HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Olen ruvennut sanomaan vain, että en valitettavasti voi tulla koska olen introvertti ja tarvitsen omaa aikaa latautumiseen. Ihan kiva puoli on se, että en saa enää noita turhanpäiväisiä kutsuja eikä tarvitse edes kieltäytyä. Win-win.
Itse olen tavannut vain kieltäytyä, en selitellä.
Ei ole olemassa huonoja tekosyitä. On vain tilaisuuksia joihin osallistuminen ei kiinnosta. Ja jos näin on, niin kenelläkään ei ole velvollisuutta selitellä, miten haluaa viettää aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En juo alkoholia, joten jätän väliin".
Aika ihmeellinen tekosyy olla osallistumatta alkoholin vuoksi. Minä en koskaan juo vaikkapa piimää ja se ei estä minua osallistumasta juhliin, koska eihän omilla dieeteillä ja laihdutuskuureilla ole mitään tekemistä juhlien kanssa. Muutenkin on aika tökeröä olla juomatta, koska juhlien järjestäjä on kovalla vaivalla ja hyvää hyvyyttään järjestänyt laadukkaita juomia paikalle.
Olin täysin samaa mieltä lihavoituun virkkeeseen saakka. Siis miten ihmeessä on tökeröä olla juomatta juhlissa alkoholia? Mitä jos kyseessä on vaikka entinen alkoholisti tai ihminen, joka ei terveydellisistä syistä saa juoda alkoholia? Tai muuten vaan alkoholia omasta halustaan juomaton ihminen, joka ei juhlissakaan halua tehdä poikkeusta.
Selvin päin ei jaksa Suomessa kovin kauan olla kun muut ottavat, koska he alkavat käyttäytyä aika typerästi. Itse pyrin lähtemään aika aikaisin juhlista, joissa juodaan alkoholia.
Kyllä minäkin lähden Suomesta pois aina kun muut ottavat!
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei tullut kummankaan lapseni ristiäisiin, väitti että ei jaksa istua kolmea tuntia autossa. Ihan kuin en olisi elämäni aikana jo oppinut, että hän kieltäytyy kaikista kutsuista, koska haluaa juopotella. Huvittavaa, että kuvitteli minun uskovan samat muille kerrotut tekosyyt aikuisena, kun ne kerrotaan minulle.
Olisiko parempi, että isäsi olisi tullut juhliinne juopottelemaan? Omasta mielestäni aivan asianmukainen ja ystävällinenkin tekosyy isältäsi, jos itse tietää, ettei pysty olla juomatta. Kuitenkin kipeä ja häpeällinen asia, jota ei ymmärrettävästi kehtaa suoraan sanoa syyksi.
Jos kutsussa on vastauspyyntö, on kohteliasta ilmoittaa tuleeko vai ei. Mikäli vastauspyyntöä ei ole, ei tarvitse edes ilmoittaa, että tulen tai en tule. Toki kutsun voi esittää myös muodossa ilmoitathan, jos et pääse tulemaan, jolloin kutsuja olettaa, että kutsuttu haluaa tulla, mutta ei välttämättä pääse...
Mitään velvollisuutta osallistua tilaisuuteen, johon on kutsuttu, ei juuri koskaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.
Mitä sitten vaikka on työssä käyvä, eihän nykyään palkan tarvitse riittää peruselämiseen. Häihin osallistuminen voi olla paljon enemmän kuin vain pari kymppiä häämatka kassaan.
Vaatteet - ei kalliit mut ei nyt reikäsissä hupparissa ja kollareissa kehtaa tulla
kengät - kehtaako tulla reikäsissä lenkkareissa
matkat - auto+bensa, kulkeeko julkiset mitä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sukulaisilla on koira, jota ei voi jättää yksin eikä löydy koskaan hoitopaikkaa. Koira on aikuinen koira. Nämä ihmiset ovat työssäkäyviä ihmisiä, joten koiran on pakosti oltava arkisin yksin. Noin 5h matkoineen juhlien takia koiraa ei kuitenkaan voi jättää yksin, eikä sille löydy hoitajaa vaikka kuukautta etukäteen ilmoittaa juhlista.
