Säästeliäästi elävät, kertokaa asioita, missä ette pihistele
1. Vessapaperi. En halua pyyhkiä karheaan ja keltaiseen hiekkapaperiin. Ostan aina kalleinta.
2. Laadukas jauheliha. Mulle on vaan jotenkin vastenmielinen ajatus ostaa halpaa, ulkomaalaista jauhelihaa, kun voi ostaa suomalaista ja luomua.
3. Alusvaatteet. En ansaitse rumia ja huonolaatuisia alusvaatteita.
Kommentit (180)
Viini! Join juuri ystävän luona koko illan huonoa laatikkoviiniä, vaikka olikin luomua. Miksi kiduttaa itseään niin?
Elämme muuten säästeliäästi mutta auton mies ostaa uutena. Kaiken pyrimme ostamaan kotimaista,
ruuassa emme katso hintaa. Kodin-ja työkoneissa myöskin laatu ennen hintaa. Vaatteissa pihistelen,
sukkahousut käytän riekaleiksi pitkisten alla,kirppiksiltä metsästän käyttövaatteita jotka kulutan loppuun.
Ulkoisesta habituksestani ei ikinä arvaisi että aika varakkaita ollaan...
Olet ihana kun haluat eläimellesi parasta. Epäitsekästä!
Remontin materiaalit. Niissä arvo säilyy ja katse lepää vuodesta toiseen, ja asunnon jälleenmyyntiarvokin on korkeampi kuin halvoilla materiaaleilla tehdyssä remontissa.
Astiat. Niitä ei tarvita paljon edes lapsiperheessä, joten laatuun voi panostaa.
Kalusteet. Laadukas kestää katsetta ja käyttöä pitkään. Myös käytetty kaluste voi olla laadukas.
Halpa hinta ei aina tarkoita huonompaa laatua. Taloushallinnon ja yrittämisen saralta ymmärrän sen verran että joskus niissä kalliissa ja "laadullisissa" tavaroissa on aika paljon ilmaa hinnassa. Eli toisin sanoen, pihistelen hinnassa mutta en laadussa - aina.
Missään mitä mieheni haluaa en pihistele.
-joogatrikoot
-perseshortsit
-ripsipidennykset
-salikortti
Näistä en tingi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tota alusvaatteisiin törsäämistä. Niissä just voi säästää satasia. Kukaan ei näe, maksoiko sun liivit 40 € vai 200 €. Ei kai ton halvempia myydä?
Lidlistä saa usein alle kympillä. Ja on muuten hyviä!
Saa halvalla kuitenkin riski ovat huonolaatuisia, kalliit ovat parempia. En pihistä jos tiedän ostavani laadukasta, kuten silkkipuseron. Kaikki kallis ei aina ole hyvää vaikka näyttää mallin yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tota alusvaatteisiin törsäämistä. Niissä just voi säästää satasia. Kukaan ei näe, maksoiko sun liivit 40 € vai 200 €. Ei kai ton halvempia myydä?
Kyllä sen näkee, laadukkaitten alusvaatteiden tuoma hyvä olo näkyy itsevarmuutena ja hyvänä ryhtinä.
Laitatko esim. 15 € paidan ja sitten alusvaatteet, joihin meni yht. Yli 200 €?
Enemmän merkitystä istuvilla liiveillä kuin t-paidalla, tietänet jos olet nainen.
En luopuisi ylellisestä pyllyn pyyhkimisestä. Pehmeä serla wc paperi pyyhkäisee sulavasti pyllyreikäni ympäryksen puhtaaksi. Sen jälkeen voin jatkaa arjen askareita.
Vierailija kirjoitti:
Herkuista. En ikinä ostaisi esim. pirkan suklaalevyä, koska fazerin on parempaa. Samoten cokis (tosin lidlin freeway on yhtä hyvää ku original.)
Pirkasta en tiedä, mutta Lidlin 36 senttiä maksava maitosuklaa ei kyllä Fasulle häpeä. Tai ainakin hintalaatusuhde on ylivoimainen. Siis 200 grammaa maksaa 72 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä saa usein alle kympillä. Ja on muuten hyviä!
Saa halvalla kuitenkin riski ovat huonolaatuisia, kalliit ovat parempia. En pihistä jos tiedän ostavani laadukasta, kuten silkkipuseron. Kaikki kallis ei aina ole hyvää vaikka näyttää mallin yllä.
Lidlin laatu on kyllä ihan eri maailmasta kuin vaikkapa saman hintaiset Tokmannin ja muiden halpismyymälöiden tuotteet. Itse olen viime vuosina ostanut paljon Lidlin tekstiilejä (lähinnä urheiluvaatteita) ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen.
Ruoassa ei tule erityisemmin hinta edellä mentyä, vaan ostetaan lähinnä sitä mikä on terveellistä ja maistuu. Toki siinäkin säästää, kun suosii kasvisruokaa. En myöskään yleensä valitse vaatteitani hinnan perusteella, vaan yritän maksimoida laadun ja kestävyyden ja minimoida määrän. Sama juttu huonekalujen ja muiden tavaroiden suhteen. Myöskin kampaajalle ja hierojalle uppoaa enemmän rahaa kuin olisi välttämätöntä.
