Kestäisitkö 30vrk ilman sähköä/juoksevaa vettä? (sisältyisi se, että älypuhelinta/tablettia ei voi käyttää kun akku loppuu)
Selviytyisitkö? Miten toimisit ja mistä hankkisit ruokasi? Sähköt ja vedet olisivat siis koko maasta poikki.
Kommentit (78)
Hienosti. Ruokaa valmistuisi kesäkeittiössä grillissä tai sitten puuliedellä sisällä talossa. Vettä saisi omasta kaivosta. Peseytyminen tapahtuisi rantasaunalla jossa pata ja puilla lämpenevä kiuas. Puita on pariksi vuodeksi. Pakastimelle kävisi huonosti ja kivijalkaan olisi tehtävä eläinten kestävä paikka ruokatarvikkeille mutta kyllä sen kestäisi.
Lämmittäisin kotia varaavalla takalla. Laittaisin ruokaa ja keittäisin juomavedet siinä tai ulkona avotulella. Vettä hakisin läheisestä järvestä.
Viihdykkeenä on hylly täynnä kirjoja ja pelejä. Lähellä sukulaisia jonne pääsee pyörällä.
Enemmän huolissani olisin siitä, millä ostan ruuan kun automaattiin ja kortteihin tarvitaan sähköä. Samoin pelkäisin ryöstelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kummivanhemmille tuli sähköt vasta joskus 60-luvun ihan lopulla, vielä hämärästi (kirjaimellisesti!) muistan sen kun öljylampun valossa siellä iltaa istuttiin. Puilla hoitui lämmitys ja puuhellalla kahvinkeitto, pihanperällä oli huussi. Pyykkivedet lämmitettiin saunassa. Ruoka säilytettiin talon alla kellarissa. Eli kyllä pärjää, jos on sopiva asunto käytettävissä.
Mummo laitatti taloonsa sähköt joskus 90-luvulla. Sitä ennen tv ja muistaakseni jääkaappi saivat virtansa auton akusta. Telkkaria ei tosin saanut pitkään katsella.
-19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuttaa tuohon rajan toiselle puolelle Ikeaan :)
Mutta jos se olisi poissuljettu vaihtoehto, niin kyllähän sitä silti pärjäisi, jos pakko olisi. Kuukausi menee syömättäkin, juomavedeksi pitäis vissin keittää jokivettä? Vai jakaisko palokunta jotaki hätäapuvettä? Ja on mulla jotakin jauhoja, mistä voi hämmentää jotain syötäväksi kelpaavaa.
Suomessa on muutama saatanan järvi, josta voi keittää juomavettä.
Sinkkumies
Eikö jokivettä sitten voi keittää?
No, kohta mulla alkaa keittää teidän kanssa.
Sinkkumies
Lopeta toi trollaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kaivo, puulla lämpiävä tupa, leivinuuni kaasuliesi, kasvimaa, metsästyskortti&pari asetta. Juu, luulisin selviäväni. Pidemmänkin ajan varmaan.
N36
Metsästyskortilla nyt ei ole mitään virkaa tuossa kohtaa. Selviytyminen on vähän eri juttu.
Sinkkumies
Lähinnä ny tarkotin että osaan myös oikeasti metsästää. Se ei todellakaan oo niin yksinkertaista että mennään vaan haulikon kans metsään heiluun. Mutta usko mua kun sanon että mulla on selviytymistaidot hanskassa. Oon valmistautunut tän infrastruktuurin romahtamiseen viimeset 10 vuotta.
N36
Wow. Miten olet valmistautunut?
Ja pakko kysyä, miksi olet pitänyt sitä tarpeellisena? Lähinnä miten olet nähnyt nämä uhkat ennalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa en. Mummon kodissa kyllä. Siellähän ei tule taloon vettä (käsipelillä kaivosta!) ja talo lämpiää pönttöuunilla + leivinuunilla. Ruokien teko onnistuu leivinuunilla. Sauna lämpiää puilla. Pellosta saa kasvikset ja naapurin maatilalta vois ostaa vaikka kanoja/lihaa. Ruokatarvikkeet, joiden pitää olla viileässä pysyvät hyvänä kellarissa. Sähköjäkään ei talossa tartte. Kynttilöitä ja jos pattereita saa niin hyvin pärjää :) Jääpähän enemmän aikaa vaikka hakata halkoja/hoitaa peltoa.
Kasvikseni ovat kovin pieniä. Vasta alkaa nousemaan heinät pintaan näin toukokuussa.
Palattaisko sieltä maalaisromantiikasta totuuteen?
Sinkkumies
Mitä kasviksia kasvattelet?
