Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunnitteleeko joku opettaja oikeasti kesällä seuraavan vuoden opetusta?

Vierailija
05.06.2017 |

Ainakin omat opettajakaverit kuittailivat muutama viikko sitten somessa, että lukukauden hommat alkaa olla pulkassa, viimeiset kokeet tarkastettu ja numerot annettu. Nyt oli kuulema edessä vielä pari viikkoa ensi vuoden materiaalin päivitystä ja sitten alkaa LOMA!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee ihan uusi oppiaine (draama) opetettavaksi, joten joudun tekemään paljon suunnittelutyötä kesällä. Muutenkin on pakko uusiutua, opetella käyttämään erilaisia sovelluksia ja tutustua opetusmateriaaleihin, koska haluan kehittyä ja olla hyvä opettaja. Ihan mielelläni istun terassilla, juon kahvia ja suunnittelen seuraavaa lukuvuotta. Menen myös yhdelle 5 opintopisteen kurssille. Kivaa tehdä työtä, josta tykkää. 😊

Vierailija
22/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun kielenope. Nyt pitää muistaa, että on paljon erilaisia opettajia eri asteilla. Itse en suunnittele minuuttiakaan kesälomalla. En ole koskaan tehnyt niin. Oppilaani pärjäävät opinnoissaan hyvin. Minulla on oppikirjat valmiina ja ne ovat uuden opsin mukaisia. Niitä aletaan käymään läpi elokuussa. En ymmärrä yläkoulun puolella, mitä ihmeen suunnittelua tässä pitäisi olla. Eri asteilla tietenkin eri tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, opettajat nyt vain ovat perseestä. Siksi heidän pitää tehdä kesälläkin töitä.

Vierailija
24/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TOD.

Ei tule pieneen mieleenkään.

Vierailija
25/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pyrin järjestämään opetuksen niin, että ilman omaa kirjaakin voi käydä kurssin. Olenhan itsekin niin toiminut lukiossa ollessani. Kyse on opettajan asenteesta - tietohan ei asu yhdessä kirjasarjassa. Näin siis lukiossa.

Muutamia oppilaita on, jotka eivät kirjaa hanki ja se on ok, kunhan seuraavat opetusta ja hankkivat tietoa muista lähteistä. Oppitunnilla saa lainata minun materiaalejani.

Varsinkin kielten opettajat ovat tosi neuroottisia noista kirjojen painoksista. Vain uusin hyväksytään ja tehtävien pitää olla ilman merkintöjä. Miten se muka opettajan peppua kutittaa jos joku tyytyy edelliseen versioon ja valmiiksi täytettyihin tehtäviin?

Vierailija
26/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun kielenope. Nyt pitää muistaa, että on paljon erilaisia opettajia eri asteilla. Itse en suunnittele minuuttiakaan kesälomalla. En ole koskaan tehnyt niin. Oppilaani pärjäävät opinnoissaan hyvin. Minulla on oppikirjat valmiina ja ne ovat uuden opsin mukaisia. Niitä aletaan käymään läpi elokuussa. En ymmärrä yläkoulun puolella, mitä ihmeen suunnittelua tässä pitäisi olla. Eri asteilla tietenkin eri tilanne.

Minun tuntemani kieltenopettajat matkustavat kesälomilla ulkomailla ja pitävät kielitaitoaan yllä. Aika moni on myös kiinnostunut esim. iPadien opetuskäytöstä ja oppiaineen tekemisestä mielenkiintoiseksi eri tavoin. Voi olla, että oppilaasi pärjäävät ihan hyvin, vaikka et tekisi mitään erityistä opetuksen eteen, mutta kyllä minun ymmärtääkseni eniten innostusta kielten opiskelua kohtaan saavat aikaan sellaiset opettajat, joilla on muutakin annettavaa opetukseen kuin kirjasarjojen valmiit kirjat ja sähköiset materiaalit.

Vierailija
27/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätevä luokanopettaja ja nyt kesän työttömänä. Olen koko lukuvuoden tehnyt töitä, että äitiyslomalainen voi nyt siirtyä työelämään ottamaan palkkaa minun tekemästä työstä.

Pakko suunnitella nyt kesälläkin ensi lukuvuotta, koska olen nuori opettaja eikä materiaalia ja kokemusta ole tarpeeksi: päivät ovat muuten syksyllä kohtuuttomat. Harmittaa tietenkin, etten saa palkkaa kesältä.

Toki tiesin mihin ryhdyin. Elokuussa kun oppilaat tulevat alan taas saada palkkaa joutuakseni taas työttömäksi kesäkuussa 2018, kun äiti palaa lomilta töihin jotka minä siis teen.

Nyt tietenkin ihmettelette miksi pätevänä opettajana olen tähän suostunut, mutta pienellä paikkakunnalla ei ole ollut valinnanvaraa.

