Hormonikierukan jälkeiset vuodot
En tiedä kuuluuko tämä nyt tälle palstalle, mutta...
Mulle laitettiin vajaa kaksi kuukautta sitten hormonikierukka, kun lapsen syntymästä sektiolla oli kulunut 3 kk. Sitä ennen ei ollut menkkoja, ja heti kierukan laiton jälkeen oli muutama päivä jotain todella lievää tiputteluavuotoa. Mutta nyt mulla on ollut vuotoa ja tiputtelua viimeiset 3 viikkoa tauotta. Vuoto alko kuten menkat, ja viikon jälkeen ajattelinkin, että ne olivat ekat kunnon kuukautiset ja loppuvat siihen. Mutta sitten vuoto on vain jatkunut ja jatkunut, välillä on verisempää ja vähän runsaampaa, välilllä todella niukkaa ja ruskeaa, välillä tuntuu loppuvan jo ihan kokonaan, sitten jatkuu kuitenkin taas. Onko muilla ollut tällaista? Olen kyllä kuullut, että kierukan laiton jälkeen voi olla vuotohäiriöitä, mutta kuinkahan kauan...?
Kommentit (4)
Meilläpäin ei edes anneta ainakaan minulle kierukkaa ennenkuin on tulleet ekat menkat ja vähintään 6kk sektiosta on kulunut. Että voisko olla jotenkin riippuvaista myös kohdunkestävyydestä? Itselläni oli kyllä sektiossa runsasta verenvuotoakin, että siksi kai pelataan varman päälle. En halua pelotella, se vuotaminen on siis normaaliakin yleensä, ja voi kestää pitkään ja olla epäsäännöllistä vaikkakin vähäistä jatkossakin pahimmillaan. Se kai se huono puoli tossa ehkäisymuodossa onkin.
Tasan viikon päästä alkoi menkat ja kesti pari viikkoa. Sen jälkeen vuoto laantui ja jatkui tiputteluna jolloin pärjäsin pikkuhousun suojalla. Tätä jatkui n.3kk kunnes tuli toiset menkat. Vuoden alusta on menkat normalisoituneet ja " ylimääräinen" vuoto loppunut.
Tällainen vuoto on kierukan kanssa ihan normaalia ja yleensä kestää 3-6kk. Minulla ei menkat ole poistunu mutta enää en ole tarvinnut särkylääkettä ja vuoto ei ole enää niin runsasta.
tuli aika tarkkaan sen puoli vuotta. Kuun alussa aina hiukan enmmän (menkat) ja sitten muu aika vähän väliä. Nyt, kun yli puoli vuotta kulunut laitosta, kuukautisten aikaan tulee pari päivää rusehtavaa valkovuotoa ja muuten ei mitään, joen odottele vaan sinnikkäästi, kyllä se siitä!
mulla laitettiin 2.3 hormonikierukka ja siitä saakka vuotanut..eli 4 viikkoa..kai nää joskus loppuu..olettaisin.