En ole tuo sukulaisesi, mutta koira on parempaa seuraa kuin monet minun sukulaiset, ja se joutuu olemaan yksin jo ne työpäivät, niin en todellakaan jätä sitä yksin joidenkin juhlien takia joista en edes nauti. Vietän päivän mieluummin koiran kanssa ja rentoudun.
Varmasti totta, ja kyllä tällainen ilmoitus sen minulle kertoisikin, että juhliin kutsuttua kiinnostaa enemmän koiransa kuin minä ja juhlieni syy.
Ottaisin tästä vinkistä vaarin, enkä vaivaisi kutsuttua enää juhlillani. Hän saisi jatkossakin viettää arvokkaan vapaa-aikansa koiransa seurassa.
"Lahjan ei olisi tarvinnut olla iso"
Pyydätte juhliin ja velvollisuus tuoda lahja! Voi luoja mitä rottia täällä on.
Miksi edes tarvitsee esittää syy tai tekosyy? Sanoo vain, että valitettavasti ei nyt voi osallistua juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sukulaisilla on koira, jota ei voi jättää yksin eikä löydy koskaan hoitopaikkaa. Koira on aikuinen koira. Nämä ihmiset ovat työssäkäyviä ihmisiä, joten koiran on pakosti oltava arkisin yksin. Noin 5h matkoineen juhlien takia koiraa ei kuitenkaan voi jättää yksin, eikä sille löydy hoitajaa vaikka kuukautta etukäteen ilmoittaa juhlista.
En ole tuo sukulaisesi, mutta koira on parempaa seuraa kuin monet minun sukulaiset, ja se joutuu olemaan yksin jo ne työpäivät, niin en todellakaan jätä sitä yksin joidenkin juhlien takia joista en edes nauti. Vietän päivän mieluummin koiran kanssa ja rentoudun.
Varmasti totta, ja kyllä tällainen ilmoitus sen minulle kertoisikin, että juhliin kutsuttua kiinnostaa enemmän koiransa kuin minä ja juhlieni syy.
Ottaisin tästä vinkistä vaarin, enkä vaivaisi kutsuttua enää juhlillani. Hän saisi jatkossakin viettää arvokkaan vapaa-aikansa koiransa seurassa.
No sepä hyvä, että vihdoinkin tajuaisit!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tavannut vain kieltäytyä, en selitellä.
Sama. Syyt ei kuulu kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kutsuttiin joskus kaikkialle. En mennyt kun kotona on kivempaa. No nykyään ei kutsu monikaan, mikä harmittaa...ja mietin et aikamoisia mahdollisuuksia tuli jätettyä myös käyttämättä.
Olet siis saanut sitä mitä tilasit. Voit syyttää vain itseäsi ja elää valintojesi seurausten kanssa.
Ihmiset oppivat kyllä ja lakkaavat kutsumasta.
Ihan oikein.
Hyvä että oppivat. Minä en halua kutsuja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää sellainen asenne, että juhliin pitää tulla jos kutsutaan, ellei ole jotain painavaa syytä jäädä pois. Eikö ihminen saa päättää jäädä juhlimisen sijaan mielummin kotiin, jos näin haluaa?
Mielestäni kohtelias ilmoitus siitä, tuleeko vai ei, on ihan riittävä ilman mitään syitä. Syitä saa toki avata, jos siltä tuntuu.
Itse en jaksa yleensä lähteä ystävien lasten synttäreille. Kerron että jään viettelemään kotiin rauhallista vapaa-iltaa, enkä ala antamaan "tekosyitä" eli valehtelemaan.
No juuri tämä. Osallistun kyllä aina merkittäviin juhliin, siis tyyliin häihin ja valmistujaisiin, mutta introverttinä en välttämättä aina jaksa lähteä työviikon jälkeen jonkun puolitutun muuten-vaan-bileisiin ja toivoisin, että saisin myös rauhassa kieltäytyä. Tuntuu tosi rajattomalta, että joku alkaa oikein tivata syytä ja sitten arvostella, onko syy pätevä. Ei on ei ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Paras oli ehkä se syy, että tv:stä tuleekin urheilua, ei voi tulla. Kyseessä ei ollut tyyliin jääkiekon kultapeli tai olympiamitali vaan jotain ihan perusurheiluohjelmaa.
Yksi sanoi kerran, ettei inspiroi tulla juhliin.
Millä tavalla nämä ovat tekosyitä?