Pärjäisin sekä kesällä että talvella ja kuivaruokvarastot riittävät kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se olisi poissuljettu vaihtoehto, niin kyllähän sitä silti pärjäisi, jos pakko olisi. Kuukausi menee syömättäkin, juomavedeksi pitäis vissin keittää jokivettä? Vai jakaisko palokunta jotaki hätäapuvettä? Ja on mulla jotakin jauhoja, mistä voi hämmentää jotain syötäväksi kelpaavaa.
Sinkkumies
Ei, pitää kävellä hakemaan vesi lähimmästä järvestä vaikka se joki olis siinä talon vieressä. Usko kuule kun sinkkumies sanoo. Sinkkumies tietää kaiken kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kaivo, puulla lämpiävä tupa, leivinuuni kaasuliesi, kasvimaa, metsästyskortti&pari asetta. Juu, luulisin selviäväni. Pidemmänkin ajan varmaan.
N36
Metsästyskortilla nyt ei ole mitään virkaa tuossa kohtaa. Selviytyminen on vähän eri juttu.
Sinkkumies
Lähinnä ny tarkotin että osaan myös oikeasti metsästää. Se ei todellakaan oo niin yksinkertaista että mennään vaan haulikon kans metsään heiluun. Mutta usko mua kun sanon että mulla on selviytymistaidot hanskassa. Oon valmistautunut tän infrastruktuurin romahtamiseen viimeset 10 vuotta.
N36
No se vähän riippuu. Sen peuran voi pudottaa myös omenapuun alle.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa en. Mummon kodissa kyllä. Siellähän ei tule taloon vettä (käsipelillä kaivosta!) ja talo lämpiää pönttöuunilla + leivinuunilla. Ruokien teko onnistuu leivinuunilla. Sauna lämpiää puilla. Pellosta saa kasvikset ja naapurin maatilalta vois ostaa vaikka kanoja/lihaa. Ruokatarvikkeet, joiden pitää olla viileässä pysyvät hyvänä kellarissa. Sähköjäkään ei talossa tartte. Kynttilöitä ja jos pattereita saa niin hyvin pärjää :) Jääpähän enemmän aikaa vaikka hakata halkoja/hoitaa peltoa.
Kasvikseni ovat kovin pieniä. Vasta alkaa nousemaan heinät pintaan näin toukokuussa.
Sinkkumies
Mitä kasviksia kasvattelet?
Pärjäisin sekä kesällä että talvella ja kuivaruokvarastot riittävät kuukaudeksi.
Kaikenlaisia. Eppäilen vähän tuota sun selviämistä. Suupaltteja olen nähnyt elämässä, joista ei sitten tositöissä olekaan ollut mihinkään..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
No mistä sä ajattelit itse hommata ne kuivatut sienesi ja marjat ym? Palaapa nyt ihan itse totuuteen ensin.
Vierailija kirjoitti:
Helposti ja heittämällä menis. En hirveästi huomais eroa. Tähän torppaan ei tule vettä eikä sähköä, eli normaalielämä ei muuttuis mitenkään. Ei ole älypuhelinta eikä tablettia. Läppäri löytyy ja se ladataan siellä mistä sähköä saa, samoin ihan tavallinen perus kännykkä. Ilman niitä ei kyllä viestintä ulkomaailmaan hoituisi, mutta väliäkö sillä jos koko pitäjästä olis sähköt poikki, sitten vaan ei ladattais läppäriä eikä puhelinta. On mulla puhelimelle kyllä veivilaturi, mutta ei sitä hullukaan jaksa vatkata jollei ole ihan pakko. Elämä jatkuis kyllä. Vettä tulee kaivosta ja sauna ja mökki lämpiää puilla. Ruokaa löytyy ja teurastetaan lisää sitä mukaa kun loppuu. Kevät on nyt pitkällä ja kesä tulee pian. Kasvimaalle on kylvetty jo kaikki tarpeellinen. Osa taimista odottelee vielä ulospääsyä, mutta odotellaan nyt että kasvihuoneessakin alkaa olla sopivat lämpötilat.
Tiesitkö, että on myös latureita jotka ottavat virtansa esim. kattilan lämmöstä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Tässä ketjussa kyllä oli tarkoitus kuvitella miten selviäisi tai selviäisikö sähköttömästi, se tuskin on sinunkaan todellisuutta.
No jaa. Oon mä joskus ollut metsällä/kalassa pari kolme viikkoa, eikä siinä ole kerinnyt sähköjä miettimään. Kahvivedet järvestä.
(Olutta on kyllä ollut mukana)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
No mistä sä ajattelit itse hommata ne kuivatut sienesi ja marjat ym? Palaapa nyt ihan itse totuuteen ensin.
