Jackrussellinterrieri! Kokemuksia? Millainen perhekoirana?
Koirakokemusta on ja lapset yli kymmenenvuotiaita. Rotu alkanut kiinnostamaan valtavasti ja kun perheessä olisi aikaa koiralle nyt taas....
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon noita näkee mummo ikäisillä. Ja ne lenkit on talon kiertäminen ja takaisin. Max 10 min. Pieni koko, mutta aivan liian energinen mummoille. Ja tosiaan räksyttävät ja paljon.
Olen oikeasti mummo. :) Että hauku vaan. Tehdään aamuin illoin puolen tunnin lenkit. Siinä välissä käydään esim. tarhassa tai pihassa pikkulenkeillä. Koirat katsovat myös illalla mun kanssa telkkaria sohvaperunoina. Olen kyllä vilkas luonteeltani itsekin, joten ei ongelmia sen suhteen.
Keksii kyllä sen räksytyksen aiheen mistä vaan. Lisäksi tuttava perheessä asettui laumassa 6vn yläpuolelle ja yritti pysyä siellä vielä kun olivat 18v ja 12v. Alapuolella olevaa ei tarvinnut totella, räksytti nuorimmaiselle, ei kylläkään purrut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt on varsinaisia asiantuntijoita taas palstalla. Koiraa ei todellakaan tarvitse leikittää 8-10h ellei halua sille hirveää nivelrikkoa ja rasitusmurtumia aikaan. Russeli tarvitsee kyllä aktiviteettia, mutta ei sen todellakaan tarvitse olla lenkkeilyä vaan voi olla agilityä tai älyllisiä juttuja.
Tämän lisäksi russelit ei todellakaan ole mitään räksyttäjiä, ehkä saattavat joillekin koirille ulkona räksyttää mutta eivät missään tapauksessa sisällä ja turhasta. Ne eivät ole vartijakoiria (kuin esim. Pystykorvat jotka on haukkuherkkiä) joten räksyttäminen on turha juttu ja varmaankin johtuu huonosta kouluttamisesta ja eroahdistuksesta.
Meillä on 13-vuotias ja 6-vuotias Russeli ja ihan täysin kotikoirina. Talvella ja keväällä juoksevat moottorikelkan perässä ja kesäisin ja syksyisin mökillä marja- ja sienimetsällä. Hihnalenkit on sitten ihan vaan 1-5km mittaisia eli ei mitään pitkiä. Koirat eivät ole ikinä purreet ketään (vaikka lapsi on repinyt korvasta) ja ovat hyvin ihmisläheisiä. Joskus ehkä liiankin koska nukkuvat sängyssä ja käyttävät samaa tyynyä.
Itse en kyllä voi kuin suositella Russelia, mahtava pieni koira isolla sielulla.
Ei johdu. Meillä on 2 russellia. Toinen koulutettu, ja haukkuu ja karkailee. Toinen kouluttamaton "villi", joka ei juurikan hauku eikä karkaile. Luonteesta se on kiinni. Eroahdistusta ei ole. Meillä haukkuvat ihan asiallisia juttuja, muita eläimiä esim. fasaaneja, ja jos lähiympäristössä tapahtuu jotain epänormaalia, esim. naapurin lasten leikit yltyvät älyttömiksi tai riehumiseksi. Normaalitouhuista eivät ole moksiskaan.
Kerrotko miksi ihmeessä ette ole kouluttaneet toista koiraanne? Ja ei se että te olette "kouluttaneet" koiran tarkoita ettäkö se koulutus olisi tehty hyvin. Huvittava kun olen itse harrastanut 20 vuotta russeleita ja käyttänyt niitä metsästykseen niin ei tulisi kuuloonkaan että koulutettu koira karkailee eikä tule käskystä luokse. Turhasta haukkumisen sisällä saa myös kyllä karsittua koulutuksella.