"Tekosyy" on usein selitys, jolla halutaan välttää sanomasta suoraan, ettei kiinnosta, mutta jonka kuulija myös ymmärtää tällaiseksi kohteliaaksi kiertoilmaisuksi. Tekosyyt kunniaan!
Käytän itsekin toisinaan tekosyitä kieltäytyessäni juhlista joten ymmärrän todella hyvin ettei aina huvita juhlia. Mutta tänään kaverin kanssa rupesi tosissaan ärsyttämään. Minusta tämä on ainoastaan huonoa käytöstä.
Yhteinen kaveri juhlii tänään synttäreitä ja on kutsunut minut ja mieheni sekä yhteisen kaveripariskuntamme synttäridrinkeille.
Aluksi kaveripariskunta ilmoitti että tuskin pääsee juhliin työkiireiden takia. Sitten kävi ilmi ettei mitään töitä ole ja tuumivat että ehkä sitä voisi sittenkin paikan päälle ilmaantua. Sitten nainen rupesi sanomaan ettei olekaan varma haluaako tulla. Ei ole fiilistä ja niska on kipeä.
Kyllä minusta ystävää ja ystävyyttä pitäisi sen verran kunnioittaa että voisi heittää kuteet niskaan, kävellä kilometrin juhlapaikalle ja juoda drinkin tai kaksi. Olen itse introvertti ja tiedän että oma seura on usein parasta mutta kyllähän sitä täytyy ajatella ja kunnioittaa kaveriakin eikä pelkästään miettiä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Käytän itsekin toisinaan tekosyitä kieltäytyessäni juhlista joten ymmärrän todella hyvin ettei aina huvita juhlia. Mutta tänään kaverin kanssa rupesi tosissaan ärsyttämään. Minusta tämä on ainoastaan huonoa käytöstä.
Yhteinen kaveri juhlii tänään synttäreitä ja on kutsunut minut ja mieheni sekä yhteisen kaveripariskuntamme synttäridrinkeille.
Aluksi kaveripariskunta ilmoitti että tuskin pääsee juhliin työkiireiden takia. Sitten kävi ilmi ettei mitään töitä ole ja tuumivat että ehkä sitä voisi sittenkin paikan päälle ilmaantua. Sitten nainen rupesi sanomaan ettei olekaan varma haluaako tulla. Ei ole fiilistä ja niska on kipeä.
Kyllä minusta ystävää ja ystävyyttä pitäisi sen verran kunnioittaa että voisi heittää kuteet niskaan, kävellä kilometrin juhlapaikalle ja juoda drinkin tai kaksi. Olen itse introvertti ja tiedän että oma seura on usein parasta mutta kyllähän sitä täytyy ajatella ja kunnioittaa kaveriakin eikä pelkästään miettiä itseään.
Tuollainen veivaaminen nyt on ihan typerää, mutta jos näitä kavereita ei vaan huvita, niin mitä sitten? Minusta ei ole epäkunnioittavaa jättää juhlia väliin, ellei nyt ole tyyliin häät tai ristiäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta ystävää ja ystävyyttä pitäisi sen verran kunnioittaa että voisi heittää kuteet niskaan, kävellä kilometrin juhlapaikalle ja juoda drinkin tai kaksi. Olen itse introvertti ja tiedän että oma seura on usein parasta mutta kyllähän sitä täytyy ajatella ja kunnioittaa kaveriakin eikä pelkästään miettiä itseään.Tuollainen veivaaminen nyt on ihan typerää, mutta jos näitä kavereita ei vaan huvita, niin mitä sitten? Minusta ei ole epäkunnioittavaa jättää juhlia väliin, ellei nyt ole tyyliin häät tai ristiäiset.
Olen varmasti vanhanaikainen kun ajattelen ettei elämässä kaikki ole kiinni huvittamisesta. Ystävän synttäreiden ei tarvitse huvittaa mutta paikan päälle ilmaantumalla ilmaisee että ystävä on tärkeä ja kallis ja arvokkaampi kuin tv:n katselu kotisohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.
EI ja EI! Ymmärrän hyvin, miksi ei tullut.
Näinpä juurikin.
Sata kertaa ennemmin tekosyy (kunhan ei ole ilkeä) kuin katoamistemppu!