HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkiin juhliin pitäisi mennä???
no ei tarvitsekaan mennä eikä aloituksessa oletettukaan että pitäisi mennä, vaan kyseltiin siis niitä tekosyitä mitä ihmiset keksii, kun eivät viitsi sanoa etteivät vaan halua tulla.
"Kun meillä ei ole juhlavaatteita."
Kolmihenkinen perhe, hyväpalkkaisissa töissä molemmat vanhemmat. Eipä pidetty enää yhteyttä tämän jälkeen.
Oltiin jossain sukutapaamisessa. Yksi sukulainen kutsui koko porukan syntymäpäivilleen parin viikon päästä. Täti ilmoitti ettei voi tulla koska on flunssassa. Täti siis oli paikalla sukutapaamisessa, ei näyttänyt olevan sairas mutta " tiesi" olevansa liian sairas 2 viikon kuluttua. Myötähäpeä oli suuri ja kaikki olivat liian vaivaantuneuta kommentoimaan tädille tulevaa flunssaa.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi jätti tulematta lapsen synttäreille, koska meni ystävättärensä lapsenlapsen ristiäisiin. Haluaako joku mummon kavereita ristiäisiin?
Ei mielestäni ole hyvä syy jättää oman lapsenlapsen synttäreitä välistä, mutta tuli mieleen että minä olen ollut ristiäisissä, joiden 20 vieraaseen mahtui mummon ystävä. :D
Paikalla oli kastettavan lapsen perheen lisäksi lähisukua (vanhempien sisarukset puolisoineen ja lapsineen sekä isovanhempia) 14 hlö, vauvan kummit 3 hlö, minä (perheen työntekijä), isoäidin ystävä ja pappi. Oli mukavat ristiäiset ja ovat ihana perhe. Heillä on aina tämän isoäidin ystäviä kaikissa juhlissa.
(Minä hoidin perheen lapsia heillä kotona, siksi kutsuivat minutkin. Kastettavaakin olin hoitanut siitä asti kun kotiutui sairaalasta.)
Vierailija kirjoitti:
"Kun meillä ei ole juhlavaatteita."
Kolmihenkinen perhe, hyväpalkkaisissa töissä molemmat vanhemmat. Eipä pidetty enää yhteyttä tämän jälkeen.
Kaikki eivät ole juhlaihmisiä. Olisi suuri operaatio raahata koko perhe vaateostoksille hankkimaan kalliita ja epämukavia vaatteita, joista ei ole kokemusta ja joilla ei ole myöhempää käyttöä. Sama perhe olisi saattanut tulla vähemmän hienoihin tilaisuuksiin. Tämä kommentti yleisellä tasolla, toki tunnet omat tuttavasi parhaiten ja valitset itse ystäväsi.
No onhan noita poisjättäytymisiä tullut vuosien varrella aina silloin tällöin. Niin kauan kuin olin työelämässä, oli työeste ihan hyvä syy jäädä pois juhlista ja muista pippaloista. Nuorempana kärsin migreenistä ja se jos mikä oli hyvä (teko)syy jäädä kotiin, siis perua osallistuminen joihinkin illanistujaisiin tms. samana päivänä pari tuntia ennen pippaloiden alkua. Toisinaan syy oli kyllä ihan todellinenkin. Ja ystävät kyllä tiesivät migreenistäni.
Huvittavaa oli joitakin vuosia sitten, että kahtena tai kolmena vuonna peräkkäin sairastuin vatsaflunssaan pikkujoulupäivänä ja ihan oikeasti! Siitä jaksettiin vääntää vitsiä töissä monen monta kertaa. Viime vuosina olen järjestään kieltäytynyt sellaisista häistä, joissa kutsussa on joko pelkkä pankkitilin numero tai sen lisäksi vaihtoehtona pitkä lista kalliita tavaroita. Aina sitä jonkun esteen keksii. Pitkä matka alkaa kyllä olla näillä kymmenillä jo ihan hyväksyttäväkin poisjäännin syy, varsinkin jos osallistuminen edellyttäisi vielä hotelliyöpymistä ym. Tulee eläkkeeseen liian iso lovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.
Minäkin esitän mielummin tekosyitä, kuin kerron suoraan että ei kiinnosta. Vai haluaisitko sinä ap mielummin suoran ja rehellisen vastauksen? Sellainen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin.
No minä taas en koskaan ole kuullut että valehteleminen olisi hyvä tapa.
Eli suoraa tekstiä sitten vaan esim: "Itse asiassa en edes pidä sinusta, ja juhlasi kuulostavat typeriltä, en ehdi enkä jaksa tulla tuhlaamaan aikaani, minulla on parempaakin tekemistä."
