HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi osa työttömistä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa toimistotöissä ja osa laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa.
Osa työttömistä hoitaa lapsia tarhassa palkkatuella.
Ilmankos osa luulee, että asuntojen hinnat nousevat, kun luulevat että kaikki saavat tes-palkkaa.
Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
tää on hyvä syy
Myös asiakasmäärät vähenee ja ulosotot lisääntyy, vähenee juhlien pito. Meidän suvussa eläkeläiset ovat käyttäneet pitopalvelua, ei kukaan muu, mutta ei 77 - vuotiaat noita palveluja kauan enää käytä.
Voi yrittäjäparat, jos on asuntolaina otettu.
Ei nuorempi sukupolvi pidä 50-vuotisjuhlia, missä on pitopalvelu.
Moni pitopalveluyritys loppuu, kun eläkeläiset ei enää juhli synttäreitään. Nuoremmilla ei ole kuin muutamalla harvalla pitopalvelu juhlissa.
Päättäjien leikkaukset toimivat. Yrittäjien osa tulee olemaan karu 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi osa työttömistä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa toimistotöissä ja osa laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa.
Ilmankos osa luulee, että asuntojen hinnat nousevat, kun luulevat että kaikki saavat tes-palkkaa.
tää on hyvä syy
Myös asiakasmäärät vähenee ja ulosotot lisääntyy, vähenee juhlien pito. Meidän suvussa eläkeläiset ovat käyttäneet pitopalvelua, ei kukaan muu, mutta ei 77 - vuotiaat noita palveluja kauan enää käytä.
Ei,
Mutta ollaan me pidetty jo kolmet ristiäiset, kolmet rippijuhlat ja kolmet yo-juhlat, 2 valmistujaiset ja seuraava sukupolvi 2 kastejuhlat pitopalvelulla, tai täällä kaupungissa sitä kutsutaan hienosti "catering-palveluksi", mutta sama juttu, paitsi päivitetty tarjoilut tilaisuuden mukaan tälle vuosituhannelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on parempi, että kodinhoitajat hoitavat eläkeläiset ja veroja nostetaan.
Työtön on ansainnut lepäilyn kotona. Ja olisi se tyhmää ilmaiseksi omia vanhempia hoitaa, kun kodinhoitaja ottaa samasta työstä palkkarahat.
Me eläkeläiset hoidetaan paljon omien vanhempien asioita. Ei minullakaan ole autoa tai ajokorttia, mutta kauppakassi pysyy kädessä ja kuljetan ruuat äidilleni 87 v. Käyn apteekissa ja tilaan lääkäriajat. Ei sinne mitään kodinhoitajaa tarvita muuhun kuin kerran viikossa suihkuun. Lääkepussit tulee annosjakelusta.
Meillä matka on 30 km eläkeläisten luo. Itse asutaan keskustassa, koska toinen työtön ja työkkäri aktivoi, toinen matalapalkka- alalla. Puoliso ainoa lapsi.
Eikä kukaan minkään työkkärin aktivointi päivän jälkeen mihinkään eläkeläisen luo lähde, jos ei ole autoa, missä välissä sitten omat kotityöt tekisi, jos ei ole autoa millä nopeasti liikkua.
Hallitus ei oikein ajatellut mitä teki, kun leikkasi ansiosidonnaista.
Kantsii sitten muistaa, että se oli Sipilän hallitus, joka leikkasi! Kun puhutaan vain hallituksesta, porukka olettaa heti, että jahas, Marin taas asialla.
Ei pelkoa että luultais.
Tämä hallitushan ei osaa mitään muuta kuin nostaa yhteiskunnan kuluja.
Rahoituksen pohtiminen ja löytäminen (eli ne leikkauksetkim) jää sitten taas seuraaville hallituksille 🤯
Voisiko tämän ansiosidonnais-jankutuksen siirtää ihan omaan ketjuunsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää on hyvä syy
Ei,
Mutta ollaan me pidetty jo kolmet ristiäiset, kolmet rippijuhlat ja kolmet yo-juhlat, 2 valmistujaiset ja seuraava sukupolvi 2 kastejuhlat pitopalvelulla, tai täällä kaupungissa sitä kutsutaan hienosti "catering-palveluksi", mutta sama juttu, paitsi päivitetty tarjoilut tilaisuuden mukaan tälle vuosituhannelle.