Ei ole ollut Jack Russellia mutta harkitsin rotua kun olin ottamassa lemmikin. Netissä luki että oppivat huonosti ja ovat aika kovia haukkumaan. Luin myös kuinka Frasier sarjan koiraa oli ollut vaikea kouluttaa. Varmaan sopii jos on aikaa ja kärsivällisyyttä. Tosi söpöja ne kyllä on. Täälläpäin on ihmisillä on paljon chihuja ja muita seurakoiria.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt on varsinaisia asiantuntijoita taas palstalla. Koiraa ei todellakaan tarvitse leikittää 8-10h ellei halua sille hirveää nivelrikkoa ja rasitusmurtumia aikaan. Russeli tarvitsee kyllä aktiviteettia, mutta ei sen todellakaan tarvitse olla lenkkeilyä vaan voi olla agilityä tai älyllisiä juttuja.
Tämän lisäksi russelit ei todellakaan ole mitään räksyttäjiä, ehkä saattavat joillekin koirille ulkona räksyttää mutta eivät missään tapauksessa sisällä ja turhasta. Ne eivät ole vartijakoiria (kuin esim. Pystykorvat jotka on haukkuherkkiä) joten räksyttäminen on turha juttu ja varmaankin johtuu huonosta kouluttamisesta ja eroahdistuksesta.
Meillä on 13-vuotias ja 6-vuotias Russeli ja ihan täysin kotikoirina. Talvella ja keväällä juoksevat moottorikelkan perässä ja kesäisin ja syksyisin mökillä marja- ja sienimetsällä. Hihnalenkit on sitten ihan vaan 1-5km mittaisia eli ei mitään pitkiä. Koirat eivät ole ikinä purreet ketään (vaikka lapsi on repinyt korvasta) ja ovat hyvin ihmisläheisiä. Joskus ehkä liiankin koska nukkuvat sängyssä ja käyttävät samaa tyynyä.
Itse en kyllä voi kuin suositella Russelia, mahtava pieni koira isolla sielulla.
Mielenkiintoinen kirjoitus sinulla.
Touhusimme ekan russellin kanssa ihan hirveästi, koska silloin ohjeistettiin niin. Oli agilityä, tokoa ja lenkkeilyä jne. Nyt on vanhalla rouvalla takajaloissa alkavaa nivelrikkoa, jota on korjattu pistoksilla eläinlääkärissä ja asianmukaisella dieettiruualla. Tokan kanssa on menty leppoisemmin, koira on mennyt arjessa ihmisten mukana touhuten omia koiruuksiaan.
Toi tyynyn varastaminen on tuttua meilläkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Keksii kyllä sen räksytyksen aiheen mistä vaan. Lisäksi tuttava perheessä asettui laumassa 6vn yläpuolelle ja yritti pysyä siellä vielä kun olivat 18v ja 12v. Alapuolella olevaa ei tarvinnut totella, räksytti nuorimmaiselle, ei kylläkään purrut.
Nää on kyllä niin turhia kommentteja aiheeseen, olen eläinlääkäri ja voisin kertoa jokaisesta rodusta vähintään pari huonosti koulutettua esimerkkiä eli näiden anekdotaalisten yksittäistapausten antama informaatio aloittajalle on täys nolla. Jokaisesta koirasta saa hirveän kouluttamalla huonosti tai jättämällä kouluttamatta, jopa siitä cavalierista.
Eläinlääkärinä haluaisin tuoda keskusteluun mukaan sen että russelit (jack ja parson) ovat todella terveitä rotuja joilla oikeasti hyvin vähän perinnöllisiä sairauksia. Näitä asioita kannattaa todella miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut Jack Russellia mutta harkitsin rotua kun olin ottamassa lemmikin. Netissä luki että oppivat huonosti ja ovat aika kovia haukkumaan. Luin myös kuinka Frasier sarjan koiraa oli ollut vaikea kouluttaa. Varmaan sopii jos on aikaa ja kärsivällisyyttä. Tosi söpöja ne kyllä on. Täälläpäin on ihmisillä on paljon chihuja ja muita seurakoiria.
Et oo selvästikään J.R.-tyyppi. Söpöys on Russellin hienoista ominaisuuksista listalla vasta sijalla 88.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömän paljon netistä löytyy negatiivisia kommentteja ko. rodusta? Ei voi olla sattumaa.. Toisaalta rotu on älyttömän suosittu... eli mikä selittää tämän yhtälön?
