Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköautot ovat täysin ylivoimaisia käyttökustannuksiltaan ja todellisilta päästöiltään

Vierailija
06.06.2017 |

Sähköautot ovat täysin ylivoimaisia käyttökustannuksiltaan ja todellisilta päästöiltään jopa USA:ssa:

http://www.carboncounter.com/

Kun hiiren vie palluran päälle, niin näkee kyseisen auton. Data on MIT:n yliopiston tuottamaa.

Kommentit (2294)

Vierailija
1981/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai menee sähköauton lataukseen kuusi tuntia jos pidemmälle aikoo lähteä.

Leluja ovat.

Itsensä kanssa keskustelu on hiipivän hulluuden merkki.

Harmittaa sinua varmaan kovin, kun ne sähköautot ovat kuitenkin edelleen ihan leluja.

Vierailija
1982/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 eurolla saa nettiautosta käytetyn sähköauton, joissa akustossa tehoa 40 - 70 kilometrin matkaan, ja autoon on asennettu bensalämmitin jotta talvellakin tarkenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1983/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 eurolla saa nettiautosta käytetyn sähköauton, joissa akustossa tehoa 40 - 70 kilometrin matkaan, ja autoon on asennettu bensalämmitin jotta talvellakin tarkenee.

25000km ajettu sähköauto. Ei kulje tällä hetkellä. Lataus 16A kolmivaihe rasiasta. Akut n. 40kwh. Tee tarjous.

https://www.nettiauto.com/fiat/doblo/9115773

Vierailija
1984/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 eurolla saa näköjään myös sellaisenkin sähköauton, jossa ei ole akkuja lainkaan.

Vierailija
1985/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25000km ajettu sähköauto. Ei kulje tällä hetkellä. Lataus 16A kolmivaihe rasiasta. Akut n. 40kwh. Tee tarjous.

Aika kalliita ovat kilometrit selvästi olleet ja tulevat olemaan.

1986/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Niin. Jonkin verran enemmän kun 400 km...

Meinaatko, että ne laskelmat muuttuvat jotenkin ihmeellisesti, jos tarkasteluun otetaan 70 kWh akulla varustettu Tesla (jolla EPA on 390 km)? Suurin muutos on se, että akussa on 30 kWh vähemmän varausta Helsingistä lähtiessä. Sen määrän lataa SuperChargerilla tyyliin vartissa. Etapilta toiselle kun tuollakin kantamalla pääsee iloisesti, joten niiden määrä ei edes lisäänny. Eli lopputulos on se, että 60 minuutin sijaan menee 75 minuuttia latailuihin. Kevyempi paino oikeastaan myös tekee tästä Teslasta energiatehokkaamman, joten 30 kWh extran sijaan tarvitaankin vain 24 kWh. Eli siis 13 minuuttia eroa.

Teslan Superchanrger on "Up to 120 kW". Se tarkoittaa, että siitä saatava maksimilatausteho on optimiolosuhteissa lyhytaikaisesti 120 kW. Latausaseman kokonaisteho on 145 kW, joten jos paikalla on kaksi autoa yhtä aikaa, maksimiteho/auto on 72,5 kW. Se miten hyvin auto ottaa latausta vastaan riippuu mallista. Tyypillisesti lähelle huipputehoa päästään vain n. 10 min ajan jonka jälkeen latausteho alkaa laskea. Eli vaikka aseman huipputeho on 120 kW, se ei lataisi 120 kwh akkua täyteen tunnissa.

Vastaavat rajoitukset kun Teslalla koskevat eri tavoin kaikkia pikalatausasemia. Akut yksinkertaisesti eivät voi vastaanottaa huipputehoa koko latausaikansa keston ajan eivätkä monipisteiset latausasemat anna maksimitehoa kaikkiin ladattaviin kohteisiin samanaikaisesti.  Tämän faktan akkujen ja latausasemien käyttäytymisestä ja sen vaikutuksesta latausaikoihin tietäisit toki itsekin, jos olisit joskus sähköautolla ajanut.

Minä olen aivan hyvin tietoinen siitä, että akku latautuu sitä nopeammin mitä tyhjempi se on. Sehän pätee ihan yleisesti litiumakkuihin. Olen myös tietoinen 145 kW jaetusta tehosta. Aivan turha sun on kaivella näin perustavanlaatuisia faktoja netistä ja kuvitella niiden olevan uutta tietoa jollekulle.