No jopas on taas lapsellista. Jos ei valehtele naurettavilla ja läpinäkyvillä tekosyillä, niin ainoa vaihtoehto sinusta on sitten olla törkeä ja haukkua? Ei mitään välimuotoja? Taas näitä typeryyksiä, jossa ei eroteta ilkeyttä rehellisyydestä. Tiedätkö, jos et osaa muuta kuin joko valehdella tai olla inhottava, niin aihetta voisi olla pieneen itsetutkiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.
Minäkin esitän mielummin tekosyitä, kuin kerron suoraan että ei kiinnosta. Vai haluaisitko sinä ap mielummin suoran ja rehellisen vastauksen? Sellainen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin.
Eli suoraa tekstiä sitten vaan esim: "Itse asiassa en edes pidä sinusta, ja juhlasi kuulostavat typeriltä, en ehdi enkä jaksa tulla tuhlaamaan aikaani, minulla on parempaakin tekemistä."
No jopas on taas lapsellista. Jos ei valehtele naurettavilla ja läpinäkyvillä tekosyillä, niin ainoa vaihtoehto sinusta on sitten olla törkeä ja haukkua? Ei mitään välimuotoja? Taas näitä typeryyksiä, jossa ei eroteta ilkeyttä rehellisyydestä. Tiedätkö, jos et osaa muuta kuin joko valehdella tai olla inhottava, niin aihetta voisi olla pieneen itsetutkiskeluun.
Voisiko olla että tuo jolle raivoat vastasi sarkastisesti? Kun sinulle ja ap:lle ei kelpaa kohteliaat tekosyyt. Kerro ihmeessä mikä sitten on parempi vaihtoehto kuin kohtelias kieltäytyminen ilman syytä, tai tekosyyn kanssa?
Mä oon joskus jäänyt pois syyllä,meillä ei oo juhlavaatteita..lapsia 5kpl ja vauva oli just syntynyt niin en millään jaksanut lähteä kiertelemään ja ettimään porukalle vaatteita..nämä oli hienot häät ja oikeasti en olisi kehdannut mennä sinnepäin vaatteilla kun muut viimeisen päälle pukeutuneita..juhlia on meillä niin harvoin,että siksi meillä ei löydy mitään hienonpia vaatteita..koulujen/pk:n juhliin on pistetty joku perus trikoomekko yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkiin juhliin pitäisi mennä???
no ei tarvitsekaan mennä eikä aloituksessa oletettukaan että pitäisi mennä, vaan kyseltiin siis niitä tekosyitä mitä ihmiset keksii, kun eivät viitsi sanoa etteivät vaan halua tulla.
On kohteliasta esittää joku veruke kieltäytymiselle mieluummin kuin sanoa suoraan että ei jaksa eikä huvita. Kutsujan asia ei ole kuulustella syitä sen tarkemmin.
En ymmärrä tätä tenttaamista kieltäytymisen syistä . Miksi kukaan olisi muka velvollinen kertomaan kutsujalle aidot syynsä miksi ei halua tulla? Minun tietääkseni ystävyyteen ei kuulu tällainen velvollisuus avautumaan henkilökohtaisista syistä. Esimerkiksi jos joku pitää kutsut ja minulla on juuri alkanut menkat, niin en kai nyt kerro että en jaksa tulla koska mulla alkoi juuri menkat eikä huvita lähteä mihinkään. Keksin mielummin tekosyyn.
"Ei nyt voida kun Akilla on pää kipeä". Niin minä kutsuin teidät pariskuntana. Kutsu ei koskenut veljeäsi Akia.
Oon vitsaillut alkavani käyttää oman veljeni vaivoja tekosyynä kaikkeen, esim: "En voi tulla töihin, Mikolla on ripuli. Se kyllä asuu ihan eri kaupungissa ja osaa pitää huolen itsestään, mutta silti."
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä tenttaamista kieltäytymisen syistä . Miksi kukaan olisi muka velvollinen kertomaan kutsujalle aidot syynsä miksi ei halua tulla? Minun tietääkseni ystävyyteen ei kuulu tällainen velvollisuus avautumaan henkilökohtaisista syistä. Esimerkiksi jos joku pitää kutsut ja minulla on juuri alkanut menkat, niin en kai nyt kerro että en jaksa tulla koska mulla alkoi juuri menkat eikä huvita lähteä mihinkään. Keksin mielummin tekosyyn.
Niinpä. Tekosyy vain voisi olla järkevä ja uskottava, eikä sellainen jonka tunnistaa tekosyyksi jo kaukaa. Sellainen loukkaa ja saa tuntemaan, että toi pitää nyt ihan tyhmänä.