Taisit vastata osittain jo omaan kysymykseesi. En osaa sanoa kuin omasta koirasta, et ihan älyttömästi vaati jatkuvaa koulutusta ekat vuodet, eikä siitä silti ihan salonkikelpoista tullut. Ongelmana juurikin tuo remmissä räyhääminen, joka tuntuu olevan tosi tiukassa, vaikka vuosia yritetty kouluttaa pois, mut ei tarpeeksi aktiivisesti. Tämä mun yksilö on maailman rauhallisin, eikä ole koskaan mitään tuhonnut yksin ollessaan. Toisaalta aivan superenerginen, kun vaan sanoo koiran nimenkin. Rakastaa ihmisiä ja tykkää isommista lapsista. Sietää pieniäkin lapsia, vaikka niitten seurassa enemmän varuillaan kuten muutkin koirat. Mutta ensimmäisiin vuosiin täytyy oikeasti satsata, koska jääräpäisyys näkyy jos ei ja myöhemmin käytöstä todella hankala korjata.
Tosiaan huonot kommentit tulee harvoin omistajilta, koska se kertoo vain huonosta koulutuksesta ja pidosta, mikä näkyy räyhäämisenä ym. Mutta tietenkin naapurit ja muut kommentoivat kärkkäästi mielipiteitään netissä.
Jos ymmärtää mihin on ryhtymässä niin russeli on oiva valinta, koska kyllähän ne on ihmisrakkaita ja energisia.
Täsmennetään, koira on siis todella ihana ja lapsirakas. Erittäin tottelevainen ja luotettava. Se purkaa energiaansa töissään. Jos se on "lomalla" siitä tulee kolmessa lepopäivässä täysin riiviö. Lomalla on siis vain muutama kilometrin lenkki ja lepoa, esim sairauden tai vaivan vuoksi. Koira vaatii todella paljon tekemistä pysyäkseen tottelevaisena ja kilttinä. Jos tekemistä ei ole, siitä tulee omapäinen ja adhd-koira. Järki häviää. Se luupäisyys, miksi se on hyvä työkoira, tekee siitä karmean vapaa-ajalla jos sillä on liikaa virtaa.
Siksi aktiviteettia pitää olla 8-10h. Jos aktiviteetti on jokin ajatuslelu ja kolme lenkitystä päivässä, se ei riitä.
T. 7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on kyllä niin turhia kommentteja aiheeseen, olen eläinlääkäri ja voisin kertoa jokaisesta rodusta vähintään pari huonosti koulutettua esimerkkiä eli näiden anekdotaalisten yksittäistapausten antama informaatio aloittajalle on täys nolla. Jokaisesta koirasta saa hirveän kouluttamalla huonosti tai jättämällä kouluttamatta, jopa siitä cavalierista.
Eläinlääkärinä haluaisin tuoda keskusteluun mukaan sen että russelit (jack ja parson) ovat todella terveitä rotuja joilla oikeasti hyvin vähän perinnöllisiä sairauksia. Näitä asioita kannattaa todella miettiä.
Kiitos tästä. Terveyttä olen mainostanut ihmisille. Ja se terveys johtuu siitä että ovat olleet rotuna vasta vähän aikaa. Siksikin suhtaudun jalostustoimintaan vähän kaksijakoisesti. Hienoa että hyviä ominaisuuksia pyritään jatkamaan jälkipolville, mutta onko liika nipottaminen ja ihmisten sörkkiminen ja rahastus jalostamisella sittenkään hyväksi.
Maailman paras rotu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Touhusimme ekan russellin kanssa ihan hirveästi, koska silloin ohjeistettiin niin. Oli agilityä, tokoa ja lenkkeilyä jne. Nyt on vanhalla rouvalla takajaloissa alkavaa nivelrikkoa, jota on korjattu pistoksilla eläinlääkärissä ja asianmukaisella dieettiruualla. Tokan kanssa on menty leppoisemmin, koira on mennyt arjessa ihmisten mukana touhuten omia koiruuksiaan.
