Ero tulossa - haluan että mies ottaa lapset
Mies jäi kiinni pettämisestä. 12 avioliittovuoden jälkeen. Nyt meillä on ero tulossa ja mies jo katselee yksiöitä/kaksioita vuokralle, jotta saa rauhassa jatkaa yöhyppelyään ja muiden naisten perässä juoksemista. Itse olen suurimmaksi osaksi huolehtinut lapsien kasvatuksesta (2 kpl) kun mies on viime vuodet rellestänyt ja kovasti on vituttanut. Ajattelin että nyt pistän sen miehen maistamaan omaa myrkkyään ja vaadin että lapset jää sille. Toki niitä itsekin näen, mutta pääseepähän itsekin pitkästä aikaa bailaamaan ja katsomaan uusia miehiä. Mahtaa mies yllättyä kun ei saakkaan sitä halajamaansa uutta nuoruutta, vaan joutuu yksinhuoltajaksi. Se ei nimittäin ole mitään helppoa se. Saapa nähdä että tuo uusi emäntäkin lähtee äkkiä kävelemään kun tajuaa, mihin soppaan on kauhansa laittanut!
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin niitä ihan noin vain voi antaa miehelle. Miehesi todetaan vastuuttomaksi ja lapset jäävät sinulle.
Kyllä voi. Ne jäävät. Meillä töissä yhden miehen vaimo pakkasi laukut ja lähti toisen matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Näkisin hyvänä jos yhä useammassa erossa miehestä tulis lähivanhempi.
Vielä jos lapset ovat poikia niin isä on oiva valinta jos halua on.
Ne isät jotka ovat vapaaehtoisesti saaneet lähihuoltajuuden ovat tutkimusten mukaan pärjänneet hyvin. Osa paremmin kuin äiti olis jos äidillä on ollut erinäisiä ongelmia.
No niin, tässäkin tulee se asennevamma esiin, että jos lapset jäävät miehelle, on äidillä "erinäisiä ongelmia". Kyllä ne lapset voi olla isälläkin ihan ilman että kenelläkään on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En minä tässä mitään lapsia ole pelinappuloina käyttämässä, vaan tarkoitus on vain opettaa miehelle vähän vastuullisuutta. Lapset siitä tuskin kärsivät että isä heille kokkaa, pesee pyykit jne! Pääseepähän äitikin nyt sitten vähän baanalle.
-Ap
Haluat siis käyttää lapsia välineenä antaaksesi miehelle opetuksen. Välineellistäminen on pelinappulana käyttämistä. Hyvä vanhempi tekee päätöksen vain ja ainoastaan lapsen edun perusteella, ei saadakseen itse hyvitystä ja leppoisamman elämäntavan.
Vähän ohi aiheen, mutta minua (miehneä) kiusaa se lähtökohta, että mielletään mies, jotenkin automaattisesti ja ehdottomasti olevan huonompi huoltaja,jolle lapsien huoltaminen saatettaisiin antaa sopivana rangaistuksena.
Omaa kokemusta ei ole, mutta uskoakseni en ole ainoa mies, joka ottaisi mielellään eron jälkeen vastuun lapsista. Toisekseen mielestäni naisen ei tarvitse olla minusta edes mitenkään huonoäiti jos, tai kun hän haluaisi antaa mahdollismman paljon vastuuta lasten huollosta eron jälkeen miehelle. - Huonolla äidillä siis tarkoitan äitiä, jolla on omnankin elämän hallitsemisessa niin paljon puutteita, että lapsist vastuun kantaminen saattaisi olla (lähes) ylivoimaista.
Myös hyvä äiti - huonon äidin vastakohtana- voi olla halukas jakamaan tai antamaan suuremman vastuun lasten hoidosta miehelle (,siis muunakin kuin Ap:n esittämänä kstotoimena) . Miten tämä on mahdollista, kysyy nyt joku ymmärtämätön? No tekisi meieleni aloittaa saivavtelu siitä, että mitä tekemistä lastenhoidossa on tekemistä sukupuolellani.
Mutta annampa nyt käytännön esimerkin. Jos nainen on vuorotyötä tekevä tai esimerkiksi matkustaa paljon -kuten vaikka lentohenkilökuntaan kuuluvana, tai keikkatyötä tekevänä esiintyvänä taiteilijana- ja koko yhteiselon ajan mies on vastannut huomattavan paljon lapsien arjen järjestelyistä, niin miksi tämän pitäisi muuttua yks- kaks eron astuessa voimaan?
Meidän tutuilla lapset jäivät isälle. Päivätyö, parempi palkka, pystyi lunastamaan kodin, lasten koulut eivät vaihtuneet. Hyvin ovat pärjänneet.
Muista varautua maksamaan miehelle elarit.
Aina miettinyt miten kovilla yh-äidit on.
