HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Vierailija kirjoitti:
On kiireitä!
Kiire ei ole kuin hitailla tai sitten kirppuja jahdatessa ja silloinkin se on hyvin lyhytaikaista!
Jos on kiire niin on kiire. Jos ei ole niin ei silti ole pakko väkisin raahautua juhliin, jos ei kiinnosta.
Ystäväni valmistujaisiin eivät jotkut lähisukulaiset tulleet, kun "on saunavuoro".
On kyllä taas niin kolmannen maailman ongelmia. Vetää herneet nenään siitä, että joku ei tule juhliin. Voi hyvää päivää. :D
"Unohduin katselemaan pyykkien pyörimistä koneessa" selityksenä sille, miksei henkilöä näkynyt juhlissa. (En edes tajunnut ennen tätä, kuinka törkeä kommentti tuo on, vieläpä todennäköisesti tekosyy.)
Mun sukulaistäti+setä tulivat kahden tunnin ajomatkan takaa mun ylioppilasjuhliin. Ensin tarjottiin ruokaa, hetken päästä olisi ollut kakkua ja kahvia. Nämä söivät ruuan nopeasti ja tulivat hyvästelemään: "Pitää lähteä ajelemaan kotiin päin, koska on ehdittävä saunaan!"
Törkeästi pidin juhlani sitten virallisena saunapäivänä (asuvat omakotitalossa jossa oma sauna), mutta olihan se kiva että tulivat piipahtamaan.
Surkuhupaisinta taitaa olla se, että he ihan oikeasti menivät sinne saunaan, ei ollut mikään tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole enää kiinnostanut kenenkään syyt tai selittelyt sen jälkeen kun pidettiin ensimmäisen lapsen kastajaiset eikä niihin edes kutsuttu kuin kaikista lähimmät ja pieni, mukava määrä meille tärkeitä ihmisiä mutta silti yksi tädeistä ilmoitti ettei tule. Vaikkei heillä sen tärkeämpää todellakaan ko.päivänä ollut ja olivat esim juuri edeltävänä päivänä kuitenkin paikkakunnallamme toisissa asioissa päiväseltään (ja nämä asiat eivät mitenkään verrattavissa meidän juhliin, aivan arkinen tyyliin kaupassa käynti), joten olisivat hyvin voineet jäädä tai välimatka silti vain tunnin joten uudellenkin olisivat voineet ajaa. No ei huolta, ei kutsuta enää. Ja sama ihminen vielä jankutti että tulkaa sitten myöhemmin kylään niin juhlitaan.. Wtf? Ne juhlat oli silloin kun ilmoitimme.
Kastajaisia turhempaa juhlaa saa kyllä hakea.. Kaikilla on kurjaa ja tylsää ja itse juhlakalu on niin pieni, ettei jälkeenpäin muista mitään (toisaalta parempi niin, koska tuskin myöskään nauttii siitä turhasta hälinästä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.
Minäkin esitän mielummin tekosyitä, kuin kerron suoraan että ei kiinnosta. Vai haluaisitko sinä ap mielummin suoran ja rehellisen vastauksen? Sellainen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin.
No minä taas en koskaan ole kuullut että valehteleminen olisi hyvä tapa.
Eli suoraa tekstiä sitten vaan esim: "Itse asiassa en edes pidä sinusta, ja juhlasi kuulostavat typeriltä, en ehdi enkä jaksa tulla tuhlaamaan aikaani, minulla on parempaakin tekemistä."
Mä en ainakaan esitä mitään syytä jos en pääse tapahtumaan johon on kutsuttu. Sanon vaan että en pääse. Ei se siitä sillä syyn selittämisellä muuksi muutu :D.
Ei pääse, kun pitää siivota. Tämä syy oli aina kun juhliin kutsuttiin. Ja kutsuttiin, koska on lapsen kummi. Jossain vaiheessa luovutettiin. Sitten hän kysyi, miksi ei ole enää kutsuttu. No daaa.
Vetoan aina työjuttuihin. En tiedä onko sitten uskottavaa vai ei, mutta parempi kuin sanoa, että mä nyt en vaan halua teidän juhliin tulla.
Menee kenties hitusen ohi aiheen. Kutsuin aikanaan mielestäni hyvänkin kaverin häihini. Hän sitten vastasi, ettei valitettavasti pääse, kun on ulkomailla tuolloin ja onpa harmi jne. No, ei siinä mitään. Mutta kyllä minä mieleni pahoitin jälkeenpäin, kun hänen facebook oli häiden jälkeen täynnä kuvia ihan perus baari-illasta kotikaupungissa. Ei olis tarttenut valehdella, ihan pelkkä 'valitettavasti en pääse' olisi riittänyt vallan hyvin. Siihen hyytyi se kaveruus hiljalleen.
Mä en tajua että pitää ylipäätään kertoa mikään syy. Ei tarvitse.
Ainoa kerta, kun olen kertonut mitään syytä, oli jo vuosia sitten: Kirjoitin opiskelutoverin kaasolle, etten osallistu toverin polttareihin, koska en ole juhlatuulella perheessä tapahtuneen surullisen asian vuoksi (veljeni lapsi oli juuri kuollut tapaturmaisesti). Kaaso vastasi että aha, mitä teillä sitten on tapahtunut? En edes tuntenut koko kaasoa.
