Avovaimo TAAS raskaana
No niin, ennen kuin saarna alkaa, että mitäs harrastitte seksiä niin eikö jokainen toisiaan rakastava pari harrasta seksiä aina välillä? Eli ne kommentit voi jättää kokonaan pois. Ja "no olisit käyttänyt kondomia", niin voi kuulkaa, olisin halunnut, mutta avovaimo halusi syödä pillereitä kun ne "pitivät ihon hyvänä" ja hän ei itse tykkää kondomeista.
Eli taas olisi vauva tulossa. Kolmas lapsi. Ensimmäisen jälkeen puhuttiin, että pidetään vähän taukoa kun silloin olin opiskeluissa loppusuoralla ja avovaimo ei edes puolessa välissä. Silloinkin käytiin keskustelua ehkäisystä, mutta ilmeisesti e-pillerit oli paras vaihtoehto.
Noo siitä meni jonkun aikaa kun tuli iloinen uutinen "meille tulee vauva". Ensin olin vähän hämmentynyt, että miten pillerit taas pettivät. Sitten tietysti olin onnellinen, koska rakastan noita riiviöitä. Taas syntymän jälkeen keskusteltiin ehkäisystä ja sanoin selvästi, että ei oikeasti pärjätä kolmen kanssa kun minä olen ainoa jolla on vakiduuni ja onhan tämä välillä rankkaa.
No nyt sitten viime viikolla taas.. Raskaana ollaan. Pillerit petti, oli avovaimon selitys. Tiedän, että täällä minut teurastetaan, mutta voikohan olla? Olen kyllä kysynyt suoraan, että onko hän muistanut/halunnut ottaa pillerit. Vastauksena on ollut tuhahtelua ja huutoa.
Toki tämäkin lapsi otetaan rakkaudella vastaan, mutta jos sieltä neljäskin tulee vielä niin... En pysty.
Pelottaa, että toinen tekee tämän tahalleen. Välillä tuntuu, että haluaa varmistaa etten ole lähdössä mihinkään.
Kommentit (135)
Ihan oma moka. Jotkut naiset tommosia, onneksi emme kaikki.
Mulla munasarjat poistettu ja ku aloin seurustelee ukkokulta kysyi ehkäisystä. Sanoin että poustettu on (sairaus). Mies helpottunut. Kumpika ei haluta lasta, ainaka nyt. Meil kans vaa toinen duunissa, toisel opinnot.
Saagan niitä mekin adoptiosta, jos iin haluaa. Kovin sääliksi köy apta, vaikka ihan ap oma vika ku ei 2.kersasta uskonut vasektomiaan (ajan vaihto toinen vaihtis)
Tsemppii hei
Sori typot, akan vaihto oli sana
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ye-pillerit pettävät tavanomaisella käytöllä 9 % todennäköisyydellä 1. vuoden aikana ja täydellisellä käytöllä 0,3 % todennäköisyydellä. Ns. minipillereissä on sama tilasto.
Se että avovaimollasi on kolme kertaa pettänyt pillerit täydellisestä käytöstä huolimatta on kyllä mahdollista, mutta tilastollisesti erittäin epätodennäköistä. Tavanomaisellakaan käytöllä se ei ole mitenkään yleistä vaikka toki todennäköisempää. Kuitenkin jo ensimmäisestä vahingosta olettaisi varovaisuuden lisääntyvän ja muiden ehkäisykeinojen harkintaa. Tämän perusteella epäilen että nainen on joko ehkäisyidiootti tai tämä on ollut tahallista. Jatkossa käyttäisin aina myös kondomia, pidättäytyisin seksistä tai eroaisin. Kierukka tai ehkäisyimplantti voi toki myös olla vaihtoehto. Minä en luottaisi tuollaisen jälkeen enää puolisoon ja pelkäisin milloin se seuraava lapsi tulee.
Niin, luvut ovat tuollaiset keskimääräisellä parilla. Yhden ja varsinkaan kahden pilleriraskauden jälkeen kyseessä ei kuitenkaan ole mikään keskimääräinen pari, vaan harvinaisen hedelmällinen. Mahdollisesti naisen hormonitoiminnassa tai aineenvaihdunnassa on jokin poikkeavuus, jonka vuoksi pilleriehkäisy ei hänellä ole luotettava menetelmä. Esim. tietyt lääkkeet heikentävät pillereiden tehoa, koska tehostavat tietyn entsyymin toimintaa maksassa. Joillain ihmisillä tämä sama entsyymi on kuitenkin jo luonnostaan aktiivisempi kuin toisilla. Pienellä osalla niin aktiivinen, että pilleriehkäisy on epäluotettava.
Tietysti minustakin tahallisuus on todennäköisesin selitys. Mutta ihmetyttää tämä jankkaus siitä, että pilleriehkäisy voi pettää kerran mutta ei toistamiseen. Nimenomaan pillereiden pettäminen täydellisellä käytöllä ensimmäisen kerran on epätodennäköistä. Sen jälkeen pilleriraskauksien lukumäärän lisääntyessä tulee koko ajan todennäköisemmäksi, että taustalla on jokin syy miksi kyseinen ehkäisymenetelmä ei toimi. Yksi mahdollinen syy on naisen epärehellisyys, mutta muitakin on.