No sieniä keräilin juuri pari päivää sitten. Marjat on kuivattuja, mutta jos sä mummolles olet lähdössä karkuun, niin tuskin sulla siellä kuivattuja kasviksia on valmiina.
No mulla on. Sekä kuivalihaa. Kuivattuja sieniä yms.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia. Eppäilen vähän tuota sun selviämistä. Suupaltteja olen nähnyt elämässä, joista ei sitten tositöissä olekaan ollut mihinkään..
Sinkkumies
Ehkä et sitten ole tavannut ihmisiä jotka omistavat sähköttömiä taloja ja mökkejä? Ehkä suurin osa heistä murottaa omissa oloissaan vai kui? Eivät taida paljon palstaillakaan...
Kummallista jos et ole tavannut edes maatalouslomittajia tai maatilanemäntiä.. Missä oikein asut ja missä liikut? Kannattaisi tutustua ihmisiin ja naisiin paremmin jotta tietäisit että naisia todella asuu sähköttömissä mökeissä ihan yksin ja tekevät kaikki hommansa itse.
Mitä sitten ovat nuo "tosityöt" joista puhut ja miksi haluat testata ihmisiä niiden tekemisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Ei, pitää kävellä hakemaan vesi lähimmästä järvestä vaikka se joki olis siinä talon vieressä. Usko kuule kun sinkkumies sanoo. Sinkkumies tietää kaiken kaikesta.
Tästä ollaan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Ehkä et sitten ole tavannut ihmisiä jotka omistavat sähköttömiä taloja ja mökkejä? Ehkä suurin osa heistä murottaa omissa oloissaan vai kui? Eivät taida paljon palstaillakaan...
Kummallista jos et ole tavannut edes maatalouslomittajia tai maatilanemäntiä.. Missä oikein asut ja missä liikut? Kannattaisi tutustua ihmisiin ja naisiin paremmin jotta tietäisit että naisia todella asuu sähköttömissä mökeissä ihan yksin ja tekevät kaikki hommansa itse.
Mitä sitten ovat nuo "tosityöt" joista puhut ja miksi haluat testata ihmisiä niiden tekemisellä?
En mä mitään testaile. Mä olen vain nähnyt elämässä, että suupaltit selviytyvät heikoiten. Poikkeuksiakin toki on.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mitä söisin. Kuivalihaa, kuivattuja sieniä, marjoja, säilykkeitä, kalastaisin, metsästäisin. Siinäpä se.
Sinkkumies
Laskepa kuinka sairaan paljon jotain haukea tai rusakkoa saati puolukkaa joutuisit syömään, jotta saisit päivän energiantarpeen niillä tyydytettyä.
Aikuinen ihminen kyllä pystyy paastoamaan kuukauden, jollei valmiiksi ole ihan anorektikko. Oikeastaan aika turhaa lähteä metsälle tai kalastelemaan tuossa tilanteessa, mutta voihan sitä tietysti kaikkea ajan kulukseen askarrella.
mitä häh? Millä arvelet minun tulleen toimeen 17 vuotta. Olin silloin nuorempi kyllä. Nyt asun ihan tavallisessa mökissä jossa on peräti sähköt. Vesi tulee ja menee kun jaksaa kantaa. Kasvimaa on.
No sinun kasviksista en voi tietää, mutta kyllä meillä ainakin on kellarissa vihanneksia yleensä riittänyt siihen saakka, kunnes heinäkuussa rupeaa jo saamaan uusia. Pakkasessa riittää satoa yleensä myös kesäkuulle saakka. Aurinkokennot jaksaisivat pyörittää pakastinta ainakin keväästä syksyyn ja talvella ei välttämättä tarvis. Toki ruokavalio yksipuolistuisi, koska ihan kaikkea emme tuota itse.
Lämmitysmuotona meillä muutenkin ainoastaan leivinuuni ja pönttöuunit, ruoka valmistuu kätevästi joko puuhellalla tai uunissa. Vesi nostetaan kaivosta käsipumpulla, on ulkohuussi, peseytyminen pihasaunassa. Eletään muutenkin melko vaatimattomasti, toki sähköt on, mutta niiden puuttuminen ei kovinkaan paljon (koti)elämää muuttaisi. Vauvapalstalla ei ainakaan taivasteltaisi ;-) Töissä en voisi käydä, sillä siellä ei ilman sähköä pärjäisi. Pyykkäämään joutuisi käsin, mutta jos ei kävisi töissä, olisi siihenkin aikaa.
Eli pärjäisimme kyllä. Ja voisimme majoittaa vaikka muutaman kaupunkilaisenkin ;-)