Tietenkään ei tarvitse yhden koiran kanssa kaikkea harrastaa! Kunhan löytää sellaisen tekemisen muodon mikä tekee russelin tyytyväiseksi. Meillä esim. Agility ei toiminut ja mennäänkin nyt lähinnä näillä vapailla juoksulenkeillä ja älypeleillä kotona. Nuo älypelit jaksaa kyllä kiinnostaa että siihenkin menee osa tarmosta koska ei tosiaan olla koko ajan mökillä missä tätä vapaana juoksua voi harrastaa.
Meidän russelit syö ennaltaehkäisevästi Hill'sin nivelruokaa, koska saavat niin runsasta liikuntaa.
Btw... Täällä kun on noita rodunomaisia koiranomistajia niin mistähän johtuu rotuyhdityksen väliset kiistat? Muutamaa jrt:n kasvattajaa FB:ssa seuranneena tuntuvat hajoilevan syvästi milloin mistäkin, mutta en tohri enempää kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu. Meillä on 2 russellia. Toinen koulutettu, ja haukkuu ja karkailee. Toinen kouluttamaton "villi", joka ei juurikan hauku eikä karkaile. Luonteesta se on kiinni. Eroahdistusta ei ole. Meillä haukkuvat ihan asiallisia juttuja, muita eläimiä esim. fasaaneja, ja jos lähiympäristössä tapahtuu jotain epänormaalia, esim. naapurin lasten leikit yltyvät älyttömiksi tai riehumiseksi. Normaalitouhuista eivät ole moksiskaan.
Kerrotko miksi ihmeessä ette ole kouluttaneet toista koiraanne? Ja ei se että te olette "kouluttaneet" koiran tarkoita ettäkö se koulutus olisi tehty hyvin. Huvittava kun olen itse harrastanut 20 vuotta russeleita ja käyttänyt niitä metsästykseen niin ei tulisi kuuloonkaan että koulutettu koira karkailee eikä tule käskystä luokse. Turhasta haukkumisen sisällä saa myös kyllä karsittua koulutuksella.
Toka koira oli luonteeltaan hyvin kiltti, on mennyt ihan kotikoulutuksella. Tulee tosiaan käskystä luokse, kun toinen ei aina tule koulutuksista huolimatta. Ja ihan ammattilaisia olivat kouluttajat ekan kohdalla. Turhaa haukkumista ei ole. Haukkuvat aiheesta. Ja haluan myös että haukkuvat, esim. ilmoittavat vieraat tulijat pihamaalla. Olen maalta kotoisin, ja ymmärrän koiran myöskin vahtikoirana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Terveyttä olen mainostanut ihmisille. Ja se terveys johtuu siitä että ovat olleet rotuna vasta vähän aikaa. Siksikin suhtaudun jalostustoimintaan vähän kaksijakoisesti. Hienoa että hyviä ominaisuuksia pyritään jatkamaan jälkipolville, mutta onko liika nipottaminen ja ihmisten sörkkiminen ja rahastus jalostamisella sittenkään hyväksi.
No ei ole! Meidän russelilla on "ruusukorvat" eli hylkäävä virhe. Muuten koira on niin kaunis, pitkäjalkainen, hyvärakenteinen ja tähän 12 vuoden ikään mennessä se on käynyt eläinlääkärissä ainoastaan hammaskivenputsauksissa, terveystarkastuksessa ja yhden trauman vuoksi. Alkaa rodun geenipoolikin kaventua kun jalostuksesta karsitaan pois tällaisten naurettavien virheiden takia koiria. Toki olisimme voineet tehdä niitä pentuja ilman näyttelytuloksia, mutta silloin olisi ollut vaikeampaa löytää urosta ja saada pennut kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Btw... Täällä kun on noita rodunomaisia koiranomistajia niin mistähän johtuu rotuyhdityksen väliset kiistat? Muutamaa jrt:n kasvattajaa FB:ssa seuranneena tuntuvat hajoilevan syvästi milloin mistäkin, mutta en tohri enempää kysellä.