Säästäminen on taitolaji. Ei kannata säästää sellaisissa asioissa, jotka ovat halpoja. Suurimmat säästöt olen saanut tekemällä itse sellaisia asioita, jotka ovat kalliita. Mitättömissä pikkuasioissa ei kannata säästää.
Olen tehnyt itse:
-sähkötyöt omakotitaloon (ilman lupia)ilman lupia
-kylpyhuoneremontin (vesieristykset itse, ilman pätevyyksiä)
-Putkiremontin koko taloon
-Asentanut ilma-vesi-lämpöpumpun (ilman tarvittavia pätevyyksiä)
-Asbestin purku (ilman lupia), mutta oli tarvittavat suojaimet
-Keittiöremonti itse.
Näin saa helposti ihan kymeniä tuhansia euroja säästettyä vanhan talon remontissa.
En tee eväitä töihin, vaan syön lounasravintolassa. Ei saa säästettyä, kuin muutaman euron/lounas.
En koe elämäni olevan mitään pihistelyä, vaan lähinnä järkevää. Käytän vaatteet loppuun. En heitä ruokaa roskiin. Syön töissä eväitä. En osta valmisruokia, syö ulkona yms. En osta kalusteista tai muita jos vanhat on ihan hyvät. Uusia ostaessa mietin hintaa enkä osta kallista. Vessa ja talouspaperiksi pirkka yms on hyvää! Ruuat on aika usein pirkka, rainbow ja muita halpismerkkejä. Ainoa minkä ostan kalliina on lähinnä jugurtti (syön vain muutamaa tiettyä jugurttia) ja raejuusto (sama juttu). Niissä on oikeasti minusta merkillä eroa.
Pesuaineet (siis kodin) ostan kuitenkin "merkkituotteina", sillä niissä on minusta eroa. Samoin meikkituotteet, putsarit, voiteet, hajuvedet yms. Lopetin halpojen hamstraamisen ja käytän kalliimpia tuotteita, mutta ostan vähemmän. Esimerkiksi en tarvitse miljoonia eri ripsivärejä, meikkivoiteita tai rajauskyniä - enkä edes luomivärejä kun kuitenkin arkikäytössä pyörii samat sävyt. Ja mitä oikeasti tekee huonoilla tuotteilla, kun kuitenkin jäisi käyttämättä?
Vessapaperi ja omat vaatetukset & asusteet. (etsin itselle klassista vaatetusta ja voin upottaa esimerkiksi nahkakenkiin helposti 300 e) Lapsille ostan perus henkkamoukkaa ja halvinta markettikamaa tai kirppikseltä, sillä ovat kasvuiässä eivätkä ymmärrä katsoa tavaroidensa perään. Esimerkiksi tytär voi huoletta piirtää vaatteisiinsa. Huonekalut (täyspuisia ja kykenen pintakäsittelemään itse). Sapuskan suhteen olen aina halvimman perässä ja teen esimerkiksi leivät itse, koska sopiva hinta ja tuotteen laatu ei kohtaa. Kodinkoneisiin myös panostan, sillä 50 e mehustin tekee mehua ja kuiduista saan tehtyä hedelmäsoseita kreikkalaisen jogurtin tai puuron kylkiäiseksi. Aikaahan tämmöinen hifistely vie, mutta keittiöpuuhat ja tämmöinen marttailu on oikeastaan harrastus ja tuottaa tyydytystä hykerrellä, kun iso mangososepurkki maksaisi melkein 4 e ja itse pääsin puolella hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Elämme muuten säästeliäästi mutta auton mies ostaa uutena. Kaiken pyrimme ostamaan kotimaista,
ruuassa emme katso hintaa. Kodin-ja työkoneissa myöskin laatu ennen hintaa. Vaatteissa pihistelen,
sukkahousut käytän riekaleiksi pitkisten alla,kirppiksiltä metsästän käyttövaatteita jotka kulutan loppuun.
Ulkoisesta habituksestani ei ikinä arvaisi että aika varakkaita ollaan...
Mä teen vaatteiden kanssa juuri päinvastoin. Toki sukkikset voi olla Pirkkaa tai muuta halpista ja talvella pikkuisen purkaantuneet menee kyllä farkkujen alla mutta mun vaatteista ei ikinä näe miten tiukoilla ollaan!
Ylppärijuhlissa monet ihaili mun uutta mekkoani, onkin tosi kaunis kotelomekko ja keväisen värinenkin. En sitten viitsinyt kertoa että se maksoi 12.95:D Tuota mekkoa tulen käyttämään ehkä 12 kertaa tänävuonna eikä edes jokaisen käytön jälkeen tarvitse pestä (en hikoile ja pesen käsin jotta ei kangas kulu) joten se maksaa kyllä itsensä takaisin! Mä olen aina hyvin pukeutunut mutta kaapista löytyy paljon tällaisia muutaman kympin aarteita:D
Netflix/HBO ja Spotify. Parantavat elämänlaatua kummasti. Tulee lenkkeiltyä tehokkaammin kun on soittolistat. Ostan myös kerran viikossa kalaa, maksoi mitä maksoi. Usein on kallista.