Mutta onhan se silkkaa tyhmyyttä, jos nainen vetää muita lääkkeitä, ja jokaisessa pillerimerkissä lukee käyttöohjeissa, että muut lääkkeet saattavat heikentää tehoa, konsultoi lääkäriäsi - ja nainen vain 'fiksuna' jatkaa samaa rataa kun meille on jo pari kertaa käynyt näin vahinko niin ei se enää kolmatta kertaa voi käydä - ei giisus!
Mutta jo se nainen ei halua käyttää kortsua ja AP ei halua enää lisääntyä niin ei kai vieläkään ole muita vaihtoehtoja kuin selibaatti tai piuhat poikki - sii miehen valittavana?
Kuten sanoin, pienellä osalla naisista on luonnostaan sellainen aineenvaihdunta, että ihan ilman mitään ylimääräistä lääkitystäkin e-pillereiden teho on riittämätön. Siinä olen täysin samaa mieltä, että jo ensimmäisen pilleriraskauden jälkeen kuka hyvänsä täysjärkinen ihminen miettisi hyvin kriittisesti jatkoehkäisyä. Viimeistään toisen vahingon jälkeen tuplaehkäisy tai menetelmän vaihto pitäisi olla itsestään selvää, tai lisäraskauksista ei ole mitään oikeutta yllättyä. Mutta siinä ollaan ilmeisesti eri mieltä, että minusta tämä pohdinta olisi ollut ihan yhtä lailla ap:n kuin vaimokkeenkin vastuulla.
Kuulin myös sukujuhlissa kerran kun kaksi vanhempaa rouvaa keskustelivat ja toinen aivan peruslukemilla totesi että "nainenhan sen raskaaksitulemisen lopulta päättää, kun jättää pillerit ottamatta". Toinen rouva myötäili vähän epävarmana.
Eiköhän ole raskautunut jättämällä pillerit pois. Jos haluat varmistaa ettei lapsia tule, käyttäkää kondomia tai suorita vasektomia.
Ehkäisykapseli on varmempi, ei tule mitään unohduksia. On myös pitkässä juoksussa halvempi kuin pillerit. Kierukka toimii myös.
Emäntäsi valehtelee sinulle, ota järki käteen ja tee vasektomia.
Vierailija kirjoitti:
No tuntuu että tässä mies on taas olettanut että joku muu hoitaa hänen ehkäisynsä hänen puolestaan. Huoh.
Mies kertoo itse ehdottaneensa kondomia, mutta tämä ei ole naiselle käynyt, joten miten muka mies on olettanut, että joku muu hoitaa ehkäisyn?
Ite laittaisin letkut kiinni koska olen syönyt nyt 8 vuotta pillereitä vakituisessa parisuhteessa eikä ole pettänyt pillerit vielä kertaakaan......
Rolli provoosta. Ei mies kirjoita noin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän halusi juuri pillerit eikä vaikka paljon vaivattomampaa hormonikierukkaa? En mäkään ole aina muistanut ottaa pillereitä ajallaan, ja siksi vaihdoin kierukkaan mikä ei riipu mun muistamisesta. Ahdisti kun usein joutui ottamaan myöhässä jne. Kerroin kyllä yleensä miehelle, jos näin oli käynyt vähänkin kriittiseen aikaan, niin että tiesi varoa (huolettomana miehenä ei silti yleensä halunnut kondomia). Mutta jotkut tulee helpommin raskaaksi kuin toiset.
Korjaan nyt luulosi vaivattomammasta kierukasta, etteivät ainakaan täällä olevat miehet ala painostamaan naisiaan siihen.
Omat kokemukset kierukasta:
-Laittaminen sattui niin, että pyörryin laiton jälkeen pystyyn noustessa.
-Tiputusvuotoa oli jatkuvasti 7kk, sen jälkeenkin vähän väliä. Koko ajan sai suojata alushousut.
-Sain epämääräisiä munasarjakipuja ja kystan.
-Akne palasi, lisäksi naama täyttyi miliumeista.
-Alapää alkoi haista ja limakalvot kuivuivat. Haju ei johtunut mistään tulehduksesta, vaan sama haju tuli ehkäisyrenkaan kanssa.
Jaksoin tuota kierukkaa vuoden vain sen takia, että pelkäsin poistoa ja olin maksanut siitä lähes 200 euroa, joka oli työttömälle iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Ite laittaisin letkut kiinni koska olen syönyt nyt 8 vuotta pillereitä vakituisessa parisuhteessa eikä ole pettänyt pillerit vielä kertaakaan......