Mitään syytä, ei tekosyytä tai oikeaa tarvitse kertoa!!! Hienotunteisuutta hyvät ihmiset!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sukulainen, joka kuuluu pakkokutsuttaviin, mutta hän yleensä aina ilmoittaa ettei tule. Tiedämme noin päivää ennen juhlia odottaa hänen tekosyytään olla osallistumatta ja huvittelemme arvaillen, mikä se tällä kertaa olisi.
Mä olen näitä 'pakkokutsuttavia'. Se on tosi kurja rooli, kutsu tulee mutta samalla minulle tehdään erittäin selväksi ettei tarvitse tulla.
Sitten muille päivitellään että ei se taaskaan tullut vaikka ME kyllä niin kutsuttiin.
Yleensä kieltäydyn töihin vedoten, minusta tilanteet ei kyllä ole yhtään hauskoja, mutta kiva että edes jotkut saa asiasta hupia.
Välillä on pakko keksiä tekosyitä ettei tarvitse lähteä juhliin, sillä niin monet jankkaavat syytä poisjäännille. Itse en ainakaan halua lähteä mihinkään juhliin joihin kutsutaan vaan lahjan toivossa, tai jos juhlien järjestäjät ovat lähes tuntemattomia. Tuntuu olevan yleistä nykyään kutsua iso määrä vieraita ihan vaan siinä toivossa että saa ison kasan lahjoja. Itse en ainakaan keksi yhtään järkevää syytä miksi pitäisi lähteä vaikka sukulaisten häihin tai hautajaisiin tms, kun ei niitä muulloinkaan tapaa. Siis miksi kutsua kerran kymmenessä vuodessa johonkin tilaisuuteen jos normaalistikaan ei pidetä mitään yhteyttä? Silloin joku tekosyy voi olla paljon kauniimpi ele kuin sanoa että ei mua teidän elämä ja juhlat kiinnosta pennin vertaa.
Mä kärsin voimakkaasta ahdistuneisuudesta ja ajoittain hankalista vatsavaivoista, joiden takia ei yleensä huvita lähteä juhliin.( Esim. vatsavaivat kun aiheuttavat mm. järjetöntä vatsan turpoamista, niin silloin ei pynttäydytä juhlatamineisiin, vaan oleskellaan säkin sisällä piilossa.) Vähän etäisemmille tuttaville riittää, kun kohteliaasti kieltäytyy, mutta lähemmät penäävät syitä miksi en tule. En halua avautua henkilökohtaiseen terveydentilaani liittyvistä asioista, se kun ei kuulu muille, ei edes perhepiirille, joten ennemmin lipsautan valkoisen valheen.
Vierailija kirjoitti:
Paras oli ehkä se syy, että tv:stä tuleekin urheilua, ei voi tulla. Kyseessä ei ollut tyyliin jääkiekon kultapeli tai olympiamitali vaan jotain ihan perusurheiluohjelmaa.
Yksi sanoi kerran, ettei inspiroi tulla juhliin.
Mistä sinä tiedät kuinka tärkeä kyseinen urheilu on kyseiselle henkilölle?
Minulle on ihan sama mitä sanoo syyksi. Ei minun juhliini tarvitse tulla jos ei halua. Tärkeintä on, että vastaa kutsuun kohtalaisen nopeasti, jotta tiedän onko hän tulossa vai ei.
Mä taas ihmettelen, miksi ihmiset ei ymmärrä, että ei kaikkia kiinnosta ne juhlat. Esim. meitä kutsutaan miehen siskon lapsenlapsen synttäreille. Mitään yhteyttä ei ole moniin vuosiin pidetty edes siihen miehen siskon lapseen, kun asuukin toisella paikkakunnalla, ja sen puolisokin nähtiin vaan yhen kerran niitten häissä. Nyt yhtäkkiä aletaan synttäreille kutsua, eikä edes nämä lapsen vanhemmat itse kutsu, vaan se miehen sisko. Sille se on eka lapsenlapsi, joten tietty on innoissaan, mut mua ei kiinnosta ei yhtään. Mies sitten menee sinne, mä en. Sanoin miehelle että sano syyks mitä tahansa, vaikka että ei sitä kiinnosta. Jotain kai se oli valehdellu että kipeänä olin :)
Itselleni syy on sinänsä samantekevä. Tärkeintä että kertoisi tuleeko vai ei. Nytkin odotamme hääkutsuihin vastauksia, ja vain reilu puolet kutsutuista on vastannut. Deadline alkaa olla käsillä aika pian. Minulle ihan ok että ei tule, koska itseänikään ei kaikki juhlat kiinnosta, mutta kuitenkin isommissa juhlissa pitää se osallistujamäärä tietää tarjoilun yms. takia. Noh, se on kymmenien ihmisten soittorumba kohta edessä, kuitenkin pakko se tieto on lypsää että tulevatko. Kiva kun sitten pöllähtävät paikalle "aijaa, mä aattelin että tiiätte että tullaan kuitenki ni ei me sen kummemmin ilmoteltu". Jepjep. Istuvat varastossa tai pihalla? Syövät kebabia, kun pitopalvelulle on kuitenkin ilmoitettu se tarkka määrä?
Tiedoksi kaikille tekosyiden keksijöille: Järjestän useat juhlat vuoden aikana ja minua kiinnostaa ainoastaan tuletko vai etkö. Jos et tule, niin kiitos tiedosta, syytä ei tarvitse kertoa.