaan fysiikkaa ja muita aineita pääsykokeisiin. Keväällä oli sitten kahdet valmennuskurssit.

Nyt tyttö tunnusti ettei ollut edes käynyt pääsykokeissa. Oli vuodessa ehtinyt kerrata vain yhden fysiikan kurssin. Valmennuskursseilla oli käynyt ehkä puolet.

Lun kysyin miten oli sitten aikansa käyttänyt, koska koko vuoden ajan joka päivä oli käynyt kirjastossa lukemassa. Niin aika oli kulunut kuulemma somessa ja kaverien kanssa kahvilla. Tosi vähän oli ehtinyt lukea. Sitten oli iskenyt paniikki ja hälläväliä-meininki.

No tyttö lupasi aloittaa lukemisen heti ensi vuotta varten ja nyt tosissaan. Mitään muuta kuin lääkistä ei halua opiskella ja omien sanojensa mukaan mihinkään "paskaduuneihin" ei mene.

Surettaa ihan kauheasti, kympin tyttö ollut aina, mutta lukion viimeiset luokat meni ihan penkin alle kaverien kanssa hengatessa ja "muka" opiskellessa.

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ei ehkä oikeasti edes halua lääkäriksi mutta ei osaa ajatella muutakaan vaihtoehtoa, kuten lääkäriperheissä usein käy. Ehkä hänen pitäisi nyt oikeasti miettiä vahvuuksien ja heikkouksiaan ja sitä, mitä oikeasti haluaisi tehdä. Lääkikseen pitää uhrata elämästä kuusi vuotta ja erikoistumiseen toiset kuusi vuotta elämästä. Ihmisen biologia, luonnontieteet, ongelmanratkaisu pitää oikeasti kiinnostaa, jotta opiskelua ja työtä jaksaa. Paskaduunin välttely tai se, ettei osaa muutakaan ammattia ajatella, ei ole riittävä motivaatio sisäänpääsyn, kuten tyttö on jo saanut huomata.

Vierailija
42/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostus ei riitä edes lyhyen valmennuskurssin käymiseen, miten ihmeessä se riittäisi lääkärin opintoihin seuraavat 6-10 vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksen kursseja ei voi käydä avoimessa yliopistossa. Kemiaa ja fysiikkaakaan siellä ei oikein kannata opiskella, sillä yliopistokurssien asiat ovat erilaisia kuin pääsykokeisiin vaadittavat lukiokurssit.

Vierailija
44/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntalääketiedettä voi avoimessa opiskella. Kiinnostaisikohan se. Mutta tosiaan jos ei riitä into edes valmennuskurssille, niin miten sitten pääsykokeisiin lukemiseen tai itse siellä lääkiksessä opiskeluun. Siellä kuitenkin on niin paljon uutta asiaa mitä pitää opiskella koko ajan, eikä lääkärin ammatissakaan siltä uuden oppimiselta välty koskaan. Koko loppu-ura menee siinä että opettelee uutta.

Vierailija
45/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksen kursseja ei voi käydä avoimessa yliopistossa. Kemiaa ja fysiikkaakaan siellä ei oikein kannata opiskella, sillä yliopistokurssien asiat ovat erilaisia kuin pääsykokeisiin vaadittavat lukiokurssit.

Jaa vai niin. Miksiköhän se on sitten ainakin Turussa ja Helsingissä mahdollista? Noita lääkiksen avoimen kurssejahan voi käyttää pohjana muihin koulutuksiinkin hakiessa, esim. funkt. lääketieteen ja ravintoterapeutin opinnoissa.

Vierailija
46/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin et maksa prinsessalle enää mitään ja laitat elättämään itsensä. Paskaduuni saattaa ehkä motivoida opiskelemaan sinne lääkikseen, jotka muuten hekin tekevät rektaali-tutkimuksia.

Vierailija
47/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tyttö on elänyt välivuotensa ja millä hän aikoo elää seuraavan välivuoden?

Hän asuu kotona minun luona. Lisäksi hänellä on pääomatuloja. Isänsä maksoi valmennuskurssit. Varmaan samalla lailla ensi vuonnakin.

Ollaan ihan hyvin toimeentulevia, joten se ei tässä ole omgelma.

Ap

Ei vaan se tässä onkin ongelma, että voi elellä vanhempien siivellä tai jollain pääomatuloilla. Odottaa ehkä, että se lääkiksen paikkakin tipahtaa syliin kuten rahat tilille? Mitäpä tuolle voi, antakaa olla ja tytön oppia ottamaan vastuuta itsestään. 

Lääkärin työstä sitten sen verran, että se ei ole mitään herkkua. Todella iso vastuu, sosiaaliset taidotkin pitää tätä nykyä olla kunnossa eikä parane potilaana olevalle siivojalle heittää mitään paskaduunin tekijä kommenttia sitten. Tyttösi vaikuttaa ihan hirveän lapselliselta, joten parempi vain, ettei sinne lääkikseen edes hakenut vaan kypsyy ensin ja kasvaa ja hakee uudestaan.

Vierailija
48/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, nää ketjut saa aina ihmettelemään kuinka holhoavia ja/tai kontrolloivia vanhempia täällä on. Itse maksoin 17-vuotiaasta lähtien kaikki opiskeluun liittyvät kulut itse ja huolehdin yo-kirjoituksista, jatko-opintoihin hakemisesta, pääsykokeista ym. ihan itse, ei äitini niihin puuttunut. Kotoa muutin 19-vuotiaana: myös vuokra-asunnon etsimisen ja vuokravakuuden hoidin itsekseni. Ja kyllä väitän, että osittain tämän ansiosta olen varsin hyvin pärjäävä aikuinen nyt kolmekymppisenä.