Ei ole juhlat, mutta aika huvittava tekosyy. Huomasin tätini tykänneen Facebookissa yhdestä ravintolasta lähellä minua. Kiinnostuneena kysäisin vaan, että ootteko käyneet ja oliko hyvä paikka (itse en ole koskaan käynyt). Alkoi kamala selittely yksityisviestillä, että ei pyydetty sinua mukaan, kun niin äkkiä käytiin sun kotikaupungissa ja ei tiedetty mikä työvuoro sulla on."
Tilanne oli mulle tosi kiusallinen, koska en kysymyksilläni todellakaan tarkoittanut sitä että olisin halunnut mukaan. Olisin ymmärtänyt oikein hyvin, ettei kaupungissa käydessä ole välttämättä aikaa ja halua nähdä siellä olevia tuttuja. Tuo "ei tiedetty mikä vuoro sulla on" on jo aikamoinen tekosyy. Miten olisittekaan voineet tietää muuta kuin minulta kysymällä.
Ihan yhtä hyvin voisi heittää, että olisin tullut käymään, mutta en tiennyt ootko just paskalla.
Kaveri aina kieltäytyy kutsuista sillä verukkeella, että paikalla on myös hänelle ennestään tuntemattomia ihmisiä. On sellainen mielensäpahoittaja, että jos en kutsuisi, niin vetäisi siitä herneen nenuunsa. Näin siis minä kutsun aina hänetkin, vaikka tiedän jo etukäteen, ettei hän tule. On kyllä kova tutustumaan muuten uusiin ihmisiin, että en sitten tiedä, mikä on todellinen syy olla tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä ei ole oikeastaan tekosyy mutta kerron kuitenkin.
60v perusterve äitini soitti lapsen syntymäpäivä aamuna, että tarviiko hänen tulla synttäreille, kun ei hän saa kyytiä.
Sinne sanoin, että eikös hänellä ole polkupyörä niin vastasi, että on on, mutta ei kuulemma jaksa polkea.
Matkaa n. 3 km häneltä meille...
Alkoi vielä sanomaan, että kun ei hänellä ole lahjapaperialaan.
Sanoin, että syntymäpäiville tulo on täysin vapaaehtoista eikä hän siis tullutkaan.
Kyllä harmitti lapsen puolesta. Itse olen jo tottunut, että tämä ihminen on itsekäs persläpi!!
Yksikään tuntemani 60 vuotiasi ei edes astuisi pyörän selkään.
Minä en itse mene yhdelleekkään synttärille. Niin naurettavia juhlia kuin olla voi.
Olen 60 ja ajan pyörällä kesäisin paljonkin. En minäkään lähtisi juhliin pyörällä. Juhlissa on eri vaatteet ja kengät, ei silloin huvita ajaa pyörällä. Minusta olisi kohteliasta hakea äiti autolla, kai juhlaväestä jollain auto on?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri aina kieltäytyy kutsuista sillä verukkeella, että paikalla on myös hänelle ennestään tuntemattomia ihmisiä. On sellainen mielensäpahoittaja, että jos en kutsuisi, niin vetäisi siitä herneen nenuunsa. Näin siis minä kutsun aina hänetkin, vaikka tiedän jo etukäteen, ettei hän tule. On kyllä kova tutustumaan muuten uusiin ihmisiin, että en sitten tiedä, mikä on todellinen syy olla tulematta.
Ehkä haluaisi olla huomion keskipiste ja tietää, ettei toisten juhlissa sitä ole.
Tämä onn nyt vähän out of topic, mutta kummitäti jäi pois lapsen 1v synttäreiltä ilman syytä mutta ehdotti että "juhlitaan joku muu päivä"..
Ja tuli ihan oikeasti, kolme päivää myöhemmin ,ovelle kärkkymään kakkua ja kohtasi suuttua, kun mitään muuta tarjottavaa ei ollut kuin kahvia !
Edes lahjaa eintuonut. Kolmekymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jatkossa tietäisi olla kutsumatta yhtään mihinkään ja säästäisi molempien aikaa.
Monilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että valkoiset valheet/tekosyyt ovat monesti hienotunteisuutta juuri toista ja itseään kohtaan. Itse esim. monesti haluan olla vain yksin ja rauhottua, enkä esim. lähteä kyläilemään. Mutta jos olen sanonut todellisen syyn, että kaipaisin lepoa ja olisin mieluiten nyt yksin niin tästä on loukkaannuttu. Ehkä ajatellaan, että on epäkunnioittavaa ilmoittaa, kuinka mieluummin viettää yksin aikaa kuin vaikka nimenomaisessa seurassa. Monesti sitten mieluummin kertoo valkoisen valheen, kuten aikainen herääminen seuraaavana päivänä, opiskelu tenttiin tms. Moni ei siis oikeasti halua kuulla oikeaa syytä, vaan syyn pitää olla riittävän hyvä.