Niin, teillä pillereiden pettäminen on mitä ilmeisimmin epätodennäköistä. Ap:n tilanne voi olla eri. Pitkissä ehkäisytutkimuksissa saadaan epärealistiset tehokkuusluvut juuri sillä, että kaikkien hedelmällisimmät parit tulevat jo tutkimuksen alussa raskaaksi. Mitä pidemmälle tutkimusta jatketaan, sitä tehokkaammin sinne rajautuu vain pareja, joilla ehkäisy on syystä tai toisesta keskimääräistä tehokkaampi. Jos tutkimusta jatkettaisiin ikuisesti, lähestyisi pettämisprosentti nollaa, koska lopulta jäljellä on enää hedelmättömiä tai selibaatissa eläviä pareja. En missään nimessä väitä, että te olisitte näitä kumpaakaan, mutta todennäköisesti te ette myöskään ole niitä superhedelmällisiä jotka ovat kaikkein alttiimpia ehkäisyn pettämiselle, eikä sinun henkilökohtaista kokemustasi voi mitenkään käyttää perusteena väitteelle ettei joku toinen voisi tulla pillereistä huolimatta raskaaksi.
Pistä piuhat poikki, Kyllähän kolmessa on jo enemmän kun tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän halusi juuri pillerit eikä vaikka paljon vaivattomampaa hormonikierukkaa? En mäkään ole aina muistanut ottaa pillereitä ajallaan, ja siksi vaihdoin kierukkaan mikä ei riipu mun muistamisesta. Ahdisti kun usein joutui ottamaan myöhässä jne. Kerroin kyllä yleensä miehelle, jos näin oli käynyt vähänkin kriittiseen aikaan, niin että tiesi varoa (huolettomana miehenä ei silti yleensä halunnut kondomia). Mutta jotkut tulee helpommin raskaaksi kuin toiset.
Korjaan nyt luulosi vaivattomammasta kierukasta, etteivät ainakaan täällä olevat miehet ala painostamaan naisiaan siihen.
Omat kokemukset kierukasta:
-Laittaminen sattui niin, että pyörryin laiton jälkeen pystyyn noustessa.
-Tiputusvuotoa oli jatkuvasti 7kk, sen jälkeenkin vähän väliä. Koko ajan sai suojata alushousut.
-Sain epämääräisiä munasarjakipuja ja kystan.
-Akne palasi, lisäksi naama täyttyi miliumeista.
-Alapää alkoi haista ja limakalvot kuivuivat. Haju ei johtunut mistään tulehduksesta, vaan sama haju tuli ehkäisyrenkaan kanssa.Jaksoin tuota kierukkaa vuoden vain sen takia, että pelkäsin poistoa ja olin maksanut siitä lähes 200 euroa, joka oli työttömälle iso raha.
Mun kokemukseni hormonikierukasta: laittaminen ei tuntunut miltään, runsaat vuodot ja kuukautiskivut loppuivat saman tien eivätkä ole kolmeen vuoteen palanneet. Miinuspuolella se, että leukaan nousee silloin tällöin pari finniä ja... no eipä muuta. En vaihtaisi.
Gyne totesi, että hyvä näin. Etukäteen ei voi tietää, kenelle sopii, kenelle ei. Ikävää tietysti, että pitää laittaa noin paljon rahaa pelkkään kokeilemiseen.
Mun kierukanlaitto sattui myös niin että lähti taju. Vuotoa 3kk ja välillä hyvinkin runsasta, suuria rupimaisia finnejä kasvoihin, rintaan ja selkään!!! Vieläkin arpia vaikka kierukan poistosta yli 10 vuotta. Jatkuvia kivuliaita supisteluja joten menin poistattamaan kun olin kärsinyt 6kk. Gyne sanoi että täältähän se tulee jo vastaan kun kohtu oli supistellut sen ryttyyn :D samalla kyllä selvisi että kohdunsuulta oli pala pois synnytysrepeämien vuoksi.
Nyt kun meette neuvolakäynnille niin hämmästelet tuohtuneena että miksi vaimolle määrätään jatkuvasti näitä pettäviä pillereitä? Vaadit vaikka lääkäriä vastuuseen ja lääkefirmaa ja uhkaat soitolla Iltalehteen :D pistä isolleen ja katso kuinka vaimolla pitää pokka.
Aloitus on kyllä naisen kirjoittama, aina halutaan nostatella tunteita tästä ikuisuuusaiheesta.
Onhan sitä miestenkin ehkäisypilleriä olemassa, ala sinä syömään sitä.
Ehdottaisin että sanot, että haluat varmistaa ettei pillerietä jää unohduksiin vahingossa niin haluat että sinä muistutat niistä iltaisin ja olet paikalla kun ne otetaan.
No herranjestas, eihän se lapsia haluava osapuoli voi mitenkään kieltää lapsia haluamatonta osapuolta käyttämästä ehkäisyä. Vai mitä sanoisitte parista, jossa mies kieltää naista käyttämästä pillereitä, ja nainen harmittelee kun on jo kolmas vahinkolapsi tulossa kun on kumit pettäneet?