Arvaan että olet tietoinen monestakin sellaisesta seikasta, jotka eivät sinua miellytä. Jätät ne vain huomiotta kirjoittelussasi, kuten nämäkin.

Voit jo lopettaa tuon idioottimaisen jankuttamisen sähköauton ajamisesta, koska tieto liikkuu huomattavasti tehokkaammin nettiä pitkin kuin ajelemalla autoa.

Tietoa on netti pullollaan. Ikävä kyllä se vain on monentasoista. Kokemus auttaa arvioimaan tietoa laadullisesti. Nyt sinulla on sellainen ongelma että arvioit tietoa sen mukaan miten se sopii omaan itsetehostuksesi tarpeeseen, ei sen mukaan miten se vastaa esim todellisuutta. Kokemus auttaa ymmärtämään todellisuuden ja teoreettisten väitteiden tai faktoina esitettyjen aikomusten ja suunnitelmien eroa. Esimerkiksi jos olisit joskus ajanut sähköautolla ymmärtäisit niiden ongelmia paremmin ja et olisi niin hanakka kohentamaan egoasi googlen kuvahakutuloksilla tai Teslan mainossivuilla, koska ymmärtäisit tällaisen kirjoittelun naurettavuuden ja läpinäkyvyyden.

Koska et oikeastaan tiedä käytännön tasolla juuri mitään sähköautoilusta voit sitten väittää siitä mitä sattuu huvittamaan ja perustella väitteitäsi jollakin löytämälläsi irrallisella detaljilla (mikä onkaan naurettavampaa kun väittää jotain olemassa olevista lämpotolpista sen mukaan mitä Googlen kuvahaku sattuu palauttamaan. Se kuvahaku kertoo korkeintaan sen millaisia pistokkeita nyt myydään. Aika harva kun ottaa kuvia niistä kymmenistä tuhansista 10 A pistokkeista joita maa on pullollaan...)

Sähköautoilu ei myöskään kosketa sinua millään tasolla henkilökohtaisesti. Et näytä edes tietävän mikä on kuljettajan kannalta sähköautoilun merkittävin etu polttomoottoriautoiluun verrattuna. Jos olisit sähköautolla ajanut niin tietäisit, että sähköauton ajotuntuma on aivan toisenlainen kun polttomoottoriautossa. Se on huomattavasti miellyttävämpi ja modernimpi kaikilla tasoilla ja sähköauton jälkeen premium-polttomoottoriautotkin tuntuvat aikansa eläneiltä ja vanhanaikaisilta (tätä voisi lähinnä kai verrata aikanaan muutokseen vinyylilevystä CD-levyyn). Tällaista asiaa ei kuitenkaan voi edes ymmärtää kokeilematta sitä itse.

Itse olen ehkä puolen vuoden sisään vaihtamassa autoa ja ikäväkseni täytyy todeta ettei täyssähköauto vielä vastaa vaatimuksiani (Tesla Model X olisi lähellä mutta se taas ei sovi budjettiini). Olen päätynyt sähköauton sijaan pistokehybridiin. Minkä merkkiseen, on vielä auki. Sinulle sähköautoilulla ei ole mitään omakohtaista merkitystä tässäkään suhteessa, ainoa syysi puhua sähköautoilusta on itsetehostus.

Sen sijaan 10 minuutin väitettäsi en niele ilman lähteitä. Varaustasosta ja lämpötiloista se riippuu, eikä ajasta.

Kun olet niin näppärä googlaamaan niin googlailepa niitä mitattuja supercharger-lataustehokaavioita. Niistä näet todellisen tilanteen, et Teslan mainospuheesta.

Vierailija
1987/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassako voi käydä ja siinä se? kuinka kauan akku toimii lataamatta?

kauppareissuja varten, ei jos pitkät työmatkat ja mökkimatkat.

turha kapistus, sama mennä pyörällä

Vierailija
1988/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aivan hyvin tietoinen siitä, että akku latautuu sitä nopeammin mitä tyhjempi se on. Sehän pätee ihan yleisesti litiumakkuihin.

Aika vähän sinä mitään oikeasti asoista tiedät, kun luulet että autoja ei saa talvella edes käymään.

Missähän mä olen mukamas mokomaa väittänyt?

Vierailija
1989/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Olen päätynyt sähköauton sijaan pistokehybridiin. Minkä merkkiseen, on vielä auki.