Juu, lapsen koulusta sadasta yksi otti pitopalvelun rippijuhliin, harvassa on nuo ihmiset nykypäivänä joilla on ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, tulevaisuudessa hääparit saa vähemmän rahaa, kun ei ole eläkeläisiä laittamassa 100 euroa lahjaan.
Vierailija kirjoitti:
”Tekosyiden” taustalla voi olla kaikenlaisia oikeita syitä. Monelle esim. häihin osallistuminen voi olla rahallisesti mahdotonta. Eikä vaan lahjan takia, vaan voi olla, ettei ole mitään häihin kelpaavaa asua jne. Raha-asioitaan tuskin kovin moni haluaa avata kutsujalle tarkemmin. Samoin voi olla mahdollista, että kutsuttavassa perheessä on terveydellisiä ongelmia, ei niitäkään kutsujalle avata. Itse olen ollut monesti tilanteessa, jossa olen pääni puhki yrittänyt keksiä uskottavaa selitystä esteestä, kun perheen teini on itsetuhoinen, emmekä uskaltaneet jättää juhlien ajaksi yksin. Voitte uskoa, ettei oikeaa syytä voinut kertoa, teinin sairaskertomukset ei muille kuulu. Ja kun tämä toistuu, niin ymmärrän kutsujan miettivän, että eivätkö vaan halua tulla (varsinkin jos se tekosyy vaikuttaa oudolta). Joten ymmärrystä myös tekosyille, niiden takana voi olla muutakin, jota ei voi kertoa.
Vaikea uskoa että te vanhemmat tarkkailette teiniä 24/7 koko ajan. Ja jos teette niin, kertokaa ihmeessä sukulaisille, että saatte apua.
Samana aamupäivänä (juhlat oli illalla) oli työpaikan pesispuulaakin turnaus, ei päässyt kaveri kuulemma sen takia tulemaan mun juhliin. No, parempi whkä olikin ettei tullut.
ei juhlissa poomereita kaivata pitäkää keskenänne.
Mun oma syy on ollut "en ole nukkunut, en jaksa". Uniongelmaisena sanon suoraan, jos joku ei ymmärrä niin ei voi mitään. En lähde silmät ristissä minnekään nuokkumaan.
Minä luulin että tämä oli huonot tekosyyt-ketju, eikä joku mitä hallitus on leikannut työttömiltä ja yrittäjiltä loppuu työt ja muuta. Voitaisko pysyä aiheessa?
Oma sukulainen ei tullut rippijuhliin kun piti päästä parturiin. Olisi käynyt siellä edellisenä päivänä ja tullut sitten hiukset nättinä juhliin. Kampaamoja on niin paljon joka paikassa, että luulisi olevan vapaita aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun oma syy on ollut "en ole nukkunut, en jaksa". Uniongelmaisena sanon suoraan, jos joku ei ymmärrä niin ei voi mitään. En lähde silmät ristissä minnekään nuokkumaan.
Minulla jäi kerran lääkkeet ottamatta, enkä nukkunut yhtään koko yönä. Oli pakko jäädä pois häistä, kun olin niin väsynyt ja sekaisin. Ei olisi ollut kellekään kivaa, kun olisin sekoillut siellä.
Juhlista kieltäytymiseen on kaksi tapaa:
1. Tuletko juhliini päivänä x?
En pääse.
Selvä. Ikävä homma.
2. Tuletko juhliini päivänä x?
En pääse.
Ai mikset pääse?
On muuta.
No etkö sä voi perua ja tulla mun juhliini.
Ei tätä ei voi perua.
Ai mikä sulla sit on tärkeempää.
Valitse haluamasi tekosyy.