Vastaus kysymykseen: teen töitä kesälläkin, valitettavsti vielä palkatta. Tietenkin teen ihan vain pakolliset ja yritän nauttia lomasta lapseni kanssa parhaani mukaan pienellä budjetilla.

Vierailija
28/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä merkkasi seinäkalenteriin punaisella koko kymmenen viikkoa ja todellakin LOMAILI. Ei voi siivota edes omia jälkiään kun on loma. Ei voi tehdä yhtään mitään muuta kuin lomailla. Kun työ on niin raskasta isolle miehelle joka viskoo tottelemattomia oppilaita kuminpalasilla, ja kaikki vaan vinoilee kuinka pitkä loma hänellä on. Logiikkaa en kyllä toiminnastaan löytänyt, mutta elämä on. 

Vierailija
29/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemani kieltenopettajat matkustavat kesälomilla ulkomailla ja pitävät kielitaitoaan yllä. Aika moni on myös kiinnostunut esim. iPadien opetuskäytöstä ja oppiaineen tekemisestä mielenkiintoiseksi eri tavoin. Voi olla, että oppilaasi pärjäävät ihan hyvin, vaikka et tekisi mitään erityistä opetuksen eteen, mutta kyllä minun ymmärtääkseni eniten innostusta kielten opiskelua kohtaan saavat aikaan sellaiset opettajat, joilla on muutakin annettavaa opetukseen kuin kirjasarjojen valmiit kirjat ja sähköiset materiaalit.

Pädejä ja koneita käytetään opetuksessa. Käytän myös paljon materiaalia oppikirjojen ulkopuolelta. Ne ovat valmiina, myös hyvät linkit eri sivustoille. Pidän ExtraEnglish-kurssia yseille, jossa matsku ei ole kirjasta. Täydennän ulkopuolista matskua lukuvuoden aikana, jos eteen sattuu sopivaa. Kesälomalla en mitenkään suunnitelmallisesti suunnittele, mutta jos jotain hyviä saitteja löytyy, laitan listalle.

Vierailija
30/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten ope olen ja opetan myös omaa luokkaa noin puolet tunneista. Ja kyllä vaan, kesällä on paljon työtä. Luokan siivouksella alkaa, siinä samalla materiaali-inventaario. Nyt taas luokkahuone vaihtuu ja se on iso operaatio. Samoin osassa koulua tehtävä remontti siirtää muita työtiloja väliaikaisesti muualle, kukapa muu niitä tavaroita kuskaisi paikasta toiseen kuin opet. Ennen heinäkuuta ei tarvi kiulua hyvästellä.

Sitten suunnittelu ja kaiken maailman materiaalin keruu. Heinäkuussa lähden (omalla kustannuksella!) kurssille päivittämään osaamista ja kielitaitoa, se kestää kaksi viikkoa. Vapaaehtoisesti menen, mutta hyödyttää työssä.

Ihan rehellisesti sanottuna en irtoa työstäni kesän aikana 100% koskaan. Minusta tulee vanhemmiten takuuvarmasti sellainen "kansakoulunope", joka ei koskaan pääse roolistaan irti.

Vierailija
31/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne mun tuttavat materiaaliaan päivittävät, mutta lukuvuoden aikana. Kesällä ei kuulemma töitä tehdä, koska silloin on loma. (Ja mulla on vain neljä viikkoa lomaa. Kännykkä on auki koko ajan ja 2-3 kertaa tulen varmasti käymään töissä, koska sijaista ei ole. Mahdollisesti enemmänkin. Että on meillä  muillakin raskasta.)

Vierailija
32/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kyllä hyviä perusteluita että töiden jälkeen on aivan poikki ja ilman pitkiä lomia ei jaksaisi. Ihan vaan tiedoksi että monella muullakin alalla on todella rankkaa, usein pienipalkkaiset kolmivuorotyöt - joista ei todellakaan tipahtele yli kolmen kuukauden lomia vuodessa (2,5kk kesällä, viikon ayysloma, kahden viikon joululoma ja viikon hiihtoloma) vaan on pärjättävä viidellä viikolla. Joista näistäkin olet loman alkajaisiksi ensin viikonlopun töissä. Ja töissä olet myös joulun, juhannuksen, pääsiäisen ja vapun, kivasti vapaalla sitten joskus maanantain ja torstain kun muu perhe on töissä ja koulussa. Kesälomaa on sitten viikko toukokuussa ja kolme viikkoa elokuun lopussa. Että jotenkin alkaa kyllästyttää opettajien säälittävä ininä työn rankkuudesta.

Vierailija
33/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on näköjään monenlaisia ja se näkyy panostuksena opetukseen. Tämän ilmiön havaitsin jo aikanaa kun itse olin pulpetin takana oppilaan roolissa. Jotkut opettajat olivat kiinnostuneita oppilaiden oppimisesta ja olivat rakentaneet oppitunneista mielenkiintoisia kokonaisuuksia erilaisine lisämateriaaleineen. Toiset opettajat taas olivat niitä hulttioita, jotka tekivät vain pakolliset ja käyttivät samoja materiaaleja vuodesta toiseen eivätkä edes yrittäneet tehdä oppimisesta mielekästä tai mielenkiintoista.

Tämä pätee aika monella elämän osa-alueella. Jotkut ovat innokkaampia tekemään muiden ihmisten elämästä parempia kuin toiset. Loppukädessä kaikki on itsestä ja oamsta oppimishalusta kiinni. Aina ei voi syytellä muita ja perustella omaa huonoa kolumenestystään huonoilla opettajilla. Kyllä se on ihan itsestä kiinni oppiiko jonkun asian vai ei. Materiaalia on saatavilla kirjastoissa ja internetissä niin paljon kuin sielusietää.

Vierailija
34/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niin, että naisopet ovat niitä, jotka suunnittelevat kesälomallakin...

Vierailija
35/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukirjarumba on kummallista. Miten USAssa voidaan koulu käydä, yliopistoihin päästä ja huipputiedettä tehdä ilman muita kirjoja kuin American Nation, jota sitäkään ei kuljetella kotiin kuin poikkeustapauksissa?

Vierailija
36/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen kesällä, koska

A) en halua tehdä ympäripyöreitä päiviä alkusyksystä

B) ajatus kulkee kirkkaammin kuin ennen/jälkeen opetustuntien

C) koska haluan opettaa laadukkaasti ja opsin mukaan.

Toki lomailen normaalisti perheen kanssa "normaalin" loma-ajan, mutta tänäänkin pyörittelin vanhempainillan dioja, joulunäytelmää ja lukuvuoden teemojen jaksottelua sekä uutta valinnaiskurssia.

Vierailija
37/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää tämä että jokainen peruskoulun ja lukion opettaja joutuu tekemään opetusmateriaalin alusta alkaen ja joka vuosi / kurssi sama asia uudestaan. Ettekö te tee yhtään yhteistyötä, eikö kirjasarjoihin kuulu enää opettajan materiaalia ? Ettekö ollenkaan säästä edellisen kurssin / vuoden materiaalejanne?

Kuulostaa oudolta että matikanopettaja suunnittelee jokaista oppituntiaan tunnin.

Vierailija
38/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttää tämä että jokainen peruskoulun ja lukion opettaja joutuu tekemään opetusmateriaalin alusta alkaen ja joka vuosi / kurssi sama asia uudestaan. Ettekö te tee yhtään yhteistyötä, eikö kirjasarjoihin kuulu enää opettajan materiaalia ? Ettekö ollenkaan säästä edellisen kurssin / vuoden materiaalejanne?

Kuulostaa oudolta että matikanopettaja suunnittelee jokaista oppituntiaan tunnin.

Oppikirjoissa on vain oppimateriaali ja tehtäväkirjoissa tehtävät. Niissä ei ole valmiita tuntisuunnitelmia.

Luuletko, että oppikirjasta vain avataan aukeama ja tunnin aluksi se luetaan, ja sen jälkeen avataan tehtäväkirjasta vastaavan aiheen aukeama, ja sitten tehdään tehtävät? Ja oppitunti oli siinä?

Minä - vaikka olenkin opettaja - en nyt taida jaksaa selittää, mitä opetussuunnitelmat ja tuntisuunnitelmat ovat ja miksi niiden tekeminen vie aikaa. Totean vain lyhyesti, että jokaiselle ryhmälle ja jopa yksilölle täytyy opetus ja ohjaus suunnitella riittävän motivoivaksi.

Vierailija
39/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun ja lukion opejen pitää täsmätä opetustaan viimeisimpään tieteelliseen tietoon. Luokanopet taas vaihtavat usein luokka-asteelta toiselle, ja kunkin vuodet hommat pitää ajatella erikseen.

Vierailija
40/60 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko näitä tarinoita kesällä töitä tekevistä opettajista. Omassa kaveripiirissä on paljon opettajia (itse en ole) ja joka vuosi sama juttu. Hanskat tippuu, kun todistukset on jaettu. Elokuussa alkaa se itkeminen, kun täytyy mennä yhtä päivää ennen oppilaita kouluun, kun on joku suunnittelupäivä.  (Kuulemma opettajia sorretaan, kun viedään se yksi lomapäivä...)

Kaverisi ovat varmaan niitä opettajia, jotka vetävät vuosi toisensa jälkeen pilkulleen samalla materiaalilla piittaamatta siitä, onko se oppilaille mielekästä, oppiiko siitä kukaan yhtään mitään, voisiko opetukseen vaikka peräti liittää ajankohtaista sisältöä.

Muistelen vieläkin kauhulla yhät yläasteaikaista opettajaa, joka ns. opetti näyttämällä valmiiksi kirjoitetut vuosikertakalvot, joista vain tehtiin omat muistiinpanot.