Tuollaiseen varmaan myös vaihtuu perheen auto kun vielä ainakin pari vuotta vanhalla ajetaan.

Vierailija
1990/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Arvaan että olet tietoinen monestakin sellaisesta seikasta, jotka eivät sinua miellytä. Jätät ne vain huomiotta kirjoittelussasi, kuten nämäkin.

Tietenkin jätän monia asioita huomioimatta, koska en ole kirjoittamassa mitään väitöstutkimusta, vaan tekemässä back-of-the-envelope -tyylisiä laskelmia. Eikä huomiotta jättäminen haittaa yhtään mitään, silloin kun se ei merkityksellisesti muuta laskelmaa, koska näissä laskuissa on suuntaan ja toiseen suuriakin heittoja. Se on aivan toissijaista, vaikka tunnin lataustuokiot kasvavat vartilla taikka eivät, kun kyse on siitä, että imbesillit täällä kuvittelevat sähköauton vaativan yöpymistä matkalla.

Nyt sinulla on sellainen ongelma että arvioit tietoa sen mukaan miten se sopii omaan itsetehostuksesi tarpeeseen, ei sen mukaan miten se vastaa esim todellisuutta.

Mitä muka edes tarkoittaa "itsetehostus"? Etkö voisi hiljallee nopetella keskustelemaan itse aiheesta, ilman että tarvitsee keskittyä viljelemään paskoja ad hominemeja jatkuvalla syötöllä?

Kokemus auttaa ymmärtämään todellisuuden ja teoreettisten väitteiden tai faktoina esitettyjen aikomusten ja suunnitelmien eroa.

Jonninjoutavaa lässytystä kyllä riittää vaikka maailman tappiin saakka. Saisko välillä jotain järkevääkin argumenttia? Vai joko kyllästyit itsekin repimään hatustasi lukuja, kun ne eivät menekään läpi?

Esimerkiksi jos olisit joskus ajanut sähköautolla ymmärtäisit niiden ongelmia paremmin ja et olisi niin hanakka kohentamaan egoasi googlen kuvahakutuloksilla tai Teslan mainossivuilla, koska ymmärtäisit tällaisen kirjoittelun naurettavuuden ja läpinäkyvyyden.

Mitähän egoa kohentaa anonyymi kirjoittelu?

Koska et oikeastaan tiedä käytännön tasolla juuri mitään sähköautoilusta voit sitten väittää siitä mitä sattuu huvittamaan ja perustella väitteitäsi jollakin löytämälläsi irrallisella detaljilla

Onko tosiaan noin vaikea tajuta, että netistä on saatavilla toimivaa informaatiota? Naurettavat väitteesi on kumottu kerta toisensa perään, eikä näytä olevan enää muuta selitettävää kuin se, että mukamas pitää istua itse ratin takana, että voi jotain aiheesta tietää. Täytyykin mennä valistamaan yliopiston luennoitsijoita luentojen turhuudesta ja vaatia pelkkää käsinkosketeltavaa opiskelua aiheesta kuin aiheesta. Mikrobiologian luennoilla tulee olemaan hauskaa, kun ei ebolan tappavuudesta voi päätellä mitään ennen kuin sen on itse kokenut.

(mikä onkaan naurettavampaa kun väittää jotain olemassa olevista lämpotolpista sen mukaan mitä Googlen kuvahaku sattuu palauttamaan.

Mikähän siinä on naurettavaa? Eiköhän googlen kuvahaun tulosten yleisyys korreloi reaalimaailman kanssa, jos sulla ei ole esittää jotain mielikuvituksellista syytä sille, miksi ihmiset kuvaisivat lähinnä vain 16 A tolppia. Aivan vastaavat tulokset sain kuvahaulla verrattuna omiin havaintoihin. Sulla ei sen sijaan ole ollut tarjota kuin pelkkää inttämistä.

Se kuvahaku kertoo korkeintaan sen millaisia pistokkeita nyt myydään.

Siellä kuvahaussa sattuu olemaan ihan oikean elämän lämpötolppia, joita peruspulliaiset ovat kuvanneet. Vaikka sä kuinka rajaisit kauppojen kuvat pois, niin valtaosa on silti 16 A.

Aika harva kun ottaa kuvia niistä kymmenistä tuhansista 10 A pistokkeista joita maa on pullollaan...)