Kummassa vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa tänne kaksi itse käyttämääni tekosyytä. Ensimmäinen tapaus oli kymmenisen vuotta sitten. Minut oli kutsuttu vanhan opiskelukaveriporukan illanviettoon. Puolta vuotta aiemmin silloinen kumppanini oli kuollut äkillisesti (itsemurha) ja parantelin sen vuoksi hissukseen haavojani. Ajattelin, että vanhojen tuttujen näkeminen voisi ollakin ihan mukavaa, joten sanoin tulevani juhliin. Vähän ennen sain kuitenkin tietää, että kaikki muut porukan kymmenkunta henkilöä toisivat paikalle avecin. Olisin siis ollut porukassa ainoana ilman avecia paikalla ja asetelma tuntui silloin liian raskaalta, kun syy sinkkuuteeni oli tuollainen. Valehtelin siksi, että joudunkin yllättäen kaverin muuttoavuksi. Ei kai kellekään voi sanoa, että anteeks nyt, mutta en halua nähdä teidän parisuhdeonneanne?
Pari vuotta sitten minut kutsuttiin kaverin polttareihin. Suunnittelua tehtiin sähköpostiryhmässä ja kuluista oli puhetta sen verran, että käytäisiin yhdessä buffet-lounaalla fiinihkössä ravintolassa. Varauduin siis maksamaan omat ruokani, noin 30 e. Muutama päivä ennen juhlia ryhmässä alettiin yllättäen keskustella budjetista. Kävi ilmi, että päälle tulisi muitakin kuluja, mm. morsiamen ruuat, jokin lahja ja vielä erikseen iltapalaa morsiusparille. Pari morsiamen läheistä ystävää ilmoitti, että 100 euron budjetti olisi heistä sopiva ja tarjoutuivat myös maksamaan enemmänkin, ettei kenenkään tarvitsisi jäädä juhlista. Tässä vaiheessa minä ilmoitin, että vastasyntynyt on valvottanut niin kovasti, ettei minulla ole voimavaroja osallistua. En halunnut maksaa noin paljon, kun asiasta ei ollut aiemmin sovittu. Lisäksi perheeni eli sinä syksynä tukien varassa, kun taas esim. morsiuspari sekä lähipiirinsä olivat taustaltaankin vakavaraisia. Ei puolitutuille halua sanoa tuollaisessa tilanteessa, että vähille rahoilleni on parempiakin käyttökohteita, sillä olen teitä köyhempi.
100 on helposti liikaa tukien varassa olevalle, mutta polttareihin mennessä ei voi oikein olettaa että maksaa oman ruokansa ja se siitä. Aina maksetaan myös morsiamen ruoat, juomia hänelle ja yleensä jotain ohjelmaakin.
Perheetön kirjoitti:
Tätä asiaa on nostettu monesti aiemminkin esille, mutta taas haluaisin muistuttaa etenkin perheellisiä siitä, että myös meillä perheettömillä on elämä omine menoineen ja sovittuine aikatauluineen. On niin monta kertaa käynyt niin, että minut kutsutaan johonkin tilaisuuteen (rippijuhlat, yo-juhlat) vain paria viikkoa ennen ja sitten loukkaannutaan, kun ilmoitan, etten valitettavasti pääse. Aivan kuin mulle vois ilmoittaa ensinnäkin myöhemmin kuin muille (tai sitten oon jotain täyttöporukkaa peruneiden tilalle) ja sitte vielä olettaa, että tottakai se nyt pääsee, mitä sillä nyt vois olla tärkeempää. Ärsyttää ihan h****tisti, enkä nykyään anna mitään selitystä, kiitän kutsusta ja pahoittelen, etten pääse. Viimeksi sain siihen vastauksen, että no oletpa kiireinen. Joo, kyllä, minullakin voi olla menoa ja kiireitä!
Kaikki kutsutaan rippijuhliin ja yo-juhliin vain pari viikkoa ennen. Sille on olemassa oikea syy. Ripille pääsystä saa tietää vasta leirin päätteeksi, että tuleeko konfirmaatio vai ei. Jos nuori keskeyttää rippikoulun, se on hänen valintansa, mutta ei silloin rippijuhlia tule. Minun tyttäreni leiri päättyi keskiviikkona ja konfirmaatio oli 1,5 viikon päästä sunnuntaina. Vieraat sai kutsut heti leirin jälkeen.