Musta tuntuu että en olisi selvinnyt yksin poikieni kanssa.
Nyt nuorin 13v. Vaikea murrosikä ja ikuna en eroa ennen kuin nuorin täyttää 18 vuotta. En siis eroaisi jos mies ei jättäisi. Antaisin jopa pettämisen anteeksi mutta yh musta ei tule, kun kaksi teiniä talossa.
Ei sun mies huoli lapsia ja et voi pakottaa ottamaan jos ei vaan ota.
Eroamalla mies pääsee perhearkea karkuun ja saa vapauden.
Joskus kannattaa harkita saisiko sen pettämisen annettua anteeksi ihan vaan sen takia ettei joudu liian koville yksin lasten kanssa.
Älkää nyt ruokkiko rölliä. 2/5, kun sentään näin moni nielaissut syötin koukkuineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisin hyvänä jos yhä useammassa erossa miehestä tulis lähivanhempi.
Vielä jos lapset ovat poikia niin isä on oiva valinta jos halua on.
Ne isät jotka ovat vapaaehtoisesti saaneet lähihuoltajuuden ovat tutkimusten mukaan pärjänneet hyvin. Osa paremmin kuin äiti olis jos äidillä on ollut erinäisiä ongelmia.No niin, tässäkin tulee se asennevamma esiin, että jos lapset jäävät miehelle, on äidillä "erinäisiä ongelmia". Kyllä ne lapset voi olla isälläkin ihan ilman että kenelläkään on ongelmia.
Ei tarvitse olla ongelmia kummallakaan vanhemmalla ja silti käräjäoikeudessa isä voi saada huoltajuuden.
Monet tekijät vaikuttavat asiaan.
Olisi ihanteellista, että vanhemmat sopivat keskenään kumpi ottaa lähihuoltajuuden.
Jos on useita lapsia voi huolta kuuden myös jakaa. Lähipiirissä oli ero , isälle tuli poika ja kaksi tyttöä äidille. Viikonloput ja pitemmät lomat vuorottelevat molemmilla vanhemmilla.
Hyvin sujui . Myöhemmin toinen tytär halusi muuttaa isän luo ja muuttikin. Tyttö ei sietänyt äidin uutta kummallista miestä. Sotatila oli molemminpuolinen. Tyttö aikuistui isänsä luona asuessaan. Kaikki hyvin.
Kertokaapa minulle miksi nainen syyllistetään, jos hän ilmoittaa, että päävastuun ottakoon mies, hänhän on perheen rikkonut?
Ei se ole niin helppoa jäädä yksin lasten kanssa, pettämisen jälkeen. Itsetunto on maassa, tulevaisuus ja toimeentulo pelottaa, ja kyllä minua ainakin pelitti myös, etten koskaan enää löydä kumppania, saan olla aina yksin.
Yhtäläinen velvollisuus isällä on järjestää lapsille turvattu lapsuus, kuin äidilläkin.
Ja tiedoksi, lapset jäi minulle ja minä heistä huolehdin, miehethän liihottelee tulevaisuuteensa kukasta kukkaan. Tosin useinhan ne kukat tuppaa olemaan enemmän bubiruusu tyyppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vahva tabu että erossa lapset jäävät äidille. Miksei nainen voi yhtä hyvin aloittaa sinkkuelämää kuin mies eron jälkeen.
Juuri näin.
Miksi lähivanhemman velvollisuuksista luistava mies on ihan normu-isä, mutta saman tekevä nainen "käyttää lapsia pelinappuloina" ja on maailman huonoin äiti. Ei todellakaan. Ihan yhtä oletusarvoisesti pitää olla niin, että isä on lähivanhempi.
Minusta ap tekee pikein, kun esittää tuon vaatimuksen. Kompromissiksi tulee epäilemättä viikko viikko systeemi ja se on lapsille kaikista paras vaihtoehto. Niin kaikki neuvottelut käydään, että vaaditaan ensin enemmän kuin mitä oikeasti tavoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset pelinappuloita. Miehen pettäminen kostetan lasten avulla. Voisko ne lapset tehdä vaikka vähän myöhemmin, että ehtii tarpeeksi hypellä niiden muiden misten/naisten perään.
Outo suhtautuminen. Eikö se mies olisi voinut hetken odottaa, ehtiihän niitä pimuja katsastaa myöhemminkin. Eikö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vahva tabu että erossa lapset jäävät äidille. Miksei nainen voi yhtä hyvin aloittaa sinkkuelämää kuin mies eron jälkeen.
Juuri näin.
Miksi lähivanhemman velvollisuuksista luistava mies on ihan normu-isä, mutta saman tekevä nainen "käyttää lapsia pelinappuloina" ja on maailman huonoin äiti. Ei todellakaan. Ihan yhtä oletusarvoisesti pitää olla niin, että isä on lähivanhempi.