Vaan kukaanhan ei täällä väittänyt, etteikö 10 A pistokkeita olisi ollenkaan.

Sähköautoilu ei myöskään kosketa sinua millään tasolla henkilökohtaisesti.

Ihan todella mielenkiintoista. Ja relevanttius oli missä?

Et näytä edes tietävän mikä on kuljettajan kannalta sähköautoilun merkittävin etu polttomoottoriautoiluun verrattuna.

Miksi se minua kiinnostaisi? En minä ole edelleenkään täällä hehkuttamassa sähköautoja, vaan korjaamassa paskapuheita. En ole tätä ketjua perustanut, enkä kirjoittanut ainuttakaan viestiä sähköautojen puolesta, vaan aivan jokainen viestini on koskenut väärän tiedon korjaamista.

Sinulle sähköautoilulla ei ole mitään omakohtaista merkitystä tässäkään suhteessa, ainoa syysi puhua sähköautoilusta on itsetehostus.

Edelleenkin ainoa syyni puhua sähköautoilusta on korjata valheet pois keskustelusta. Uuden auton ostaminen ei tule itselleni ajankohtaiseksi kuin ehkä 5 vuoden kuluttua, jolloin se hyvinkin saattaa olla sähköauto.

Kun olet niin näppärä googlaamaan niin googlailepa niitä mitattuja supercharger-lataustehokaavioita. Niistä näet todellisen tilanteen, et Teslan mainospuheesta.

Tai mitäpä jos jokainen hoitaisi omien väitteidensä perustelun ihan itse.

Vierailija
1991/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa eräs autopaikan vuokraaja on autohallissa asennuttanut omalla kustannuksellaan sähköauton latauspaikan omalle autolleen. Ilman sähkömittaria. Ilmoittaa, ettei taloyhtiön säännöissä ole kieltoa. Ajelee nyt autollaan taloyhtiön laskuun 10 eurolla kuukaudella.

Jos se heppu ajelee saman verran kuin ihmiset keskimäärin, niin taloyhtiö menettää sellaiset 20 euroa erotuksena kuukaudessa. Varmasti hurja menetys.

Vierailija
1992/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Tietenkin jätän monia asioita huomioimatta, koska en ole kirjoittamassa mitään väitöstutkimusta, vaan tekemässä back-of-the-envelope -tyylisiä laskelmia. Eikä huomiotta jättäminen haittaa yhtään mitään, silloin kun se ei merkityksellisesti muuta laskelmaa, koska näissä laskuissa on suuntaan ja toiseen suuriakin heittoja. Se on aivan toissijaista, vaikka tunnin lataustuokiot kasvavat vartilla taikka eivät, kun kyse on siitä, että imbesillit täällä kuvittelevat sähköauton vaativan yöpymistä matkalla.

Nyt sinulla on sellainen ongelma että arvioit tietoa sen mukaan miten se sopii omaan itsetehostuksesi tarpeeseen, ei sen mukaan miten se vastaa esim todellisuutta.

Mitä muka edes tarkoittaa "itsetehostus"? Etkö voisi hiljallee nopetella keskustelemaan itse aiheesta, ilman että tarvitsee keskittyä viljelemään paskoja ad hominemeja jatkuvalla syötöllä?

Kokemus auttaa ymmärtämään todellisuuden ja teoreettisten väitteiden tai faktoina esitettyjen aikomusten ja suunnitelmien eroa.

Jonninjoutavaa lässytystä kyllä riittää vaikka maailman tappiin saakka. Saisko välillä jotain järkevääkin argumenttia? Vai joko kyllästyit itsekin repimään hatustasi lukuja, kun ne eivät menekään läpi?

Esimerkiksi jos olisit joskus ajanut sähköautolla ymmärtäisit niiden ongelmia paremmin ja et olisi niin hanakka kohentamaan egoasi googlen kuvahakutuloksilla tai Teslan mainossivuilla, koska ymmärtäisit tällaisen kirjoittelun naurettavuuden ja läpinäkyvyyden.

Mitähän egoa kohentaa anonyymi kirjoittelu?