Yo-kokeiden tulokset tulee 20.5. mennessä ja jos juhlat on esim. 2.6., niin siinä jää tasan 2 viikkoa aikaa lähettää kutsut. Ei voi kutsua ennen tulosten saapumista.
Tämä ei koske vain sinkkuja, vaan ihan kaikki vieraat on tapana kutsua siinä vaiheessa, kun juhlat on varmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, tulevaisuudessa hääparit saa vähemmän rahaa, kun ei ole eläkeläisiä laittamassa 100 euroa lahjaan.
Tämä ansiosidonnaisjankkaaminen alkaa mennä myös minusta liian pitkälle. Jos kaikki ovat tulevaisuudessa työttöminä, niin mistä ne morsiusparit ilmestyy, jotka järjestää hienoja kartanohäitä? Olen itse alalla, jossa on voimakas työvoimapula. Meidän työpaikalla jo kolmasosa on muualta Suomeen muuttaneita. Voisiko nämä ansiosidonnaistyypit vaihtaa alaa? Vai onko se niin, että mitään ei voi enää koskaan tehdä, kun työt loppui jossain työpaikassa? Vai onko kuitenkin niin, ettei huvita kouluttautua raskaaseen työhön, josta maksetaan noin 2000€ kuussa bruttona? Kyllä, minullakin on amk-tutkinto luovalta alalta, mutta kävin uuden koulutuksen, kun en työllistynyt entisellä. Kyllä kaikki tietävät, mistä alasta nyt puhun, mutta kun halutaan uhriutua.
Huonoin tekosyy: uuden miesystävän kanssa Leville.
Meidän juhlat oli tiedossa jo kauan ennen reissua.
Sinkkuna elelevä ystäväni ei tullut minun polttareihini, koska hän ei saa omia polttareita. En olisi koko jutusta edes tiennyt, koska siskoni järjesti polttarit yllätyksenä, mutta tämä sinkkuystäväni soitti hiprakassa ja avautui, että hän ei pysty tulemaan, kun hän tietää, ettei hänelle kukaan järjestä polttareita. Asia tuli harvinaisen selväksi, koska hän jankutti samaa asiaa uudestaan ja uudestaan. Että semmoinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ansiosidonnaisjankkaaminen alkaa mennä myös minusta liian pitkälle. Jos kaikki ovat tulevaisuudessa työttöminä, niin mistä ne morsiusparit ilmestyy, jotka järjestää hienoja kartanohäitä? Olen itse alalla, jossa on voimakas työvoimapula. Meidän työpaikalla jo kolmasosa on muualta Suomeen muuttaneita. Voisiko nämä ansiosidonnaistyypit vaihtaa alaa? Vai onko se niin, että mitään ei voi enää koskaan tehdä, kun työt loppui jossain työpaikassa? Vai onko kuitenkin niin, ettei huvita kouluttautua raskaaseen työhön, josta maksetaan noin 2000€ kuussa bruttona? Kyllä, minullakin on amk-tutkinto luovalta alalta, mutta kävin uuden koulutuksen, kun en työllistynyt entisellä. Kyllä kaikki tietävät, mistä alasta nyt puhun, mutta kun halutaan uhriutua.
Itselläni on jo 3 tutkintoa. Jos työtön hakee kouluun ilman työkkärin lupaa niin siitä tulee karenssi. Työttömyystuella voi opiskella vain 2 vuotta, jos saa työkkäriltä luvan. Tuo 2 vuotta ei riitä esim. AMK-tutkintoihin ja moni ei voi käydä töissä opiskelujen lisäksi, koska puoliso vuorotöissä. Edellinen Hallitus poisti myös kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta eli saa vain 660, jos 2 lasta (monella opiskeluajat jo koettu ja opintotuet käytetty). Lisäksi olisi hankalaa, jos 2 tekee vuorotyötä, koska esim. puolisoni työnantaja ei suostu sovittelemaan vuoroja. Jos jättää ala-aste ikäisen illaksi yksin kotiin niin siitä tulee nykyään lasu.