Voiko 7-vuotias olla yksin yön kotona, jos äiti yötöissä klo 21-07?
Kommentit (73)
Äiti kyseli ensin naapureilta, josko voisivat ottaa pojan hoitoon, mutta kun aina ei käy niin ei käy. No tämä ei äitiä haitannut, vaan poika yksin kotiin ja äiti baanalle.
Tämän näki myöhemmin pojasta ja hänen käyttäytymisestään. Pojasta tuli hulttio ja oikeaa iloa ei pojan silmistä näkynyt, vaikka nauru välillä kuului. Onneksi muuttivat pois.
työskentelen juuri sen ikästen kanssa ja ne on pieniä lapsia. Vaikka lapsi saattaa vaikuttaa ikäistään isommalta ja ei myönnä ettei halua jäädä niin kyllä vanhempien velvollisuus ja vastuu on huolehtia että lapsi saa olla lapsi mahdollisimman pitkään
Kuinka viisas 7 -vuotias voi olla jos äitinsä kysyy tälläisiä täällä?
Ja sen ikäisen pitäisi vielä ollakin " pumpulissa kasvatettu" jos sitä ei olla jätetty yksin ja heitteille tähän asti.
Vierailija:
jos on viisas EI PUMPULISSA kasvanut lapsi.
EI missään nimessä saa jättää yksin edes päivällä noin pitkäksi aikaa.
...juttelisitko vain, että onneksi eivät heränneet...
Reipas 7-vuotias voi moiseen suostua, mutta vanhempien pitää ymmärtää se, että eskari-ikäinen ei vielä pysty toimimaan yllättävissä tilanteissa järkevästi, varsinkaan herätessään kesken yöunien, jos herää ylipäätään.
7-vuotiaalta ei pidä sellaista vielä edes vaatia, se tuo turvattomuutta, joka heijastelee sitten myöhempään kehitykseen. Pahimmassa tapauksessa on seurauksena pitkäaikaisia turvattomuudentunteita, masentuneisuutta, vaikeita pelkoja ihan normaalejakin asioita kohtaan.
pienen lapsen selviämään itsekseen päivistä ja öistä... *huokaus* Miten tuollaiselle pärjäämään pakotetulle voi kehittyä normaali perusturvallisuuden tunne???
Jos olisi kiellettyä, kunnallinen päivähoito ottaisi sen ikäisen hoitoon yöksi. Mutta kun ei ota, niin jos ei saa mistään hoitajaa, niin pitäähän se 7 v. jättää. Ei siihen mikään sossu voi puuttua, tai jos puuttuu, on heidän velvollisuutensa järkätä kunnalta hoitaja!
Nimittäin työkkäri ei varmasti hyväksy syyksi irtisanoutumiselle sitä, ettei koululaiselle löydy yöhoitajaa. Eli siitä seurais karenssi jne.
eli lähdin kouluun vaikka 8:lta niin seuraavan kerran näin vanhempani klo 20.30 ja ei minulla ainakaan koskaan ole ollut mitään turvattomuuden tunnetta.
Kun olin lapsi, naapuri jätti tyttönsä aina yksin yöksi kotiin. Oli yh ja teki tarjoilijan hommia. Tyttö tuli melkein joka yö itkien rappuun ja soittelemaan naapureiden ovikelloja. Häntä pelotti. Ikää tytöllä oli silloin 9v.
Ite oon ollu yksin yötä ekaa kertaa 12-vuotiaana mutta en sillonkaan kuin sen yhden yön...en siis montaa kertaa viikossa.
niin se on sen merkki että on okei jättää 7 vuotias yksin kotiin 10 tunniksi yöllä?
Entäs sen lapsi paran olo? Varmasti pelkää olla yksin ja olo on turvaton.
Kamalaa :-(. Onko nämä, joiden mielestä voi, sellaisia joilla lapsi on vasta joku yksivuotias, ja joku 7-v tuntuu kamalan isolta jo? En muuta syytä keksi. Jokainen jolla on 7-v lapsi tietää ettei voi jättää!!! Tai on jo todella jotain pahasti pielessä.
Vierailija:
Äiti kyseli ensin naapureilta, josko voisivat ottaa pojan hoitoon, mutta kun aina ei käy niin ei käy. No tämä ei äitiä haitannut, vaan poika yksin kotiin ja äiti baanalle.
Tämän näki myöhemmin pojasta ja hänen käyttäytymisestään. Pojasta tuli hulttio ja oikeaa iloa ei pojan silmistä näkynyt, vaikka nauru välillä kuului. Onneksi muuttivat pois.
Minä olin ekaluokkalaisena paljon yksin, vanhemmat vuorotöissä, ei sisaruksia. Nyt kolmekymppinen, töissä käyvä normaali aikuinen. Ei mitään traumoja.
Tämä palsta on aina täynnä kaiken maailman hysteerikkoja. Minunkin vanhempani olivat töissä, kun olin 1. luokalla ja olin monta kertaa aina koulun jälkeen yksin iltaan asti. Sen sijaan esim. meillä koulussa oli oppilaita, jotka eivät yhtään uskaltaneet olla yksin. Esim. 10-vuotias ei uskaltanut olla 5 minuuttia yksin kotona, kun äiti olisi käynyt lähikaupassa.
Itse olen saanut yöt hoidettua muilla järjestelyillä.
Vierailija:
Jos olisi kiellettyä, kunnallinen päivähoito ottaisi sen ikäisen hoitoon yöksi. Mutta kun ei ota, niin jos ei saa mistään hoitajaa, niin pitäähän se 7 v. jättää. Ei siihen mikään sossu voi puuttua, tai jos puuttuu, on heidän velvollisuutensa järkätä kunnalta hoitaja!
Nimittäin työkkäri ei varmasti hyväksy syyksi irtisanoutumiselle sitä, ettei koululaiselle löydy yöhoitajaa. Eli siitä seurais karenssi jne.
Ei voi tuon ikäinen olla yksin yötä kotona!!!
OMIA lapsiani en koskaan jättäisi tuon ikäisenä yöksi yksin, missään tilanteessa. Yläasteikäinen, jos ehdottomasti haluaa, voisi jäädä, mutta mieluiten kaverin kanssa.
Eikö teidän mielestä 7-vuotias saa olla esim. koulun jälkeen edes yksin kotona?