Tätä mäkin olen ihmetellyt. Itse rakastan russeleita ja olen samanlainen hyväntahtoinen höpsö suurella sydämellä kuin koiratkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä johtuu siitä samasta syystä mistä kaikkien muidenkin rotuyhdistysten riidat: näihin lemmikkijuttuihin ei lähde mukaan ihan terveet ihmiset. Koiraryhmien paskamyrskyihin vetää vertoja ehkä ainostaan joku imetysryhmä tai av:n sektio vs alatiesynnyttys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole! Meidän russelilla on "ruusukorvat" eli hylkäävä virhe. Muuten koira on niin kaunis, pitkäjalkainen, hyvärakenteinen ja tähän 12 vuoden ikään mennessä se on käynyt eläinlääkärissä ainoastaan hammaskivenputsauksissa, terveystarkastuksessa ja yhden trauman vuoksi. Alkaa rodun geenipoolikin kaventua kun jalostuksesta karsitaan pois tällaisten naurettavien virheiden takia koiria. Toki olisimme voineet tehdä niitä pentuja ilman näyttelytuloksia, mutta silloin olisi ollut vaikeampaa löytää urosta ja saada pennut kaupaksi.
Siis olin samaa mieltä kuin sinäkin. Tajusitko? Liika nipottaminen jalostamisessa juurikin tekee roduista sairaita. Ja russeleista palkitaan aina samat kasvattajat näyttelyissä...
Vierailija kirjoitti:
Maailman paras rotu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei tarvitse yhden koiran kanssa kaikkea harrastaa! Kunhan löytää sellaisen tekemisen muodon mikä tekee russelin tyytyväiseksi. Meillä esim. Agility ei toiminut ja mennäänkin nyt lähinnä näillä vapailla juoksulenkeillä ja älypeleillä kotona. Nuo älypelit jaksaa kyllä kiinnostaa että siihenkin menee osa tarmosta koska ei tosiaan olla koko ajan mökillä missä tätä vapaana juoksua voi harrastaa.
Meidän russelit syö ennaltaehkäisevästi Hill'sin nivelruokaa, koska saavat niin runsasta liikuntaa.
Sitä Hillsiä tuo meidän vanhuskin syö. :)
Meillä on 2-vuotias russeli lapsiperheessä. Suosittelen rotua lämpimästi.
On aktiivinen koira, mutta ainakin meidän nukkuukin paljon. Ihan peruslenkit riittävät eikä tarvitse mitään tuntikausien yletöntä liikuntaa. Toki sellaistakin jaksaa. Meillä lenkitetään koiraa 3-4 kertaa päivässä niin, että yksi on tunnin lenkki ja muut sitä lyhyempiä.
Riistaviettiä on niin paljon, että vapaana pitäminen sallittuna aikana on meillä melko vähäistä. Asutaan kaupungissa kerrostalossa eikä koira räksytä ja hauku. Kovaa ääntä saattaa joskus pelästyä ja murista tai haukahtaa, mutta enpä sitä pahana pidä.
On perheemme ensimmäinen koira, joten johtuu varmaan siitä, että remmikoulutus ei ole täysin onnistunut vaan vieläkin välillä vetää hihnassa. Meillä onkin käytössä valjaat, ettei kaula kuristu "vetämispuuskan" iskiessä.
Koira oppii helposti temppuja, mutta peruskäskyt ovat välillä kovapäisyyden takia työn takana. Aivojumpasta ja leikeistä (erityisesti veto) pitää todella paljon. Osaa rauhoittua, kun komennetaan, jos käy ylikierroksilla. On todella ihmisrakas, mutta kaikista koirista ei pidä (tosin harvassa taitavat olla ne koirat, jotka varauksetta kaikkien koirien kavereita ovat.)
Meillä koira nukkuu osan yöstä sängyssä, alkuyön kaipaa omaa rauhaa, mutta aamuyöstä kaipaa läheisyyttä. Epäilisin, että kovin pitkää yksinoloa ei jatkuvasti kestäisi. Alakoululaisilla koulupäivät päättyvät onneksi aikaisin niin ei koirallekaan tule mitään yhdeksän tunnin yksinoloa.
Oma lauma on tosi tärkeä ja kuten mainitsinkin on todella seurallinen. Meidän koira on todella perso ruualle ja erityisesti herkuille, mutta kaikki russelit eivät ole. Mustasukkaisuus iskee, jos koirapuistossa rapsutetaan toista koiraa. Uskoo kyllä, kun kielletään "komentamasta" toista koiraa pois.
Suosittelen rotua.
Samassa rodussakin*. Suatanan autocorrect.