Vierailija
49/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, olen vähän kateellinen tyttärellesi. Mikäs siinä on ollessa, jos vanhemmat kustantavat elämisen ja valmennuskurssit välivuoden aikana ja rahaa on vielä kahviloissa istuskeluunkin. Oma tarinani on toisenlainen: 18-vuotissyntymäpäivän jälkeen tuli kova kiire etsiä iltatöitä ja abikeväänä yo-kokeiden jälkeen ei jäänyt juurikaan aikaa pääsykokeisiin valmistautumiselle, kun tärkeämpää siinä vaiheessa oli saada työvuorolistaan täydet tunnit. Yliopistoon pääsin lopulta minäkin, mutta reitti ei ollut missään nimessä valmiiksi siloitettu. 

Tyttärenne on nyt nauttinut yhden välivuoden ajan vastikkeettomasta ylöspidosta. Teidän vanhempien on aika kiristää ehtoja: jos tyttö haluaa nauttia kotona asumisen eduista jatkossa, niin hakeutuu töihin (minne tahansa, puheet paskaduunista on korkea aika lopettaa) ja alkaa vastata omista menoistaan tai opiskelemaan jotakin tulevaisuuden kannalta oikeasti hyödyllistä (kansanopiston syksyllä alkavat linjat, avoin yliopisto, avoin amk). Muussa tapauksessa voi muuttaa omilleen ja ryhtyä pärjäämään itse. 

Vierailija
50/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 ei noin typeriä vanhempia, saati tyttöä voi olla olemassa. Joten provo.

Vierailija
51/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tyttö on elänyt välivuotensa ja millä hän aikoo elää seuraavan välivuoden?

Hän asuu kotona minun luona. Lisäksi hänellä on pääomatuloja. Isänsä maksoi valmennuskurssit. Varmaan samalla lailla ensi vuonnakin.

Ap

Eikun se tässä juuri on ongelma. Pilalle hemmoteltu kakara. Nyt alatte vaatia nuorta neitiä ihan itse ottamaan vastuun elämästään. Aikuinen ihminen ikänsä puolesta kuitenkin, vaikkei henkisesti. Eli ei muuta kuin töihin itsensä elättämiseksi, ja iskä ja äiskä laittaa juuri nyt ne rahahanat kiinni. Jos vielä valmennuskurseille haluaa, niin maksaa itse. Jos ei kykene löytämään työtä, josta saa riittävästi palkkaa maksamiseen, niin sitten ei enää valmennuskursseille mene. Nyt alkaa olla viimehetket opettaa tyttö kunnon ihmiseksi.

Vierailija
52/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

suosittelen tyttärellesi esiopiskeluna opettelemaan tuseerauksen indikaatiot, suorituksen ja tulkinnan.

Vierailija
53/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tyttö lupasi aloittaa lukemisen heti ensi vuotta varten ja nyt tosissaan. Mitään muuta kuin lääkistä ei halua opiskella ja omien sanojensa mukaan mihinkään "paskaduuneihin" ei mene.

xd

jos oikeasti haluaisi ja lääkis olis tosi kutsumus niin ei sinne lukeminen olisi urakka eikä siitä leikattaisi aikaa someen vaan se olisi ainakin yhtä tärkeää kun somessa pyöriminen koska ne asiat oikeasti kiinnostaisivat.

Ei voi muuta toivottaa kuin onnea ja toivoa että tyttö oikeasti tajuaa lukea.

Vierailija
54/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää se sama aloittaja, jonka tytär tuhlasi vähän aikaa sitten 13 000 elämiseen?

Vierailija
55/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä juuri se on ongelma ;) Vähän vaikuttaa siltä, ettei hän ymmärrä rahan arvoa. Miten olisi, jos vaatisitte tytärtä etsimään edes osa-aikaisen työn, kun ei kerran lukeminen maita?

Vierailija
56/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Antakaa tytön vaan loisia kotona. Tuskin viitsii lukea ja hakea ensi vuonnakaan. Mutta koska teille ei ole mikään ongelma elättää tyttöä hamaan maailman tappiin asti, niin mitä sitten muuta kuin onnea vaan tulevaan.

Vierailija
57/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin lukion jälkeen tosi väsynyt ja oisin halunnut pitää välivuoden. äitini kuitenkin pakotti mut ottamaan vastaan saamani opiskelupaikan. Kympin tyttönä oleminen ei ole helppoa ja hän voi etukäteen jo stressata lääkkistä, ei ole helppo opintolinja.

ehkä tytölle voisi antaa luvan lomailla. kertoa että on ok levähtää ja sitten lähteä uusia koitoksia kohti.

Vierailija
58/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaduunia. Onnittelut hienosta kasvatustyöstä

Samat sanat.

Vierailija
59/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voihan myös odottaa, että tulevat kotoa asti hakemaan sinne lääkikseen.

Vierailija
60/130 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa kun tajuaa ottaa jo kaikki kurssit fykebi ja pitkä matematiikka auttaa fykessä. Silti joutuu laskemaan ja lukemaan tosissaan jos on keskiverto. Voi olla pääsee vasta kolmannella jos silloinkaan. Mene älyvuotoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi