Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestäisitkö 30vrk ilman sähköä/juoksevaa vettä? (sisältyisi se, että älypuhelinta/tablettia ei voi käyttää kun akku loppuu)

Vierailija
31.05.2017 |

Selviytyisitkö? Miten toimisit ja mistä hankkisit ruokasi? Sähköt ja vedet olisivat siis koko maasta poikki.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa en. Mummon kodissa kyllä. Siellähän ei tule taloon vettä (käsipelillä kaivosta!) ja talo lämpiää pönttöuunilla + leivinuunilla. Ruokien teko onnistuu leivinuunilla. Sauna lämpiää puilla. Pellosta saa kasvikset ja naapurin maatilalta vois ostaa vaikka kanoja/lihaa. Ruokatarvikkeet, joiden pitää olla viileässä pysyvät hyvänä kellarissa. Sähköjäkään ei talossa tartte. Kynttilöitä ja jos pattereita saa niin hyvin pärjää :) Jääpähän enemmän aikaa vaikka hakata halkoja/hoitaa peltoa.

Kasvikseni ovat kovin pieniä. Vasta alkaa nousemaan heinät pintaan näin toukokuussa. 

Palattaisko sieltä maalaisromantiikasta totuuteen?

Sinkkumies

Vierailija
22/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimevuotiset valkosipulit toki nousee jo omia aikojaan, mutta ei kai muutamalla valkosipulin varrella elä?

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin muuttaa tuohon rajan toiselle puolelle Ikeaan :)

Mutta jos se olisi poissuljettu vaihtoehto, niin kyllähän sitä silti pärjäisi, jos pakko olisi. Kuukausi menee syömättäkin, juomavedeksi pitäis vissin keittää jokivettä? Vai jakaisko palokunta jotaki hätäapuvettä? Ja on mulla jotakin jauhoja, mistä voi hämmentää jotain syötäväksi kelpaavaa. 

Suomessa on muutama saatanan järvi, josta voi keittää juomavettä.

Sinkkumies

Eikö jokivettä sitten voi keittää?

No, kohta mulla alkaa keittää teidän kanssa.

Sinkkumies

Et selvästikään tiedä mistä puhut ja ilmeisesti armeija on jäänyt leireineen käymättä

Vierailija
24/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Varsinkaan talviaikaan, pitäisi lähteä evakkoon kotoa kun ei olisi lämmitystä. Ei olisi mitään millä valmistaa ruokaa. Jos sähköt ja vesi olisivat poikki koko maasta, vesi loppuisi hyvin pian. Oikeasti aika moni kuolisi tuossa tilanteessa.

Jos häiriö olisi vain omalla alueella, eikö koko maassa niin asia olisi ihan erilainen. Varmaan isä päästäisi luokseen asumaan kriisin ajaksi, hänellä on öljylämmitys ja puutakka. Siellä voisi pärjäilläkin, mutta heikkoahan se elo silti olisi.

Vierailija
25/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa en. Mummon kodissa kyllä. Siellähän ei tule taloon vettä (käsipelillä kaivosta!) ja talo lämpiää pönttöuunilla + leivinuunilla. Ruokien teko onnistuu leivinuunilla. Sauna lämpiää puilla. Pellosta saa kasvikset ja naapurin maatilalta vois ostaa vaikka kanoja/lihaa. Ruokatarvikkeet, joiden pitää olla viileässä pysyvät hyvänä kellarissa. Sähköjäkään ei talossa tartte. Kynttilöitä ja jos pattereita saa niin hyvin pärjää :) Jääpähän enemmän aikaa vaikka hakata halkoja/hoitaa peltoa.

Kasvikseni ovat kovin pieniä. Vasta alkaa nousemaan heinät pintaan näin toukokuussa. 

Palattaisko sieltä maalaisromantiikasta totuuteen?

Sinkkumies

Tässä ketjussa kyllä oli tarkoitus kuvitella miten selviäisi tai selviäisikö sähköttömästi, se tuskin on sinunkaan todellisuutta.

Vierailija
26/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mökille. Siellä on kaivo, kaksi takkaa, maakellari ja kaasugrilli. Siellä on myös myrskylyhtyjä.

Ai prkl...porakaivossa on sähköpumppu. Mutta siellä on myös luonnonlähde.

Saisko kaupasta täydentää ruokaa vai pitäiskö ne hommata kerralla? Se vois olla mulle hankalaa, en pysty edes viikon ruokia hommaamaan kerralla. Mutta onnistuis varmaan jos olis pakko.

Vierailija
27/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu helposti, mutta kahvipannu pitäisi jostain etsiä. Hyllystä kirja käteen, jos päivän askareista jää aikaa. Ei sitä sähköä mihinkään tarvi. Talvella tarttis muuttaa johonkin muualle, koska meillä on sähkölämmitys.

Vierailija
28/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ok-talo jossa leivinuuni ja takka. Polttopuuta riittää.

Kuivaelintarvikkeet olen mitoittanut hätävaraksi eli noin 2 viikoksi. Jääkaapissa aina viikon ruuat lisäksi.  Jos on kesä ja pakasti alkaa sulamaan niin syötäisiin ensin sen sisältö plus jääkaapin sisältö.

Meillä on asuntoauto jossa yleensä tankki täynnä sekä kaasukeittimet. Asutoautolla lähdettäisiin hankkimaan juomavettä esim veljeni kotoa 30 km päästä.

Polttoainetta on pyritty pitämään varastossa autotallissa myös.

Puhelimen akun saa ladattua autossa ;) 

Lääkkeitä on kotona reilusti. Ainoa hankaluus olisi tuo vesi.

Vierailija
29/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen lähtötilanteesta. Eli saako asiaan varautua. Meidän koti toimii kyl vallan hyvin ilman juoksevaa vettä ja sähköä (kaivot, puu-uunit, kaasuhella ja puuhella yms). Peltoa on 0,5ha ja metsää samanverran et muutaman vuoden niil lämmittäis. Lihasta vois tulla pula. Peuroja yms riistaa kyl löytyy muttei asetta. Venet ei ni kalakin vähis. Mut joo. Jos saisin eka varautua ni menis kyl pidempikin pätkä. Kevääl siemenet peltoon ja siitä se elämä sit lähtis kulkemaan. Jonkun kanan varmasti ottaisin ja viljaa nille laittaisin javamaan myös. Hommaisin jonkun aseen ja nuolia tai panoksia. Veneen ja verkot.

Vierailija
30/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti ja heittämällä menis. En hirveästi huomais eroa. Tähän torppaan ei tule vettä eikä sähköä, eli normaalielämä ei muuttuis mitenkään. Ei ole älypuhelinta eikä tablettia. Läppäri löytyy ja se ladataan siellä mistä sähköä saa, samoin ihan tavallinen perus kännykkä. Ilman niitä ei kyllä viestintä ulkomaailmaan hoituisi, mutta väliäkö sillä jos koko pitäjästä olis sähköt poikki, sitten vaan ei ladattais läppäriä eikä puhelinta. On mulla puhelimelle kyllä veivilaturi, mutta ei sitä hullukaan jaksa vatkata jollei ole ihan pakko. Elämä jatkuis kyllä. Vettä tulee kaivosta ja sauna ja mökki lämpiää puilla. Ruokaa löytyy ja teurastetaan lisää sitä mukaa kun loppuu. Kevät on nyt pitkällä ja kesä tulee pian. Kasvimaalle on kylvetty jo kaikki tarpeellinen. Osa taimista odottelee vielä ulospääsyä, mutta odotellaan nyt että kasvihuoneessakin alkaa olla sopivat lämpötilat.

Vierailija
31/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ tehdään tietokoneella, joten en voisi työskennellä. Asun kerrostalossa, joten mistä vesi? Jos kaupastakaan ei saisi ruokaa, olisi heikko tilanne.

Kartoitatko ihmisten valmiuksia terrori-iskua ajatellen?

Kyllä kaupunkilaisten elämä vaikeutuisi.

Kerrostaloissa ei ole tulisijojakaan, talvella tulisi kylmä.

Vierailija
32/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänäkin tuli oltua yhteensä 4 viikkoa ilman juoksevaa vettä ja sähköjä. Mökillä.

Vierailija
33/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kaivo, puulla lämpiävä tupa, leivinuuni kaasuliesi, kasvimaa, metsästyskortti&pari asetta. Juu, luulisin selviäväni. Pidemmänkin ajan varmaan.

N36

Metsästyskortilla nyt ei ole mitään virkaa tuossa kohtaa. Selviytyminen on vähän eri juttu.

Sinkkumies

Lähinnä ny tarkotin että osaan myös oikeasti metsästää. Se ei todellakaan oo niin yksinkertaista että mennään vaan haulikon kans metsään heiluun. Mutta usko mua kun sanon että mulla on selviytymistaidot hanskassa. Oon valmistautunut tän infrastruktuurin romahtamiseen viimeset 10 vuotta.

N36

Vierailija
34/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tähänkin asti pärjännyt hyvin ilman älypuhelinta tai  tablettia joten en näe miksen tulis toimeen ilman niitä jatkossakin. Muksuna tuli oltua mökkitontilla ilman  mukavuuksia viikkotolkulla.

Vierailija
35/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä pärjäisin. Meille kaikille tekis hyvää tollanen selviytymisleiri. Vaikka vaan viikon kokeilu aluksi.

Vierailija
36/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tähänkin asti pärjännyt hyvin ilman älypuhelinta tai  tablettia joten en näe miksen tulis toimeen ilman niitä jatkossakin. Muksuna tuli oltua mökkitontilla ilman  mukavuuksia viikkotolkulla.

Pärjäät myös ilman liettä ja jääkaappia, lämmität asuntosi puulla, vedestä puhumattakaan?

Vierailija
37/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuottaisi ongelmia. Meidän talossa on 5 tulisijaa, myös puuhella, joten lämmitys ja ruuanlaitto hoituisi. Vesi tulee nyt kunnan verkosta, mutta tuossa tapauksessa otettaisiin pihakaivo käyttöön ja vesi keitettäisiin varmuuden vuoksi ennen käyttöä, koska kaivosta on otettu vuosia vain kasteluvettä puutarhaan. Talvella ruokien säilytys hoituisi helposti, mutta kesäksi täytyisi kunnostaa vanha kellari. Samoin ulkohuussi olisi laitettava kuntoon. Pyykinpesu käsin nyppisi henk.koht. ehkä eniten, mutta varmaan siitäkin selviäisi. :)

Vierailija
38/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep,kyllä pärjättäs.

Vierailija
39/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa tilanteessa viranomaiset jotenkin koordinoisi toimintaa niin ettei minun itse tarvitse ajatella paljon mitään, kunhan vain noudatan saamiani ohjeita.

Itsekseni jos pitäisi toimia niin vararavintoa on vyötäisillä niin ettei ruoka olisi ongelma. Kai keräilisin puita, sytyttäisin nuotion ja keittelisin järvivettä juotavaksi (en usko, että se välttämättä on siltään juotavaa). Tulitikkuja löytyy.

Vierailija
40/78 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummivanhemmille tuli sähköt vasta joskus 60-luvun ihan lopulla, vielä hämärästi (kirjaimellisesti!) muistan sen kun öljylampun valossa siellä iltaa istuttiin. Puilla hoitui lämmitys ja puuhellalla kahvinkeitto, pihanperällä oli huussi. Pyykkivedet lämmitettiin saunassa. Ruoka säilytettiin talon alla kellarissa. Eli kyllä pärjää, jos on sopiva asunto käytettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän