Millaisia arviointeja lasten todistusten käytösliitteessä?
Millaisia tekstejä teillä niissä luki? Jotta osaisi suhteuttaa, millainen oman kolmasluokkalaisen käytösliite oli.
Aikoinaan käyröksestä sai 10 hiljaiset ja värittömät tytöt. Nyt vaaditaan muiden kannustamista ja vaikka mitä muuta, mihin ujot ei pysty.
Meillä luki mm. Osaat harvoin kannustaa muita. Lapsi hyvin hiljainen ja rauhallinen. Tuosta kuvauksesta saa sellaisen kuvan, että lapsi tahtoo muille pahaa. Juttelin lapsen kanssa asiasta ja hän sanoi, että ujostuttaa niin paljon, että siksi ei pysty tsemppaamaan muita, vaan on hiljaa.
Kommentit (15)
Samaa mieltä, järjetöntä arvostella lasten luonteenpiirteitä. Vieläpä tuo erottelu, osaako tsempata muita, jne. Edes työelämässä ei ole noin kamalaa arviointia.
Meillä kolmasluokkalaisella luki, että osas halutessaan ottaa muut huomioon. Mitähän tuokin tarkoitti!?!? Koulusta ei ole kuulunut vuoden mittaan mitään ongelmia. Ihmettelen tuota lausetta.
Kaikki oli erinomaista.
Hiljainen ja rauhallinen tyttö.
Lapseni koulu oli unohtanut, että käytös merkitään liitteelle ja vetäisseet sen numerorivin jatkoksi.
9 oli käytös, oikein ok.
Kannattaa selittää lapselle, että arviointi on opettajan mielipide. Mikä näiden arvostelujen tarkoitus on ? Itselläni 2000-luvun alussa opettaja antoi tahallaan matalan numeron koska ei pitänyt minusta. Myöhempinä vuosina sain stipendin hyvästä asenteesta ja käytöksestä. Silti se kummitteli pitkään mielessä että olen jotenkin huono ihminen ja en osaa käyttäytyä.
Oisko tämä lukuaineet, 4. osaat erinomaisesti, 3. osaat hyvin 2. osaat kohtalaisesti, 1. tarvitset vielä harjoitusta
Aika hirveältä kuulostaa. Olisin tyrmistynyt, jos omasta lapsestani sanottaisiin tuolla tavalla. Ei ole mielestäni oikeanlaista rakentavaa palautetta. Huh huh :/
Oli siinä paljon muitakin kohtia, mitä ihmettelen. Tiedän, ettei opettaja pitänyt lapsestani. En viitsi korjoittaa edes kaikkia kohtia siitä, jos ko. opettaja lukee tätä ja tunnistaa. Todella paha mieli tuli arvosteluista. Matikan arvostelukin oli huono, vaikka lapsi saanut kaikista kokeista vähintään 20/24 pistettä ja osasta täydet pisteet. Läksyt on aina tehty ja oikein. Onneksi opettaja vaihtuu ensi vuonna. Saa eri näkökulman lapsen asioista, kun ei ole sama ihminen arvostelemassa. Vähän tässä meni kesäloma pilalle.
Osaat harvoin kannustaa toisia. On kyllä törkeää kirjoittaa noin. Varmasti kannustaakin jatkossa olemaan rohkeampi ja muita kannustavampi.
Arvioinnin pitäisi olla nimenomaan kannustavaa. Tuo lause ei todellakaam ole sitä.
Itse muistan kun yläasteella 7.luokalla piti opo-tunnilla kirjoittaa paperilapuille nimettömänä kivoja asioita kaikista luokkatovereista. Opo sanoi että kokoaa lauseista kaikille oman paperin ja että turha kirjoittaa mitään ikävää sillä ne jää pois koosteesta. No sitten saatiin ne paperit ja oli jännä lukea. Minulla kaikki oli ihan kivoja mutta sitten luki että olet hiljainen. Se sattui. Olin ujo ja häpesin sitä ja ihailin rohkeampia. Tuo lause oli kiusaamista oppilaan sekä opon puolelta. Näytettiin minulle paikka ja latistettiin. Kuka haluaa kuulla että on hiljainen. Se ei ole kiva kommentti sen tietää jokainen.
No ei mitään. Kun ikää tuli lisää niin minusta tulikin rohkea ja olen nykyään opettaja. Oppilaiden kannustaminen ja jokaisen kunnioittaminen on tärkein asia työssäni
Se on ala-asteen arvostelu. Sillä ei tule olemaan mitään merkitystä lastenne elämässä. Ja lapset ei paljon noita vivahde-eroja mieti, jollette itse tee niistä numeroa. Todistuksella alkaa olla jotain merkitystä yläasteella.
Olen nyt kaksi päivää surrut tuota lapsen käytösliitettä. Olen jankuttamiseen asti puhunut tiukkaan sävyyn lapselle, mikä mättää että ei pysty kolmasluokkalaisena ottamasn muita paremmin huomioon. Lapsi vetää vaan hiljaiseksi, tai hermostuu minulle. Olen sanonut, että syy ei ole minun, minä en ole siellä koulussa ollut ja vaikuttanut ylimieliseltä muita kohtaan, millaisen kuvan hiljaa ollessaan on itsestään antanut opettajalle. Olen pyytänyt listataamaan keinoja, miten parantaa käytöstään ensi vuonna, mutta vastaus on vaan 'en tiedä'. Tuntuu, että lapsi ei edes halua parantaa käytöstään muiden silmissä.
Aå
Meillä käytös myös ikävin vivahtein ja sanakääntein arvosteltu, mutta olen tiennytkin, ettei opettaja ole pitänyt pojastani. Poikakin aina puhuu, että opettaja tykkää vain tytöistä ja menee ruokalassa aina tyttöjen pöytään syömään, eikä koskaan tule poikien pöytään, tai juttele pojille. Viime lukukaudella oli muutaman päivän mies sijaisena, josta poika puhui iloisesti, että sijainen jutteli heille pojille ja tuli ruokalassa heidän viereen ja puhui mukavia heille. Taisi tällä naisopettajalla olla asenne poikia kohtaan. Kevätjuhlassa pojat käyttäytyivät paljon paremmin kuin tytöt. Pojat istuivat hiljaa muiden esitysten ajan, kun taas tytöt kikattelivat ja juttelivat.
Lapseni liitteessä luki, että autat toisia aktiivisesti ja toimit ystävällisesti kaikkia kohtaan. Olet vastuuntuntoinen hoitaessasi luokan yhteisiä tehtäviä.
En ole nyt ihan varma, millaisen todistuksen lapsenne ovat saaneet, mutta omasta mielestäni nämä uudet todistukset ovat aivan järjettömiä.
Todistuksiahan on lähinnä kolmenlaisia nykyään - perus numerotodistuksia, näitä joissa on raksit taulukossa ja sitten niitä uusimpia, jotka ovat täysin sanallisia. Minusta nämä uusimmat eivät yhtään kerro lapsen todellisesta osaamisesta ja sen tasosta, eli ei myöskään voi tietää missä pitäisi parantaa. Lisäksi juurikin nämä "Osaat harvoin kannustaa muita" tmv. eivät ole kovinkaan hyviä parantamiseen kannustajia. Itse ainakin jos saisin esim. 6 käytöksestä todistukseen, tietäisin enemmän mitä pitäisi parantaa.
Ja suurin osa lapsistahan haluaa itsekin tavallisen numerotodistuksen. Minulle olisi suuri pettymys (siis oikeasti suuri) jos en saisikaan numerotodistusta vaan tuollaista höttöä.
Ala-asteen juuri päättäneen näkökulma (:
Minusta tämä nykyinen luonteenpiirteitten arviointi on aika asiatonta. Siitä huolimatta, että omat alakouluikäiset lapseni pärjäävät niissä ihan hyvin. Vitosluokkalaisella tytöllä kymppi käytös (hän onkin "koulun legenda", mutta tyttö sanoo itse että hän vaikuttaa kivalta ihan vaan siksi että on niin tyhmä, ettei osaa edes sanoa muuta kuin "kiitos" ja hymyillä. Pärstäkerroinkin näkyy olevan hyvä, kun sai uskonnosta seiskan koearvosanoilla ysin. Kotikasvatuksesta hyvä käytös ei ainakaan riipu :D Ekaluokkalaisen pojankin käytöstä kehutaan. Paras ruksi työrauhassa. "Hyvä"-ruksit ryhmätyössä ja toisten huomioon ottamisessa).
Yläkoulussa, jossa itse opetan, tarvii onneksi antaa vain yksi numeroarvostelu. Parasta puhua teidän tytön kanssa, että tässä lajissa hän nyt ei vaan ole lahjakas. Kasi tulee olemaan hänen paras numeronsa käytöksessä kautta vuosien. Turha ottaa paineita, kasi on ihan hyvä numero.