Koska et oikeastaan tiedä käytännön tasolla juuri mitään sähköautoilusta voit sitten väittää siitä mitä sattuu huvittamaan ja perustella väitteitäsi jollakin löytämälläsi irrallisella detaljilla

Onko tosiaan noin vaikea tajuta, että netistä on saatavilla toimivaa informaatiota? Naurettavat väitteesi on kumottu kerta toisensa perään, eikä näytä olevan enää muuta selitettävää kuin se, että mukamas pitää istua itse ratin takana, että voi jotain aiheesta tietää. Täytyykin mennä valistamaan yliopiston luennoitsijoita luentojen turhuudesta ja vaatia pelkkää käsinkosketeltavaa opiskelua aiheesta kuin aiheesta. Mikrobiologian luennoilla tulee olemaan hauskaa, kun ei ebolan tappavuudesta voi päätellä mitään ennen kuin sen on itse kokenut.

(mikä onkaan naurettavampaa kun väittää jotain olemassa olevista lämpotolpista sen mukaan mitä Googlen kuvahaku sattuu palauttamaan.

Mikähän siinä on naurettavaa? Eiköhän googlen kuvahaun tulosten yleisyys korreloi reaalimaailman kanssa, jos sulla ei ole esittää jotain mielikuvituksellista syytä sille, miksi ihmiset kuvaisivat lähinnä vain 16 A tolppia. Aivan vastaavat tulokset sain kuvahaulla verrattuna omiin havaintoihin. Sulla ei sen sijaan ole ollut tarjota kuin pelkkää inttämistä.

Se kuvahaku kertoo korkeintaan sen millaisia pistokkeita nyt myydään.

Siellä kuvahaussa sattuu olemaan ihan oikean elämän lämpötolppia, joita peruspulliaiset ovat kuvanneet. Vaikka sä kuinka rajaisit kauppojen kuvat pois, niin valtaosa on silti 16 A.

Aika harva kun ottaa kuvia niistä kymmenistä tuhansista 10 A pistokkeista joita maa on pullollaan...)

Vaan kukaanhan ei täällä väittänyt, etteikö 10 A pistokkeita olisi ollenkaan.

Sähköautoilu ei myöskään kosketa sinua millään tasolla henkilökohtaisesti.

Ihan todella mielenkiintoista. Ja relevanttius oli missä?

Et näytä edes tietävän mikä on kuljettajan kannalta sähköautoilun merkittävin etu polttomoottoriautoiluun verrattuna.

Miksi se minua kiinnostaisi? En minä ole edelleenkään täällä hehkuttamassa sähköautoja, vaan korjaamassa paskapuheita. En ole tätä ketjua perustanut, enkä kirjoittanut ainuttakaan viestiä sähköautojen puolesta, vaan aivan jokainen viestini on koskenut väärän tiedon korjaamista.

Sinulle sähköautoilulla ei ole mitään omakohtaista merkitystä tässäkään suhteessa, ainoa syysi puhua sähköautoilusta on itsetehostus.

Edelleenkin ainoa syyni puhua sähköautoilusta on korjata valheet pois keskustelusta. Uuden auton ostaminen ei tule itselleni ajankohtaiseksi kuin ehkä 5 vuoden kuluttua, jolloin se hyvinkin saattaa olla sähköauto.

Tai mitäpä jos jokainen hoitaisi omien väitteidensä perustelun ihan itse.

Kylläpä jaksat narsku jankuttaa. Ja heti huomenna aamulla varmaan taas aloitat ja iltaan jatkat. Ihan kuten joka päivä. Kerrotko vielä siitä nälänhädän ratkaisustasi? Taidat olla myös kova "ammattimuusikkokin"? Olet mitä vaan mieleesi kulloinkin omassa mielikuvitusmaailmassasi tulee. 

Vierailija
1993/2294 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Olen päätynyt sähköauton sijaan pistokehybridiin. Minkä merkkiseen, on vielä auki.

Tuollaiseen varmaan myös vaihtuu perheen auto kun vielä ainakin pari vuotta vanhalla ajetaan.

Ensi vuonna pitäisi päivittää perheen isompi auto ja Volvon uusi XC60-plug-in on aika vahva ehdokas. 2-3 vuoden päästä tulee kakkosauton vaihtaminen ajankohtaiseksi ja se tulee mitä ilmeisemmin olemaan täyssähkö, koska nykyiselläkään ei ole ajeltu pk-seudun ulkopuolelle parin vuoden aikana kuin muutaman kerran.

Aika moni tuttukin harkitsee seuraavaksi kakkosautoksi sähkömallia joten eiköhän nuo tule ikäänkuin 'takaoven kautta' pikkuhiljaa katukuvassa yleistymään.