Minusta ap tekee pikein, kun esittää tuon vaatimuksen. Kompromissiksi tulee epäilemättä viikko viikko systeemi ja se on lapsille kaikista paras vaihtoehto. Niin kaikki neuvottelut käydään, että vaaditaan ensin enemmän kuin mitä oikeasti tavoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset pelinappuloita. Miehen pettäminen kostetan lasten avulla. Voisko ne lapset tehdä vaikka vähän myöhemmin, että ehtii tarpeeksi hypellä niiden muiden misten/naisten perään.
Höpö höpö, mies, pettäessään, pitää koko perhettä pelinappulanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo suhtautuminen. Eikö se mies olisi voinut hetken odottaa, ehtiihän niitä pimuja katsastaa myöhemminkin. Eikö vaan?
Sillä on jo pimu kierroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tässä mitään lapsia ole pelinappuloina käyttämässä, vaan tarkoitus on vain opettaa miehelle vähän vastuullisuutta. Lapset siitä tuskin kärsivät että isä heille kokkaa, pesee pyykit jne! Pääseepähän äitikin nyt sitten vähän baanalle.
-ApHaluat siis käyttää lapsia välineenä antaaksesi miehelle opetuksen. Välineellistäminen on pelinappulana käyttämistä. Hyvä vanhempi tekee päätöksen vain ja ainoastaan lapsen edun perusteella, ei saadakseen itse hyvitystä ja leppoisamman elämäntavan.
Eikö tämä mies ole sitten hyvä vanhempi? Miksi häneltä ei vaadita päätösten tekemistä vain ja ainoastaan lapsen etu mielessään. Pettäessään tekee päätöksen pettää.
Teemmekö johtopäätöksen, että miehet ovat aivottomia tolloja, jotka eivät kontrolloi käytöstään eivätkä pysty ajattelemaan aivoilla, van penis vie miestä, kuin köydenpätkää.
Aloitus on provosoivasti kirjoitettu, mutta asiaa. Isällä on samat velvollisuudet ja etuoikeudet lapsiin liittyen kuin äidillä. t. yh-isä
Kun mieheni ex vaimo petti ja löysi uuden, tuli ero. Ex vaimo muutti toiselle paikkakunnalle uuden miehen perässä ja jätti silloin lapset niiden isälle, siis exälleen, nykyiselle mun miehelle.
Mies hoiti siis lapsia eron jälkeen yh:na hyvin ja se muhun tekikin vaikutuksen silloin, kun hänet tapasin. Pyöritti työssäkäynnin ohella kotia ja hoiti 2 alle koulikäistä lasta. Nyt heillä on jaettu huoltajuus. Oli varmasti hyväksi lapsille saada niin tiivis suhde isään, nyt heillä on kaksi läheistä vanhempaa, eikä yhtä "oikeaa" vanhempaa ja toista vieraaksi jäänyttä etävanhempaa.
Eli todella asenteelliisia ja vanhanaikaisia kommentteja täällä, etteikö muka mies voisi osata hoitaa lapsia eron jälkeen. Ap tekee lapsille palveluksen, kun antaa isällekin mahdollisuuden olla oikea isä.
Ehdotin nyt tosiaan miehelleni, että se olen minä joka muutan nyt omilleni ja että hän saa ottaa vastuulleen yhteisen huushollimme pyörittämisen. Oli kyllä näkemisen arvoinen ilme ukolla, kun alkoi änkyttämään eikä meinannut sanaa suustaan saada. Siinä läsähti todellisuus vasten kasvoja, miettiköön nyt tekosiaan ja niiden seurauksia. Muuttuukin miehen elämä nimittäin hieman vaikeammaksi kuin mitä oli kuvitellut. En ole katkera, mutta täytyy myöntää, että nautin nähdä kuinka pasmat meni kerralla sekaisin. Ja saman hän teki minulle.
-Ap
Jos äiti olisi pettänyt isää, ei kukaan olettaisi, että äiti ei jaksaisikaan enää kunnolla panostaa lasten hoitamiseen, vaan mielummin jatkaisi nuoruuttaan ja ehkä jopa unohtaisi lapset yksin kotiin pärjäämään keskenään. Ja ennen kaikkea, kukaan ei ajattelisi, että äiti JOUTUISI ottamaan lapset itselleen, vaan äiti ottaa ne lapset, noh, koska on äiti.
Mutta kun kyseessä on petturimies, ei hän yhtäkkiä voikaan olla hyvä kasvattaja lapselle ja lapset ovat tälle vain suuri taakka, joiden ensisijaiseksi huoltajaksi isä ei missään nimessä halua ryhtyä.
Ja sitten vielä jaksetaan marmattaa ikiaikaisista sukupuolirooleista, kun itse oikein ruokitaan niiden olemassaoloa.