ÄLKÄÄ käyttäkö tarpeettomasti käsien desinfiontiaineita
Niitä ei missään tapauksessa suositella säännölliseen kotikäyttöön. Sairaalassa pitää suojata potilaita, joilla on heikentynyt vastustuskyky, ja käyttää desinfiointia.
Kommentit (12)
Olen käyttänyt säännöllisesti yli vuoden, ja vain muutama pikku flunssa ollut (vuosi sitten söin talven mittaan 7 antibioottikuuria). Kyllä niitä voi ihan hyvin käyttää! Saman asian toki käsien pesu ajaa, mutta se on vaivalloisempaa, eikä välttämättä aina muista niitä käsiä pestä. Lasten päiväkodissakin on käytössä käsien desinfiointiaine, sitä siis suositellaan lapsillekin siellä! ja on tehty juuri joku tutkimuskin, että eräässä pk:ssa, jossa oli desinfiointiaine käytössä, väheni infektiot aivan hirveästi!
Meillä laitetaan käsihuuhdetta kun tullaan koulusta tai kerhosta. Säästää ainakin osasta flunssia ja vatsatauteja.
Muuten bakteerit kasvattaa uusia ja rajumpia kantoja.
Vaarana on juuri bakteerien kehittyminen tosi vaarallisiksi. Tästä johtuu nämä sairaalabakteeriepidemiatkin. Antakaa lasten sairastaa flunssia, korvatulehduksia ja oksennustauteja, se on oikeasti terveellistä=)
Ja kyllä niitä flunssia ja oksennustauteja silti sairastetaan, eihän sitä käsihuuhdetta voi koko ajan olla käsiin työntämässä... Turhilta sairastumisilta kuitenkin vältytään.
ne käsihuuhteet on tarkotettu sairaala käyttöön. Hoitajan ei tarvitse joka välissä pestä käsiä ja kuivattaa ihoaan, vaan voi käyttää käsihuuhdetta kahdeksan kertaa.
Käsidesi ei tod. ole sama asia kuin käsien pesu! Vaan miljoona kertaa tehokkaampi suoja bakteereja vastaan. Siis EI aja samaa asiaa.
mutta käsidesiä voi käyttää kotona. Lääkärini sanoi, että niitä voi ihan rauhassa käyttää, ja jopa niitä suositellaan, jos on helppo sairastumaan. Voihan sitä toki koko ajan olla käsiäkin pesemässä, mutta en minä ainakaan jaksaisi...
Siis aina ennen syömistä ja erit. lapsille.
Ja sitten muuten tähän aiheeseen: tässä jotenkin unohdetaan nyt se seikka kokonaan, että joissakin perheissä joku perheenjäsenistä on normaalia infektioherkempi, ja saa esim. flunssan jälkitautina aina jonkun antibioottihoitoa vaativan taudin. Esim. poskiontelotulehdus, keuhkoputkentulehdus, korvatulehdus... Ja varmasti nämä kymmenet antibioottikuurit tekevät enemmän haittaa jollekin bakteerien vastustuskyvylle kuin mikään käsien desinfiointiaine! Jos on normaali vastustuskyky, ja saa flunssan tms. muutaman kerran vuodessa ilman jälkitauteja, niin varmasti käsien pesu riittää. MUTTA, jos on vähänkin infektioherkempi niin tuo käsihuuhteiden käyttö on enemmän kuin paikallaan! Mä itse jouduin toissa talvena syömään aivan hirveän määrän antibiootteja, joka flunssasta tuli jälkitauti (astma taustalla), ja lääkäri suorastaan määräsi tuon käsien desinfiointiaineen kotiin. Ja se on todella auttanut, tänä talvena on ollut vain muutama flunssa, ei jälkitauteja.
Näin kotiäitinä en oo ollu kipeenä, töissä ollessa joka talvi lenssussa. Se on se ihmisjoukko joka sairastuttaa..
Sairaalassa viikon ikänen vauva kun tervehty niin kädet desinfioitiin niin estettiin pöpöjen kulkeminen toisille ja tartuttamasta omaa lasta muihin pöpöihin.
Tavalliset lenssut on hyvä sairastaa. Kroppa reagoi kuumeella pöpöihin ja poistaa ne. Rään mukane tulee pöpöt ulos.
Oon kokki ammattinimikkeeltä ja kun on migrobilsaa kahlattu niin jäi päähän että juokseva vesi ja pesuaine (hapan tai emäksinen) pinnoille. Paras siivousteho kun pesee molemmilla vuoronperään ja huuhtelee kunnolla.
Ei liian usein desinfiointia ettei pöpöt totu aineeseen ja saa vastustuskykyä!!
Hygienia on hyvä juttu, mutta ei saa liiotella koska voi mennä ylikin! Steriiliyttä kun on sen aika, muuten ihan normaalia.
Perheessä juuri nyt rotavirusta ja kyllä laitoin käsidesiä eilen ennen kauppaanmenoa.