Vierailija
1994/2294 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sähköautoa ole mitään järkeä hankkia kakkosautoksi, koska sitä halvempia kilometrejä ei henkilöautoilla olekaan. Ennemminkin niin, että se hankitaan ykkösautoksi.

Vierailija
1995/2294 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sähköautoa ole mitään järkeä hankkia kakkosautoksi, koska sitä halvempia kilometrejä ei henkilöautoilla olekaan. Ennemminkin niin, että se hankitaan ykkösautoksi.

Niinno kai se riippuu miten kakkosauton määrittelee. Yleensä se kai viittaa siihen pienempään kauppakassiin millä toki arkiajoista saattaa hoitua suurin osa tai vaikka kaikki. Se on totta, että jos sähköauto taloudessa on niin sitä ilman muuta kannattaa mahdollisimman paljon käyttää. 

Vierailija
1996/2294 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se heppu ajelee saman verran kuin ihmiset keskimäärin, niin taloyhtiö menettää sellaiset 20 euroa erotuksena kuukaudessa. Varmasti hurja menetys.

Ihan oikeesti joku ajattelee näin!?!? No toisaalta kuvastaa hyvinkin täällä käydyn (yhden henkilön) sähköautojen ylityksen sinisilmäisyyttä. Millään muilla päästöillä (auton/akun valmistus ja sähköntuotanto) ei ole mitään merkitystä, kunhan hinnalla millä hyvänsä saadaan pienipäästöiset (alle 10% Co2 päästöistä) polttomoottoriautot pois liikenteestä. Ei ole ihan kaikki amppeerit enää tallella pääkopassa. 

Vierailija
1997/2294 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kalliita ovat kilometrit selvästi olleet ja tulevat olemaan.

Ihanan kallista.

http://www.is.fi/autot/art-2000000628331.html

Yli 2€/km. Eli 200€ kun ajaa 100km. Pelkät pääomakulut.

Hitvittävä ilmastonpilaaja, vasta 130 000km jälkeen olisi ollut hiilineutraali normi autoon verrattuna.

Vierailija
1998/2294 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköä töpselistä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeesti joku ajattelee näin!?!?

Ajattelee niin, että taloyhtiölle 20 euroa kuukaudessa on yhdentekevä summa? No minä ainakin ajattelen niin, jos taloyhtiössä kymmeniä osakkeita. Taloyhtiöillä on tapana pistää haisemaan aika paljon suurempia rahoja turhuuksiinkin. Tietysti jos kyse on jostain todella pienestä taloyhtiöstä, niin sitten kannattaa sopia jotain. Mittareita ei juurikaan ole järkeä asennella näin pienten rahojen takia, koska se maksaa helposti enemmän.

Millään muilla päästöillä (auton/akun valmistus ja sähköntuotanto) ei ole mitään merkitystä, kunhan hinnalla millä hyvänsä saadaan pienipäästöiset (alle 10% Co2 päästöistä) polttomoottoriautot pois liikenteestä. Ei ole ihan kaikki amppeerit enää tallella pääkopassa. 

Kuka on sanonut, ettei niillä ole mitään merkitystä? Niillä EI ole mitään merkitystä sen kannalta, kannattaako sähköauto ostaa vaiko ei, ellei sitten aio pistää autoaan romuttamolle kauan ennen sen normaalia mätänemistä, ennen kuin sähköauto ehti "maksaa itsensä takaisin" päästöjen suhteen. Merkitystä niillä ON ilmaston kannalta.

Polttomoottoriautot pitää saada pois liikenteestä, oli ne miten vähän kuluttavia tahansa, koska ihmisten terveydelläkin on hintalappu, vaikkei sitä jostain syystä ihan kaikki tajua.

Vierailija
1999/2294 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska ihmisten terveydelläkin on hintalappu

Maksaa se tosiaan veronmaksajille, että saat avohoitopotilaana yrittää päteä netissä aamusta iltaan milloin mistäkin aiheesta. Aamusta iltaan, vuodesta toiseen.

Koska kerrot siitä nälänhädän ratkaisustasi?

Vierailija
2000/2294 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska ihmisten terveydelläkin on hintalappu, vaikkei sitä jostain syystä ihan kaikki tajua.

Fukushimassa joudutaan jäähdyttämään polttoainesauvoja aika pitkään ja saastunut jäähdytysvesi pumpataan mereen kun muuta vaihtoehtoa ei ole.